+ Svar på diskusjon
Side 1 av 3
1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56

Diskusjon: Tips til hovedoppgaveskriving?

  1. #1
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tigerguttmamma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I et hus
    Meldinger
    5,642

    Tips til hovedoppgaveskriving?

    Er det noen der ute som har noen geniale tips til hvordan jeg skal komme i mål med hovedoppgaven min?
    Jeg har emne klart, og problemstillingen er mer eller mindre klar, men jeg mangler å få skrevet ferdig...
    Så da trenger jeg tips til hvordan jeg skal få inspirasjon, og hvordan klare det praktisk når man har to barn. (Eldstemann har halv plass i barnehage)
    Storebror (2002) og lillebror (2004)

  2.  
  3. #2
    Bokormen
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Jeg har tilbragt mesteparten av mitt studentliv hjemme med to barn. For å få til det har jeg satt meg selv strenge grenser.

    Jeg har sagt at etter barn har lagt seg, mellom 1900-2100, da skal jeg skrive. Da tvinger jeg meg selv til å sette meg ned og gjøre det jeg skal, uansett hvor liten lyst jeg har.

    Det har virket bra for meg, og det fine ved det er at jeg slappet mer av ellers, og ikke gikk og gnagde på hva jeg burde ha gjort. Jeg hadde jo satt av en tid til det.

    Lykke til.

  4. #3
    Scribonia
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Enig. Bare bestem deg for hvilke dager, ettermiddager eller kvelder du SKAL skrive. Du kan ikke vente på inspirasjon eller motivasjon. Du må bare gjøre det. Og ikke la noe hindre deg. Om så huset flyter så må studietiden være hellig. Ellers går det ikke. Det er sååå lett å finne på noe mer fornuftig som du bare må gjøre først.

    Lykke til.

  5. #4
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tigerguttmamma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I et hus
    Meldinger
    5,642

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Sitat Opprinnelig postet av Scribonia
    Det er sååå lett å finne på noe mer fornuftig som du bare må gjøre først.
    Du skulle bare visst...

    Har mer eller mindre bestemt meg for å sette av faste tider, må bare bli enig med Tigerguttpappa om når de skal være. Han må jo da se etter gutta...
    Storebror (2002) og lillebror (2004)

  6. #5
    Dragen
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Skriv i 15 minutter om gangen. Jeg tuller ikke. Sett en timer på 15 minutter. Så kort tid er det ikke noe problem å motivere seg for å fokusere. Du vil oppdage at du klarer utrolig mye på et fokusert kvarter.

    Deretter kan du ta ett kvarter til. Og et til, og så tar du 15 min pause.

    Hvis du ikke klarer mer enn 15 min, så husk at det er bedre enn ingenting. Og, hvis du trenger noen til å skryte av deg når du har skrevet, send gjerne en PM.

    (Jeg kan skrive over en halv side på 15 min.)

  7. #6
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tigerguttmamma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I et hus
    Meldinger
    5,642

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Sitat Opprinnelig postet av Dragen
    Hvis du ikke klarer mer enn 15 min, så husk at det er bedre enn ingenting. Og, hvis du trenger noen til å skryte av deg når du har skrevet, send gjerne en PM.
    Du er nå snill og da.
    Storebror (2002) og lillebror (2004)

  8. #7
    Dragen
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Jeg har baktanker. Jeg skriver nemlig diplomoppgave. Det er omtrent det samme.

  9. #8
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tigerguttmamma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I et hus
    Meldinger
    5,642

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Da får du sende meg en PM når du føler du trenger litt skryt...
    Storebror (2002) og lillebror (2004)

  10. #9
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Godt jobba, dere som klarer å skrive om kvelden! Jeg er også i startfasen på hovedoppgaven, selv om jeg på sett og vis har pause fra mastergraden. håper å starte på den igjen neste høst. Regner med å bruke masse tid på å samle stoff, synes det er vanskelig å gå fra å ta notater til å egne ord.

  11. #10
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tigerguttmamma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I et hus
    Meldinger
    5,642

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Der sa du det Gremli.
    Det er nemlig den siste redigeringa hvor jeg skal skrive notatene mine om til en oppgave jeg sliter med...
    Også strever jeg med å kvitte meg med denne vanen (...). Begynte med flere punktum i sms-meldinger, også har det tatt helt av. Nå må jeg virkelig tenke meg om så jeg ikke setter 3 punktum i enden av alle setningene jeg skriver.
    Storebror (2002) og lillebror (2004)

  12. #11
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    c3po sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    2,989

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    En annen tips er å tenke på alternativet: hva skjer hvis du ikke leverer hovedoppgaven nå? Da jeg skrev hovedfagsoppgave nr. 2 (jeg er overutdannet ), var jeg i full jobb. Etter hvert begynte jeg å mistenke at jeg ikke kom til å rekke innleveringsfristen, og arbeidsinnsatsen dabbet noe av. Så så jeg litt nærmere på hvor lenge det var til neste innleveringsfrist, og hvor lenge det var til jeg ville være ferdig med studiet. Det fristet ikke! For meg, hjalp det veldig med motivasjonen.

    Ellers heller også jeg til teorien om å skrive noe, uansett hvor lite. Det hjelper veldig.

  13. #12
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Sitat Opprinnelig postet av Tigerguttmamma
    Også strever jeg med å kvitte meg med denne vanen (...). Begynte med flere punktum i sms-meldinger, også har det tatt helt av. Nå må jeg virkelig tenke meg om så jeg ikke setter 3 punktum i enden av alle setningene jeg skriver.
    Det hørtes kjent ut...

  14. #13
    Juniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bruno sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Sørvestlandet
    Meldinger
    35

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Takk og lov for at jeg er ferdig med det! Jeg jobbet fulltid ved siden av og strevde med motivasjonen. Ba derfor min veileder sette eksamensdato. Det hjalp - ikke på motivasjonen, men nå kunne jeg simpelthen ikke sluntre unna! Etter en stund ble også sensorer bestilt. Da fikk jeg virkelig fart på meg og jobbet dag og natt . Siste to døgn før levering sov jeg 2 t! Men karakteren ble super den Jeg vet ikke med deg, men jeg jobber helt klart best under press, da MÅ jeg prestere og kan ikke lure meg unna. Kanskje et tips til deg også? Må man, så må man....

    Lykke til!
    Jeg ble mamma til skjønne Thomas 21.juli.2004
    Er også englemamma til hans tvillingsøster
    .


  15. #14
    Tinetoff
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    I fra-notater-til-tekst-fasen synes jeg det er veldig viktig å disponere så detaljert som mulig på forhånd. Lag et logisk skjelett, sett opp alle overskriftsnivåene først, og så begynner du å skrive fra toppen. Hvis et punkt er veldig gjenstridig, hopp til neste og gå tilbake etterpå. Ellers er de andres råd veldig gode. Det med Dragens 15 minutter er veldig sant, du aner ikke hvor mye kabal jeg la innimellom sånne intensive kvartersøkter da jeg skrev min hovedoppgave ... Jeg ble ferdig, jeg!

  16. #15
    Koala
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Så godt å se at det ikke bare er meg! Jeg fikk jobb før jeg fikk skrevet hovedfagsoppgaven min i fysiologi/biologi og tenkte at det kunne jeg fullføre mens jeg jobbet... Nå har det gått 4 år og et barn og jeg er fremdeles ikke nærmere målet. Men har kontakt i ny og ne med veileder som vet at jeg gjerne vil fullføre en gang og han synes det er greit. Nå er jeg arbeidsledig og likevel greier jeg ikke sette meg til, for nå er det så lenge siden at alt ligger laaaaangt bak i hjernebarken et sted. Men det med 15 min av gangen var lurt, da blir det ikke noe ork å begynne. Takk for inspirasjonen, ta gjerne kontakt igjen hvis dere vil ha en liten inspirasjonsgruppe!
    Koala

  17. #16
    Dragen
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Jeg vil gjerne inspireres, og oppfordrer herved damene til å legge inn et bittelite skryteinnlegg for gjennomførte 15 min.


    *Går og finner fram mobilen, den er det nemlig timer på.*

  18. #17
    Koala
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Jeg fikk i alle fall inspirasjon nok til å komme igang med å finne fram alle notater osv. og sette opp en liste med hva som må gjøres for å nå målet! Og det kjennes deilig! I kveld skal mannen ut en tur, så da kan jeg ta neste kvarteret. PS.Kommer nettop fra barselbesøk hos en venninne som jeg traff ved forrige graviditet. Hun fødte igår og hadde verdens deiligste lille nurk å vise fram, gutt nr. to. Så nå er jeg vel dobbelt inspirert?
    Koala

  19. #18
    Dragen
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Jeg har laget en egen skrytetråd!

  20. #19
    Madeh
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Har nettopp gjort meg ferdig med en hovedoppgave, så hvis du trenger tips og råd er det bare å spørre! Skriv litt i gangen, ta deg en pause, og fortsett. Hva skal du skrive om, forresten? Et godt tips, hvis du ikke har gjort det allerede ; se på gamle hovedoppgaver for å få tips om hvordan du skal skrive den osv.

    Massemasse lykke til!!!!

  21. #20
    Koala
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Hovedfag i nevrofysiologi, blodkar og gjennomstrømning av blod i hjernen hos fisk. Har gode resultater og veileder har skrevet artikkel som er publisert i "Neuroscience Letters". Skal skrive på engelsk.
    Koala

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 3
    1 2 3 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine