+ Svar på diskusjon
Side 2 av 3
FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56

Diskusjon: Tips til hovedoppgaveskriving?

  1. #21
    Blå
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Jeg var fulltidsstudent uten barn så det er klart at det kan ikke sammenlignes.

    Mitt beste råd er å alltid avtale neste veiledning når du går fra forrige. Jeg avtalte alltid neste veiledning og hva jeg skulle levere til den. På den måten måtte jeg selv avlyse dersom jeg ikkke fikk det ferdig og siden det er flaut å avlyse så altfor ofte så tvang jeg meg selv til å skrive. Dersom jeg hadde måttet avtale hver veiledning tror jeg at det hadde tatt lengre tid mellom hver gang.
    Sist endret av Blå; 25-10-2004 kl 14:54

  2. #22
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    kie sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Meldinger
    2,230

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Dette var en god tråd. Den skulle nesten blitt satt som prioritert.

    Ja, jeg svarer selvsagt i den i håp om at det kommer flere tips her.

  3. #23

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Jeg reiser bort (til mine foreldre) en helg av og til for å skrive. Da får jeg konsentrere meg fullt og helt om arbeidet + at jeg får ferdig mat på bordet
    Å reise bort er løsningen for meg. Hjemme er det så mye å finne på. Når jeg reiser bort har jeg klare mål for hva jeg skal gjøre slik at jeg får press på meg. Lykke til med skrivingen!
    xJuliane og jentene.
    feb -03
    ,mars -07, mai-09

  4. #24
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Burde ligge på " Viktig", ja! Skal sende pm til moderator. Jeg endte med å slutte på mastergraden, men begynner til høsten på omtrent den samme, bare i Madrid i stedet for Bergen.

  5. #25
    Muad'Dib
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Sidder faktisk på hovedfagsskrivestue her skriver hovedopgave anvendt lingvistik: "repair as indicator of a trilingual 5-year old's communicative competence". Jeg tager samtidig Praktisk Pædagogisk Utdanning og har 2 barn i fuldtids opbevaring.

    Jeg skal levere til foråret, og har slidt enormt med at gennemføre (selv om jeg havde 2 Master-grader i forvejen). Mine tips:

    - hvis dit lærested har hovedfags/master skrivestue, så gå derhen for at skrive. Vældig motiverende at se og høre de andre taste i vej, og vældig vigtigt at opbygge et fagligt netværk, selv om de andre ikke laver akkurat det samme som dig
    - skriver under på at aftale næste vejledningstime inden du går
    - del opgaven op i klare portioner, som du så arbejder på. Prøver du at takle hele opgaven på en gang, kan det hurtigt blive overvældende.

    Held og lykke til !

  6. #26
    Dragen
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Jeg er fortsatt ikke ferdig, men minner meg selv om det med kvartersøktene. Det funker jo faktisk. Når man bare gjør dem.

  7. #27
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    kie sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Meldinger
    2,230

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    De funker så absolutt!

  8. #28
    Tidligere bruker
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Helt enig i 15 minutters økter, har brukt dette selv (men ikke bevisst før det siste halvåret) gjennom hele hovedfaget. Innimellom er jeg her på NM og slapper av eller krangler litt.

    Mine tips (er nesten ferdig, så jeg vet de funker)

    -gjør grundig og planmessig kildearbeid. Vit hva du leter etter, så du ikke fortaper deg i kildene (det er jo så mye som er gøy). Samle ting i permer, kategoriser dem, lag en god kilde- og litteraturoversikt med en gang i et eget dokument som du kopierer referanser fra, så du slipper å skrive alt om igjen.
    -Gjør referansene helt nøyaktige med en gang, så du slipper å gå igjennom og rette opp senere. Ikke bruk ibid eller henvis til side i egen oppgave, det er ting som forflytter seg og lager knot senere.
    -Ha "arbeidstid", jeg jobber fra 0800-1530 hver dag, uansett om jeg får gjort mye eller ikke, gjør det underverker bare å være her.
    -Del tekst med andre. det er på enkelte tidspunkt sårbart og vanskelig å oute teksten sin, men du får så mye igjen for å gjøre det! La andre lese og kommentere, og be gjerne om spesielle innspill, i fht struktur, innhold eller språk. Ikke be folk om å pirke på språk før strukturen er satt osv.
    -Godta at det ikke blir perfekt med en gang, det er en smertefull og gradvis prossess å skrive oppgave, man modnes og man trenger pauser og avstand til stoffet.

    Lykke til

  9. #29
    Bequita
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Mange gode tips her! Det med 15-minuttersøkter skal jeg sannelig prøve med en gang! Takk!
    For tiden tar jeg PPU, der er det ingen store oppgaver, men mange små. Innleveringer hele tiden og mappevurering til slutt. Sliter selv med motivasjonen i blant, ja.

    Da jeg skrev hovedoppgave tok jeg et såkalt skrivekurs, det var kjempebra! Der fikk vi blant annet noen tips:

    * Med én gang du tenker på noe, skriv det ned! Ikke regn med at du husker det til "senere".
    * Begynn å skrive der du har lettest for det. For min del var dette kap 3, materiale og metode. Slik blir det lettere å komme igang. Innledningen skrev jeg helt til sist.
    * Lag avtaler, helst med andre medstudenter men du kan også gjør avtaler med deg selv. Ha arbeidstider. Ikke gå rundt med oppgaven på nakken hele tiden.
    * Det skal ikke bli perfekt med én gang! Skriv i full fart og drit i skrivefeil etc. Det kan du rette senere.
    * Ros deg selv når du har gjort litt, og sett deg realistiske mål.

    Lykke til alle slitere!

  10. #30
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Et litt useriøst råd: Skal du reise bort aleine, ta toget i stedet for fly, ta med laptopen og skriv i vei! Det har funket for meg når jeg har måttet skrive noe... På toget er det ikke så mye man kan gjøre uansett, så man kan like gjerne sitte og skrive. Jeg har pugget intenst til eksamen på strekningen Drammen-Bergen et par ganger med svært godt resultat.

  11. #31
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    kie sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Meldinger
    2,230

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Guri, som jeg ønsker meg en laptop akkurat nå.

  12. #32
    Tullejenta
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Veldig lurt av meg å oppdage denne tråden akkurat nå. Har et par dokumenter på data'n som skal bli en masteroppgave som helst skal få karakter i løpet av høsten.

    Skal prøve det der med 15-minutters økter og bare la huset flyte

  13. #33
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tonjemor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,750

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Nå ble jeg faktisk motivert til å skrive mine 3 essay oppgaver og!! Takk for det folkens!
    Adelen 07.09.02
    Amelia 26.10.07

  14. #34
    Snippiie
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Huff, dette ga meg dårlig samvittighet...Burde begynt å skrive oppgaven min...... Men jeg har 4 barn og 100% jobb (permisjon nå da), så når jeg endelig har fri blir jeg heller sittende her og lese om dere som er så flinke!
    Til høsten kanskje.............

  15. #35
    leona
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Fin tråd! Jeg skal i gang igjen til høsten håper jeg, har gjort så mye annet i noen år men er nødt til å få ferdig i løpet av neste år pga den nye ordninga.

    For min del vet jeg at det er viktig å få litt forståelse i heimen for det man driver med. Mellom klokken da og da må jeg få studere, så vennligst ikke forstyrr. Pga forstyrrelser har jeg tidligere valgt å stå opp grytidlig for å jobbe, fant ut at jeg jobbet svært effektivt mellom 5 og 8, når andre begynte å våkne. Selv har jeg vært uten eget kontor/ pult de siste årene, har bodd trangt, og da er det vanskeligere å komme i gang.

    Ellers fint tips det med å avtale med veileder fra gang til gang, alltid fint å ha en tidsfrist å jobbe mot.

    Huff, både gruer og gleder meg til å komme i gang igjen. Ikke så lett. Har jobbet med regnskap og butikkdrift de siste årene, litt langt unna feltet jeg skriver om.

  16. #36
    Medlem
    Rykte

    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Bøler, Oslo
    Meldinger
    145

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    enig i at man MÅ bare bestemme seg for tid

  17. #37
    Sine
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Hva gjør en når en ikke kommer på noen god problemstilling da? Jeg står og stanger hodet i veggen på 2. året...

  18. #38
    Muad'Dib
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Sitat Opprinnelig postet av Sine
    Hva gjør en når en ikke kommer på noen god problemstilling da? Jeg står og stanger hodet i veggen på 2. året...
    Det gjorde jeg også, i hele 4 semestre (Men fik da A til sidst, så der er håb forude !)

    Formuler en vældig generel problemstilling, som du senere vil kunne afgrænse nærmere. Pointen er at du skal have en rød tråd gennem opgaven, noget du skriver "hen imod". Fint hvis du har både en metodologisk problemstilling (f.eks. "er metode x egnet til at belyse denne type data") og en indholdsmæssig én.

    Hvis du fortsat er helt blank, kan du prøve at få barn det hjalp for min del ihvertfald.

  19. #39
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    1,019

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    -----
    Sist endret av m|nken; 28-01-2007 kl 17:56

  20. #40
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Tips til hovedoppgaveskriving?

    Tar fram denne tråden igjen, ettersom jeg sitter og prøver å finne på en problemstilling selv. Og hva med PROSJEKTSKISSE? Ser på nettet at de andre masterstudentene på UiB skal levere 5. desember. Men jeg får jo ikke fulgt seminaropplegget, og aner ikke hvordan prosjektskissa skal se ut..

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 3
    FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine