+ Svar på diskusjon
Side 1 av 3
1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44

Diskusjon: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

  1. #1
    ~TM~
    Gjest

    Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    Mange snakker om og liker boken til Jesper Juul: "Ditt kompetente barn", men det finnes jo så mange andre bøker også.

    Har du lest en god bok om oppdragelse og/eller utvikling?

    Jeg synes bøkene til Ulvund - "Forstå barnet ditt 0 - 2 år" og "Forstå barnet ditt 2 - 5 år" er enkle og greie bøker. Så også med noen hefter fra Yrkeslitteratur som heter "Forstå babyen", "Forstå 1-åringen", "Forstå 2-åringen" osv. Informative og lettleste for foreldre flest.

    Dersom man ønsker å gå dypere inn i temaet utvikling er fagboken "Utviklingspsykologi" av Tetzchner en solid bok.

    Kom med tips!

  2.  
  3. #2

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    Jeg synes en ny bok som heter "Toddlerkulturen" virker spennende. Den er skrevet av en professor intet mindre, og er kanskje mest ment for fagfolk, men jeg synes det som Gunvor Løkken har tatt for seg virker spennende.

    Hun forteller bl.a om hvordan 1 - 2 åringer leker sammen. De har det jo med å stille seg opp langs en vegg for så plutselig løpe i full fart. Eller de hermer etter hverandre og går rart - alt dette skal visst være med på å "utvikle sosiale relasjoner" til hverandre. Best er det når de kan være en drøss med unger sammen, oppe i så mange som 8 - 10, og de får tumle rundt i et stort rom. Hvis det dukker opp mindre leketøy i denne forsamlingen, så kan det splitte den - da blir ungene opptatt av hvem som skal ha hva og kan begynne å krangle. Men får de løpe hulter til bulter og kanskje klatre på en stor, myk sofa, da har de det gøy!

    Ikke akkurat et boktips om oppdragelse og utvikling, men synes som sagt den virker spennende!
    Kultura & Potteprinsessa

    Baby uten bleier infoside

  4. #3
    ~TM~
    Gjest

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    Den har jeg hørt om og regner med at den kommer på leselisten min neste skoleår. Jeg regner med å ta småbarnsped. da.

  5. #4
    Yrla
    Gjest

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    Sitat Opprinnelig postet av ~TM~
    Den har jeg hørt om og regner med at den kommer på leselisten min neste skoleår. Jeg regner med å ta småbarnsped. da.
    Jeg lurer også på å ta småbarnsped til neste år
    - har ikke helt bestemt meg enda, men det er det som virker mest "matnyttig"

    Vi har 2 kap fra Løkken som pensum i år også vi. Veldig intressant lesning, og det er fint med litt teori som fokuserer på de minste i bhg

  6. #5
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rory sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    686

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    Jeg vil anbefale Anna Wahlgren sin bok.

    Og Alt om barnet av Penelope Leach
    Mamma til 4 barn på 7, 11, 14 1/2 og 16 1/2 år.


  7. #6
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Smeeka sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    BattleGrounds
    Meldinger
    3,995

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    Anna Wahlgren sin bok synes jeg er en smule svevende til tider, men den står i hylla mi og leses jevnlig.

  8. #7
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    carrie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    1,491

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    Min kloke bok er denne:

    Tittel: Gode knep for småbarnsforeldre
    Forfatter: E. Gerhardsen
    Isbn: 8275221927
    Forlag: Tell Forlag
    Pris: 220,-

    Der står det mye fornuftig om forskjellige situasjoner og problemstillinger.
    Carrie og lillesnupp født februar 2004

  9. #8
    Lotta
    Gjest

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    Kan på det sterkeste anbefale: Ditt kompetente barn,skrevet av Jesper Juul.Det finnes video i samme,den har jeg lånt meg også.Gleder meg til å se den sammen med mannen min.Kjekt for dem som ikke er glad i å lese.

    Jesper Juul har skrevet flere bøker,og vet flere som anbefaler dem.

  10. #9
    Nuppen
    Gjest

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    Jeg vil anbefale en bok om læringspsykologi og atferd som heter "ikke skyt hunden". Den handler generelt om læring og forming av ønsket oppførsel, og kunne like gjerne hett "ikke slå barnet".....

    Den gir deg teknikker og metoder for hvordan du kan påvirke alle rundt deg til å gjøre det du vil... så kanskje burde ikke så mange lese den...?

    Forfatter er Karen Pryor, USA.

  11. #10
    Yrla
    Gjest

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    Sitat Opprinnelig postet av Nuppen
    Den gir deg teknikker og metoder for hvordan du kan påvirke alle rundt deg til å gjøre det du vil...?
    .
    Vet ikke om det er dette som er målet i min barneoppdragelse

  12. #11
    Jålebeinet
    Gjest

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    Denne synes jeg er fin: Gustafsson, Lars H. Kunsten å lose et barn . Han legger seg på samme "linje" som Juul.

    Info:
    Denne boka handler om å leve med barn. Forfatteren tar for seg barnets situasjon både hjemme, i barnehagen og på skolen. Han tar opp temaer som: hvordan man kan hanskes med egne følelser sammen med barn, hvordan lære barn å gi uttrykk for følelsene sin på en god måte, hvordan være en tydelig voksen som barna forstår og hvordan analysere moralske dilemmaer og vite hva man bør gjøre. Med mange eksempler fra hverdagslivet som skal inspirere leseren til å finne sin egen vei. Boka er skrevet for foreldre og alle som arbeider med barn og unge.

    Han har også skrevet andre bøker om barn, men de har jeg ikke fått lest ennå.

  13. #12
    joria
    Gjest

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    Jeg har tidligere lest jesper juul, sist sommer leste jeg en annen dansk barnepsykolog bent hougaard;Curlingforeldre. Juul og Hougaard har litt ulikt syn på endel ting,det er også spennende å få ulike vinklinger, som det blir sagt over her.juul hevder bla at barn er født inn i verden med avsvarsfølelse,og videre bevissthet om konsekvenser,det kompetente barn, mens hougaard ser barn som lærlinger Med begrepet curlingforeldre peker Hougaard på foreldregenerasjonen som soper banen foran barna,fyller behovene før de har oppstått

  14. #13

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    Alfie Kohn: Unconditional parenting er en av mine favoritter. Minner mye om Jesper Juul. Det står litt om den her: http://www.unconditionalparenting.com/up/
    2003 2011

  15. #14
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Eliin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    1,593

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    "The common sense book of baby and child care" av Dr. Benjamin Spock. En amerikansk "guru" innen barneoppdragelse. Vet ikke om den finnes på norsk, men den anbefales på det sterkeste!

    "Godnatt og sov godt" av Eduard Estivill og Sylvia de Béjar. En knallbra bok om hvordan man skal lære barn til å få gode, fleksible sovevaner.
    Mamma til Amanda , født 26.mai 2005


  16. #15
    innocenta
    Gjest

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    I tillegg til et par andre som er nevnt her vil jeg anbefale "Å sette grenser for barn" av Arne Skodvin. Den har kommet godt med i trasseperioder, mest som en oppvekker til meg selv om at trassen kan takles uten at man blir trassig og utslitt selv

  17. #16
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mayayum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Bodø
    Meldinger
    219

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    Gro Nylander er min store "helt"!

    Da jeg var gravid leste jeg "På vei"..

    "Mamma for første gang" var utrolig bra å ha også for meg som ikke var mamma for første gang... (Men som hadde glemt en god del siden sist )

    Og nå er det "Lille venn, hva nå?" som leses flittig her i huset.

    Anbefales på det sterkeste!
    Klem fra Mayayum

    Lillebror f. 2005 Storebror f. 1992

    Minstemann ventes rundt 26. mai 2011

  18. #17
    elsemor
    Gjest

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    Sitat Opprinnelig postet av carrie
    Min kloke bok er denne:

    Tittel: Gode knep for småbarnsforeldre
    Forfatter: E. Gerhardsen
    Isbn: 8275221927
    Forlag: Tell Forlag
    Pris: 220,-

    Der står det mye fornuftig om forskjellige situasjoner og problemstillinger.
    Denne boken har æ hjemme og den e super!!!
    lettlest, liten og faktisk veldig morsom bok.
    Anbefales på det sterkeste.

  19. #18
    Stinee
    Gjest

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    Jeg studerer montessoripedagogikk, synes Montessori har et syn på barn som er veldig spennende! En lettlest "begynnerbok" ; Montessori - en innføring. (Vatland og Lexow)


    "Barnet vil selv gjøre, se og lære seg - gjennom egne sanser og ikke gjennom en voksens øyne."


    "Hjelp meg til å hjelpe meg selv"

  20. #19
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    1,056

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    Sitat Opprinnelig postet av Eliin
    "The common sense book of baby and child care" av Dr. Benjamin Spock. En amerikansk "guru" innen barneoppdragelse. Vet ikke om den finnes på norsk, men den anbefales på det sterkeste!
    Det har skjedd en del siden Spock sin tid, da... Han forbedret jo synet på barneomsorg (fra dressur til mer omsorg) en del, men siden han har det skjedd nye, store forbedringer!

    Jeg liker "Hvorfor gråter barnet" av Marit Rysst Heilmann. Den prøver å se 1900-tallets vestlige barneomsorg litt fra utsiden, sammenligner med alle andre århundrer og alle andre kulturers barneomsorgstradisjoner. Og den ser på årsaker til at man gjør som man gjør i barneomsorgen (familietradisjon og innvirkning fra "eksperter" (f.eks. Dr. Spock) som ga råd på et område de knapt hadde forsket på). Gir ingen oppskrift, men oppfordrer til å ta stilling til hva i barneomsorgstradisjonen som er "naturlig", hva som er "kulturlig", hva som er bra og hvorfor.
    -03, -04 og hjertebarnet nov. 07

  21. #20

    Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

    * abbonerer på tråden*

    - og sanker inn innlegg til å nå markedsplassen
    Stolt mamma til:


    snuppemor, sept -06
    lillemor, mai -10

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 3
    1 2 3 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine