+ Svar på diskusjon
Side 2 av 3
FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44

Diskusjon: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mor -igjen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    1,544

Sv: Boktips til mor og far om oppdragelse, utvikling o.l.

En god bok:
    "De utrolige årene".
    Husker ikke forfatteren. Skal redigere det inn når jeg har det for hånden.
    Mor -igjen

med 02 og 05

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Meo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Tønsberg
    Meldinger
    5,795
    Blogginnlegg
    3

Sitat Opprinnelig postet av Rory

Og Alt om barnet av Penelope Leach
    Helt enig! Jeg elsker denne boken
    Bonuspoden (`99) Bonussnuppa (`03) Thea (`06) Magnus (`10)
    ... Og ekkelt forelsket i verdens fineste fyr
    * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ Bloggen ~ * ~ * ~ * ~* ~ * ~ * ~ *

Æresmedlem
    Rykte

Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    10,026

Sitat Opprinnelig postet av mor -igjen
    En god bok:
    "De utrolige årene".
    Husker ikke forfatteren. Skal redigere det inn når jeg har det for hånden.
    Carolyn(?) Webster Stratton
    - Happy -
    Turbo (-02), Sprell (-03), Liten (-05)

Seniormedlem
    mor -igjen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    1,544

Sitat Opprinnelig postet av Happy
    Carolyn(?) Webster Stratton

jupp, det var det.
    Mor -igjen

med 02 og 05

hm80
    Gjest

her var det en del bøker jeg kunne tenke meg å lese.. *abbonnerer*

Nete
    Gjest

Anna Whalgren er vel ikke helt riktig rett. Barneombudet fraråder henne har jeg fått med meg en plass.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Meo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Tønsberg
    Meldinger
    5,795
    Blogginnlegg
    3

Sitat Opprinnelig postet av Nete
    Anna Whalgren er vel ikke helt riktig rett. Barneombudet fraråder henne har jeg fått med meg en plass.
    Å... Hvorfor det
    Bonuspoden (`99) Bonussnuppa (`03) Thea (`06) Magnus (`10)
    ... Og ekkelt forelsket i verdens fineste fyr
    * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ Bloggen ~ * ~ * ~ * ~* ~ * ~ * ~ *

Seniormedlem
    mor -igjen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    1,544

Sitat Opprinnelig postet av meowouch88
    Å... Hvorfor det
    Jeg vet ikke om Barneombudet har frarådet den, men det som er sikkert er jo at hennes bok er svært omstridt. Hun har kun sine personlige erfaringer, ingen faglig bakgrunn. Hun begrunner sine uttalelser med at hun har oppdratt 9 (eller er det 10??) barn. Hun forteller ikke at det er med flere forskjellige menn og at ingen av barna hennes fungerer i det vi kaller et normalt samfunn. Dvs vanlige jobber og skole.

Men hun har helt sikkert noe fornuftig å komme med også, det er vel sjelden en forfatter har 100% rett i alt. All slik litteratur må vel leses med kritiske briller.
    Mor -igjen

med 02 og 05

Nete
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av meowouch88
    Å... Hvorfor det
    Fordi hennes metoder kan skade barna eller noe. Jeg skal se om jeg finner litt mer om dette..

Nete
    Gjest

På et annet forum jeg er, har vi skrevet mail til Barneombudet som vi fikk svar fra. Han videresendte mailen vår til LLH (nei, ikke landsforeningen for lesbiske og homofile ).
    Og de skrev dette:

Vi er imidlertid negative til den beskrevne metoden for å oppnå dette. Wahlgren oppfordrer til mageleie, noe som er i strid med norske, nasjonale anbefalinger. Disse er basert på forskningsresultat som viser en markant nedgang av antall tilfeller av plutselig uventet spebarnsdød etter at ryggleie ble innført/anbefalt. Det er derfor uheldig at en "autoritet" som Wahlgren setter et slikt råd tilside. Slik barna i filmen legges, med hodet vedt mot veggen gir det ingen mulighet for kontakt med foreldrene. Det er sikkert hensikten i dette tilfellet, men kan oppleves uheldig for barnet, og særlig for spesielt sårbare barn.

Filmen beskriver ingen rutiner før selve leggesituasjonen. Dette er etter vår mening en klar mangel ved filmen. Det å bruke tid i timen(e) før selve leggingen til å trappe ned aktivitene, roe ned barnet osv. er en viktig del av det å etablerer gode søvnrutiner. Hun beskriver heller ikke betydningen av at barnet vekkes/står opp til omtrent samme tid hver dag, noe som har vist seg å ha stor betydning for et regelmessig søvnmønster (Jfr artikkelen "Døgnvill som diagnose?" i faglbadet Helsesøstre 3-2006).

Vi stiller store spørsmålstegn ved dunkingen/puffingen av barnet og den harde ristingen av barnevogn som Wahlgren benytter for å få barnet til å sove. Vi ser jo at barnet roer seg og etter hvert sovner, men lurer på om det like mye skyldes at barnet rett og slett gir opp motstanden? vi kan ikke se at en slik håndtering av barn har noen positiv effekt som ikke kunne vært oppnådd på andre og bedre måter. De fleste foreldre vil selv klare å vurdere kraften som anvendes i denne type dunking/risting, men vi ser også en fare for at dette for noen kan gå over i direkte skadelig håndtering av barnet.

Vi reagerer også på at hun lar barna i filmen leke med perlekjeder som har så små deler at de innebærer en reell fare for barnet ved svelging av evt. løse deler. Dette er nok et eksempel på råd/adferd i strid med nasjonale anbefalinger i denne filmen.

Rent pedagogisk er vi også kritiske til opplegget og til selve filmen. Her er det veldig mye Anna Wahlgren; det er hun som gjør jobben som "ekspert" i stedet for foreldrene. Hun overta i stor grad det hele i stedet for at foreldrenes mestring styrkes ved at de selv får prøve ut metodikken. Foreldrene som er filmet ser heller ikke ut til å ha noe eierforhold til opplegget og virker til tider skeptiske/lite engasjerte. Foreldreveiledning skal handle om å "gå sammen med" foreldrene, ikke ligge langt foran dem slik vi opplever at det her gjøres.

Den tekniske kvaliteten er også ganske dårlig, uten at dette er vår viktigste innvending.

Vår konklusjon er at vi på bakgrunn av ein samlet vurdering ikke kan anbefale den beskrevne søvnkuren, og dermed heller ikke filmen.

Med vennlig hilsen

Leder Landsgruppen av helsesøstre NSF

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mymlen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Moelv
    Meldinger
    1,311

"De utrolige årene" er en flott bok, spesielt egnet for familier hvor barna har overtatt kontrollen, eller er på vei til å gjøre det. Det er også mange gode tips der for "hvermansen".

Jeg har hatt stor glede av "utviklingspsykologi" av Vigdis Bunkholt, den kan være litt tung å lese siden det er en fagbok, men med mye god kunnskap.
    Sitat Opprinnelig postet av Pipling
    Mymlen har som vanlig helt rett!!
    Mymlen
    Snusmumrikken født mai 1990, Sniff født november 2004 og LilleMy født 3. februar 2008

Husk i disse trange tider, bruk på papiret på begge sider.
    Tenk også på din venn, og heng papiret opp igjen

BollaPinnsvin
    Gjest

Barn under press av David Elkind Tiden norske forlag 84 er en bok dere bør lese!

Jeg synes det er merkelig at så mange bøker om oppdragelse er basert på personlige meninger og erfaring, ikke på forskning. Det er vanskelig å få oversikt på dette bokmarkedet føler jeg. Jeg leser jo blandt annet om Jesper Juul at han er familieterapaut. Hvordan kan man vite at rådene hans er grundig faglig dokumentert?

Æresmedlem
    Rykte

Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    10,026

Sitat Opprinnelig postet av bubbs Vis post
    Jeg synes det er merkelig at så mange bøker om oppdragelse er basert på personlige meninger og erfaring, ikke på forskning. Det er vanskelig å få oversikt på dette bokmarkedet føler jeg. Jeg leser jo blandt annet om Jesper Juul at han er familieterapaut. Hvordan kan man vite at rådene hans er grundig faglig dokumentert?
    Webster Stratton sin bok er i alle fall gjennomjobbet og dokumentert så det holder. Her i området bruker BUP oppleggene hennes mye når de jobber med familier og barn. Boka heter "De utrolige årene"
    - Happy -

Sitat Opprinnelig postet av Happy Vis post
    Webster Stratton sin bok er i alle fall gjennomjobbet og dokumentert så det holder. Her i området bruker BUP oppleggene hennes mye når de jobber med familier og barn. Boka heter "De utrolige årene"

Det var kjekt å vite. Virker som om mange anbefaler denne boka!

Be@te
    Gjest

Bestilte den i dag

Æresmedlem
    Rykte

Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    10,026

Sitat Opprinnelig postet av jsv Vis post
    Bestilte den i dag
    Håper dere får god nytte av den! Jeg leser stadig litt i vår, for å oppfriske og holde meg fokusert så ting ikke sklir ut.. har så lett for å gjøre det . En stor fordel for meg ,er at avsnittene er små og jeg kan lese litt nå og da og fremdeles få en sammenheng i det
    - Happy -

Blåser litt liv i denne tråden, jeg - noen har kanskje også nye tips å komme med iom at det har gått et år siden denne tråden var aktiv?

Finnes forresten "De utrolige årene" i ulike versjoner? Av hva jeg kan se er denne boka om barn fra 2-8 år? Altså ikke fra nyfødt perioden og utover? Skjer jo vanvittig mye de 2 første årene tenker jeg?
    Lille ivf-snuppelupp, juli 08
    Ivf- tvillingene ventes til vinteren

Supermedlem

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    1,056

Holder på å lese "Kjeft mindre" av Erik Sigsgaard. Anbefales!
    -03, -04 og hjertebarnet nov. 07

Veteranmedlem
    ankimor81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    ski kommune
    Meldinger
    3,479

"Kjeft mindre" av Erik Sigsgaard er veldig bra, veldig grei og lett lest bok, anbefales!
    Den jeg har lest nå likte jeg også, den er også lettlest og fin "relasjoner med barn" av Herdis Palsdottir

Gro Nylander og jesper jul er også mine favoritter.
    Mathias 16.01.2004 annicken 12.12.2005 Mikkel 04.08.2010
    hjemmesiden:http://mathiasgullet.piczo.com ...(bilder av lillesøster også)

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 3
    FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine