+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 10 av 10

Diskusjon: Truende prematur fødsel 31 uker

Tidl. bruker
    Gjest

Truende prematur fødsel 31 uker

Er diagnosen jeg har fått i dag.

Lurer på, hvilke erfaringer har dere som har født normalvektige barn i uke 31 og noe fremover?

Grunnen til truende prematur fødsel, er ikke sykdom eller andre ting. Men at jeg har premature rier. Som jeg også hadde med Krølle.

Så ting ligger egentlig til rette for at det meste skal gå bra fordet, siden det er "kun det" som er inne i bildet, og ikke andre komplikasjoner hittil. Jeg veit at det ikke må skje en fødsel nå, men jeg er i faresonen og tankene svirrer jo, så klart på det som kan skje.

Hva er grunnen til den tidlige fødselen?
    Hvordan gikk fødselen?
    Hvor lenge lå dere på sykehuset?
    Evt hvilke komplikasjoner fikk dere?

2.  
    Tidligere bruker
    Gjest

Sv: Truende prematur fødsel 31 uker

Hei!

Først må jeg bare få si at jeg håper babyen holder seg i magen i en stund til.
    Jeg fødte en gutt i uke 32. Han ble tatt med katastrofesnitt pga total morkakeløsning.
    Gutten min utviklet en alvorlig lungesykdom som heter Bronchopulmonal dysplasi. Han hadde hypoplastiske lunger og dobbeltsidige atelektaser. Han hadde også hjertefeil.
    Pga komplikasjoner og en operasjon ble vi 9 uker på sykehuset.
    Men det er svært sjeldent at premature født i uke 31-32 og utover får sånne komplikasjoner. Det skal du være klar over

Håper på et langt svangerskap for deg.

Mange klemmer fra meg

sia
    Gjest

kidoki Sv: Truende prematur fødsel 31 uker

Hei!
    Jeg kan sende deg noen ord som tante til prematurt barn. Søsteren min var 29 uker på vei og fødte en gutt helt uproblematisk, uventet og raskt. Han var 1500g. (jeg var med på fødselen) Ingen vet hva som var grunnen til den tidlige fødselen. Det jeg gjerne vil fortelle deg det er at i dag er han en aktiv 2 åring som prater i ett sett. Han har vært litt sein med å begynne å gå, og litt liten i vekst, ellers er han helt normal. Noe som er helt kjekt. De låg inne på sykehuset i en og en halv til 2 mnd. Men det gjør ikke noe i dag når de sitter med en frisk 2 åring. Men det var veldig tøft når det stod på!! Lykke til, ønsker deg alt godt

Sitat Opprinnelig postet av Berta
    Er diagnosen jeg har fått i dag.

Lurer på, hvilke erfaringer har dere som har født normalvektige barn i uke 31 og noe fremover?

Grunnen til truende prematur fødsel, er ikke sykdom eller andre ting. Men at jeg har premature rier. Som jeg også hadde med Krølle.

Så ting ligger egentlig til rette for at det meste skal gå bra fordet, siden det er "kun det" som er inne i bildet, og ikke andre komplikasjoner hittil. Jeg veit at det ikke må skje en fødsel nå, men jeg er i faresonen og tankene svirrer jo, så klart på det som kan skje.

Hva er grunnen til den tidlige fødselen?
    Hvordan gikk fødselen?
    Hvor lenge lå dere på sykehuset?
    Evt hvilke komplikasjoner fikk dere?

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Piamor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    på landet
    Meldinger
    4,132

Hei..
    jeg har en solskinnshistorie om det å føde for tidlig jeg da.Våknet opp med et brak en natt da jeg var i 30uke.Slimproppen gikk og jeg hadde kynnere.3cm åpning og jeg ble langt inn på sykehuset med streng beskjed om at der skulle jeg ligge helt til babyen ville ut.Utrolig kjedelig å ikke kunne hente sin egen mat en gang,men det var noen utrolig mennesker som jobbet der så det gikk bra.14dager lå jeg der.lørdag var dag nr 13 og jeg omtrent grein meg til en tur hjem tross i hyppige rier(men jeg viste jo ikke hva det magevondten var for noe den gangen)Riene ga seg ikke og jeg måtte kjøres på sykehuset igjen ganske straks og uten middag.6cm åpning og hyppige rier.jeg lå i ca.10timer uten bedøvelse,men da krevde jeg epidural og 6 timer etterpå var vesla ute.Jeg hadde en lang fødsel,men ut kom ei jente på 1870gram.Ho pustet selv og trengte ingen medisiner.Legene bare stod å klødde seg i hodet.De hadde jo respirator og alt klart,men neida.Min lille engel skreik og viste fingeren til både barnelege og anestesilegen.
    Så det å føde i 32 uke gikk helt greit for meg

Ho er nå 10mnd og henger absolutt ikke etter på noe vis.Krabber,jabber,smiler og gjør skøyerstreker.
    Sist endret av Piamor; 12-11-2004 kl 23:05 Begrunnelse: tydelig at jeg er skravlesyk ja
    Verdens stolteste mamma til 03 & 07 og 2011

For å forstå dine foreldres kjærlighet må du få barn selv

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Phoeebee sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2002
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    3,723

Kan ikke komme med så mange råd da.. Men kanskje et par svar.

Fødte ikke så veldig prematurt selv, bare tre uker. Måtte være på sykehuset i nesten to uker, for Malin var så svak at hun klarte ikke å spise selv... Hadde ingen komplikasjoner heldigvis. Oppholdet på sykehuset var egentlig ganske ok. Fikk være der hele tiden, og ble godt tatt vare på av sykepleierne på avdelingen.

Berta, vennen, håper så inderlig du klarer å knipe igjen en stund til...
    Malin Yasmin - 2003
    Leon Sebastian - 2008
    Liam Nathaniel - 09.06.2014 Født i uke 24+6 pga HELLP-syndrom

Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ise sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    På bygde!
    Meldinger
    22,018

Herlig historie

Fødte min eldste i uke 33+5,ble lagt inn i uke 29 pga rier... fikk stoppet dette 3 ganger for gutten ville tydeligvis ut.Det ble konstantert infeksjon i livmoren etter fødsel så det var grunnen til at kroppen satt dette igang.
    Fikk lungemodningssprøyter jevnlig i ca 3 uker før han ble født,fødselen varte i 72 timer og det var en grusom tid,trodde aldri det skulle ta slutt.

Når han ble født veide han 2390 og var 46 cm lang..han trengte ikke kuvøse eller pustehjelp,men dette takket være lungemodningen jeg fikk i forkant.
    Mamma til 3 gutter.

Susi
    Gjest

Får håpe den lille babyen holder seg inni magen din en stund til! Som tidligere har blitt sagt her, så kan det gå veldig bra selv om du føder for tidlig. Det som kan bli litt problemer med er spisingen. Mange for tidlig fødte kan få problemer med å spise selv. Jenta mi var bare født en måned for tidlig, men hun fikk en infeksjon og var selvfølgelig svak pga det, men vi måtte altså være i to uker ekstra (var i litt over tre uker til sammen) for at hun skulle lære seg å ta til seg mat. Når det er sagt så ga vi opp amminga og begynte med flaske, noe jeg i ettertid synes er litt sårt. Hvis du opplever dette må du være flink å si i fra på sykehuset hva det er du vil. Det er mange meninger og velmenende råd fra barne-og sykepleierne, men til syvende og sist er det kun du som bestemmer.
    Sist endret av SusiQ; 14-11-2004 kl 20:43

Tidl. bruker
    Gjest

Re: Sv: Truende prematur fødsel 31 uker

Håper babyen blir der inne litt til!

Min historie er også en solskinnshistorie!
    Jeg fikk diagnosen: tidlig innsettende alvorlig preeklampsi av legen og shippa i taxi rett til ullevål, ble lagt inn den. 26. november -03 i uke 30+1, på lørdag 29. ble jeg ganske dårlig på kvelden, og fikk etterhvert en pille å sove på, sovna kl. 01.00 men kl 01.15 våkna jeg av at jeg fossblødde, ringte på sykepleier, ble kjørt rett inn på undersøkelserommet hvor jm fant fosterlyd på 115, men mista den og fant den ikke igjen, legen kom jo kjappt og tok en rask ul og så at hjertet til babyen slo sakte, da løp de med meg i senga nedover gangene og opp til opersajonsrommet, ble katastrofe ks med full narkose pga. morkakeløsning.
    Våkna opp med HELLP syndrom og snuppa på intensiven, ble noen kritiske dager for begge to. Snuppa ble født 01.30, i uke 30+5, og var livløs når ho kom til verden, de brukte nesten et kvarter på å gjennopplive gullet, så ho ble jo lagt i respirator med en gang, veide 1220g. og var 40cm. lang, litt dysmatur. Fikk en liten infeksjon og det øverste høyre ribbeinet var knekt, men det ble fort bra begge deler. 4. dagen på sykehuset var a av respiratoren og over på cpap, 2 uker gammel ble a kvitt cpap'n og hadde tatt igjen fødselsvekta. 23 dager gammel, på lillejulaften ble a tatt ut av kuvøsa og lagt i seng med varmemadrass, og hadde da bare en apnè monitor. Fikk bli med meg på perm på hotellet mellom måltider, varmemadrassen ble fjerna etter få dager fordi ho holdt tempen så godt, og ho ble snart etter flytta på vekst. Skulle bare bli nærmere 2kg. og spise alt selv. Vi var på sykehuset i 6 uker og 1 dag etter snuppas fødsel, da fikk vi komme hjem, snuppa var 2075g. og 45cm. den dagen vi dro!

Vi har ikke hatt noen komplikasjoner i ettertid, som skylles for tidlig fødsel.
    Ho er nå straks 1 år, litt over 7kg, og over 70 cm. lang, så ho er bare litt mindre enn terminbarn.
    Men ho henger absolutt ikke etter motorisk, ho er heller tidlig ute.
    På forrige fysioterapi kontroll var a 10mnd. og grovmotorikken lå på 10-11mnd. og finmotorikken på 13mnd! (ho skulle egentlig liggi på 7,5mnd. i utvikling, fordi de ser på korrigert alder)

Lykke til!

babymais
    Gjest

Jeg fikk Adrian i min 33. uke... det gikk helt fint!
    Hadde rier i et døgn før jeg ble sendt på sykehus, der lå jeg fra 23:00 til 05:30, da kom han endelig!
    Han veide 2153 gram og var 45 cm...
    Måtte være i nesten 3 uker på sykehuset!

mikki
    Gjest

Brage ble født i uke 32+6. En uke før gikk vannet mens jeg stod på jobb, ble sendt til sykehuset og plassert i en seng der. Ligg i ro! var beskjeden. Fikk lungemodningssprøyter og etter 4 dager påsykehuset begynte riene. Etter to dager med rier ble gutten født. 1850 gram og 40 cm. Han lå i kuvøse i et døgn og med c-pap i tre. (KAn det stemme? Er så lenge siden dette) Etter det var det stort sett spisetrening. Og etter 4 uker reiste vi hjem. Faktisk 5 år siden i dag. Gikk bare fint med han. Spiste seg fort opp og ble en kjempestor baby. Gikk når han var 13 mnd, og han har ikke hatt noen problemer.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine