+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 13 av 13

Diskusjon: Nå er jeg så redd! (cyste/ klump i munnen)

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Oct 2002
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    2,317

Nå er jeg så redd! (cyste/ klump i munnen)

Her forleden så jeg plutselig at C hadde en slags "klump" i munnen. Den sitter på innsiden av "kinnkjøttet", litt til siden for munnviken (altså ikke på gommene), er over en cm i diameter og på avstand kan den se ut som en stor, rund vannblemme. Men den er hardere å kjenne på enn en vannblemme, og jeg har forsøkt å stikke i den/ klemme på den uten at noe har kommet ut. Den er tydelig litt øm for C. Den er veldig avgrenset, omtrent som en fettkul som liksom er bevegelig når du "ruller" på den. Hun har hatt den kanskje i en uke eller to, men jeg har ikke lagt merke til den nylig, derfor kan jeg ikke si om den har vokst eller hva som kan være årsaken til at den kom.

Har vært til legen idag, og legen kunne heller ikke si hva det var. Hun sa hun trodde (dro litt på dette ordet - noe som selvsagt gjorde meg enda mer bekymret ) det ikke var noe farlig, men skrev ut en henvisning til kir. poliklinikk for at de skal se på den der og evt. fjerne/ tømme den. Hun trodde ikke den var pussfylt, og den ser ikke betent ut.

Så nå sitter jeg her da, og tenker en masse vonde tanker. Det første man tenker på ifm. sånne kuler er jo svulst og kreft og annen elendighet, og jeg er selvsagt livredd for at dette er farlig. Det hjalp jo heller ikke at legen "aldri hadde sett noe sånt før". I tillegg så sender legen henvisning pr. post, noe som jo betyr at dager og kanskje uker kan gå før vi får time. I mellomtiden skal jeg gå og bekymre vettet av meg for om dette er farlig eller ikke.

Har noen av dere erfart eller hørt om slike kuler i munnen før?
    Og, hva ville dere dere gjort - bare smurt dere med tålmodighet og ventet til dere fikk time, eller ikke slått dere til ro før dere fikk noen til å se på det så fort som mulig?

Nå er jeg skikkelig engstelig og lei meg - og det hjelper jo ikke at jeg er ny-gravid og kjempehormonell i tillegg da.
    Mamma'n til storesøster juni-03, lillesøstrene juni-05

2.  
    mammaen til sofie
    Gjest

Sv: Nå er jeg så redd! (cyste/ klump i munnen)

ikke lett og få høre sånt. Vil bare gi deg en lykke til

MTH
    Gjest

*sniker meg inn fra juli 03 klubben*

Da poden var mindre, så hadde han en "kul" i munnen.
    Jeg ble også engstelig for dette, fikk for meg at det var det ene med det andre , denne kulen var hvit, hard og litt rørlig....og var sånn ca der den fremste jekseln har kommet nå , bare "oppå" tannkjøttet, ikke der selve tannen kommer ut.
    Lege så på den og kunne heller ikke si meg hva det var , men det var sikkert ikke noe farlig Fint svar
    Men, iallfall, så forsvannt den av seg selv etter noen uker , aner ikke hva det var for noe og har heller ikke sett noe slikt i munnen hans etterpå....

Lykke til med C, håper dere finner ut av hva det kan være....

Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Nennemor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    32,522

Så ekkelt at legen ikke kunne si hva det var!

Trøsten må være at det sannsynligvis ikke er noe farlig når legen valgt å sende henvisningen i posten. Lykke til med utredningen.
    Nennemor
    Storesøster (f. juli-99) Storebror (f.mars-02) Lillebror (f. oktober -04)

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
    gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv

Lykke til, det går nok fint skal du se

Tidligere bruker
    Gjest

Jeg har lest om "kuler" av ymse slag, siden jeg oppdaget flere kuler på halsen til min lille baby. Jeg fant ut at sånn generelt var ufarlige kuler: runde og avgrensete, like under huden og bevegelige. De kulene som det muligens kunne være farlige var: kvudrete, litt lenger inn og "leiret" i vevet rundt dem...

Det er mest sannsynlig ikke noe galt! Men hvis du er veldig engstelig kan du ta deg en telefon til den avdelingen du er henvist til og si at du gjerne vil ha time så raskt som mulig. I dagens helsevesen er det den som roper høyest som får hjelp først...

Høst
    Gjest

Vil bare gi deg en , og legge ved noen linker. Kanskje du finner noe her som kan berolige deg litt....

Øm kul i munnhulenHei!
    Jeg oppdaget i dagtidlig en liten kul inne i munnhulen. Når jeg tar på den er den litt øm og "bevegelig". Hva kan det være, mener den ikke var der i går kveld!
    Takknemlig for svar!
    Kvinne, 31 år (5. juni 2001)

Svar fra Lommelegen.no
    Hei!

Små ømme kuler som plutselig oppstår på innsiden av kinnet skyldes som regel at en av utførselsgangene fra en spyttkjertel til munnhulen er gått tett pga "spyttstein". Steindannelsen skyldes forandret saltinnhold og seighet i spyttet. Det er ufarlig, men nokså plagsomt mens det står på.

Det vanlige er at når du spiser eller tenker på god mat, vil spyttkjertlene produsere spytt og tømme dette til munnen gjennom utførselsgangene. Når de er tette, vil du få smerter og litt hevelse på grunn av presset mot åpningen, men hevelsen og smertene går over noen timer etter måltidet.

Betennelsesdempende medisiner, for eksempel naproxen, virker smertestillende og reduserer hevelsen som dannes inne i utførselsgangen, rundt spyttsteinen. Hvis hevelsen inne i gangen blir mindre, blir det bedre plass, og steinen kan passere og kommer ut i munnen og svelges. Naproxen skal ikke brukes hvis du har magesår.

Nesten alltid vil slike "propper" går over av seg selv. Dersom de ikke gjør det, kan de lett fjernes ved et lite inngrep. Av og till kan det sette seg infeksjon i området, spyttkjertelbetennelse, dette må behandles med antibiotika.

I første omgang synes jeg du skal kjøpe reseptfrie betennelsesdempende tabletter på apoteket, og mest sannsynlig vil det da gå over av seg selv.

Hentet herfra;
    http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=2120

http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=4018

http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=4639

Emblis
    Gjest

Tror nok jeg nylig har hatt det samme. Virka akkurat som det som står over her - at en spyttkjertel har gått tett el.
    Skikkelig ubehalig og ekkelt, men det gikk over!

Håper det gir seg fort (tror det tok ca. ei uke hos meg)
    til en bekymret mamma!

Tidligere bruker
    Gjest

Jeg fikk for noen år siden en kul i munnen på baksiden av leppen. Klemte jeg på den så klarte jeg å "tømme" den, men den fylte seg opp igjen. Den ville ikke permanent forsvinne og jeg ble henvist til ØNH. Det var en tett spyttkjertel som ble fjernet der, med lokalbedøvelse for min del. Vil tro dette er noe av det samme.

Tidligere bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Havfruen
    Tror nok jeg nylig har hatt det samme. Virka akkurat som det som står over her - at en spyttkjertel har gått tett el.
    Skikkelig ubehalig og ekkelt, men det gikk over!

Håper det gir seg fort (tror det tok ca. ei uke hos meg)
    til en bekymret mamma!

Ja, jeg oxo..

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Zephyr sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    1,785

Hei, jeg synes også dette høres ut som en spyttkjertel som har gått tett Det går som regel over av seg selv, i hvert fall hos voksne. Er ikke lenge siden jeg hadde en selv. Håper det ordner seg snart

loop
    Gjest

Når vi er engstelige så er vi ekstremt oppmerksomme på alle tenkelige tegn og kroppsbevegelser som legen gir, og selvfølgelig tolker vi dem i negativt favør. Uansett hva legen har sagt som kan tyde på det motsatte. Det er vel ingenting vi er mer redd for enn om det skulle være noe galt med barna. Det er grusomt, men det er samtidig slik det skal være. Det innstinktet får oss faktisk til lege når det trengs.

Vil bare understreke at en lege aldri kan si at noe ikke kan være farlig, hvis ikke det motsatte er bevist! Hvordan kan han det? Noe må han si, og når han ikke vet, fordi han ikke er gud, så blir det alltid hengende i luften og vi tar helt av. Helt forstålig begge deler. Han sa også at han ikke har sett slikt før, ergo, ingen kjent skummel ting!

Nå har du visst om dette i to uker uten at det har blitt større. Det er et bra tegn, det virker stabilt. Noe akutt er det ikke, for gutten din er ikke syk eller plaget. Om du ringer kongen selv, så hadde du nok ikke fått komme tidligere til undersøkelse, så det går nok noen uker fram til dette er endelig avklart. Helt sikkert noen fryktelige uker, men det er fint lite du kan gjøre annet enn å prøve så godt du kan å holde ut. Bruk oss her inne om det hjelper.

Uregistrert
    Gjest

kidoki Sv: Nå er jeg så redd! (cyste/ klump i munnen)

Herlig svar! Håper alt er bra med baby'n.
    Mvh.x
    Sitat Opprinnelig postet av Tidligere bruker Vis post
    Jeg har lest om "kuler" av ymse slag, siden jeg oppdaget flere kuler på halsen til min lille baby. Jeg fant ut at sånn generelt var ufarlige kuler: runde og avgrensete, like under huden og bevegelige. De kulene som det muligens kunne være farlige var: kvudrete, litt lenger inn og "leiret" i vevet rundt dem...

Det er mest sannsynlig ikke noe galt! Men hvis du er veldig engstelig kan du ta deg en telefon til den avdelingen du er henvist til og si at du gjerne vil ha time så raskt som mulig. I dagens helsevesen er det den som roper høyest som får hjelp først...

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine