+ Svar på diskusjon
Side 1 av 26
1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 251

Diskusjon: Baby uten bleier?

Question Baby uten bleier?

Heisann!

Er det flere enn meg som forsøker å skjønne når babyen skal tisse/bæsje, sånn at hun kan gjøre fra seg på potte i stedet for i bleia?

Teorien er at selv om små babyer ikke kan holde seg, så kan de "slippe seg". Holder du babyen under lårene/knærne over ei potte e.l. så er de i en posisjon der det er naturlig for dem å gjøre fra seg - og dersom de må så gjør de fra seg! Og så var det det med å skjønne når de må... Ofte så vrir de seg og stønner og trykker gjerne - hvis du vil prøve, er det lurt å prøve rett etter babyen har sovet eller spist.

Vi har prøvd oss på dette i 2 måneder nå, og det er ganske flott å se hvordan den lille dattera mi "jobber med saken" når jeg har skjønt at hun måtte på do! Dessuten synes både hun og jeg at det er deilig å slippe bæsjebleiene!!!!

hilsen audda som gjerne vil snakke med noen som holder på med dette!

ps denne metoden er brukt over store deler av verden - bleier er et vestlig fenomen...
    Kultura & Potteprinsessa

Baby uten bleier infoside

2.  
    Shannon
    Gjest

Sv: Baby uten bleier?

Hvor gammel er ungen din og hva er hensikten når ungen er for liten til å holde seg?

Shannon
    Gjest

Bare barn er barn...

Jenta mi er 2 1/2 måned gammel.

Hensikten er å unngå at babyen lærer at hun skal gå på do i bleia! Til og med helt små babyer vil helst slippe å gjøre fra seg i bleia, derfor kan de klage, stønne, vri seg - til og med grine, når de må på do. Men når vi ikke gjør noe med disse signalene, lærer de altså at det er riktig å gå på do i bleia, dermed blir det vanskeligere å bli kvitt bleiene seinere.

Selv om ungen er for liten til å holde seg, kan en utnytte at de kan slippe seg - dvs gjøre fra seg når de blir hjulpet.

I kveld f.eks, da var dattera mi på vei til å sovne, men så våknet hun og ble urolig. Hun klarte fint å holde seg til jeg hadde funnet fram potta og holdt henne over den. Hun gjorde fra seg og sovnet rett etterpå.

hepp fra Audda
    Kultura & Potteprinsessa

Baby uten bleier infoside

Shannon
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Audda

Hensikten er å unngå at babyen lærer at hun skal gå på do i bleia! Til og med helt små babyer vil helst slippe å gjøre fra seg i bleia, derfor kan de klage, stønne, vri seg - til og med grine, når de må på do. Men når vi ikke gjør noe med disse signalene, lærer de altså at det er riktig å gå på do i bleia, dermed blir det vanskeligere å bli kvitt bleiene seinere.

Selv om ungen er for liten til å holde seg, kan en utnytte at de kan slippe seg - dvs gjøre fra seg når de blir hjulpet.

I kveld f.eks, da var dattera mi på vei til å sovne, men så våknet hun og ble urolig. Hun klarte fint å holde seg til jeg hadde funnet fram potta og holdt henne over den. Hun gjorde fra seg og sovnet rett etterpå.

hepp fra Audda
    Hvordan vet du at babyer ikke liker å bæsje i bleia? Har du noe forskningsmateriale å vise til rundt dette temaet? Ingen av mine barn har hverken vridd seg eller grått når de må bæsje, med mindre de har mageproblemer. Hvorfor er det greit å tisse i bleia, men ikke bæsje?
    Sist endret av Shannon; 18-11-2004 kl 01:33

damara
    Gjest

hepp fra Audda
    Men har en så liten baby som datteren din noen forutsetning for å skjønne at hun ikke skal gjøre fra seg hvor det enn måtte være - med eller uten bleie? Og som i det andre innlegget her lurer jeg på - hvorfor tisse men ikke bæsje i bleia?

Jeg har aldri opplevd at datteren min har grått når hun bæsjer, kun når hun har hatt mageknip, og uansett kan jeg ikke skjønne at det skulle gjøre noen forskjell å bæsje på potte eller i bleie i så måte - da må det jo være bedre å finne årsaken til at babyen gråter når den skal bæsje, og så gjøre noe med det problemet, eller?

Jeg kommer nok til å vente en god stund før jeg prøver å sette vesla på potta har. Enn så lenge har hun ingen kontroll over hverken tiss eller bæsj. Det gjør meg absolutt ingenting å ta en bæsjebleie, og jeg lar henne heller aldri ligge med bleia lenge nok til at det blir ubehagelig for henne. Jeg har ikke hørt om noen barn som har tatt skade av å bruke bleie, og det er jo det som er normen her og i de aller fleste andre land, så jeg kommer nok til å fortsette med bleier her, ja!

Høst
    Gjest

Men hvordan gjør du det om natten da? Hun kan da umulig være tørr hele natten?

Høst
    Gjest

Ok, nysgjerrig som jeg er, måtte jeg jo surfe litt....Fant en del linker som omtalte denne metoden. Spennende metode, men jeg tror nok ikke den hadde passet hos oss.

Her er linkene for de som måtte være intressert;

http://www.stretcher.com/stories/03/03sep29f.cfm

http://libaware.economads.com/ec.php

http://www.goddessunplugged.com/articles/diapers.htm

mamma_nemi
    Gjest

Tror jeg skal vente til sønnen min går på do av seg selv..hvis man skal holde på med et slikt prosjekt så kommer man seg aldri ut da jo..

siri h
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av mamma_nemi
    Tror jeg skal vente til sønnen min går på do av seg selv..hvis man skal holde på med et slikt prosjekt så kommer man seg aldri ut da jo..
    så enig.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 26
    1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine