+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Uregistrert
    Gjest

er dette en hemoride?

har vært litt plaget m friskt blod etter avføring etter fødselen. tittet i speile istad og så noe som kan minne om en blåakti blodåre i endetarmsåpningen . hva gjør jeg nå? er det farlig?

Høst
    Gjest

Sv: er dette en hemoride?

Hei!

Fant dette til deg jeg;

Mage og tarm
    HemoroiderAv: Cecilie Arentz-Hansen og Kåre Moen, leger En hemoroide er en utvidet blodåre nær endetarmsåpningen.
    Hemoroiden er en liten kul som kan ligge:

-innenfor endetarmsåpningen (indre hemoroide),
    -i selve endetarmsåpningen, eller
    -utenfor endetarmsåpningen (ytre hemoroide).
    -Inne i hemoroiden kan blodet størkne og danne en blodpropp.

Årsaker
    Hemoroider oppstår når trykket i de små blodårene i endetarmen er stort. Trykket øker ved tunge løft, ved forstoppelse (fordi man må presse hardt ved avføring), ved graviditet og hvis man sitter mye.

Sykdomstegn
    Friskt, rødt blod utenpå avføringen er ofte det første symptomet. Kløe og væsking i huden rundt endetarmsåpningen kan forekomme.

Ytre hemoroider er synlige som små kuler i eller like utenfor endetarmsåpningen. Indre hemoroider kan av og til komme ut av endetarmsåpningen ved avføring.

Mange som har hemoroider legger får ikke symptomer i det hele tatt.

Behandling
    Kontakt lege. Hun vil undersøke deg for å avgjøre om det faktisk dreier seg om hemoroider.

Hvis du får blødninger fra endetarmen og ikke har hatt hemoroider før, kan det være du blir undersøkt med en tarmkikkert (et rektoskop) i den nederste delen av tarmen. Det er for å utelukke tarmsykdom, og særlig kreft.

Hvis du har treg avføring, er det viktig med mosjon og fiberrik kost. Se under behandling av forstoppelse Beveg deg innimellom hvis du sitter lenge av gangen.

Hvis du har hemoroider som kommer ut av endetarmsåpningen når du har avføring, bør du skyve dem på plass igjen. Det kan være enklest å ligge med bøyde hofter og knær.Ta på deg en gummihanske, smør hemoroiden inn med litt vaselin, og dytt den inn.

Stikkpiller og salver mot hemoroider er mye brukt. Noen av dem inneholder glukokortikoider, noen antibiotika, noen lokalbedøvelse, og noen stoffer som skal irritere slimhinnen slik at det lages bindevev så slimhinnen blir stram. Medikamentene fjerner ikke hemoroidene, men de kan dempe symptomer som kløe og væsking. De fleste av disse medikamentene skal ikke brukes lenge av gangen.

Plagsomme hemoroider kan opereres. Hemoroiden fjernes, men du kan få nye hemoroider senere.

Hentet herfra;
    http://www.lommelegen.no/art/art1101.asp

Og dette;

Antatt hemoroideHei

Jeg har fått en øm kul rett bak endetarmsåpningen. Den er ca 1 cm lang og helt glatt. Jeg hadde diare i et par uker for en måneds tid siden med litt blod. Legen min forklarte meg at litt blod var normalt ved tarminfeksjoner. Diareen skyldes bedervet mat. Avføringen er nå ganske normal. Har følt litt kløe av og til de to siste ukene, og nå er det kommet en kul som svir litt. Det er ubehagelig å sitte. Hvis jeg dusjer baken grundig rett etter hver avføring, så blir svien mindre. Hva kan være årsaken til kulen? Kan det være feks en betennelse som vil gå over av seg selv?
    Mann, 32 år (21. september 2004)

Svar fra Lommelegen.no
    Hei !

Jeg ser nå i dette svaret, helt bort fra episoden med diare med litt blod, og går ut fra at din lege har foretatt undersøkelser som bekrefter at diagnosen matforgiftning / tarminfeksjon er korrekt, og at dette er et avsluttet kapittel.

Det du spør om er altså denne kulen.
    Det er vel så sannsynlig som man kan få det, uten å undersøke en pasient slik som dette pr internett, at dette dreier seg om en hemoroide.
    Alle dine symptomer "stemmer"; kløe, bedring ved grundig dusjing, glatt kul som svir like bak endetarmsåpningen, vondt å sitte.

En hemoroide er en utposing på en blodåre, og det er vanlig og ufarlig.
    Fordi det er plagsomt, bør du imidlertid gjøre noe med det.
    Jeg synes du skal få det bekreftet av din lege, at det er en hemoroide, og det er jo gjort på få minutter, ved at legen tar en titt. Prøver behøver ikke å taes for å stille diagnosen.
    Så vil legen kunne skrive ut resept på stikkpiller og krem som lindrer og får den til å svelle ned etter hvert, f.eks. Scheriproct.
    Det er også lurt å få det sjekket av lege, for der finnes også en variant av hemoroider som heter "trombosert hemoroide", det betyr at blodet som er inni hemoroiden (det er jo en utposing på en blodåre) er størknet/koagulert. Denne typen hemoroide er vanligvis mye hardere å kjenne på, og lar seg ikke komprimere fullstendig slik som hemoroider ellers gjør hvis man presser på dem eller dytter dem innenfor endetarmsåpningen. Slike tromboserte hemoroider er også mye vondere, og bør ofte snittes hull på av legen, slik at det koagulerte blodet kan plukkes ut. Dette er meget enkelt, raskt og tilnærmet smertefritt, og gir en umiddelbar svær lindring av plagene.

Så med tanke på at du kanskje har en slik trombosert hemoroide, så har du mye å vinne på en tur til legen.

Forøvrig er det ting du kan og bør gjøre selv, evt før du kommer deg til legen, men også etter at du har fått medisinene:
    Grundig hygiene, dvs grundigere enn vanlig. Vask / dusj deg gjerne etter hver gang du har hatt avføring, litt mild såpe på fingeren litt innenfor lukkemuskelen er også bra. Spyle godt med dusj slik at såperester forsvinner, og etter dette tar du en iskald dusj mot endetarmsåpningen i et par minutter. Dette får hemoroiden til å trekke seg sammen, pga kulden.
    Deretter, hvis du kjenner den, skal du forsøke å dytte den innenfor endetarmsåpningens lukkemuskel, for der holdes den komprimert, og da forsvinner den forterer. Dette med å prøve å dytte den inn og sørge for at den ligger innenfor lukkemuskelen så stor del av dagen som mulig, er meget nyttig, da den da holdes komprimert og vil gå tilbake og forsvinne raskere.
    Du bør også sørge for at du ikke er forstoppet, da langvarige toalettbesøk med mye "trykking" forverrer og evt utløser hemoroider.
    Langvarig sitting kan også forverre og utløse hemoroider, så "opp og gå" er løsningen også mot hemoroider, mot så mye annet !

Alle nyoppståtte kuler hvor som helst på kroppen, skal forøvrig som hovedregel undersøkes av lege, for å utelukke kreft. Det er en meget god hovedregel som vi skal holde på.
    Men i ditt tilfelle, slik du beskriver det, virker det særdeles sannsynlig at vi har med en hemoroide å gjøre, men allikevel er det greit å følge denne tommelfingerregelen om å la lege få sjekket enhver kul.

Håper dette var klargjørende, og lykke til / god bedring !
    Hentet herfra;
    http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=6104

Håper dette var til hjelp!

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mini sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Gjemmer meg...
    Meldinger
    7,719

Høres ut som det jeg var plaget med en liten stund etter fødsel, og det var innvendig hemoride.
    Jeg sjekket meg på barsel, jeg. Og da fikk jeg med en salve til rectum.
    Den var ganske effektiv når jeg hadde brukt den litt.
    Mini og hennes fantastiske trekløver...
    Vesla: 21.10.03
    Prinsen: 01.07.08
    Prinsessen: 25.01.11

Tidligere bruker
    Gjest

Ja, det høres definitivt ut som enhemoroide. Kjøp stikkpille og salve på apoteket. Det er nok for de fleste. Dersom den ikke blir bedre etter en tid, og du har mye smerter med den, kan den opereres bort.

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine