+ Svar på diskusjon
Side 2 av 5
FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 91

Diskusjon: Tips til å skrive søknader

  1. #21
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Alan sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Drammen
    Meldinger
    1,958

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av mariaflyfly
    - Masseproduserte søknader er bare pinlig. Ikke send oppkopierte søknader til alle steder du søker jobb. Bruk tid på søknaden.

    - Når det står "Kortfattet søknad og CV sendes..." i utlysningsteksten, mener man ikke 3 siders søknad i tillegg til CV. 1 A4 side er akkurat nok! Og ikke send med alskens attester og vitnemål da.

    - Skriv på norsk så sant annet ikke er spesifisert i utlysningsteksten. Det hjelper ikke å brife med engelskkunnskapene når det ikke er bedt om det.

    - Ikke skriv søknader for hånd! Det er lenge siden det blei vanlig å skrive på data. Mulig det oppfattes som "diskriminerende", men på mine to siste arbeidsplasser gikk ihvertfall håndskrevne søknader rett i søpla.
    Disse har jeg også fått noen av.

    Bra tips, mariaflyfly!!
    Bruk tid på søknaden er et flott stikkord. Mage søknader bærer preg av det man ofte sier:
    Jeg tror jeg slenger inn en søknad og ser hva som skjer....
    Vel, surprise! Det er stor sannsynlighet for at ingenting skjer!!
    Hilsen Alan
    Mamma'n til Storebror (april '01) og Andy Pandy (juni '03)

  2. #22
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Alan sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Drammen
    Meldinger
    1,958

    Sv: Tips til å skrive søknader

    det kom to ganger så jeg først nå....
    Sist endret av Alan; 03-12-2004 kl 12:07
    Hilsen Alan
    Mamma'n til Storebror (april '01) og Andy Pandy (juni '03)

  3. #23
    Høst
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Tusen takk for gode råd og tips!

  4. #24
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    skilpadda sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    7,079

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Masse flotte tips! :klappe: Kjempefin tråd (burde egentlig vært satt som "viktig", det er vel mange i fødselspermisjon som er på utkikk etter ny jobb...)

    Sitat Opprinnelig postet av Alan
    Mage søknader bærer preg av det man ofte sier:
    Jeg tror jeg slenger inn en søknad og ser hva som skjer....
    Vel, surprise! Det er stor sannsynlighet for at ingenting skjer!!
    Jepp. Min erfaring er at når jeg har søkt på jobber jeg egentlig ikke har villet ha (selv om jeg selvsagt ikke skrev noe om det ), så har jeg ikke hørt et pip fra dem. Men de omtrent cirka tre jobbene jeg har søkt som jeg virkelig har ønsket meg, de har jeg fått tilbud om. En av grunnene er nok at når jeg virkelig vil ha en jobb, er det nettopp fordi jeg passer veldig godt til den jobben, men det har nok også ganske mye mer hvor mye tid og kjærlighet som gikk inn i søknaden og CV-en ved disse tilfellene.

    Man virker ikke så veldig interessert i jobben når man ikke en gang har giddet å gå over formuleringene man skrev i forbindelse med den forrige jobben man søkte.
    Skilpadda og Lillegutt (des. 2002)

  5. #25
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    skilpadda sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    7,079

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Andre tips, som skilpaddemannen pleier å være flink til å komme med (jeg kverner alltid søknadene mine gjennom ham før jeg sender dem): Fjern alle "kanskje" og "litt". Ikke skriv "har litt erfaring med" eller "har såvidt vært borte i " eller "noe kjennskap til" eller noe som helst annet som nedtoner kompetansen din. Skriv "jeg kan", "jeg behersker", "har meget gode kunnskaper i", "bred og allsidig kompetanse". Hvis du skal justere hvor flink du er, så legg på litt i stedet for å fjerne. Ikke skryt, men ikke vær beskjeden heller. (Regn med at mannlige søkere smører tre ganger så tykt på likevel, så skal du ha en sjanse, nytter det ikke å gjemme bort kvalifikasjonene dine...)

    Og for dem som syns det er "ekkelt" å si at de er flinke til noe, enten i søknader eller på intervju: Mottageren bruker massevis av tid og penger på å prøve å finne den som er best kvalifisert. Den eneste måten du kan hjelpe dem på, er å fortelle dem hva du kan og hva du er flink til. Hvis du ikke gjør det, risikerer du - og de - at en som er dårligere kvalifisert enn deg får jobben, og det er jo ikke bra hverken for deg eller firmaet!
    Skilpadda og Lillegutt (des. 2002)

  6. #26
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Alan sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Drammen
    Meldinger
    1,958

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Kjempegode tips, skilpadda!

    Jeg synes bl.a. Jonas Ridderstråle sier det fint, legg vekt på det man er god på, det er det som skal dyrkes frem! Ikke bruk så mye tid på det man ikke kan eller mestrer fullt så godt.
    Hilsen Alan
    Mamma'n til Storebror (april '01) og Andy Pandy (juni '03)

  7. #27
    Tidligere bruker
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Jeg fikk skilpadda til å se i gjennom en søknad jeg skrev, og brukte tilbakemeldingene hennes som rettesnor for andre søknader jeg skriver for tiden.

    Jeg gjør det på følgende vis:

    1) Legg inn eget navn, adresse, tlf nr og mailadresse i fast brevhode
    2) husk sted og dato
    3) pass på at firmaets navn og kontaktperson er riktig. (temmelig irriterende for leseren dersom du markedsfører deg selv som ryddig og nøyaktig når du ikke får med deg at personalsjefen heter Skancke, ikke Scanche....)
    4) Ikke skrive Søknad, men Stilling som stillingstittel og evt referansenummer
    5) Henvis til hvor du så utlysingen
    6) et avsnitt som kort presenterer deg og din evt fagbakgrunn, og hva man kan se ut i fra din CV som gjør deg relevant for stillingen
    7)Et avsnitt om hva som kan trekkes frem i din bakgrunn som er ekstra relevant for stillingen
    8) Et avsnitt om deg selv, personlige egenskaper etc
    9) Et avsnitt om hvorfor du ønsker jobben, hva du ser for deg vil være spennende ved å jobbe der etc.
    10) Med vennlig hilsen, ditt navn

  8. #28
    Tidligere bruker
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Enda en lur ting: CV'en må selvsagt være ryddig og fin, lettlest og temasortert. Jeg har en med bilde og en uten.

    Jeg har delt den opp i personalia, utdanning, arbeidserfaring, organisasjonserfaring og referanser. Nyeste først, selvsagt.
    Jge har ikke med alt, det er HELT uvesentlig nå som jeg søker jobber innen byråkrati, organisasjonslivet og akademia at jeg har vært servitør hver sommer siden 1993. Eller at jeg har jobbet i SFO ved siden av studiene, eller lignende. Nå som jeg snart har hovedfag er det på en måte implisitt at jeg har tatt VGS, så jeg sender ikke med attestene på VGS. Men jeg kan selvsagt fremlegge dem på forespørsel.

    Jge har scannet alle attestene mine, sånn at å sende full søknad med attester kan foregå på mail. Billig for meg, praktisk for den som tar i mot (eller tar jeg feil, Alan?)

  9. #29
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Alan sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Drammen
    Meldinger
    1,958

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Madam Mim
    Jge har scannet alle attestene mine, sånn at å sende full søknad med attester kan foregå på mail. Billig for meg, praktisk for den som tar i mot (eller tar jeg feil, Alan?)
    Jeg ville aldri ha sendt mine attester pr mail, tror jeg. Det blir for det første masse papirer for mottager, i 1. omgang så er det jo om å gjøre & vekke interessen. Og det bør man få til ved hjelp av en interessant og gjennomtenkt søknad og en relevant og oversiktlig CV.
    For det andre vil jeg ikke at mine papirer skal ligge & "flyte" rundt omkring, du har mer kontroll på papirene dine hvis du overleverer dem ved et intervju.

    Jeg tror de fleste foretrekker å få papirene ved et intervju, hvis ikke så står det i stillingsutlysningen. Det er i hvertfall min erfaring.
    Hilsen Alan
    Mamma'n til Storebror (april '01) og Andy Pandy (juni '03)

  10. #30
    Tidligere bruker
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Alan

    Jeg tror de fleste foretrekker å få papirene ved et intervju, hvis ikke så står det i stillingsutlysningen. Det er i hvertfall min erfaring.
    Helt enig i dette, sender dem selvsagt bare med dersom noen ber om dem i utlysingsteksten.

  11. #31
    Agre
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Madam Mim
    4) Ikke skrive Søknad, men Stilling som stillingstittel og evt referansenummer
    Dette er jammen en super tråd!

    Jeg lurer bare litt på hva du mener med dette punktet, Madam Mim?

  12. #32
    Omega
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Her er det veldig mye bra! Jeg ønsker å føye til: LES utlysningsteksten. Det blir litt som oppgavene til eksamen. Dumt å ikke svare på spørsmålet...

    Og i forhold til det å sende med attester og vitnemål, så sjekk om det står at det ønskes eller ei. Som offentlig ansatt så er det vanlig at vi etterspør dette i utlysningene til våre stillinger (bortsett fra de som sender på mail). Ekstraarbeid for meg å måtte sette opp liste over hvem som ikke har levert papirer og huske å gi beskjed om at det må tas med ved innkalling til intervju... (setter det litt på spissen, men mitt råd er heller å sende de en gang for mye enn en for lite, kanskje er det akkurat noe som står i DEN attesten som er avgjørende???). Det offentlige returnerer papirene når ans.prosessen er avsluttet, så det er ikke akkurat så stor sjanse for at papirene "mine" flyter rundt som det ble nevnt litt tidligere her. I det private er det muligens annerledes. Det vet jeg ikke.

  13. #33
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Alan sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Drammen
    Meldinger
    1,958

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Omega
    Det offentlige returnerer papirene når ans.prosessen er avsluttet, så det er ikke akkurat så stor sjanse for at papirene "mine" flyter rundt som det ble nevnt litt tidligere her. I det private er det muligens annerledes. Det vet jeg ikke.
    Jeg makulerer alle søknader og CV'er event attester som noen har sendt.
    Ingenting blir returnert.

    Du har vel det viktigste poenget her, omega, les annonsen NØYE og besvar den!
    Hilsen Alan
    Mamma'n til Storebror (april '01) og Andy Pandy (juni '03)

  14. #34
    Tidligere bruker
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Agre
    Jeg lurer bare litt på hva du mener med dette punktet, Madam Mim?
    Jeg mener som overskrift er det bedre å skrive "Førstekonsulent (ref 100056)" enn "Søknad på stilling som førstekonsulent (ref 100056)". Det ser bedre ut og er mer to the point. Lærte det av skilpadda, og føler at nå vet jeg liksom bedre enn jeg gjorde før

  15. #35
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    skilpadda sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    7,079

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Madam Mim
    Jeg mener som overskrift er det bedre å skrive "Førstekonsulent (ref 100056)" enn "Søknad på stilling som førstekonsulent (ref 100056)". Det ser bedre ut og er mer to the point. Lærte det av skilpadda, og føler at nå vet jeg liksom bedre enn jeg gjorde før
    "Stilling som førstekonsulent (ref 100056)" tror jeg kanskje jeg ville sagt. (Muligens avhengig av hva stillingsbetegnelsen er.) Men ikke "Søknad om ...", nei.
    Skilpadda og Lillegutt (des. 2002)

  16. #36
    Mini-Me
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Kjempefin tråd

    I min tidligere jobb hadde jeg en del av ansvaret for intervjuer.
    Vil bare føye til at når en kommer på intervju er det viktig å holde øyekontakt med den som intervjuer deg.
    Utrolig viktig. Irriterende når folk ikke vil se på deg når du snakker til dem.

    Søker selv på jobber for tiden så noen av tipsene kommer jeg til å benytte meg av

  17. #37
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Alan sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Drammen
    Meldinger
    1,958

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Mini-Me
    Vil bare føye til at når en kommer på intervju er det viktig å holde øyekontakt med den som intervjuer deg.
    Utrolig viktig. Irriterende når folk ikke vil se på deg når du snakker til dem.
    Uffja, det må være forferdelig å intervju ede menneskene som du ikke møter blikket til! Det er også en ting jeg trodde var en selvfølge, men det er det tydeligvis ikke!
    Hilsen Alan
    Mamma'n til Storebror (april '01) og Andy Pandy (juni '03)

  18. #38
    Mica
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Vedrørende attester så lurer jeg på; er det vanlig? Jeg har aldri blitt spurt om attest, bare referanser. Jeg er heller ikke blitt bedt om å sende inn vitnemål før jeg er kommet langt med i prosessen.

    Nå har jeg jo fått meg jobb, drømmejobben, etter en rekke søknader hit og dit. Jeg har nok brukt mange av de tipsene som er blitt nevnt her. En annen ting å nevne er at øvelse gjør mester, mine søknader er bare blitt bedre og bedre jo mer jeg har jobbet med saken. Men det er viktig å huske å tilpasse søknaden etter de ulike jobbene... Mine søknader er utrolig forskjellige fordi jeg har søkt på mange forskjellige typer jobber og tilpasset de til hver jobb.

  19. #39
    Madammen
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Jeg har et spørsmål: Om man søker på tre stillinger som er utlyst på samme kontor, kan man da skrive én søknad der man melder sin interesse for samtlige, eller krever én stilling én søknad? Det sitter jo en person og tar i mot alle søknadene, så det er vel unødvendig å skrive flere søknader? (Det er samme stillingsinstruks for alle tre)

    Til nå har jeg skrevet følgende: "Jeg søker med interesse på én av de ledige stillingene".. osv. Er det greit?

  20. #40
    Agre
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Madammen
    Jeg har et spørsmål: Om man søker på tre stillinger som er utlyst på samme kontor, kan man da skrive én søknad der man melder sin interesse for samtlige, eller krever én stilling én søknad? Det sitter jo en person og tar i mot alle søknadene, så det er vel unødvendig å skrive flere søknader? (Det er samme stillingsinstruks for alle tre)

    Til nå har jeg skrevet følgende: "Jeg søker med interesse på én av de ledige stillingene".. osv. Er det greit?
    Er det den samme saksbehandleren på alle stillingene samt samme instruks?
    Da høres det jo greit ut å gjøre sånn som du foreslo, men jeg ville kanskje ringt for å få det bekreftet. Jeg søkte nemlig på en slik type stilling en gang, og da var det forskjellige stillingsnummer (det offentlige).

    Ellers så må jeg bare få kommentere at det ikke er apostrof over e på en. Ikke é.

    Lykke til!

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 5
    FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine