+ Svar på diskusjon
Side 3 av 5
FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 91

Diskusjon: Tips til å skrive søknader

  1. #41
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Fikk lagt inn denne på viktig, jeg.

  2. #42
    Agre
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Gremli
    Fikk lagt inn denne på viktig, jeg.
    Flott!
    Det er en av favorittrådene mine - dessverre...

  3. #43
    -ea-
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Min CV er inndelt slik:
    - Personalia
    - Nøkkelkvalifikasjoner
    - Datakunnskaper
    - Arbeidserfaring
    - Utdanning
    - Annet (f.eks. fritids-verv/foreninger, førerkort, erfaring fra AS-styre)
    - Fritidsinteresser

    Hva jeg skriver under nøkkelkvalifikasjoner varierer med hvilken stilling jeg søker. Her er det å lese utlysningsteksten nøye og "svare" på den.

    Som hovedregel skal man føre arbeidserfaring før utdanning, såfremt man ikke er nyutdannet og mangler relevant arbeidserfaring, eller det kreves en spesiell utdanning for å få jobben. Det er liksom prinsippet "det viktigste først" som rår.
    Noen ganger har jeg delt opp arbeidserfaring i to deler: Arbeidserfaring fra grafisk bransje + Annen arbeidserfaring. Dette var når jeg søkte jobb innen den bransjen, da var det bransjeerfaring som var viktigst, men greit å skrive at jeg jobba på butikk i mellomperioder.

    Jeg lager også en beskrivelse av hva jobben gikk ut på, f.eks kan det se sånn her ut:
    11.96-05.99 Grafiker, Offsettrykkeriet
    Design og produksjon av årsrapporter, bøker og magasiner.
    Bildekorrigering, enkel scanning og filmutkjøring.
    05.95-10.96 Salgsmedarbeider, Kiosken AS
    Kassearbeid, gjorde også enkle varebestillinger.

    Jeg skriver det som er relevant for jobben jeg søker mere utfyllende.

    Av en eller annen grunn har jeg aldri nevnt i en CV at jeg har hatt fødselspermisjon, det står jo ikke i attesten fra arbeidsgiveren min heller. Hvis jeg hadde hatt utvidet permisjon ville jeg kanskje nevnt det.

  4. #44
    -ea-
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Madam Mim
    Jeg har delt den opp i personalia, utdanning, arbeidserfaring, organisasjonserfaring og referanser.
    Referanser skal ikke skrives på CV, selv om det bes om det i utlysningsteksten. I så fall sender du med referanser, men du setter de opp på et eget ark - en referanseliste, eksempel:

    Hansine Hansen, salgssjef i Jens Jensen AS
    - min nærmeste overordnede da jeg jobbet i Firmaet AS, og den som ansatte meg
    Telefon jobb 00000000
    Mobiltelefon 11111111

    Det er en grunn til at man ikke skal sende referanser "i hytt og vær": Du vil at referansen skal si mest mulig positivt om deg, og ikke minst si ting som er relevant for jobben du har søkt. Ikke la referansen bli "tatt på senga", men la henne få utlysningsteksten og søknaden du har skrevet, da er det lettere for henne å være forberedt og si relevante (og gode) ting om deg hvis hun blir oppringt.

    Man bør også sikre at referansen virkelig sier noe bra om deg, så spør gjerne hva vedkommende vil si om deg. Er det ikke positivt, så hopp over vedkommende.

    F.eks. har jeg min sjef som referanse nå. Jeg har brukt opp alle "sykt barn-dagene" ifjor og i år. Har derfor gitt han en forklaring han kan bruke hvis ny arbeidsgiver spør om mitt fravær: Barn er ofte mye syke det første året i barnehagen, men nå er den tiden over og det siste halve året har jeg ingen fraværsdager på jobb.

    Hvor mange referanser? To-tre personer burde holde, f.eks en overordnet (sjefen), en sideordnet (kollega), en underordnet (dersom du har noen under deg). Eller kanskje en kunde eller en du er leverandør til?

    Oppsummert:
    - Søknaden skal være kort og på én side
    - CV kan gjerne være to-tre sider
    - Referanseliste på én side (sendes når de ber om det, vanligvis etter et intervju)
    - Attester og vitnemål sendes ikke med søknaden, unntatt når de ber om de i utlysningsteksten.

  5. #45
    Tidligere bruker
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Har lært en del av Alans og -eas gode innlegg på tråden. Nå får vi se om det hjelper

    Jeg har ikke lenger referanser i CV'en, jeg er NØYE når jeg skriver søknadene så den svarer direkte på utlysingen og ikke bærer pregg av klipp og lim, og jeg er så tydelig og modig jeg kan når det gjelder min kompetanse.

    Takk!

  6. #46
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    evnis sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Sola
    Meldinger
    234

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Jeg sitter og skriver søknad/cv nå
    Jeg sliter litt når det gjelder referanser, for jeg er student og har ikke vært i relevant jobb. De jeg kan spørre er ansatte fra der jeg har hatt praksis, og det er jo et år siden jeg var der siden jeg har hatt permisjon. Kan jeg be noen være referanse for meg når det er så lenge siden? De husker sikkert ikke så mye fra jeg var der
    Evnis med gutt -04 og jente -08.

    Besøk gjerne bloggen min for inspirasjon og tips.

    scrappedilla

  7. #47
    kris
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av evnis
    Kan jeg be noen være referanse for meg når det er så lenge siden? De husker sikkert ikke så mye fra jeg var der
    Den eneste måten du får vite det på, er vel å ringe og spørre dem det gjelder.

  8. #48
    Agre
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av evnis
    Jeg sitter og skriver søknad/cv nå
    Jeg sliter litt når det gjelder referanser, for jeg er student og har ikke vært i relevant jobb. De jeg kan spørre er ansatte fra der jeg har hatt praksis, og det er jo et år siden jeg var der siden jeg har hatt permisjon. Kan jeg be noen være referanse for meg når det er så lenge siden? De husker sikkert ikke så mye fra jeg var der
    Et år er ikke så mye i den sammenhengen. Det er kjempeviktig å ha relevante og gode referanser, så ring og spør! De har sikkert ikke glemt deg!

  9. #49
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Adina28 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    1,654

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Vedlig bra tråd dette!

    Jeg sliter enormt med å skrive søknader. Jeg har en tendens til å bli veldig upersonlig og litt for formell. Og jeg må innrømme at jeg har en standard søknad jeg går ut i fra og forandrer alt ettersom hvilken stilling jeg søker på.

    Jeg klarer ikke helt å 'selge' meg selv.

    Men som det er sagt tidligere her! Øvelse gjør mester!
    Amalie 06.09.04 William 17.05.06 Mathilde 28.05.08
    Nygift 12.08.06

  10. #50
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    På vestlandet
    Meldinger
    181

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av -ea-
    Referanser skal ikke skrives på CV, selv om det bes om det i utlysningsteksten. I så fall sender du med referanser, men du setter de opp på et eget ark - en referanseliste, eksempel:
    ....................
    Det er en grunn til at man ikke skal sende referanser "i hytt og vær": Du vil at referansen skal si mest mulig positivt om deg, og ikke minst si ting som er relevant for jobben du har søkt.
    Jeg skjønner ikke helt det der... Jeg har ikke så mange referanser jeg har tenkt å bruke, en kollega, en sjef i min nåværende jobb, og sjefen i deltidsjobben jeg hadde mens jeg studerte. De vil nok alle være relevante for jobbene jeg kommer til å søke på og si positive ting.

    Er det en regel som sier at man ikke skal ha referanser på CVen altså? Jeg har sett en del CVer og de aller fleste har referanser påført, evt skriver de bare at "referanser oppgis på forespørsel" på CVen.
    Forstår ikke hvorfor det er galt å ha de påført
    Mamma til Storesnuppa 04, Lillesnuppa 06 og Lilleprinsen 11

  11. #51
    Sunshine©
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av Alan
    Jeg sitter & tar i mot søknader om dagen, på to ulike stillinger. Og jeg blir lite imponert over hva folk får seg til å skrive og ikke skrive. Men spesielt er det utseende jeg får bakoversveis av. Tenkte jeg bare skulle gi noen tips (selvom jeg trodde mye av dette var "barnelærdom" når man var jobbsøker):

    * Send en CV UTEN hull, dvs har du noen år uten å ha gjort noe, så skriv det i stedet for å la det stå åpent
    * Send både CV og søknad!
    * I søknaden skal du skrive hvorfor du vil ha akkurat DEN jobben, ikke bare hvor fantastisk du er som person
    * Pass på å rett opp stillingstittel, ansvarsområde og geografisk område hvis du bruker samme søknad til flere jobber
    * CV'en skal være kortfattet og oversiktlig!
    * ikke sett inn logoen til det firmaet du søker hos på brevhodet
    * ikke skriv at du står uten jobb 0101 pga nedskjæringer, ingen driver med veledighet. Fortell heller hvorfor DU bør få den aktuelle jobben
    * ikke ring for en hver pris.... man husker like godt de som ikke hadde noe fornuftig å si som det motsatte...
    * Sørg for at all informasjon om deg stemmer (riktig adresse, mobilnr, mailadresse etc)
    * luk vekk skrivefeil!!!!!!!!!!!!
    * sjekk oppsettet, det må være ryddig både på CV og søknad
    * jeg synes bilde er veldig OK, men ikke alltid en fordel.
    * ikke send med vitnemål og attester, det tar du med på et event intervju
    * referanser oppgir du ved forespørsel
    * vis at du vet hvilket firma du søker på jobb i.....

    Puh, det var noe av det jeg har reagert på. Det er sikkert mange andre ting også man må huske på, kanskje flere kan legge inn tips slik at denne tråden kan være til hjelp?

    takk før tipsen.

  12. #52

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Blir små nervøs nå kjenner eg.... Vet tiden snart er inne for å skrive flere søknader.. *hjelp*
    Mamma til verdens nydeligeste
    Prins 7.januar 2005 ,ei Prinsesse 2.april 2007 & en prins 3.juli 2011

  13. #53

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Jeg pleier alltid flette inn Cv en i søknaden og sende med en ekstra CV. Det bliir kanskje mye dobbeltarbeid.
    Hva skriver jeg i søknaden ?
    Ikke arbeidserfaring og utdanning.? Bare hvorfor jeg søker jobben osv og om meg selv?

  14. #54
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mari sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    1,921

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Da slenger jeg meg med i prosessen. Jeg søkte nettopp på en jobb som plutselig dukket opp, selv om jeg egentlig hadde tenkt å vente til etter en evt. nummer to. Men når en spennende jobb dukker opp, da kan man jo ikke annet.

    Da jeg søkte jobb i forrige runde, så ble jeg innkallt til intervju på så godt som alle jobbene jeg søkte på. Dermed må jeg ha gjort noe riktig den gangen.

    Søknaden min var da inndelt i

    - viser til hvor jeg fant stilingsannonsen, hvilken jobb det dreier seg om, og, hvis jeg har ringt, takker for hyggelig telefonsamtale med Per Persen f.eks.

    - forteller litt om meg selv i kortfattet form, dvs. navn alder og min yrkestittel (for min del sivilingeniør)

    - Forteller om hvorfor jeg vil ha denne stillingen. Da er det viktig å ha lest teksten i utlysningen. Trekke ut hvilke egenskaper de er ute etter. F.eks hvis du skal ha i oppgave å drive med regnskap skriver du noe om at du synes regnskap er interessant. Skriv også at du mener dette er en jobb der du kan utvikle faglig sett. Er det en stor bedrift: liker veldig godt å ha mange mennesker rundt deg og syns det er topp med et stort arbeidsmiljø. Lite firma: Flott å ha et lite og intimt arbeidsmiljø der de sosiale båndene ofte blir sterke og bl.a,. bl.a Det er viktig å variere her etter hvilket firma det er snakk om og arbeidsoppgavene du vil bli gitt. Her nytter det ikke å bruke fast oppsett...

    - skriver kort om arbeidserfaringen. Men lister ikke opp alle småjobber jeg har hatt. De store linjene. For min del er det snakk om min nåværende jobb, siden den er min eneste faste jobb.

    - skriver litt om personlige egenskaper. Som at jeg er viljesterk, jevnt godt humør og liker å arbeide med mennesker. Henviser så videre til CV for fritidssysler etc.

    - skriver at jeg håper at de finner meg interessant og hvordan jeg kan kontaktes om de skulle ønske det.

    I alt dette er det om å gjøre å fatte seg i korthet. En søknad skal aldri være mer enn en A4 side med godt med luft mellom avsnittene. Den skal være lett å lese, mao ikke for liten skrift. Ellers havner den rett i nei-bunken.

    CV-en skal heller ikke gå over mer enn en side som en tommelfingerregel. På fritidssyssel skal de ikke ha livshistorien din. Det er bare om å gjøre at de får et inntrykk av at du kan te deg i det sosiale livet også. At du ikke lever og ånder for jobben og sofaen. Det gir et dårlig inntrykk. Hold deg unna klisjeer som "liker å gå i skog og mark". Om du ikke har noen fast organisert aktivitet: husk at det å ta seg av ungene sine er også en aktivitet.

    Referanser: Det holder lenge med en eller to. Og de du har bør ikke være så altfor langt tilbake i tid. Nytter ikke å ha en referanse som du jobbet for for ti år siden. Jeg har referansene i CV'en, men da har jeg to CV'er en der de er oppgitt og en der de ikke er. Gis kun dersom det blir spurt etter.

    Vitnemål og attester sendes kun ved om det er etterspurt. Ellers havner man i nei-bunken på grun av for mye papirer å lese gjennom
    Nå har jeg gjentatt mange av de andre, men jeg håper jeg kanskje har kommet med noe nyttig...

    MEN selv om jeg ble innkallt til en bøtte med intervjuer, hm, kremt, så tok det jo lang tid før jeg fikk jobb... Så jeg bør kanskje ha litt tips om hvordan te seg på intervju jeg... Noen som har det? Sånn i tilfelle jeg skulle være så heldig å bli innkallt???

    Oi... Dette ble langt. Takk hvis du orket å lese så langt...
    Mari, Marte mai2004 og Dina okt.2007 (Palindrome på SM)



    Some people only dream of angels, I got to hold one... Martin f/d 27.03.06

  15. #55
    Medlem
    Rykte

    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Bøler, Oslo
    Meldinger
    145

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Er i gang med søknader selv. Tusen takk for mange tips

  16. #56
    SpireLille
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Har holdt på en stund jeg nå. Men har fått flere avslag enne tilslag. Nå har jeg lest tråden og rablet ned mange gode tips så får jeg se om det ordner seg. Takk for hjelpen.

  17. #57
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bootzy sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    211

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Sitat Opprinnelig postet av evnis
    Jeg sitter og skriver søknad/cv nå
    Jeg sliter litt når det gjelder referanser, for jeg er student og har ikke vært i relevant jobb. De jeg kan spørre er ansatte fra der jeg har hatt praksis, og det er jo et år siden jeg var der siden jeg har hatt permisjon. Kan jeg be noen være referanse for meg når det er så lenge siden? De husker sikkert ikke så mye fra jeg var der
    Jeg er i akkurat samme situasjon.. Jeg har ringt veilederen min der jeg var i praksis og hun synes det var helt greit! Der var jeg i praksis høsten 2003. Så da har jeg i alle fall en relevant referanse .

    Det er jammen vanskelig å være nyutdannet jobbsøker... CVen ser så utrolig teit ut, med bare urelevante sommerjobber og slikt .

    Lykke til alle jobbsøkere!! Og takk for masse flotte tips!

    Klem
    Jesper født 27.06.04
    &
    Oliver født 25.07.06

  18. #58

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Hei,

    Et lite tips fra denne kanten også :

    Er utlysningen skrevet på nynorsk - så skriv søknaden på nynorsk.

    Greit å vise at man beherske nynorsk også - i noen stillinger ( spes. i det offentlige tror jeg ) er det jo slik at man skal svare skriftlige henvendelse med samme "språk" som henvendelsen er skrevet på.
    FrøkenS
    Lillesøster - Mai 07
    Storesøster - Mars 05

  19. #59
    June
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    Her var det masse nyttige tips. Er nå i en jobbsøkerprosess, og skal ta med meg mange av disse tipsene. Sliter litt med å skrive søknader, synes det er vanskelig jeg. Da var det godt med disse tipsene.

  20. #60
    mama2
    Gjest

    Sv: Tips til å skrive søknader

    takk for tips!

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 3 av 5
    FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine