+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 13 av 13

Diskusjon: Helstekt indrefilet

Idefix
    Gjest

Helstekt indrefilet

Hadde storhandel for noen dager siden og kom hjem med en stor, frosset brasiliansk indrefilet (av storfe). Har hørt at det kjøttet skal være så godt.

Noen som har forslag? Har allerede fått noen tips av kollegaer, men vil gjerne ha flere forslag Ønsker helst å steike den hel, litt synd å dele flott kjøtt opp i biter.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Cile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2002
    Sted
    Midt i, mot havet
    Meldinger
    543

Sv: Helstekt indrefilet

Har ikke goden andre bemaninger enn at du ikke må finne på å dele den opp i biter. Blir absolutt best om du helsteker den!!!!!!
    Cile og tvillingene

Tidl. bruker
    Gjest

Du må ikke dele den opp, stek den hel! Da blir den mye mørere og saftigere. Gjør sånn:

La fileten ligge i romtemperatur ca 30 minutter før steking. Skjær bort den langsgående hinnen med en spiss kniv. Gni kjøttet med salt og pepper. Brun alle sidene på kjøttet i varm panne med nøttebrunt smør (kok ut pannen etter bruning og spar dette til sausen). Stikk inn steketermometer (ikke fra toppen, men inn fra siden i en av endene). Legg i ildfast form og stek i ovn ved 150 °C i ca 30 minutter til steketermometeret viser ... hvordan liker du den? Jeg foretrekker 60°C (da er den omtrent medium stekt, litt rød i midten). La så fileten hvile minst 20 min så kjøttsaften får satt seg. Snu den et par ganger slik at køttsaften renner jevnt over kjøttet. Rett før servering: sett inn fileten i oven igjen ca 5 minuter slik at overflaten blir varm.

Jeg synes det er kjempegodt med rødvinssaus til.

5 dl rødvin
    2 sjalottløk
    5 dl redusert oksekraft e.l. kalvefond
    100 g usaltet smør
    ½ ts salt
    ½ ts nykvernet pepper

Sjalottløk skrelles og finkuttes. Ha i en gryte og tilsett rødvin, kok dette ned til marmelade-konsistens og tilsett kraft. Dette kokes inn til halv mengde. Sil sausen og rør inn kaldt smør. Smak til med salt og pepper. Det vil sive ut noe kjøttkraft når kjøttet hviler, det kan du med fordel helle over i sausen da det gir kjempegod smak. Samme med stekesjyen etter bruning.

Poteter i en eller annen form kan du f.eks. ha til. Fløtegratinerte, eller Hasselbach, eller ovnsstekte potetbåter, eller bakte...

Og grønnsaker du liker. Stekt sopp er jo veldig godt til...

Tidligere bruker
    Gjest

Hvis du vil være fancy og avansert kan du kjevle ut butterdeig, steke en blanding av hakket sopp og løk og urter (evt spinat) og smøre utover butterdeigsfirkanten. Oppå dette legger du den brunede fileten, som du har saltet og pepret. Rull butterdeigsplaten rundt fileten, og la skjøten komme under. Lag gjerne litt mønster i butterdeigen. pensle med egg og stek etter konsulentens anvisninger. Jeg synes også at 60 C er perfekt, Server med rødvinssaus, eller peppersaus, hasselback er perfekt til dette, eller du kan lage din egen mandelpotet-pommes frites, skjære mandelpotetene i staver, behold skallet på, og friter til de er gylne. Når du tar ut fileten for at den skal hvile, hiver du inn de friterte potetene så de blir sprø.

VIP-Medlem
    flittige Lise sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2002
    Sted
    mjøsas høgre sie
    Meldinger
    5,223

Snakk om att jeg får vann i munnen nå da Jeg steker den på samme måte som konsulenten,men jeg vil ha den gjennomstekt så da det nærmer seg 75 grader er den klar til meg.

Spiser stort sett bare pepper-saus og fløte-gratinerte attåt vi.Og salat
    født 21.02.02 født 23.02.06 og født 14.09.11
    (har det med å føde under vinter-ol )

EN GENSER ER ET PLAGG ET BARN BÆRER NÅR MOREN FRYSER

(jeg var flittige Lise på SM)

Idefix
    Gjest

Takk for gode tips! 60 grader tror jeg passer oss. Og Hasselback-poteter var ikke så dumt....

Må tenke litt på den sausen. Tror kanskje det blir peppersaus....

Supermedlem
    ariell sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    628

Slik gjør vi det:

Legger den gjerne i marinade over natten i kjøleskapet, og lar den ligge ute en stund før den stekes..

-Svi biffen på alle sider på glovarm stekepanne
    -Ta den ut, la den hvile i 30min med aluminiumsfolie over
    -Ta av folien og inn i ovnen (200 grader) i 10-12 min
    -Ta den ut og la den hvile i 20 min med folie over
    -Inn i ovnen igjen (u. folie) 6-7min
    -La den hvile på disken i 10 min med folie før du skjærer

Det er mye frem og tilbake her, har fått "oppskriften" av en kokk og biffen blir utrolig god!!!
    juli - 04
    23.mars 07

Vi bygger hus: http://forum.nybaktmamma.com/showthr...=1#post6824742

Tidl. bruker
    Gjest

Slik gjør jeg det, og du er garantert en mør biff!

- Legger indrefileten i en keramsikkgryte (fåes kjøpt på nille til ca 100 kr)
    - kutter opp potet i skiver, evt båter
    - kutt opp gulrøtter, løk, hvitløk, evt andre grønnsaker å ha i gryten.
    - stekes på 180 grader i ovnen i 1-2 timer.

La gryten hvile litt før du serverer.

Idefix
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Rita_83
    Slik gjør jeg det, og du er garantert en mør biff!

- Legger indrefileten i en keramsikkgryte (fåes kjøpt på nille til ca 100 kr)
    - kutter opp potet i skiver, evt båter
    - kutt opp gulrøtter, løk, hvitløk, evt andre grønnsaker å ha i gryten.
    - stekes på 180 grader i ovnen i 1-2 timer.

La gryten hvile litt før du serverer.
    Er det sånn römer-greie du tenker på? Sånn tysk? Sånn som skal ligge i vann først? Har en sånn....

Er det forresten flere som har forslag til grønsaker og tilbehør til indrefilet med peppersaus og hasselback-poteter?

kristi
    Gjest

Jeg ville svidd av ca. 10 hele sorte pepper i tørr stekepanne til du kjenner pepperlukta (ca 1 min.). Knus pepperen i morter og hakk masse salvie. Gni dette inn i indrefileten og stek etter konsulentens anvisning.

Jeg ville servert asparges, potetbåter og hjemmelaget peppersaus til.

Potetbåtene ville jeg krydret med hakket salvie, salt, pepper og en dæsj med skviset lime og olivenolje.

Server det hele på et underlag av ruccola med skviset lime og litt olivenolje. (Kanskje ikke så lurt i disse ruccola salmonella tider..)

Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Nennemor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    32,527

Jeg tok med meg et gratishefte om julemat fra Opplysningskontoret for kjøtt fra butikken i går og i det heftet var det en oppskrift på helstekt indrefilet.
    Nennemor
    Storesøster (f. juli-99) Storebror (f.mars-02) Lillebror (f. oktober -04)

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
    gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Idefix
    Er det sånn römer-greie du tenker på? Sånn tysk? Sånn som skal ligge i vann først? Har en sånn....
    Ja en sånn som skal ligge i kaldt vann i 5 min

Bruker å lage peppersaus til

Idefix
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av kristi
    Jeg ville svidd av ca. 10 hele sorte pepper i tørr stekepanne til du kjenner pepperlukta (ca 1 min.). Knus pepperen i morter og hakk masse salvie. Gni dette inn i indrefileten og stek etter konsulentens anvisning.

Jeg ville servert asparges, potetbåter og hjemmelaget peppersaus til.

Potetbåtene ville jeg krydret med hakket salvie, salt, pepper og en dæsj med skviset lime og olivenolje.

Server det hele på et underlag av ruccola med skviset lime og litt olivenolje. (Kanskje ikke så lurt i disse ruccola salmonella tider..)
    Oj... det hørtes svinsk godt ut. Ikke det rette for de som skal spise denne inderfileten da. De er av typen brun saus - pølser - ketchup - kokte gulrøtter. Men jeg skal jammen meg prøve ut det der med neste indrefilet som kommer i hus! Er veldig glad i både asparges og ruccola!

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine