+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 9 av 9
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    ~Froggie~ sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    5,611
    Blogginnlegg
    1

Hva skal man gjøre med hard bæsj?

Ada har vært plaget med hard mage lenge.
    Det kan gå 1 uke før hele bæsjen kommer og da er den hard som bare pokker.
    I sommer prøvde jeg såå Lactulose eller hva det heter, og da gikk det greit og jeg holdt på en stund med det.
    Så har jeg ikke gitt det til henne på en stund, men nå er det små bæsjing hver dag, bare spor i bleia og den stinker!

Lactulosen fungerer ikke i det hele tatt!
    Hun sliter skikkelig med å bæsje
    Hva skal man gjøre?

Må legge til at hun ikke liker rosiner, eller druer. Ikke svisker...

Storesøster 280202 og lillesøster 090104.

Tryll-Tryll
    Gjest

Sv: Hva skal man gjøre med hard bæsj?

Vi hadde samme problemet med Caroline, ente med at hun fikk forstoppelse og vi måtte bruke klyster (fikk av lege).

Gi henne sviskesaft som du blander i grøten og så kan du prøve Biola melk eller yoghurt. Maltekstrakt skal være bra også (funka ikke her da).

Kutt ut all form for frukt (glass/yoghurt) til hun er bra i magen, frukt binner magen og ikke gi henne noe form for sukker. Vi fikk beskjed å holde oss til vann, mme og grøt m/svisker eller biola. Vært i kontakt med både vanlig lege og barnelege.

Biola melk/yoghurt er fin pga den har de bakteriene vi skal ha i tarmene og hjelper til å stablisere.

Vil også si at Caroline er helt fin i mage/avføring nå, men vi holder det stabilt med sviskesaften og Biola produkter.

Biola sin sviske yoghurt smaker ikke svisker, så den er fin å gi alene.

Lykke til.
    Sist endret av Tryll-Tryll; 08-01-2005 kl 00:40

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Zebra sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    1,578

Hva med å prøve å gi henne maltexstrakt? Det fungerer kjempebra på Signe selv om hun er litt yngre enn jenta di. Ellers er det viktig å få henne til å drikke mye vann, men det er kanskje lettere sagt enn gjordt.
    Signe 23 april '04 Brage 5 mai '06 Heine 25 juni 09

VIP-Medlem
    ~Froggie~ sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    5,611
    Blogginnlegg
    1

Jeg vil bare legge til at Ada er snart 3 år, og ikke under 1 år!!!
    Så hun får ikke grøt eller mme.

Men jeg skal prøve og bare gi henne vann til drikke og kutte ut frukt og sukker.

Storesøster 280202 og lillesøster 090104.

Seniormedlem
    Zebra sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    1,578

Sitat Opprinnelig postet av Andrea_mor

Men jeg skal prøve og bare gi henne vann til drikke og kutte ut frukt og sukker.
    Hun kan vel få maltexstrakt selv om hun er 3år???
    Signe 23 april '04 Brage 5 mai '06 Heine 25 juni 09

Æresmedlem
    Rykte Rykte
    FlyAway sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2002
    Sted
    Ved Mjøsas bredder
    Meldinger
    11,283

Ananas har vært til god hjelp her i huset

Tidligere bruker
    Gjest

Her virker tørkede aprikoser veldig godt. Samme effekt som svisker, men fordelen er at de ikke er søtet og gir en mye lavere blodsukkerstigning. Dessuten smaker de bedre.

VIP-Medlem
    Rykte
    Snurreline sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    8,542

Hva slags mat spiser hun? Groft brød eller fint? Og hvordan er kosten ellers? Vi har slete med dette fra tulla begynte med fast føde for snart 2 år siden..
    Vi var hos barnespesialist nå på Onsdag og fikk beskjed om at en ting alene hjelper ikke.
    Gi masse vann, minst to glass melk om dagen om hun ikke er allergisk, govft brød og gjerne biola.
    Driver hun med bleislutt? Om hun driver med det så kan det gjøre at hun kvier seg om dere spør om hun vil bæsje på do.Og dermed holder hun seg litt for lenge og får vondt, holder seg dermed lengre nestegang fordi hun hadde vondt sist og da får hun enda vondere igjen neste gang....
    Dette skjer jo uansett om hun driver med bleieslutt eller ikke fordi hun kanskje forbinner bæsjingen med smerte. Det dere må gjøre nå er åfå avføringen myk og holde den slik over lengre tid så hun skjønner at hun ikke får vondt av å bærsje... Vi fikk beksjedom at latulosen måtte gies leeeeeeeeeenge før den ga resultater....pluss at lactulosen gjorde det bare løsere men barna kan fortsatt holde igjen. Derfor viktig å få det løst og holde det så løst at barnet merker fra gang til gang at det ikke gjør vondt lengre...Vi fikk beksjed om å gi tulla 15 ml 3 ganger om dagen når det stopper opp igjen. Hun er fin nå *bankibordet*.Og fortsette med det til hun ble fin...holde det slik en stund også trappe ned.....men det er mange ting som virker inn her ikke bare en enkelt ting....

Nå er det jo kanskje andre grunner til at tulla deres har problemer med bæsjingen men det er det beste rådet jeg har ihvertfall.

Lykke til. Håper det ordner seg.

Og du, første gangen vi prøvde lactulose syntes ikke vi det hjalp heller...men andre gangen hjalp det kanskje litt etter hun hadde fått en hel flaske(ikke på engang altså) Men i ettertid så virket den nok litt men tulla holdt igjen og da ser det ut som om den ikke virker.
    For med lactulose så gjør den bare avføringen mykere, den "tvinger" ikke barnet tilåmåtte bæsje om du skjønner. Men etter noen ganger med løs avføring så vil barnet få letterer til åbæsje fordi dem vet at det ikke gjør vondt...ergo den virker men barnet må selv hjelpe til forat den skal virke. Skjønte noen den???Vet nemmelig ikek om jeg skjønte noe selv
    Livet må gå videre...

Tryll-Tryll
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Andrea_mor

Jeg fikk med meg at hun ikke er under 1 år.
    Mme inneholder melk, så det kan du være litt forsiktig med (Vanlig melk altså).

Hvorfor ikke lage noe du kan blande sviske yoghurt i, det må da finnes noe som den kan blandes med slik at Ada får i seg det!?!

Lykke til og god bedring

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine