+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 7 av 7
    ~Sonja~
    Gjest

Sjokoladeglasur med kremkonsistens.. Hjelp..

Jeg skal ut å handle inn til bursdagen til eldstemann i morgen..
    Bursdagskaken blir en sjokoladekake, formet som en lastebil, med masse godis på lasteplanet..

Alt er i boks, forutenom smørkremen..
    Jeg må ha en sjokoladekrem som er god og lett å smøre på, ikke tynn, men med litt tykkelse, litt sånn puffig som fløtekrem.. Som jeg kan ha i mellom kakelagene, og over kaka.. Akkurat som fløten på bløtkake..

Noen som har en god oppskrift å dele med meg?

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    skilpadda sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    7,079

Sv: Sjokoladeglasur med kremkonsistens.. Hjelp..

Ikke oppskrift, men du kan vel smelte sjokolade i varm fløte og så piske det til krem når det har kjølnet? Mener å ha sett en oppskrift på krem.no, men det er mulig jeg husker feil... Det blir tyngre enn vanlig fløtekrem selvsagt, men ganske luftig hvis du ikke har altfor mye sjokolade i. (Hvis det er veldig mye sjokolade i forhold til fløte, blir det "ganache", som er veldig godt men ganske mektig - det er sånn man har på Sarah Bernhard-kaker og som man lager sjokoladetrøffel av.)
    Skilpadda og Lillegutt (des. 2002)

Jeg ser du har kommet litt lenger enn meg i tilfrisknings-prosessen, skilpadda!

mina
    Gjest

Svaret kommer kanskje for seint, men...

Jeg har en oppskrift på vanlig flytende glasur som jeg gjør om til sånn fluffy smørkrem ganske enkelt ved å la være å smelte margarinen.
    Lenge siden jeg har laga den nå, så jeg husker ikke om jeg "moderer" den på noe vis, men her er oppskrifta, så har du til et utgangspunkt ihvertfall:

100 g margarin
    300 g melis
    2-3 ss kakao
    3 ts vaniljesukker

Ta romtemperert margarin og del det i småbiter. Pisk det sammen med melis, vaniljesukker og kakao til lett og luftig konsistens. Tilsett evt mer kakao til ønsket "styrke".

Conzy
    Gjest

Synest denne glasuren er veldig god. Har bare prøvd den på kanelkake og sjokoladekake (langpanne). Viktig å røre kraftig underveis!

Glasur:

300 gr smør

250 gr melis

3 ss kakao

1 ts vaniljesukker

1 egg

Smør smeltes, det tørre has i en bolle. Spe med litt og litt smør da blir det lettere å få glasuren glatt. Egget has i når det har avkjølt litt. Settes i kjøleskap. Må røres kraftig med jevne mellomrom. Glasuren skal bli skikkelig "fluffy". Ha glasuren på når kaken er avkjølt (må være helt kald).

~Sonja~
    Gjest

Takk for hjelpen dere!
    Nå blir det fluffy krem på lastebilkaken..

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Sweet Candy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Sted
    Asker
    Meldinger
    1,377

Sitat Opprinnelig postet av mina
    Svaret kommer kanskje for seint, men...

Jeg har en oppskrift på vanlig flytende glasur som jeg gjør om til sånn fluffy smørkrem ganske enkelt ved å la være å smelte margarinen.
    Lenge siden jeg har laga den nå, så jeg husker ikke om jeg "moderer" den på noe vis, men her er oppskrifta, så har du til et utgangspunkt ihvertfall:

100 g margarin
    300 g melis
    2-3 ss kakao
    3 ts vaniljesukker

Ta romtemperert margarin og del det i småbiter. Pisk det sammen med melis, vaniljesukker og kakao til lett og luftig konsistens. Tilsett evt mer kakao til ønsket "styrke".
    Ja, slik blir glasuren lys og luftig! Istede for å smelte smørret til glasuren, skal det være romtemperert smør. Da vil den fin! Men jeg er ikke så veldig glad i sånn krem jeg da, så jeg gjør det skjelden.
    *Klem fra Sweet Candy og Martin*

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine