+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 5 av 5

Diskusjon: Steinerbarnehager

Verity
    Gjest

Steinerbarnehager

Noen som har erfaringer med disse?
    Kommer en ny barnehage her nå som har ledige plasser, og jeg vurderer å takke ja til en plass til guttungen.

Vet littegrann om pedagogikken, men tenkte å høre om dere har noen erfaringer dere vil dele med meg...

Lina og nurket
    Gjest

Sv: Steinerbarnehager

Jeg har gått på Steinerbarnehagen her i bergen. (vel har vel gått hele sulamitten)

Hmm kan jo se hva jeg husker: Fellesmåltider (vi hadde ikke med matpakke så vidt jeg kan huske) Ofte varmlunch, mye ute, eventyrstunder, tegning og leking.

http://www.steinerskolen.no/ny/pedag...troduksjon.pdf

http://bergen.steinerskolen.no/pedagogikk.php

Litt av det jeg fant lykke til

klem,

Tidligere bruker
    Gjest

Jeg har jobbet i en steinerbarnehage. Vil absolutt anbefale det! Kjempekoselig!!!!

Jeg var bare assistent, da. SÅ jeg har på ingen måte god kjennskap til pedagogikken, men her er noe av det jeg husker:

- Mye vekt på frilek. Barna skal lære å leke på egenhånd og de voksne griper bare inn i leken dersom de ser at det feks oppstår en konflikt der barna trenger assistanse
    - Fordi frilek er så viktig, så legger de også vekt på å ha virkelig gode samlingsstunder og andre fellesaktiviteter, som maling, klippe-lime etc.
    - Faste rutiner
    - Vekt på estetikk. Treleker (ikke plast), bra kvalitet på malingen, bruke fine farger, musikk og sang

Mye "ritualer" knyttet til rutinemessige ting: blåse en melodi i en sånn "steinerblokkfløyte" når de skal rydde, bordvers etc. Disse "ritualene" bidrar til å samle oppmerksomheten til barna, slik jeg opplevde det.

De er jo opptatt av alder - og mener feks at små barn skal lytte til kun type "regleeventyr" (som pannekaka og bukkene bruse) mens de større barna kan høre på mer avanserte eventyr etc.

Du kan trygt sende barnet ditt i steinerbarnehage. Det er ordentlig hyggelig
    Sist endret av Tidligere bruker; 08-04-2005 kl 12:50

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Louise sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    trondheim
    Meldinger
    1,445

jeg kunne også tenkt meg att snuppa mi skulle gått i steinerbarnehage. men hvordan søker mann, og hvor mye koster det ?????

storesøster 03 lillesøster 07
    lille prinsen født 22 oktober 09

Verity
    Gjest

Takk for svar, høres bra ut!

Louise: Ta kontakt med din lokale steinerbarnehage, så får du info der.
    (Her sto det annonse i avisa idag fordi det er en ny barnehage som skal åpnes).

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine