+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Tidligere bruker
    Gjest

ny test av bilbarneseter

Motor og forbrukerrapporten har gjort en ny test av bilbarneseter, interessant lesning! http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/1116577456.14

Sto en artikkel i VG om det i dag også, om farene ved feilmontering. Syns det er skummelt når under halvparten av forretningene som selger det ene setet faktisk ikke greier å montere det riktig!
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104840
    Sist endret av Tidligere bruker; 25-05-2005 kl 08:17 Begrunnelse: linken til forbrukerportalen er bedre

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Britney sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    2,618

Sv: ny test av bilbarneseter

Jeg jobber på BabyShop og gud skje lov monterer jeg det riktig. Utrolig skremmende ja.
    Desember 2003
    August 2007

Seniormedlem
    Britney sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    2,618

Jeg syns forresten det er utrolig overraskende at de mener HTS IziKid er ustabil i bilen. Den står jo støtt som et fjell..
    Desember 2003
    August 2007

Tidligere bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Britney
    Jeg syns forresten det er utrolig overraskende at de mener HTS IziKid er ustabil i bilen. Den står jo støtt som et fjell..
    Har forandret linken nå slik at den går til Forbrukerportalen, ikke Motor. Der står det litt mer utfyllende info om testen, krysstester osv. Samt ett par egne artikler om feilmontering, Isofix osv. Har ikke lest alt så nøye ennå, men kanskje du finner forklaringen der?

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Suzie Q sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6,491

Slike tester overrasker meg stadig Hvordan i huleste skal man som forbruker kunne gjøre gode valg når resultater endres til enhver tid Dette er ikke et hvilket som helst produkt det er snakk om, men barns sikkerhet! Men det understreker vel bare hvor viktig det er å montere setet korrekt Begynner jo selvsagt å lure når enkelte seter er testvinner et sted og taper det andre
    Klem fra Suzie Q
    Frøken Snupp Sprettkanort født 2002
    Unge herr Super Sprettkanort født 2004
    MikroMini Sprettkanort termin 6.9.2012

Veteranmedlem

Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Meldinger
    3,352

Sitat Opprinnelig postet av Suzie Q
    Slike tester overrasker meg stadig Hvordan i huleste skal man som forbruker kunne gjøre gode valg når resultater endres til enhver tid Dette er ikke et hvilket som helst produkt det er snakk om, men barns sikkerhet! Men det understreker vel bare hvor viktig det er å montere setet korrekt Begynner jo selvsagt å lure når enkelte seter er testvinner et sted og taper det andre

Vi har kjøpt Akta Graco Cosmic XTP (tilbud 2299 ). En representant fra leverandøren monterte setet. Han sa også at det akkurat hadde vært en test nå, i Finland, og setet var best i test. Så han kunne trygt si at det var det beste setet i sin klasse. Men på denne testen som ligger ut på forbrukerrapporten.no kommer XTP langt ned...men ser man etter er det jo bra likevel, for det skårer 4 på total sikkerhet når det er montert bakovervendt i baksetet. Det er bare Römer Duo Plus som skårer høyere på total sikkerhet (og den er forovervendt ).

Ikke enkelt det her nei! Man vil jo gjerne ha det tryggeste for barnet sitt...
    Sist endret av Trampe; 25-05-2005 kl 10:12
    Trampe og de to små

Muad'Dib
    Gjest

Jeg har selv BeSafe stolen, som jeg troede jeg havde monteret forkert, men heldigvis var det rigtigt. Købte stolen på BabyShop på en ikke-travl fredag - ingen som kunne/ville hjælpe mig med at montere den, så jeg slå mig alene igennem den utydelige brugsanvisning, ude på BabyShop's parkeringsplads med en utålmådig baby ved siden af mig. Forstår, at det hurtigt kan gå galt.

Jeg har skrevet en mail til HTS om, at siden det er såpas farligt at have stolen fejlmonteret, burde forhandlerne sikre sig at de kan gøre det rigtigt og montere stolene i købernes biler.

Det burde da ikke være et urimelig krav når fejlmontering har så alvorlige konsekvenser og stolen koster 3000 kr !

Jeg har forøvrigt også oplevet, at børn som har sat sig i bilen ved siden af stolen, ved et uheld har løsnet bilselen til bilstolen i stedet for deres egen. Checker det nu hver gang !

Tidligere bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Muad'Dib
    Jeg har skrevet en mail til HTS om, at siden det er såpas farligt at have stolen fejlmonteret, burde forhandlerne sikre sig at de kan gøre det rigtigt og montere stolene i købernes biler.

Det burde da ikke være et urimelig krav når fejlmontering har så alvorlige konsekvenser og stolen koster 3000 kr !
    Helt enig! Leste for øvrig i den ene artikkelen det er lenket til å forbrukerportalen at en av forhandlerne forlangte 250,- for å demonstrere setet!

Syns for øvrig det er ganske greit med testene på forbrukerportalen, siden man får vite hva de har vektlagt og hva setet får i alle kategoriene. Da er
    det lettere å vurdere setet skikkelig enn om man bare hadde en sammenlagt karakter å gå utifra.

stinems
    Gjest

Jeg syntes ikke noe om disse testene, jeg. Best i test ? Alle stolene er jo godkjente. Vi vet jo hva som er viktig - sidestøtte, stabilitet osv osv. Går du i en utstyrsbutikk så er alle setene Best i Test et eller annet sted. Ingen kan jo påstå at Cosmic som havner laaaangt nedpå listen er et "farlig" sete ? "Alle" har jo det. Under middels ? Jaja..

Jeg blir litt provosert jeg av disse testene.. er det bare meg ? Syntes heller de burde teste folk som jobber på utstyrsbutikker som sier at man bare kan plassere den 9 mnd gamle babyen på 9 kilo fremovervendt

Veteranmedlem

Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Meldinger
    3,352

Sitat Opprinnelig postet av stinems
    Jeg syntes ikke noe om disse testene, jeg. Best i test ? Alle stolene er jo godkjente. Vi vet jo hva som er viktig - sidestøtte, stabilitet osv osv. Går du i en utstyrsbutikk så er alle setene Best i Test et eller annet sted. Ingen kan jo påstå at Cosmic som havner laaaangt nedpå listen er et "farlig" sete ? "Alle" har jo det. Under middels ? Jaja..

Jeg blir litt provosert jeg av disse testene.. er det bare meg ? Syntes heller de burde teste folk som jobber på utstyrsbutikker som sier at man bare kan plassere den 9 mnd gamle babyen på 9 kilo fremovervendt
    Trampe og de to små

stinems
    Gjest

Syntes forøvrig det er litt morsomt at Britax og Rømer havner så langt oppå listene.. forrige utstyrbutikken jeg var i sa at de merkene hadde utviklet seg lite og var dårlig på for eks. sidestøtte osv. Og de forhandlet merket selv. Er glad jeg vurderer ting selv underveis.. (hm, merker jeg er litt sur i dag *fnise*)

Tidligere bruker
    Gjest

Hvordan kan man vite hvilket sete som har god sidestabilitet osv. hvis det ikke blir testet da? Dessuten er det jo forskjellige kriterier som legges til grunn, så hvis du går inn på hvert enkelt sete vil du jo se hvilke som har fått bra karakter i sikkerhet, men kanskje ikke fullt så god på brukervennlighet eller comfort.
    Syns tester gjort av uavhengige aktører er gode verktøy når jeg skal ut og finne nye produkter, og siden disse testene er såpass allsidige kan jeg jo selv velge hvilke kriterier jeg legger til grunn når jeg velger ett sete.
    Godkjenningen av seter er jo tydeligvis ikke god nok når noen av dem løsner og blir slengt rundt i bilen. Og jeg stoler mer på disse testene enn en hvilken som helst forhandler.

For øvrig veldig enig med deg at kompetansen til noen forhandlere virkelig burde testes ja!

stinems
    Gjest

Poenget mitt er at i disse testene er jo alt "drit" og det er det jo ikke i utgangspunktet. Jeg burde jo hive begge setene mine på dør i følge denne testen, men i våre biler står de fjellstøtt, jeg syntes de er lett å montere og barnet mitt sitter tydeligvis godt i dem. De har god sidestøtte, støtte for hodet ol.

Klart er det bra for tester, men å si at setene er dårlig er vel å ta litt hardt i ? Alle vet jo at feilmonterte seter er livsfarlig - og det er vel nettopp her problemet ligger. I feilmontering og feil informasjon.

Men det var no egentlig ikke noe å diskutere.. hehe

stinems
    Gjest

Må forøvrig sjekke at pappan til K har montert setet riktig i bilen sin når bare 2 av 33 !! klarer å montere det riktig !! Han har det i sin bil..

Synes det absolutt er bra at de utfører disse testene, det er jo tross alt våre barns sikkerhet det dreier seg om. Man vil jo gjerne ha "det beste setet", men det er ikke så lett å finne dette, når de ulike testene viser så forskjellig resultat..

Men jeg synes absolutt det er interessant lesing med disse testene, og må innrømme at jeg synes det er veldig fint å titte på dette ved kjøp av nytt utstyr.

Tidligere bruker
    Gjest

Amen!

Det som er litt dumt med sånne tester er at uvitende foreldre lett velger FOROVERVENDTE seter fremfor BAKOVERVENDTE seter fordi de forovervendte fikk best karakter. Man må se utifra sammenhengen.
    BAKOVERVENDT er uansett det SIKRESTE!!!!
    Jeg skal ikke uttale meg noe om den testen, vil bare gjøre alle oppmerksom på at bakovervende seter er sikrere enn forovervendte uansett karakteren de fikk. Velg bakovervendt hvis det er mulig, sett ikke en baby på 9 kg forovervendt hvis du kan unngå det!
    Mine tre sjalbarn er født april 03 , mars 05 og januar 07 og bruker tøybleier

fjellrypa
    Gjest

Jeg synes slike tester er topp! Men jeg er helt enig i at det er kritikkverdig at bakovervendte seter for førskolebarn i liten grad testes og sammenlignes med forovervendte. Har selv seter til barna som kommer dårlig ut i test, men det er fordi de kun er testet forovervendt og ikke bakovervendt. Likevel gir dette meg god informasjon - når barna er så store at setene skal snus skal vi ikke bruke de setene vi har i dag, selv om de er godkjente som forovervendte. Da skal vi kjøpe et sete som på det aktuelle tidspunktet får god karakter for brukervennlighet og sikkerhet!

Hurra for tester! Kritikk til norske tilstander hvor det er praksis å snu setet fra barna er mellom ett og to år. Dette gjør av vi i Norge faktisk har mange flere alvorlige skader på barn enn f.eks. i Sverige og Tyskland som i langt større grad benytter seg av bakovervendte seter opp til 4 årsalderen. Eldstemann på 3,5 sitter fremdeles bakovervendt, noe han skal fortsette med en liten stund til. Det er først når de nærmer seg 4 år at de tåler trykket fra bilbeltet i en kollisjon uten å få større indre skader.

Hilsen ei som er hysterisk når det gjelder sikring av barn i bil!
    Fjellrypa med småen 3,5 og vesla 1,5.

stinems
    Gjest

Må forøvrig sjekke at pappan til K har montert setet riktig i bilen sin når bare 2 av 33 !! klarer å montere det riktig !! Han har det i sin bil..
    Og feilmontert var det ! Av BabyKos i Bergen. Klaps på laken her altså.. dette holder ikke.

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine