+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 10 av 10

Diskusjon: Sammenligning...

Nenne
    Gjest

uff Sammenligning...

Kjenner at jeg har begynt å sammenligne... Ikke noe gøy!!

Var på helsestasjonen, på mammagruppe. Da er det jo veiing - min gutt hadde ikke lagt på seg like godt som de andre... Så er det måling - min gutt hadde kun blitt 1 cm lenger, siden sist måling... Så er det hvem som gjør hva - min gutt strekker hendene mot leker, og stapper disse i munnen. Min gutt ruller fra mage til rygg, men ikke motsatt. Han er ikke like aktiv (fekting med armer og bein) som de andre babyene i gruppa...
    Sier til meg selv at jeg ikke må sammenligne, fordi alle er forskjellige! Men nei, tror du hjernen min orker å høre på det?? Neida, tanken vender stadig tilbake til det...
    Ikke vil gutten min spise skikkelig heller, så jeg orker ikke å gå lange turer - for så å ha en skrikende gutt på kafeen, som ikke vil ta pupp!!
    I tilllegg fikk jeg høre fra en av de andre mammaene - "Du har jo fortsatt en baby jo!!" Hennes gutt er nemlig en uke mindre enn min, og er 4cm lenger en min og veier 1kg mer!! Ikke noe kjekt å stadig få påminnelser.........

Måtte bare få lettet hjernen med litt tanker...
    Takk for at du orket lese!!

2.  
    Gamla
    Gjest

Sv: Sammenligning...

Hei, Nenne!

Nå skal jeg ikke si hva min unge kan og ikke kan i forhold til din, for da ruller jo ballen bare videre! På disse sidene går det også mye i sammenligning, det er vel bare slik det er.

Mora til Forrest Gump fòrer ham med setningen "Javisst er du annerledes, vi er alle annerledes". Denne setningen bør alle mødre ha i bakhodet. Jeg klarte ikke å stupe kråke i går, både Gubben, Enball og Toball klarte det. Jeg er visst både litt pinglete og ryggstiv... Og annerledes!

zeppelin
    Gjest

Kjenner meg godt igjen i dette ja! Jeg tror ikke man kommer bort i fra dette med sammenligning. Vi mennesker (og mødre) har vel alltid gjort det, og kommer alltid til å gjøre det. Så er det opp til oss selv hvor mye vekt vi skal legge på de tingene som skiller vårt barn fra andres.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    546

Jeg vet så godt hva du mener, Nenne!

Mitt ønske for Niklas er at han skal være trygg på seg selv og den han er, selv om han ikke er like ditt og datt som andre. Jeg tenker at hvis jeg skal lykkes i det må jeg jobbe med hvordan jeg sammenligner både han og meg. Det lyser så fort igjennom hva man egentlig tenker.
    05 07 10

sanjul
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Thine
    Mitt ønske for Niklas er at han skal være trygg på seg selv og den han er, selv om han ikke er like ditt og datt som andre. Jeg tenker at hvis jeg skal lykkes i det må jeg jobbe med hvordan jeg sammenligner både han og meg. Det lyser så fort igjennom hva man egentlig tenker.
    Dette er noe av det mest fornuftige jeg har lest på lenge, signerer derfor med knallhard skrift på denne!

Cat
    Gjest

Hver liten baby er sin egen lille person som utvikler seg og oppdager nye ting akkurat når han/hun skal! De kommer tidsnok ut i konkurransesamfunnet så ikke tenk for mye på det! Vet at mødre liker å fremheve alt nytt babyene kan gjøre, men det er ikke noe kappløp dette. Tror bare vi syns det er så spennede med alt nytt vi ser og dermed starter skryterunden..... Kjenner til babyer som har gått allerede når de er 9 mnd... selv gikk jeg først når jeg var 12, min samboer gikk først når han var 15 mnd.... (men jeg er ikke noe flinkere til å gå/løpe enn han nå av den grunn....heheh, snarere tvertimot)..... Skal love deg at innen de er 2 år så er de fleste på samme nivå likevel.

Babyer vokser også i rykk og napp.... Niklas var på den laveste vekstkurven en stund, og nå er han plutselig på den høyeste....regner med at det stopper opp litt nå igjen og flater ut........Dersom det hadde vært fare på ferde med din lille gutt ville de sagt det til deg på helsestasjonen og bedt deg gi ham grøt eller MME i tillegg... sålenge de ikke gjør det er han nok akkurat passe stor...
    Husk hva Inger Hagerups sa:

Liten?

Jeg?

Langtifra.

Jeg er akkurat stor nok.

Fyller meg selv helt

på langs og på tvers

fra øverst til nederst.

Er du større enn deg selv kanskje?

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Jannis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    I enebolig
    Meldinger
    2,055

Signere med Thine jeg og. Kjempefornuftig sagt. Jeg har også en tendens til å sammenligne Alexandra med brødrene hennes, og andre babyer. Tror vi gjør det automatisk. Legger ikke så mye i det. Alle barn har perioder hvor utviklingen går raskt, og andre perioder hvor det stagnerer litt. Det viktigste er at barnet trives, og at vi ser fremskritt i utviklingen sakte, men sikkert.
    Mamma til tre gutter og en jente i alderen 16 år - 6 år

cyber
    Gjest

Jeg er også veldig flink til å sammenligne, og særlig når jeg begynner å lese i storesøsters album. Der har jeg jo skrevet opp datoer for første gang hun gjorde noe nytt. Da er det lett å sammenligne og forvente at lillemor skal være likedan.

Men nå har jeg innfunnet meg med at Lillemor vokser som hun skal.
    ...ruller når hun er klar for det
    ...griper etter ting i sitt tempo
    ...og er seg selv lik, helt perfekt.

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tjorven75 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    4,569

Thine sa det så utrolig bra. Vår jobb som foreldre er å få unger som har tro på seg selv, og da må vi la dem gjøre ting i sitt eget tempo.

Merker at jeg er ram på å sammenligne jeg også. Gerda veier litt lite i forhold til sine jevnaldrene, men hun ser veldig sunn og frisk ut, så det skal jo egentlig ikke spille noen rolle. Alle unger har sine ting de er flinke til; Gerda leker godt og kan være veldig med i samtaler. Jeg må prøve å tenke på det hun er flink til og ikke tenke på at hun er litt liten og skriker mye.
    Tjorven
    stolt mor til snuppa (januar 2005) og knerten (oktober 2007)

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Pearly sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kristiansund
    Meldinger
    6,679

Må bare få signere ALT som er skrevet!!!! Men jeg er også slik som du, kjenner meg godt igjen. Lillegutt her er ganske så stor og ligger over normalen, men alt annet går ikke så fort igjen. Har to venniner som også har to små, og de er over 1 mnd mindre enn lillegutt, men de løfter hodet kjempe masse og er kjempe flink. Vi la de sammen alle tre og de to minste lå å titta opp mens lillegutt løfter hodet sitt litt men klarer ikke lenge, så faller det ned Så skulle vi ta bilder av gullene våre, men lillegutt ligger med hodet å stanger mens de andre har det opp å titter på kamera. Da kjente jeg at jeg ble lei meg jeg også, men jeg sier jo til meg selv som du at jeg ikke skal tenke sån. Men det er ikke alltid like enkelt. Men jeg må bare sitere denne, som er så godt skrevet:

Sitat Opprinnelig postet av Cat

Liten?

Jeg?

Langtifra.

Jeg er akkurat stor nok.

Fyller meg selv helt

på langs og på tvers

fra øverst til nederst.

Er du større enn deg selv kanskje?

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker