+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Miss lykka
    Gjest

lei_seg Orker ikke å jobbe mer...

Jeg har ganske høy utdanning etter flere år på høyskole, og har vært yrkesaktiv i 7 år. Problemet er at jeg ikke trives i jobb, og har alltid forsøkt å komme meg unna jobben hvis jeg har kunnet. Jeg føler at jeg ikke strekker til, verken overfor kollegaer eller de arbeidsoppgavene jeg skal gjøre. Når jeg har kunnet være hjemme, har jeg følt lettelse, ro og glede. Den eldste datteren min er 4 år, og jeg har ikke tall på hvor mange dager jeg har holdt henne hjemme fra barnehagen, ringt jobben og sagt at jeg må bli hjemme med henne fordi hun er syk. Jeg har vært sykemeldt ganske ofte, og finner stort sett bare på diverse symptomer og plager til legen bare for å få sykemelding. Egenmeldinger har jeg vel brukt opp alt av hvert år så lenge jeg har jobbet.

Jeg vil si at det å få barn, inkludert sykemelding i svangerskap og svangerskapspermisjonene, har vært lykka for meg. Da har jeg kunnet være hjemme uten å lyve og lure. Da har jeg følt meg lykkelig og flink og har virkelig følt at livet er godt. Nå er min andre svangerskapspermisjon snart slutt. Jeg kjenner at jeg allerede gruer meg til å gå på jobb igjen. Vi har ikke råd til at jeg kan ta omsorgspermisjon uten lønn, så jeg er nødt til å gå tilbake til jobb. Det andre barnet har allerede fått barnehageplass, så alt ligger til rette for det.

Hvordan skal jeg gå fram for å finne en løsning? Jeg tror jeg alltid kommer til å lure meg unna jobben hvis jeg ikke greier å finne en løsning på dette. Det blir jo en vond sirkel, for jeg får jo et fjernt forhold til kollegaene mine etter hvert, og da blir det enda verre å gå på jobb. Jeg orker bare ikke å jobbe, men jeg må gjøre det for å få penger. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde en grunn til å bli uføretrygdet. Jeg er så ulykkelig, og forstår ikke hva som må til for at ting skal bli bedre. Selv om familien skulle få det til å gå rundt økonomisk med bare en stilling, så blir det jo for dumt. Jeg har jo studert i mange år, og har et ganske stort studielån å nedbetale.

Alt er bare ball. Er det noen andre som har vært i samme situasjon? Skulle ønske det var en måte å få penger på uten å jobbe, bortsett fra sykemelding da....

Arbeidssky....
    Gjest

Sv: Orker ikke å jobbe mer...

Jeg vet så godt hvordan du har det for jeg hater å jobbe jeg også.Lista for å sykemelde seg eller være hjemme med sykt barn er ikke høy.Jeg er ordentlig sjalu på de som har en jobb de trives i og som gleder seg til å gå på jobb. Jeg har ikke mye utdannelse, bare yrkesfag.Men jeg vet ikke hva jeg vil bli enda.Jeg skal gå mer på skole når barna blir større og jeg vet hva jeg vil.Men kan du bytte jobb da?Kansje drive med noe helt annet?

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    3,800

Det høres jo utrolig trasig ut å ha det slik

Jeg vet ikke helt hva jeg kan råde deg til å gjøre, men å bli uføretrygdet syns jeg høres en smule drastisk ut.

Hva med å kontakte Aetat å få snakke med en veileder og kanskje finne noe annet som interesserer deg mer?
    Du kan studere noe annet som passer/intersserer deg?

Og hvis du absolutt vil være hjemme, så kan du jo jobbe hjemmenfra. Det finnes salgsjobber du kan gjøre hjemme, du kan være dagmamma, det er mange muligheter. Hvis du ikke vil jobbe i det hele tatt, da må dere jo ofre en del for å få det til, f.eks flytte i mindre hus/leilighet eller flytte ut av byen..... Det er jo mange som greier seg på en inntekt Lykke til!

Maggie74
    Gjest

Hva med å prøve å finne seg en jobb du kan trives med?

Tidl. bruker
    Gjest

Tror ikke en kan få uførestrygd av at en ikke vil jobbe. En må være syk, ha
    prøvd attføring, behandling og kanskje omskolering.

Ikke greit å føle slik du gjør. Hva med å kjøpe/leie billigere hus, ha bare 1 bil
    og senke kravene veldig mye slik at dere klarer dere på en inntekt?

sommerfugl
    Gjest

uff.. hva med å ta seg litt i nakken og søke nye jobber og se om det hjelper?! Ellers finnes det jo disse homeparty vertene av ymse slag som man kan tjene gode penger på, og lite jobbing!
    Håper du finner en løsning, det hørtes ikke særlig koselig ut..

Blueberry
    Gjest

På meg høres det ut som om du er utbrent. Man blir fort det dersom man er i en jobb man har mye og gjøre, føler man ikke klarer å prestere samt at man ikke trives. Synes du skal ta en prat med legen din jeg, kanskje dere sammen klarer å komme frem til en løsning.

Jeg har vært der du er, det er en helt forferdelig følelse å være på jobb og bare gå å glede seg til å komme hjem, og med en gang man kommer hjem begynner man å grue seg til å dra på jobb dagen etter. Det finnes ikke noe mer psykisk slitsomt tror jeg.
    Jeg gjorde det enkelt og byttet jobb. Men jeg vet det ikke er lett dersom du er helt avhengig av inntekten din, da virker alt umulig. Men tro meg, ingenting er umulig. Ta opp litt ekstra lån på huset eller noe, og søk andre jobber.
    Det her kommer du ikke ut av alene, snakk med legen din, det er godt å vite at man ikke er alene.

Kanutte
    Gjest

Jeg klarer ikke helt å forstå om det er den jobben du har nå du misliker, eller om du ikke liker å jobbe i det hele tatt? Skjønner godt at du føler deg utbrent og ikke har noe å bidra med på jobben, slik har jeg hatt det selv mange ganger. Jeg valgte også å slutte i den jobben jeg hadde og studere videre for å få muligheter til å søke på andre typer jobber. Det er fryktelig å være i en jobb en ikke føler at en mestrer, eller der en ikke får brukt evnene sine, og jeg tror at da gjør en en dårligere jobb også.

Kanskje du kan finne deg en annen jobb som du kanskje vil trives bedre i? I og med at du har lang utdannelse og har jobbet der i 7 år, så må det jo være et eller annet som du har syntes har vært interessant og likt? Kanskje du kan søke jobb i en helt ny bransje som du har større interesse for, for eksempel dagmamma (forsto at du liker å være sammen med barn?). Det finnes jo masse positivt ved å jobbe, for eksempel å tjene egne penger, gjøre en samfunnsnyttig innsats, omgås andre mennesker og utvide sin bekjentskapskrets etc etc og jeg håper du finner en jobb du kan trives med!

Hvis dere bestemmer dere for at dere kan klare dere på en inntekt, og det er det du har mest lyst til, synes jeg ikke at du skal ha dårlig samvittighet for det. Tror nok at dere kommer til å klare det helt fint, jeg, hvis dere går inn for det. For barna deres har det også stor betydning at mamma er lykkelig og fornøyd (skulle ønske moren min var hjemmeværende...).

... og jeg må bare si at jeg er glad det ikke går ann å bli uføretrygdet på grunn av at en ikke orker å jobbe....

Masse lykke til!!!

Klemmer fra Kanutte

Tidligere bruker
    Gjest

Tror du bør finne deg en annen jobb jeg. Hva med å kontakte et vikarbyrå så du kan prøve litt forskjellig?

Seniormedlem
    Trixie sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    2,085

Hvis du vil gå hjemme, men samtidig ha intekt, kan du kanskje melde deg som dagmamma?

En annen løsning er å finne et annet yrke, evt. begynn med homeparties av et eller annet slag...noe hvor du er din egen sjef og bestemmer arbeidsmengden selv.

Du kan ikke gå et helt liv og være uykkelig.

En annen ting er å forsøke å se gleden i de små tingene du gjør. Det er ikke hver dag som er like morsom å gå på jobb for meg heller, men jeg vet at hvis jeg blir borte, så øker belastningen på de andre. Det å jobbe er et samarbeid hvor alle stiller opp for alle.

Ta en utfordring og gå på jobb den dagen du føler for å melde deg syk. Tenk da over hvor godt det egentlig er å være der og oppleve noe nytt.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Nordlyset79 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Nordlæning i Bergen
    Meldinger
    960

Jeg tror, som de andre her, at et jobbskifte hadde vært lurt!!
    Mamma til Sverre og Noah

Født 15.07.11 / 23.04.05
    3750 g og 51 cm / 3900 g og 52 cm

Rarelillemeg
    Gjest

Jeg trivdes ikke i jobben jeg hadde før jeg ble gravid første gang. Hadde jobbet i nesten 4 år da jeg gikk ut i permisjon, og de siste 2 av dem gledet jeg meg ikke til å gå på jobb en eneste dag. Har også veldig høy utdannelse. Jeg har dog for høy moral til å være borte fra jobb hvis jeg ikke har en god grunn, og har aldri brukt alle sykedagene mine, for å si det sånn.
    Men da det første permisjonsåret nærmet seg slutten innså jeg at jeg nå hadde en sjanse til å gjøre noe med livet mitt, og bestemte meg for å skifte retning. Hadde da søkt om et års omsorgspermisjon, men siden storebror fikk plass i barnehage, omgjorde jeg den til utdanningspermisjon, og begynte å studere. Et år for å ta flere fag, og nå skal jeg begynne på praktisk pedagogikk til høsten, etter enda et års fødselspermisjon siden lillebror dukket opp
    Jeg har fremdeles permisjon fra jobben min, og vet ikke helt hva jeg gjør med den når jeg er ferdig å studere.
    Jeg har den fantastisk luksuriøse situasjon at vi ikke trenger min inntekt, og jeg har kunnet gjøre alt dette uten økonomiske bekymringer. Jeg har hatt studielån/stipend mens jeg har studert og fødselsstipend de første 10 mnd etter fødsel, men ingenting etter det.

Det er bare DU som vet hva du vil gjøre med livet ditt. Du kan ikke gå et helt liv og være ulykkelig, du må selv ta deg i nakken og forandre betingelsene for at du skal kunne trives. Om du vil være hjemme og være dagmamma med 7 års utdannelse, so what? Hvis det gjør det lykkelig spiller det da ingen rolle! Personlig har jeg tatt utdannelse fordi jeg likte det, ikke for å få en karriære, så om jeg hadde trivdes best som vaskehjelp, hadde jeg gjort det...

Æresmedlem
    *saga* sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2002
    Meldinger
    13,506

Ja, kanskje dagmamma er løsningen for deg i en periode?

Eller ta kontakt med legen din, kanskje han har noen gode råd. Bare gjetter villt, men du kan jo være utbrent eller deprimert?

Kan du ta videre utdannelse eller finne en annen jobb du vil like bedre?
    saga

Babysyk
    Gjest

Med så mye sykefravær som du har hatt, skal det godt gjøres å få seg ny jobb.
    Prøv å finne på noe som du synes er spennende å holde på med.

Jeg sier som andre, søk på ny jobb.

Du kan ikke og i mellom tiden be om å redusere stillingen din. At det kan hjelpe med å ikke gå i full jobb og det alikevel kan er nok til at økonomien fortsatt er bra
    Mamma til Synniva mars04 , Vilde des07 og Hermine juli10

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    charlie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    4,905

Sitat Opprinnelig postet av Macy
    Tror ikke en kan få uførestrygd av at en ikke vil jobbe. En må være syk, ha
    prøvd attføring, behandling og kanskje omskolering.

Ikke greit å føle slik du gjør. Hva med å kjøpe/leie billigere hus, ha bare 1 bil
    og senke kravene veldig mye slik at dere klarer dere på en inntekt?
    det går fint an å leve på en inntekt. mange familier hvor far er alm. arbeider gjør det. men da har man faktisk ikke råd til å bo i villa, ha fin bil, dra til syden osv. det er rett og slett en prioriteringssak. en annen ting er at du blir minstepensjonist på den måten. det bør tas med i vurderingen.

uføretrygd er ikke aktuelt, som du nevner. med ny ordning med inkluderende arbeidsliv skal det være svært ille stelt før man forlater arbeidslivet.

tja, utbrent. jeg kjenner mange som har vært "utbrent" og har vært det selv. de som blir "utbrent" blir det fordi de jobber for mye, tar på seg for mye og ikke klarer å sette grenser for seg selv. det er jo ikke tilfellet her.

hvis dere ikke vil senke kravene og leve på en inntekt, bør du snarest komme i jobb, og gjøre en innsats på jobb, slik at du kan få annet arbeid. arbeidsinnsats og antall sykedager er helt opplagte spørsmål som en framtidig arbeidsgiver vil stille i en referanse-samtale dersom du søker ny jobb.
    hilsen fra

Charlie & Prinsessen, født 2003 og Tingeling, født 2006

Books just wanna be FREE! See what I mean at:
    http://bookcrossing.com/friend/Alfacharlie

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine