Vis resultat: Hvordan var fødsel nr.2 i forhold til nr.1?

Stemmer
48. Du kan ikke stemme i denne spørreundersøkelsen
  • Det var lettere/mindre vondt med nr.2.

29 60.42%
  • Det var tyngre/vondere med nr.2

7 14.58%
  • Det var mye det samme eller like vonde på hver sin måte

8 16.67%
  • Vet ikke

4 8.33%
+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30

Diskusjon: Var fødsel nr.2 bedre eller hardere enn fødsel nr.1?

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Maika sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Meldinger
    2,912

Var fødsel nr.2 bedre eller hardere enn fødsel nr.1?

Jeg har nå nesten greid å fortrenge hvor sinnsykt j... vondt det var å føde lille gull og vi ønsker oss en liten til, da popper tanken på en evt kommende fødsel opp og jeg lurer derfor på om hva dere synes gikk det greiere med nr.2?
    Stolt mamma til knoll , tott og lille "petronella" 09 .

2.  
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tvilling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Meldinger
    4,190

Sv: Var fødsel nr.2 bedre eller hardere enn fødsel nr.1?

Mye av det samme, syns jeg. Men bittelitt vondere. Men jeg føder gjerne igjen.
    Tvilling, mamma til....
    Robin (2002)
    Christine (2005)

Tidligere bruker
    Gjest

For meg opplevdes fødsel nr 2 som enda hardere og tyngre enn nr 1. Man ser det kanskje ikke ved å sammenligne partogrammene, men psyke har mye å si. Alle klarte å innbille meg at fødsel nr 2 kom til å bli SÅ mye bedre på alle måter (fødsel nr 1 opplevdes som tøff og lang), dessverre tok de feil og jeg var absolutt ikke innstilt på å gå gjennom nesten det samme en gang til.

pønker'n
    Gjest

Fødsel nr 2 var en totalt annet opplevelse!! For kort og oppsummere så fikk jeg epidural med nr.1, jeg fikk altformye i forhold til vekta mi, ble totalt lammet og riene stoppet opp, måtte få drypp. Sønnen min satt fast og måtte tas i all hast med tang ta fosterlyden ble borte. Kjente ikke noe av det da jeg var lammet. Men jeg hadde problemer ett halvt år etter på med å sitte pga den harde behandlingen.

Med nr 2 bestemte jeg meg for ikke å ha epidural, det endte med at jeg fødte uten smertestillende. Det var sjukt vondt de siste 20 min men bortsett fra det taklet jeg det bra. Jeg var i kjempeform rett etter fødselen og har ikke hatt noen plager.
    Da velger jeg heller å ha det veldig vondt en halv times tid i steden for å slite i ett halvt år etter!
    Men selfølgelig fødselene var helt forskjellig. Minstejenta satt jo ikke fast og ble dermed en normal fødsel. Jeg hylte som en gal da hun ble født men gjør det gjerne igjen!

Husker jeg tenkte etter at første mann var født at INGEN skal få høre en "det gjør ikke vondt" historie fra meg.
    Men det er noe helt annet å føde andre mann, du vet mere hva du går til. Man føler man har bedre kontroll og tørr litt mere å ta styringen og bestemme selv hvordan du vil ha det!
    Vel , det var min erfaring
    Lykke til

Ps: fødsel nr 1 varte i ca 7 timer nr.2 i drøye 4 timer.
    Sist endret av pønker'n; 05-07-2005 kl 14:18

Jeg husker ikke så mye av fødsel nr. en.Bare at det var smerter jeg ikke var forberedt på Hadde bare hørt på andre, og plukket opp dem poitive historiene. Hisker jeg fikk litt "sjokk" over de fysiske smertene. Jeg hadde en relativt enkel og kjapp fødsel. Vannet gikk 7 uker før termin, jeg fikk drypp og hadde rier i 90 min. Grudde meg enormt til fødsel nr to,hadde ikke glemt smertene selv om det var ti år siden jeg fødde sist.Tror jeg psyket meg selv utrolig ned, denne gang gikk vannet 4 uker før termin, og jeg fikk drypp.Det tok da 45 minutt fra jeg fikk drypp til han var fødd. Dette var jo også en rask og lett fødsel (det tok lengre tid å sy enn jeg hadde rier).Ble klippet med de to første. Siste mann som kom 7 år deretter igjen, grudde jeg meg kun til klipping og syingen.Nå var dem heldigvis sluttet med den "obligatoriske" klippingen, som jeg hadde gitt klar beskjed på at jeg ville unngå. Denne gangen ble prinsessen fødd etter 30 min på sukehuset. Så for meg har det blitt lettere,kjappere og bedre for hver fødsel. Men tror også at mange får sjokk over dem fysiske ukjente smertene som dukker opp første gang, og blir litt skremmt.Neste gang vet man mer om smertene man skal gjennom, ihvertfall var det slik jeg opplevde det.
    19/7-04 19971987

Æresmedlem
    Rykte
    Ise sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    På bygde!
    Meldinger
    22,018

Fødsel nr 1 var helt klart den tøffeste,den varte og trakk i 72 timer og jeg trodde regelrett jeg skulle dø.Det var en prematurfødsel og lillemann ville ut i uke 33+5,heldigvis gikk alt bra.

Fødsel nr 2 gikk lettere,selvfølgelig vondt...men det er ikke akkurat behagelig å føde
    Jeg brukte totalt 8 timer fa første ri til han var ute,fikk epidural ved 4 cm og hadde det egentlig rimelig smertefritt.

Føder glatt igjen
    Mamma til 3 gutter.

Jeg syns den først fødselen var fantastisk, om den var vond. Hadde ingen bedøvelse og kunne godt gjort det igjen like etter, bortsett fra at jeg da var utrolig sliten.

Intresant lesning dette for oss med bare 1 føreløpig. Håper liksom på at det ikke skal bli verre neste gang i det minste, satser mest på at det skal bli akkurat likt, kanskje bare et par timer kortere. Men egentlig så kan jeg nok aldri vite sikkert hvordan neste blir
    Mamma til Synniva mars04 , Vilde des07 og Hermine juli10

Tonje
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av pønker'n
    Fødsel nr 2 var en totalt annet opplevelse!! For kort og oppsummere så fikk jeg epidural med nr.1, jeg fikk altformye i forhold til vekta mi, ble totalt lammet og riene stoppet opp, måtte få drypp. Sønnen min satt fast og måtte tas i all hast med tang ta fosterlyden ble borte. Kjente ikke noe av det da jeg var lammet. Men jeg hadde problemer ett halvt år etter på med å sitte pga den harde behandlingen.

Med nr 2 bestemte jeg meg for ikke å ha epidural, det endte med at jeg fødte uten smertestillende. Det var sjukt vondt de siste 20 min men bortsett fra det taklet jeg det bra. Jeg var i kjempeform rett etter fødselen og har ikke hatt noen plager.

Veldig likt mine fødsler.. Bortsett fra med førstemann så fikk jeg svangerskapsforgiftning og MÅTTE ha epidural og ble satt igang.. Tok 23 timer fra første ri til han var ute med vakuum etter 1 time med pressrier.. (effektiv fødsel i 16 timer står det i rapporten da)

Men nr 2 ble jeg også satt igang. Denne gangen pga fostervannslekkasje.. Fra jeg hadde 3 cm åpning og de tok resten av vannet, til Robin var ute gikk det 2,5 time.. (Rier i ca 10 timer, men ikke så vonde) Hadde bare lystgassen. Rakk ikke noe annet. Vist var det vondt til tider, men hele opplevelsn var jo noe helt annet når du hadde kontroll på din egen fødsel og ikke var totalt utmattet etterpå

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lib sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Meldinger
    594

Jeg syns vel att det var like vondt, men fødsel nr 2 varte bare litt over 2 timer så derfor ser jeg på den som en lett fødsel,selv uten smertestillende.
    født i aug. 2002 født i sept. 2004

Natti82
    Gjest

Min første fødsel varte i hele 12 timer med regelmessige rier og gradvis åpning... Men fødsel nr 2 hadde jeg uregelmessige rier som ble regel messige ca 3 timer før den var overstått.. men der gikk det fra 4 cm åpning til 6 cm åpning på en time.. og 15 min etterpå var tullemor ute.. Så den tok kortere tid.. men det var intense 15 min.. Selv om jeg tenkte at jeg ville heller ha 12 timers fødsel med gradvis økning rett etter denne fødsel, så har jeg forandret mening i den senere tid.. heller 15 min med intense smerter enn 12 timer med med økning gradvis..

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mamseboms sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    520

Jeg ser bort fra fødsel nr. 1 som var keisersnitt, og relativt lite smerter.. men fødsel nr. 2 og 3 - psykisk var den 3. tøffest, fordi jeg grudde meg noe sinnsykt. Men antall timer, smerter og selve opplevelsen var siste fødsel lettest.
    Mamseboms
    "Du blir ikke fetere av fett, enn du blir grønn av agurk"

Fødsel nr. 2 var kortere, 1 time mot 4,5 timer. Men like vond

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Celinemor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    6,070

De var noe det samme men nr 2 var mer forferdelig!

Nr 1 fødte jeg en halv time etter jeg kom på sykhuset og hadde ikke tid til noe smertestillende. Men jeg følte jeg hadde noe lunde kontroll og syns ikke det var så forferdelig vondt. Vet ikke om det har noe med at jeg var veldig ung da jeg fikk førstemann?
    Sa t.o.m rett etterpå at jeg kunne ha født igjen med en gang

Nr 2 var forferdelig syns jeg. Følte jeg hadde null kontroll og alt hendte så fort. Var ganske redd husker jeg.
    Vannet gikk 04. Sykebilen kom 1/2 time etterpå. Hadde da null åpning. 10 min før vi kom til sykehuset hadde jeg 4 cm åpning. På sykhuset 10 min etter hadde jeg 5 cm åpning og kort tid etter hadde jeg full åpning. Syns pressriene var grusom og riene var sterke og kom hele tiden uten stopp.
    Jenten min ble født 2 1/2 time etter vannet gikk og den første rien kom.

Har noen raske fødsler og vet ikke om jeg tørr å føde flere ganger,er redd jeg føder i bilen da.

Så nr 1 var lettere enn nr 2
    Lykkelig mamma til to prinsesser Og en liten prins

Seniormedlem
    beth sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Meldinger
    2,583

Fødsel to var en lek i forhold til første fødselen. Varte kun tre timer fra første ri til han var ute.
    Fikk epidural andre gangen- men, de rakk bare å sette inn en prøvedose før fødselen var over..
    Bittelillebror ble født 09. februar

Tidl. bruker
    Gjest

JEg stemte at det var mye det samme, men det kan jo ikke sammenliknes på noen som helst måte.
    Med Markus tok alt veldig langt tid, bortimot 2 døgn og jeg måtte ta epidural til slutt.
    Med Didrik tok det hele 4,5t til sammen, med riestorm og klar ferdig ferdig!
    Syntes det var helt greit begge gangene, men 2gangen gikk litt fort bare

Seniormedlem
    calliope sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Meldinger
    2,107

Jeg synes begge fødslene var like bra selv om de var veldig forskjellige . Første fødsel er en vanlig sykehusfødsel , hvor barnet ble født etter 3,5 time på sykehuset . Hadde mest smerter i ryggen noe som gjorde at planen om en mere aktiv fødsel fort ble skrinlagt da det var best å ligge med trykk i mot .
    Andre fødsel nå 7 år sener . Begynnte likt . våknet med en følelse av å bli nappet i ryggen . Riene begynnte i 12.00-13.00 tida . Begynnte da å ordne det vi trengte samt at vi dro en tur på butikken for å kjøpe noe til storesøster . For det var jo lørdag og butikken var stengt dagen etter . Var på sykehuset i 14.30 tiden og ble installert på fødestua på ABC 15.00 . Fikk da lov å gå i badekaret hvor jeg beveget meg fritt . Og lillesøster er født 17.09 . Så begge fødslene var fine . Men jeg hadde helt fortrengt hvor vondt det gjør på slutten .
    Mamma til storesøster f:22.04.98 og Minien f:30.04.05

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    busymum sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    5,891

Hadde to forholdsvis like fødsler, men med nr. 1 hadde jeg pressrier som jeg ikke forstod bæret av i halvannen time, mens med nr. 2 hadde jeg kun 3 skikkelige pressrier med megakontroll selv. Lystgassen var min beste venn..... Ingen andre stimuli.

Det var mye bedre å føde nr. 2, men nå er det stopp altså. Det er IKKE godt å føde barn

Tidligere bruker
    Gjest

De var ganske like bortsett fra at det gikk mye fortere og ble litt mer intenst med nr 2.

Supermedlem
    Pippilotta sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Nær Bergen
    Meldinger
    635

Med nr. 1 ble jeg satt igang med en stikkpille. Først merket jeg ingenting, men så kom riene som kastet på meg og i løpet av halvannen time var Storesøster ute. Fikk ikke tid til noe smertestillende.
    Jeg ønsket så veldig å få føle hvordan det var å føde "helt naturlig" denne gangen. Dagen før igangsettelse begynte heldigvis riene av seg selv. Det var så mye roligere enn første gang. Fikk liksom en naturlig progresjon i fødselen. Men det gikk for på slutten denne gangen også, 45 min på sykehuset, før jeg måtte nærmest tvinge en jordmor til å ta i mot barnet. Hun trodde ikke at jeg hadde pressrier for jeg hadde bare 7 cm åpning. Fødte uten smertestillende.

Konklusjon: Fødsel nr. to var mye bedre enn nr. en.
    Men ikke mest pga. smerten. Jeg følte meg tryggere på meg selv og hadde mer kontroll over fødselen. Første gang var jeg livredd og knep mer enn jeg presset, men nå var jeg mer tilstede i fødselen, om noen skjønner. Jeg følte at jeg var trygg på hva neste stadie i smertene og fødselen innebar.
    Men det er jo fortsatt vondt, ja...

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Elisabet sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2002
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    4,682

Første gangen brukte jeg 13 timer og hadde en tung og slitsom fødsel. Ikke tung i forhold til hva mange andre kan oppleve, men for meg var den det.

Fødsel nr.2 var mye lettere og kortere. Kunne gjort den om igjen når som helst, bortsett fra den ene timen men intense åpringsrier. Brukte bare 2 timer fra jeg skjønte noe var på gang til tulla var født.
    Elisabet og de tre små troll -02, -04 og -06

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine