+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 11 av 11

Diskusjon: Prematur fødsel = rask fødsel???

silva
    Gjest

Prematur fødsel = rask fødsel???

Nå som begge mine premature er blitt rimelig store begynner jeg å tenke tilbake på de to turbofødslene jeg har hatt... Førstemann kom i uke 29, jeg fikk blødning, ble satt på brykanyl i 2 døgn, men etter at medisinen ble frakoblet var gutten ute i løpet av 2,5 timer... (ikke hadde rier eller åpning før fødselen startet). Med lillegutten gikk vannet i uke 32, ikke rier, men fikk brykanyl allikevel i ca. ett døgn før jeg begynte å blø ganske kraftig og det ble bestemt at medisinene skal frakobles. Fikk rier nesten ummidelbart og lillegutt ble født på under 2 timer (ikke åpning eller rier før det).

Nå lurer jeg på om det er min kropp som er litt "ku ku", eller om det har noe med prematuritet å gjøre at jeg føder så raskt. Å føde såpass raskt er ekte helvete, for da rekker man ikke epidural og er i konstant smerte/ nesten bevisstløs mens det står på...

Hva tror dere? Har dere født raskere (om dere har både premature og fullbårne barn)?

2.  
    Gudmor
    Gjest

Sv: Prematur fødsel = rask fødsel???

Nå har jeg bare et barn, og hun er født uke 33+0. Da våknet jeg av at vannet gikk ved midnatt, hadde ikke rier før en time etterpå, og når de da kom på å sjekke åpning ca halv to hadde jeg full åpning. 02.07 var hun ute, så det gikk fort ja, men om det er fordi hun var prematur vet jeg ikke.

Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ise sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    På bygde!
    Meldinger
    22,018

Jeg hadde iallefall ikke en rask fødsel ved min premature fødsel (uke 33+5) den varte og rakk i 72 timer

Fødelslegen forklarte det at premturfødsler er ofte lange pga kroppen jobber imot fordi kroppen egentlig ikke er klar for fødsel.
    Mamma til 3 gutter.

linnii3mor
    Gjest

gutt nr to var litt prem (36 uker) da gikk det 2 timer

Tulla ble født uke34 og jeg begynte på en torsdag og hu var ute på lørdag kveld så rundt en 48 timer

maylen
    Gjest

Nei, vil ikke akkurat si det..

Eller det kommer jo an på når jeg skal regne at fødselen startet da? Med rier? Åpning? Eller vannavgang..

Regner jeg rier har fødslene vart i ukesvis.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Marian sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Meldinger
    3,859

Her startet ikke noe fødsel i det hele tatt. Barnet mått bare ut for å redde meg. (HELLP)

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    snedig sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Meldinger
    7,435

Her gikk det ganske fort (når det først satte igang)

Legene tok vannet mitt litt over klokken 24, og klokken , 03.46 var hun ute.

Legene satte meg igang med kur på tirsdag morgen. Snuppa ble født natt til torsdag.
    Men det er fra de tok vannet som de regnet som aktiv fødsel.
    ♥ ♥ ♥ 03 - 01 ♥ ♥ ♥

Seniormedlem

Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    2,528

Her våknet jeg med rier kl 06 30,kl 15 27 ble han født.Vil ikke si at fødselen var rask,men den var ikke veldig lang heller

silva
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Bente
    Jeg har født 5 barn til termin og to prematurt, og begge de premature har vært såkalte styrtfødsler.
    Legen jeg går til på sykehuset sa at det mange ganger er sånn med premature fødsler for dem som har født mange ganger før.
    Dette fordi livmorhalsen gir etter ganske kjapt.

Ja... da kan man kanskje si at man risikerer en rask fødsel dersom det kommer før tiden... Selv om mine premature er de eneste barna jeg har. Grunnen til at jeg spurte var at hvis jeg en gang bestemer å få barn nr tre, så er det ganske sannsynlig at det skjer før tiden... men enda verre.. at jeg kanskje ikke rekker sykehuset og føder i bilen, ambulanse etc... Vi bor bare 1,5 time unna Oslo, men jeg tror det kan være lenge nok at jeg ikke rekker sykehuset...

Takk alle dere som svarte .

Klem fra Silva

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    ~Lykke~ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Meldinger
    6,584

Jeg har selv bare et barn, født i uke 34+6, fødselen startet med at vannet gikk, og når riene kom en del timer senere gikk det raskt
    Gikk fra 0 cm til full åpning på en time.
    Jeg er blodgiver og reg.beinmargsdonor - er du?
    www.giblod.no

Vi glemmer deg aldri Minstemann!

Seniormedlem
    Beverly sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    2,284

Jeg har fødet et barn til vanlig tid og et prematurt. Begge kom like fort.
    Klem fra Beverly, stolt mamma til 3 jenter

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine