+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Mouse
    Gjest

Question Hva kan vi gjøre sammen med barna som er tilknyttet høsten.

Jeg jobber i barnehage og er helt tom når det gjelder å finne på aktiviteter og formingsoppgaver tilknyttet høsten.
    En kan jo plukke blader, presse de, male på de og trykke på papir/stoff, men disse aktivitetene er jo så "oppbrukt". HJELP meg!

Trenger masse ideer folkens!

Tidligere bruker
    Gjest

Sv: Hva kan vi gjøre sammen med barna som er tilknyttet høsten.

Potettrykk på ubleket lerret er jo alltid en slager og nå har jo potetene kommet seg opp av jorda.. Ellers kan dere f.eks lage trollhaler av tau, filt eller ull og finne dere noe ordentlig trollmusikk å danse til. Samle kongler går også an, kanskje dere kan lage en egen skog med kongler til trær på en isoporplate?

buzziebie
    Gjest

Hva med å prøve å blande høstfarger? Spennende for barn å se hvordan en lager rødt, grønt, brunrødt og alle nyansene. Hadde jeg synes hadde vært festlig som lita!

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kiara_pus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Meldinger
    3,014

Istaden for å trykke, presse, male blader kan de legge blad under ark, og så fargelegge over med fargar utan skaft, hvis du forstår. Legg fargen ned og dra den over arket med bladet under. Så kan det klippast ut og monterast på svart kartong + ein farga kartong som tynn ramme.Kjempefine, enkle haustbileter.

Tidligere bruker
    Gjest

Lage eplekake. Dere kan jo utforme den ekstra fint, så det blir en formingsaktivitet... øh ...

Lage smykker med kastanjer. det er forresten en masse ting man kan lage med kastanjer!

Sette tulipanløker...det er jo heller ikke forming, da men...

Lage et rytmisk høstvers i fellesskap (ikke forming det heller...) type assosiasjonsvers med lyder: plask, svisj...ja, du skjønner. Det kan du jo gjøre i en samlingsstund og så kan dere lære verset utenat de neste par samlingsstundene.

Jo, og så kan du låne den boka til Vera Mikalsen på biblioteket: 1000 ting å gjøre medbarna. Der er det sikkert mange høstting!

Lykke til! Høsten er herlig...

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    moona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    84

Hei! Jobber også i barnehage. Vi har plukket plommer og bjørnebær og laget syltetøy, nam. Plukket nyper som vi skal lage suppe av. Høsten er en kjempespennende tid. Vi har laget fine sopp-bilder . Ett av hovedtemaene våre er vær og vind. Vi skal lage vindmåler ("vindpølse") og regnmåler. Kanskje noe for dere??
    Moona

Tidl. bruker
    Gjest

Samle steiner og lime sammen til troll. Dekoreres med maling og ullgarn som hår, bare fantasien som setter grenser.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kaija sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    3,043

Laminere høstblader og henge i vinduet. (Vet ikke hvor lenge de varer, for vi har nettopp prøvd)
    Lydforming til høst
    Synge ruskeværsviser
    Høsten og sansene
    Kastanjevev (Kastanjenøtt med pinner i blir flott til edderkoppvev)
    Nypetur, sopptur
    Lage kongledyr (Har laget konglosaurer med guttene mine i sandkassa, det ble en kjempehit)
    Lage værstasjon m. værhane, termometer, nedbørsmåler mm.
    "Å mektige feer! Gi mitt barn i faddergave ikke bare helse og skjønnhet og rikdom og alt det der som dere pleier å komme stikkende med. Gi mitt barn lesehunger, det ber jeg om med brennende hjerte. For jeg vil så gjerne at mitt barn skal få i sin hånd nøkkelen til eventyrlandet, hvor man kan hente den skjønneste av alle gleder - slik burde hver eneste mamma tenke!"
    Astrid Lindgren

Mouse
    Gjest

Takk for mange fine forslag. Kommer helt sikkert til å ta i bruk noen av de.

amylin
    Gjest

Insektfelle, sopptur, bærtur med tilhørende matlaging hjemme, naturvev (lage en vev av pinner og veve inn mose, blader osv fra naturen) gå ut i skogen og lage rollespill av et eventyr og bruke skogen som scene, lære å lage lavvo, henge ut hinderløype i tau (bare husk at spiker ikke er tillatt å bruke i skogen, kun tau som fjernes etterpå) stjerneorientering, skattejakt (da må man lage kart, også graver barna ned en skatt som andre skal finne)

Polyanna
    Gjest

I barnehagen vår skal de lage eplesyltetøy.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    jentemamma sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Ved Oslofjorden
    Meldinger
    1,266

Elsa beskow har en barnebok som heter " Årets saga " der er det et nydelig vers pr mnd. Hva med å bruke feks oktoberverset først ( der hun skriver at alle trærne er fulle av gull") for så og gå ut på tur å se om dere finner oktober.
    hilsen
    jentemamma

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    pippo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    oslo
    Meldinger
    522

Noe jeg har gjort i både barnehager og på skoler, med stilig resultat, er å lage "blad-utstilling". Barna går på tur og velger seg ett blad de skal jobbe med. Tilbake i barnehagen får de hjelp til å tegne omrisset av bladet på hvitt papir / tynn kartong. Neste dag kan de voksne ha klippet ut "bladene", evnt. de eldste barna klipper selv. Så skal man prøve å "kopiere" bladets farger på "bladet" man har klippet ut. Det blir mye spennende fargeblanding, og en liten "instrusjon" i dette er ofte på sin plass. Når "bladet" er ferdig kan det henges opp, sammen med originalen, på ett stykke sort kartong. Veldig fint!
    pippo,
    med en liten (2003),
    og en stor (1997).

Maria73
    Gjest

Dette er jo et plukke blader tips men med en liten vri. Hvis man lager en stor stamme som man klipper ut og limer sammen slik at den blir stor og fin og så kan man ta bilder av barna og lime disse på blader og så legger man stammen på gulvet og legger bladene med bilder og blader uten bilder sammen rundt stammen slik at det blir et tre og så tar man kontaktpapir over og vips så har man et nytt og spennende gulv

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine