+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 19 av 19

Diskusjon: juleverksted

Tullemor2
    Gjest

juleverksted

Jeg har så lyst til å lage en tradisjon med juleverksted der jeg innbyr mine barns venner og deres familie. Nå er eldstemann snart tre år så i år starter jeg det som jeg håper skal bli en koselig juletradisjon. Men er det noen som har tips til hva som kanl ages både av julepynt og julegaver. Barna kommer til å være 2-3kanskje 4 år gamle...

Hilsen tullemor

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Snurreline sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    8,542

Sv: juleverksted

Julenisser...kjøp sanne små og store snøballer....litt san stripete strømpe,lim og en plate dem skal stå på.
    Kan bake småkaker og male på syltetøy glass og gi bort i julegave....veldig koslig å få
    Kjøp eller plukk ute og tørk: Små røtter,store tykke pinner......mose i forskjellige farge(om du kjøper da) .kongler (kjøpe sopper) san til å sette lys i....lim det fast på den pinnen og gi bort i julegave eller pynt opp til jul

Det var det jeg kom på i farta....
    Livet må gå videre...

Sander's mamma
    Gjest

Forslag til ting man kan lage:

-Nellikspiker i appelsin (det lukter godt)
    -Pepperkaker/kakemenn
    -Nøttemus (halve valnøttskall som pålimes hale og ører og resten tegnes på)
    -Snømenn på ski (hvite runde kuler limt sammen og oppå ispinne ski, rød strømpestrikk som lue.)
    -Julekort (klipp ut kort i karton/ark, lim på glitter, klistremerker, stempler eller male på de.)
    -Juletrelenker. Enten av glanspapir i remser eller popkorn eller sånne greier man får i pakker innimellom (isopor av noe slag)

Det var det jeg kom på her og nå i allefall.

joria
    Gjest

gipsavtrykk er koselig å lage, fine gaver er det jo også!

Vi skal også ha juleverksted. Vi skal lage "glitter-kongler" (plukket kongler for et par måneder siden. De skal rulles i lim, så glitter og til slutt sprayes med klarlakk. Henges opp med rødt silkebånd) . Vi skal også lage "eggkartong-klokker" (klipper ut den delen av eggekartongen som egget sitter i. Ruller i lim og glitter. Stikker hull på toppen til en tråd vi bruker til å henge opp klokken). Også skal vi male på kubbelys av stearin. (Mannen min har kjøpt noe som skal blandes i vanlig hobbymaling. Da kan malingen brukes til å male på lys)

Jeg er stadig på jakt etter nye ideer til hva vi kan gjøre.*abonnerer på tråden*
    Sist endret av cassy; 07-11-2005 kl 10:13
    Cassy med Storebror -02 Mellombror -03 og Lillesøster -05

En hvilken som helst mor kan enkelt gjøre jobben til flere flygeledere (Lisa Alther )

Tullemor2
    Gjest

takk for svar! håper på flere.....
    en av ideene mine er å kjøpe vanlige kvite baderomsfliser 15*15 cm. male de med porselensmaling som herdes i vanlig stekeovn. (male med kost eller svamp) og til slutt lime på en halv kork i hvert hjørne, da blir det en flott bordskåner.
    en annen er å lage juletrekurver i glanspapir. klippe ut to store sirkler( tegne rundt et glass el. liten tallerken), brette de i to og lime de halveis innihverandre, -og sette på hank

flere gode ideer der ute?

- Tullemor

Tidligere bruker
    Gjest

Lage marsipan-ting.. kule som man stikker en mandel i etc. Putte i malt syltetøyglass (som foreslått over her )

Lage kjøleskapmagneter. Feks forme noe i cernitt som man limer på... Male på en trebrikke (kjøpes på hobbyforretning) og lime på etc.

Julekort med håndavtrykk på.

Ellers var det mange fin ideer her! Elsker å holde på med formingsaktiviteter jeg også!

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Aivi sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Sunnfjord
    Meldinger
    1,503

Dette hadde eg ifjor, og kjem sikkert til å ha det i år også. Dette for å få brukt opp hobbyting som eg har liggande. Dei minste er jo ikkje med på å lage så mykje (det var 4 åringane dvs dei eldste som satt lengst), så eg har masse for oss mammer å holde på med også.
    Men ting eg hadde for dei små i fjor var:
    * fingermaling , tok hand- og fotavtrykk. Og nokre lagde kort av dette og skreiv "avtrykk"-diktet ved sidan av.
    * Små og store gipsfigurer til å male på. Dei små satte vi magnet bakpå og kunne brukes på kjøleskap
    * Hadde klippt opp masse papirstrimler og rundinger til å lage julekorger og -lenker.
    * Printa ut juletegniner som dei kunne fargelegge

Vi voksne hadde som sagt fleire ting vi kunne gjere, men i fjor lærte vi oss å lage papirstjerner (av sånne strimler) så eg har kjøpt fleire sånne til årets juleverksted.

Andre ideer (som eldstejenta mi laga då ho var mindre):
    * Tegne med gulltusj/male på keramikk-krukker
    *Lime runde trebiter på ei trefjøl og tegne fjes på trebitane = fint skilt. Gjerne pynte med ting og tang rundt.
    * Lage sånn kjelebrikke. Male kjelebrikken (kjøpt fra Panduro/hobbybutikk), og sette på glassteiner.
    * Decoupage på krus. La dei eldste klippe ut mønster fra servietter og lime på krusa. Eller skrive på dei med porselenstusjer.

Ein idè eg las om ein gong, var at alle som kom hadde med seg ein hobbyaktivitet kvar...
    Mamma til tre (2000, 2003 & 2006)

Salgstrådene mine: Flaske/pumpe-utstyr , Babyguttekle

3barnsmor
    Gjest

Glassmaling, sånn til å tørke i ovn; Barna maler på telysholdere, billige vinglass (mye fint å få kjøpt på ikea...) eller annet passende. Det tørkes i ovnen etterpå, så tåler det vask. Dekorativt, enkelt, og lite rot.

LadyBee
    Gjest

Så koselig! Det må jeg begynne med om et par år, også!

Siden barn ofte gir gaver til andre barn: Hva med å legge anti-skli-mønster under sokker og strømpebukseføtter? Jeg tror puff-liner-flaskene er greie å håndtere for treåringene hvis du tegner opp et mønster (julete hjerter og stjerner?) som de kan legge prikker på. Dolly har forresten en tråd om dette på *Klær og utstyr*.

Hvis du har utstyret til det: Vi koblet en gang opp digitalkamera og datamaskin slik at barna i barnehagen fikk posere og lage sine egne julekort med bilder. Kjempemorsomt når barna fikk ha regien, de hadde en enorm kreativitet når de fikk se resultatet med en gang på denne måten.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kristine_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2002
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    2,465

Sitat Opprinnelig postet av cassy
    (klipper ut den delen av melkekartongen som egget sitter i.
    skjønte hva du mente da, men dog...

Ellers er jeg veldig glad i sånne små søte engler i vatt!
    Hilsen fra Kristine, storebror 02, lille storebror 05 og lillesøster 09

Tullemor2
    Gjest

Det er så morsomt med så mange gode ideer, men kan du Kristine utdype det med små søte engler i vatt...jeg ser det ikke helt klart for meg uten at du forklarer litt mer.... og jeg som er så glad i engler!

tullemor

-Tingeling-
    Gjest

Så mange gode ideer...

Lille snupp er litt liten enda, men om noen år skal jeg jammen meg starte en slik tradisjon selv ja.

Fadese
    Gjest

:abonnerer: Jeg har tenkt å gjøre det samme sjøl

Jeg tror vi blir sju barn i år, og flere blir det nok i årene framover.
    Aldersspennet er ganske stort og det blir rett og slett for dyrt for oss å kjøpe inn materiell til alle barna.
    Derfor har jeg tenkt som så, at vi stiller med lokale, ordner opp langbord og serverer noe å spise og noe å drikke. Så for folk ta med sakser, papir og annet utstyr sjøl.
    Det kom opp noen gode tips her da, så jeg får se om jeg kanskje kan kjøpe inn f.eks kjøkkenfliser ol, og så kan de som vil eventuelt være med på å spleise på det.
    Det høres kanskje sært ut, men av erfaring vet jeg at slikt koster sabla mye. Men jeg gleder meg da

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    LizzAilen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Sted
    Her i landet :)
    Meldinger
    507

Kjekk tråd. Tenkt endel på å starte en slik tradisjon her også ja
    Mange fine ideer.
    Male nisse på ei sleiv eller nissekjærring med klær. Kan brukes begge veier. Skaftet blir enten topplua eller skjegget

Male på glass

eggeglass

strie hvor man syr med tykk julefarget ulltråd eller limer på kongler, filt og andre juleting. Fest en pinne og tau på toppen, og så har du et fint barnebilde

julekuler av ymse slag. Kan feks ta litt ull rundt ei vattkule og tove ulla litt. Kjempefint. Fest et silkebånd i toppen

kranser hvor man stikker ting på

kjøpe inn billige vanter og la barna lime filtbiter i julefarger, evt julefigurer på. LImes med lim som tåler vaskemaskin da!!
    Lizzailen med gullungene EA 20.05.01 og LK 21.03.05

Sitat Opprinnelig postet av Kristine_
    skjønte hva du mente da, men dog...

Ellers er jeg veldig glad i sånne små søte engler i vatt!

Ups, *redigerer det til eggekartong*
    Cassy med Storebror -02 Mellombror -03 og Lillesøster -05

En hvilken som helst mor kan enkelt gjøre jobben til flere flygeledere (Lisa Alther )

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    LizzAilen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Sted
    Meldinger
    507

Flere med flotte og enkle tips??

IOA
    Gjest

En slager fra barnehagen er jo å pynte fyrstikkesker. Det er jo noe selv de minste barna kan gjøre, også tar det ikke så lang tid. Og ikke trenger materialet å være så dyrt heller!
    Ellers går det an å kjøpe glasskuler til å henge på treet og ta maling inni og riste/bevege på det sånn at malinga dekker hele innsiden. Litt dårlig til å forklare, men. Også kan man kjøpe noen sånne gullklistremerker med feks GOD JUL og klistre utenpå.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    LizzAilen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Sted
    Meldinger
    507

Juletrepynt. Klippe to sirkler od brette de til halvmåner. LIme de sammen og Vips så har du en fin julekurv. De minste greier å lime sammen

Male på glass og sett lys i.

Enklelt for de minste: Male med maletusjer på kjeleunderlag. Kjempeflott bilr det også

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine