+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 9 av 9

Diskusjon: Ny fødsel - etter stort blodtap ved forrige fødsel

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kathinka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Meldinger
    4,298

Ny fødsel - etter stort blodtap ved forrige fødsel

..............
    Sist endret av Kathinka; 07-08-2010 kl 14:32
    Kathinka og gutta

2.  
    Tjomsa
    Gjest

Sv: Ny fødsel - etter stort blodtap ved forrige fødsel

Hei
    Jeg kjenner ei som også mistet masse blod etter første første fødsel (mener det var ca et par liter) Men jeg kan ikke huske at hun har sagt noe slikt, hun fikk i hvertfall andremann 20 måneder senere...

-Tingeling-
    Gjest

Jeg mistet 3 liter blod, besvimte, og måtte til utskraping fordi hele morkaken ikke ville løsne. (Den stod og pumpet ut blod etter fødselen, og jordmoren var rød fra topp til tå.) Det var veldig dramatisk for meg, og jeg drømte at jeg skulle dø under narkosen. Legene sa at det aldri var fare for det, og det tror jeg på, men det opplevdes veldig dramatisk.

Nå er jo ikke dette det samme som at morkaken ikke trekker seg sammen da men... Jeg vil absolutt ha flere barn senere!
    Jeg fikk beskjed om at jeg måtte si fra om dette ved neste fødsel, slik at jordmor er klar over det. Da vil de følge ekstra nøye med på dette.

Kanskje ikke svaret du var ute etter, men nå har du ihvertfall fått høre min erfaring og tankene jeg har i etterkant.

Hm... Vanskelig det der. Jeg mistet 3 liter blod, og før narkosen ble satt rakk jeg å tenke at jeg aldri kom til å få møte barnet mitt (det ble katastrofesnitt). Det var en tøff opplevelse for meg, og ikke minst mannen min som i ettertid har hatt mye mareritt. Så vi skal ikke gå gjennom flere svangerskap. (Nå er dette litt spesielt hos meg da, hvor jeg har svært tøffe svangerskap med risiko for premature fødsler. Så det er ikke bare fødselen som ligger til grunn for den avgjørelsen.) Fødselslegen min mener jeg bør prøve på småsøsken, fordi det som skjedde under fødselen er så spesielt at det ikke vil skje igjen. Men det tør jeg ikke stole på. Så helt ærlig kunne jeg tenke meg å bli sterilisert. Siden du allerede har rukket å få noen barn synes jeg ikke det ville vært rart om du ikke ønsket utsette deg for noe slikt igjen.
    Matahari og sønn -05

June
    Gjest

Jeg mistet også 2 liter blod ved min fødsel fordi livmora ikke trakk seg sammen. Det var ganske dramatisk en stund da jeg besvimte flere ganger og havnet på intensivavd, men jeg fikk aldri høre at jeg ikke burde få flere barn. De sa at det samme kunne skje ved neste fødsel, men at jeg ble nøye fulgt opp ved neste fødsel. Vet ikke om svaret var til noe hjelp, men ville dele min erfaring.

Tidl. bruker
    Gjest

Hei!
    Etter min tredje fødsel tok det nesten en time før morkaka kom. Etterpå trekte ikke livmora seg sammen og jeg mista 1 1/2 liter blod.
    Da jeg fødte nummer fire hadde jeg på forhånd gitt beskjed om hvordan det var sist, til jordmora jeg gikk til og på sykehuset. Jeg forsikret meg også om at de som skulle ta imot meg på sykehuset visste om det, da jeg ringte dit da fødselen var i gang.
    De hadde da gjort klart medisin som skulle gjøre at livmora skulle trekke seg sammen fort. Denne gangenn kom morkaka med en gang og livmora trekte seg fint sammen.
    Syntes det hørtes vel krast ut å si at du ikke burde få flere barn ja.

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    hejsa80 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    På landet
    Meldinger
    94

Hei
    Etter at jeg tok keisersnitt med eldstemann mistet jeg ca.4 liter blod pga livmoren ikke ville trekke seg sammen. Jeg fikk aldri høre at jeg ikke burde få flere barn, men fikk beskjed om at det var en sjanse for at det kunne skje igjen.
    Da jeg ble gravid igjen tok jeg bringebærbladkapsler for å styrke livmoren (Vet ikke om dette hadde noen virkning), og under fødselen ble jag behandlet som en bløder. Jeg fikk en sprøyte i låret for at livmoren skulle trekke seg sammen. Mistet ikke mer blod enn det som er vanlig denne gangen.

Jeg ville nok ikke sterilisert meg om jeg var deg.

Brage født 24.04.12 - 4090, 52cm, 37ho (uke 39+5)
    Maren født 11.11.07 - 4900g, 54cm, 37ho (uke 42+3)
    Fride født 17.07.05 - 3440g, 50cm, 35ho (uke 37+2)
    Håvard født 20.04.04 - 5050g, 55cm, 39ho (uke 42+0)

baldermamma
    Gjest

Jeg mistet også mye blod etter fødsel (keisersnitt) fordi livmoren ikke ville trekke seg sammen. Holdt på å gå galt for meg. Men ingen fortalte meg noe om at det er noe som kan skje igjen?! Nå er uansett ikke jeg så veldig lysten på å gå gjennom et svangerskap og fødsel en gang til (det var så mange komplikasjoner helt fra starten), men tanken på at andre får høre at dette er noe som kan skje igjen, og faktisk blir frarådet å få flere barn, ja da tror jeg jeg setter punktum for å i det hele tatt tenke noe mer på et nytt barn. Vi er så glade for det barnet vi har så vi trenger ikke flere for enhver pris

bmlc
    Gjest

Jeg ville nok ikke sterilisert meg på dette grunnlaget, syntes det er altfor vagt. Jeg tror du blir tatt ekstra godt vare på ved neste fødsel , så du skal ikke la dette sette en stopper for et barn til om noe tid.
    Det vil bare gi deg psykiske tunge tanker senere i livet.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine