+ Svar på diskusjon
Side 4 av 8
FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 146

Diskusjon: Tips til dere som sliter med søvn.....

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,615

Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

Sima1: Jepp, jeg var skeptisk til å la han gråte. Da jeg likevel gikk med på det, var det selvsagt fordi jeg var desperat, ingenting annet hadde funka. Etter gråtekuren skjønte jeg hadde jeg hadde tatt feil. Om ikke annet har den opplevelsen gjort meg ydmyk overfor folk som ender opp med å gjøre ting annerledes enn meg .

Igjen: Jeg har selvfølgelig all respekt for at du ikke vil bruke Ferber. Men jeg stusser over at du er imotat andre løser problemene på den måten. For sånn leser jeg signaturen din.

sima1
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av ronja76
    Sima1: Jepp, jeg var skeptisk til å la han gråte. Da jeg likevel gikk med på det, var det selvsagt fordi jeg var desperat, ingenting annet hadde funka. Etter gråtekuren skjønte jeg hadde jeg hadde tatt feil. Om ikke annet har den opplevelsen gjort meg ydmyk overfor folk som ender opp med å gjøre ting annerledes enn meg .

Igjen: Jeg har selvfølgelig all respekt for at du ikke vil bruke Ferber. Men jeg stusser over at du er imotat andre løser problemene på den måten. For sånn leser jeg signaturen din.
    Det er ikke de som velger å bruke Ferber jeg er i mot! Det er selve metoden jeg er i mot! Men som jeg har nevnt tidligere (i denne tråden eller en annen - husker ikke helt) har jeg like stor tro på at den fungere som andre metoder, men jeg forbeholder meg retten til å mene at EPs metode blant annet er mer human mot barna! Men det er MIN mening! Fint at Ferber fungerte for dere, der EPs metode kom til kort. Men du må vel også innrømme at de færreste liker å høre barna sine gråte og at det da er fint at det finnes andre metoder der man slipper dette som man kan prøve først!
    Sist endret av sima1; 13-01-2006 kl 18:27

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mullemor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    1,006

Jo, det er flott å bruke tre måneder på en metode som ikke fungerer, for å så bruke tre kvelder på Ferber....

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,615

Sima1: Da synes jeg du skal endre navn på "bevegelsen" din. Til "Mødre for EP" for eksempel. Hvis du altså bare ønsker at alle skal finne den metoden som passer best for dem og anerkjenner at andre gjør seg andre erfaringer enn deg .

Med dette avslutter jeg trådkuppingen.

sima1
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av ronja76
    Sima1: Da synes jeg du skal endre navn på "bevegelsen" din. Til "Mødre for EP" for eksempel. Hvis du altså bare ønsker at alle skal finne den metoden som passer best for dem og anerkjenner at andre gjør seg andre erfaringer enn deg .

Med dette avslutter jeg trådkuppingen.
    Jeg har ingen som helst erfaring med Ferber! Men som jeg sa; jeg er i mot Ferber - metoden! Derfor "mødre mot Ferber" (det er bestemt flere som er i mot Ferber metoden)! Min personlige mening er at barn ikke har godt av å ligge og skrike inne på et rom for seg selv! Derfor velger jeg en annen metode for mitt barn! 3 dager eller 1 dag, spiller ingen rolle! Jeg velger heller å bruke tid for å få min datter til å lære seg å sovne og sove enn å la henne ligge å skrike!

Glad80
    Gjest

(Tilbake til det egentlige temaet i denne tråden......)

No har eg fått boka, og har begynnt planleggingen av min sønns sovevaner. Han har nemlig klart å komme ut av den gode vanen han var inne i, med å sovne i senga si mellom 20.30 og 21.00. Og han har kommet inn i en vane der han vekker meg utallige ganger kvar natt.
    I natt laga eg min første logg, og fann ut at han var våken ikkje mindre enn 12 (ja faktisk 12) ganger i natt, fra vi la han kl 19.00 til vi sto opp igjen kl 8.30 i dag. Lengste perioden han sov var 2 timer i strekk.
    Så vi sliter litt no, kan eg si.

Skal holde dere oppdatert på korleis det går videre med oss, vi begynner 10 dagers planen i dag.

sima1
    Gjest

Så bra at dere har begynt da, Glad80! Hold oss oppdatert, ja! Kommer snart en liten oppdatering fra oss også, men for tiden er det tenner på gang her (tror jeg) så da blir ting snudd litt på hodet... Hvordan går det med dere andre som har lest boka eller holder på?

Glad80
    Gjest

Tror det er tenner på gang her også, men vi prøver likevel vi. For øyeblikket er gutten og pappaen oppe i senga og leker, senga skal jo bli et trygt sted å være..

sima1
    Gjest

Liten rapport fra oss:

De siste dagene har vært litt rare. Kaja har ikke villet sovne og vært veldig urolig i kroppen (det kommer nok som nevnt noen tenner her..).
    På onsdag brukte hun 2,5 time på å roe seg ned. Gråt ikke, men var helt i hundre. Men når hun endelig sovnet sov hun 4 timer og 40 minutter! (Ny pers!) - og da var det over 7 timer siden hun hadde spist sist! Så her når vi stadig nye soverekorder!

Spiser nå omtrent 2 ggr. hver natt, og det er jeg superfornøyd med! Det eneste som er litt dumt etter at jeg avvente ho fra å sovne ved puppen, er at når ho først våkner ordentlig om natta har jeg få midler for å få henne til å sovne igjen. Har funnet ut at det er lettest når hun ligger i sin egen seng (vi samsover deler av natta).

Nå for tiden forsøker jeg å innføre nøkkelord og håper dette lykkes!

For å hjelpe hverandre litt kan vi kanskje prøve å skrive litt om
    1) hva som har fungert best for oss
    2) hva som har fungert dårligst
    3) hva vi ikke har prøvd, men som vi ønsker å prøve

Andre forslag?

sima1
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av sima1

For å hjelpe hverandre litt kan vi kanskje prøve å skrive litt om
    1) hva som har fungert best for oss
    2) hva som har fungert dårligst
    3) hva vi ikke har prøvd, men som vi ønsker å prøve

Andre forslag?
    1) - å skjønne at hun ikke er sulten hver gang hun våkner om natta/kvelden! (dette ble et gjennombrudd for oss).
    - innføring av skikkelige leggerutinere med bading er det lureste vi har gjort!
    - høre forskjell på sove- og våkenlyder
    - innføre en viss rutine på dagtid (har hjulpet meg med å få ho til å sove om dagen)
    - tidligere leggetid (kan legge henne så tidlig som klokka seks, og da sovner hun raskere også)
    - få henne til å sovne ved hjelp av ulike metoder (stryke rygg/mage osv.)
    2) - klarer ikke å få til en ordentlig rutine før hun skal sove om dagen... Nå triller vi jo tur hver gang, men skulle gjerne sett at hun kunne lære seg å sove i sengen sin om dagen også..
    - fungerte ikke å introdusere noe kosedyr her. Hun tror bare at det er en leke, og da sovner hun jo ikke..
    3)- jobber som nevnt med å innføre nøkkelord nå
    - vurderer å prøve å legge henne på eget rom.

Supermedlem
    Louise73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,182

Sitat Opprinnelig postet av mullemor
    Jo, det er flott å bruke tre måneder på en metode som ikke fungerer, for å så bruke tre kvelder på Ferber....
    Hvem sier at den ikke fungerer? Synes kommentaren din var unødvendig
    og selvgod og den provoserte meg kraftig.
    Sist endret av Louise73; 15-01-2006 kl 14:51
    Jente juni 2005. Gutt april 2007. Jente august 2010.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Safir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Meldinger
    2,543

Sitat Opprinnelig postet av Louise73
    Den fungerte vel ikke for de da !
    Storesøster september 2004
    Mellombror mars 2006
    Lillesøster mars 2009

Supermedlem
    mullemor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    1,006

Sitat Opprinnelig postet av Louise73
    Jeg snakket for meg selv om mine erfaringer. Kan ikke skjønne hva som er så unødvendig og provosernde med det???

sima1
    Gjest

Ok, nå er det kanskje nok med avsporinger i denne tråden?! (Det er greit med diskusjoner, men fint om vi kan ta de i en annen tråd!)

Hvordan går det med dere som prøver ut EPs metoder? Gerbera, Glad80 - noe nytt?

Supermedlem
    Louise73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,182

Kan jo oppdatere litt herfra. Men må bare si at juleferie hos besteforeldre,
    med søskenbarn ble avløst av 2 tenner, og deretter ble Solveig syk.

1) hva som har fungert best for oss:

Dagtid: legges hun alltid i vogna for å sove og til ca samme tid hver dag.
    Hun skjønner at hun skal sove, så det tar stort sett mindre enn 5 min
    før hun sovner.
    Hun våkner fremdeles etter 30-45 min, men rugger da vogna forsiktig,
    og sier stille 'sove nu', ofte sovner hun igjen da.
    Stort sett sover hun 2,5-3 timer på dagtid nå.

Natt: Fast kveldsrutine gjør at hun skjønner at hun skal sove. Så
    er det ingenting som plager henne går det greit med legging.
    Her tar kveldsstellet med bading og litt lek, på med pysj,
    i senga, pupp, stryke litt på rygg og sove.

Har vent henne av med å måtte sovne med puppen i munnen.
    Nå får hun mat. Enten så slipper hun så puppen selv, eller så lirker jeg den
    løs. Når jeg lirker den løs, slipper hun brått selv og snur hodet vekk.
    Mange ganger når hun nå våkner på natta holder det å snu henne på
    siden og stryke litt på ryggen. Dessverre har alle forstyrrelser gjort at hun
    har våknet ganske hyppig. Men i natt våknet hun bare en gang, og i
    morges var hun feberfri!

2) hva som har fungert dårligst:
    Tja...alt som har kommet i veien den siste tida gjør vel at jeg ikke kan
    si hun sover godt hver natt.
    Har prøvd å overlate henne til pappaen etter pupp, det var ingen suksess.
    Men vi prøver nok igjen.

Ei grei natt sover hun ca 10 timer. Altså 13 tilsammen. Kan ikke huske
    hun har vært oppe i 14-16 timer de siste 4-5 mndr.

3) hva vi ikke har prøvd, men som vi ønsker å prøve:
    Kanskje godnatt musikk? Jobber skikkelig med 'sove-ord' nå.
    Når hun er godt etablert med fast føde kommer vi til å la
    ligge ved siden av henne for å venne henne mest mulig av med natt-mat.
    Målet er en amming om natta (etter at vi har lagt oss) fram til ca 1 år.
    Så kutte ut.

Ja når jeg leser hva jeg skriver så slår det meg at vi faktisk har kommet et stykke på veg.
    Sist endret av Louise73; 17-01-2006 kl 12:15

Glad80
    Gjest

Har funnet ut at det virker i all fall. Er på dag 5 i dag, og i går kveld sov han i to timer i strekk, i motsetning til 45 min som er vanlig..
    Prøver å ikkje sove med pupp i munnen, tidlig legging, fast kveldsrutine, og nøkkelord.

sima1
    Gjest

Louise: dette høres jo veldig bra ut! Mat en gang om natta er jo egentlig bare bra for melkeproduksjonen også.

Glad80: Så raks bedring så vi også! Det gir liksom den motivasjonen en trenger, når man ser at det man gjør gir resultater!

Nå har vi flytta Kaja inn på eget rom. Dessverre var jeg ikke nok motivert i natt til å gi henne pupp der og legge henne igjen med en gang. Det ble til at jeg tok henne med inn i senga igjen, og ga henne pupp x antall ganger. Men fra i natt har jeg bestemt meg for å være litt streng med meg selv. Tror nemlig hun sover mye bedre i sin egen seng, og da blir det jo ikke til at jeg bare gir henne mat hver gang hun våkner (for det trenger hun jo ikke).

Har dessuten fått litt mer tro på nøkkelorda. Nå i begynnelsen sier vi dem bare akkurat i det hun er i ferd med å sovne, men ser mer og mer at hun skjønner at det er "sove - ord". I begynnelsen snudde hun seg nemlig og tittet på meg når jeg sa det, men nå bare ligger hun rolig. Etterhvert kan vi sikkert bruke dem når hun våkner om natta også.

Når det gjelder innsovninga på kvelden prøver vi nå bare å synge for henne og evt. stryke henne på magen/ryggen. De siste kveldene har hun faktisk sovnet bare ved at vi gjør det, og det er jo en fantastisk framgang.

Supermedlem
    Louise73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,182

Nøkkelord funker (bank i bordet o.s.v.) her! Ihvertfall hvis jeg er raskt
    nok ute.
    På dagtid ser jeg rolig på henne og sier 'sove nu'. Og tror du jammen ikke
    det funket i kveld og! Klappet henne litt på skuldra og gjentok 'sove nå'
    flere ganger, og hun sov søtt videre.

Vurderer nå om jeg skal ha et enda mer klart skille mellom pupp og soving,
    som f.eks. å leke litt i senga etterpå til hun er trøtt og rolig.

Så bra at dere har framgang dere og!

sima1
    Gjest

Enda en optimistisk rapport fra oss!

Vi driver for tiden med å prøver å få Kaja til og sovne uten alt for mye hjelp. Etter kveldsstellet får hun pupp og deretter legger vi henne i senga si. Tidligere gikk vi ut og lot henne styre litt i senga før vi gikk inn til henne igjen. Nå sitter vi inne hos henne og holder på henne og synger. Selv om det kan ta lang tid mange ganger har hun faktisk begynt å sovne av seg selv. Ofte må vi hjelpe henne i riktig "sovestilling" (hun liker å ligge på siden) før hun slapper helt av og øya glir igjen. I natt når hun våknet ga jeg henne mat og gjorde det samme, og jammen sovnet hun ikke igjen da og! Så dette går riktig vei! Flinke jenta mi!

Dagsovingen går også mye bedre. Om dagen triller jeg alltid tur med henne ute og da sovner hun relativt raskt (hvis hun ikke er overtrøtt). I går prøvde jeg imidlertid å trille henne inne (pga ruskevær og mye snø), men det var ikke snakk om at ho skulle sove. Tror jeg prøvde i 45 minutter før jeg ga opp, kledde på henne dressen og gikk ut. Da tok det 5 minutter før hun sovnet.

Men plutselig gikk det opp et lite lys for meg. For jeg har hele tiden tenkt at vi ikke har noen fast rutine for dagsovingen, men der tok jeg skammelig feil. Rutinen er jo nettopp at vi tar på utedressen for deretter å legge henne i vogna! Kom på at EP skriver at det er viktig å ikke hoppe over ledd i rutinene. Så nå tok jeg på henne en tynn dress, la henne i vogna og tok på regntrekket (slik at det skulle bli litt mørkt i vogna) så trillet jeg rundt i leiligheten - det tok ikke engang 5 minutter før hun sovnet!!

Har også begynt å gjøre følgende for å få henne til å sove lenger på dagen: når hun våkner etter 1/2 time rugger jeg henne i 10 minutter. (Før kunne jeg stå å rugge lenge, men har funnet ut at det er viktig å sette et tak for seg selv slik at jeg ikke sliter meg ut på det) Sovner hun ikke da tar jeg henne opp, men ser oftere og oftere at hun sovner! Det skjer dessuten oftere og oftere at hun sovner selv etter denne halvtimen. Og i går sov hun 1 1/2 time på den siste luren uten at jeg rugget noe som helst på henne!

Supermedlem
    Louise73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,182

Så bra at dere har framgang Sima! Interessant det med utedressen.

Har nesten gitt opp å få henne til å sove lengre strekker på dagtid,
    unntatt hvis jeg vil ha en trilletur da (noe jeg som oftest vil).
    Har ikke merket noe negativt på nattesøvnen. Heller tvert imot.
    Her har vi merkant forbedring etter at tenner er ute og snuppa er frisk.
    Sover når 19-24, er noen oppvåkninger fra 24-5, så sover hun i til 8 i strekk igjen.
    Har tenkt tanken på eget rom, men er ikke moden for det ennå.
    Virker som vi vekker henne når vi er der siden hun sover så godt på kvelden.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 4 av 8
    FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine