+ Svar på diskusjon
Side 6 av 8
FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 146

Diskusjon: Tips til dere som sliter med søvn.....

  1. #101
    sima1
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Sitat Opprinnelig postet av Louise73
    Og det funker jammen meg når hun våkner etter 30 minutter på dagtid og!
    Jeg har altså prøvd alt for å få henne til å sove lenger på dagtid.
    Nå ligger hun i senga si med bamsen trygt ved siden og sover!
    Så tusen takk for det tipset Sima!
    Så fint, Louise!!! Utrolig gøy å se en slik framgang! Og så flink jente! Skjønner at du vil at hun skal sove i egen seng da! Vi har prøvd på det her og, men nå har hun vært syk noen uker så nå har hun ligget i vår seng. Men prøver vel nå vi også å få ho til å sove i senga si.

    Ellers har vi vel generellt hatt lite framgang her i det siste. Men har ikke jobbet aktivt med noe heller ettersom hun har vært syk. Hun spiser imidlertid færre ganger om natta nå da, selv om hun ligger i vår seng. Tror ikke (er jo ikke helt våken når jeg gir ho puppen om natta) hun spiser mer enn en gang mellom tolv og morran nå! Og det selv om hun er våken oftere enn det. Så det er jo framgang da!

  2. #102
    Glad80
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Lenge siden sist oppdatering fra meg no. Lille skatten har fått to tenner, så det er sikkert derfor han har vore litt vanskelig i det siste. Dessuten har pappaen hans reist på sjøen igjen, det kan vere at lille skatten savner pappaen sin.

    Men vi har fremdeles merket framgang her hos oss, han hadde ei natt der han sov SAMMENHENGENDE i nesten 4 og en halv time!!!!!! Enkelte andre netter har han sovet i 3,5 time, fått mat, og igjen sovet i 3,5 time.
    Litt tilbakegang har vi og hatt, i natt sov han på det meste to timer i strekk, og var våken kvar time fra 3 til 6. Så sov han igjen fra 6.45 til 8.15.

    Har ikkje vore like aktiv på å få han til å sove ordentlig heile tida, men likevel ser eg forbedringer (viss ein då ser vekk fra natta i natt...).
    Håper på ei heil natts søvn før han er 1 år..

  3. #103
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Louise73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,182

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Fint å høre at det går framover med dere Glad80.
    3-4 timers strekker er helt greit synes jeg. Kan leve lenge slik jeg.

    Tenkte bare å legge ut en link om søvn:

    http://www.askdrsears.com/html/7/T070100.asp

    og denne inneholder mye nyttig info:

    http://www.askdrsears.com/html/7/T070300.asp

    Går greit her og. Tror vi har oppnådd det jeg vil foreløbig. Så her
    går bare dagene og vi koser oss. Har ikke tenkt på nattavenning ennå.
    Jente juni 2005. Gutt april 2007. Jente august 2010.

  4. #104
    Oj!
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Dere EP-mammaer! Her er en case til dere! Hehe

    Hannah er 10 mnd, jeg ammer henne ikke lenger, og hun får ikke MME på flaske, men vann og litt yoghurt i løpet av dagen. Så pupp/MME-flaske er ikke et tema mtp soving.

    Vårt problem er egentlig søvn generelt. Hannah sovner rimelig greit om kvelden i 19.00-tiden. Enten bare sovner hun eller så må vi inn en gang eller to for å finne tutten og/eller gi henne litt vann. MEN hun sover ALDRI mer enn 1-2 timer uten å våkne. Hun reiser seg i senga, må legges ned igjen og samme tutt/vann-rutine som over. Både hun og vi blir slitne av å aldri få noe mer en maks 3 t sammenhengende søvn. Jeg begynner rett å slett å bli litt frynsete av det. Sovner sent fordi jeg ligger og venter på at hun skal våkne osv.

    Vel, det var natten. Hannah våkner på slaget 06.30. Av og til et kvarter tidligere eller senere, men stort sett alltid halv sju. Da står vi ganske umiddelbart opp. Så får hun frokost, er av og til med å levere storebror i barnehagen, ellers så er det lek med eller uten en av oss sammen med henne. Litt på fanget, litt synging osv. Så varierer det hvor lenge hun holder ut, men en gang mellom 09-11 blir hun trøtt. Da sovner hun enten på fanget i senga eller i vogna. Så kan hun sove i alt fra 30 min til 2 t... Umulig å forutsi. Av og til våkner hun, gråter og vil opp av senga, men sovner på fanget når hun kommer ut i stua, og kan sove videre leeeeeeeeenge.

    Problemet her er helt klart fanget. Hun ELSKER pappa sitt fang, og han liker godt at hun sover der. Jeg synes selvsagt det er søtt, men jeg tror det går på bekostning av søvnen. Hun finner ikke roen skikkelig andre steder... Hun sover av og til to ganger på dagen, hvis lur nr en er kort, men er den lang og begynner sent sover hun kun en gang.

    Så, hva vil dere foreslå for at vi skal få bedre nattesøvn? Om søvnen på dagen blir mer forutsigbar er en bonus, men ingen nødvendighet.

    Noen gode forslag?

  5. #105
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Louise73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,182

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Hei Oi!

    Når jeg leste innlegget ditt i går så følte jeg meg rimelig blank. Men så har det surret litt i bakhodet. Jeg tror faktisk ikke mangel på dagsøvn er viktigste grunn til at Hannah våkner.
    Det som slår meg er at hun er en kontakt- og trygghets- søkende liten jente.
    Hun elsker å sove på fanget og sover gjerne lenge der.

    At barn har våkne perioder hver 1-2 time er et biologisk faktum. Alle barna har det.
    Men noen krever foreldrene for å sovne igjen. Jeg forstår det slik at Hannah sover på eget rom? Jeg tror hun våkner og trenger bekreftelse på at dere er der, og så trenger hun kanskje litt klapp og kos for å sovne igjen. Dette strider vel helt mot den universale oppfatningen at vi ’skjemmer bort’ barna ved å ta dem opp om natta.
    Barna har behov og hvis vi presser dem til å undertrykke dem kan de eksplodere i fjeset vårt senere som søvnproblemer, sengeveting, ungdomsopprør, e.t.c.(generell kommentar).

    Så hva kan dere gjøre? For det første trenger hun trygghet. D.v.s. at dere går til henne med en gang hun roper. Men det er mulig det ikke er nok. Kan det være en ide å ta senga hennes inn til dere igjen for en periode ?
    Eller kan det være en ide å la henne sove sammen med dere ei stund (følg regler for trygg samsoving)?
    Ved å ha henne i senga deres vil hun sannsynligvis våkne sjeldnere fordi dere er så nær, og dere kan roe henne raskt uten at dere trenger våkne noe særlig.
    Når hun så begynner å sove bedre kan dere igjen gradvis la henne sove lenger unna dere.
    Dessuten, kos og bær henne masse på dagtid og lek med henne så hun får masse
    kontakt på dagtid.
    Dette er bare forslag altså. Du kjenner jenta di best.


    Jeg har forresten samsovet mye med Solveig. Senest natt til søndag sov hun hele natta i vår seng fordi hun våknet hele tiden p.g.a. ei tann. I natt sov hun 12 timer i egen seng med kun 2 oppvåkninger. Så det er ikke slik at hvis man slipper de i foreldresenga ei natt blir de der til de er 14.


    Andre faktorer som påvirker barnas søvn er disharmoni i familien, som at mor er veldig sliten eller deprimert,
    andre barn krever mye, krangling, et for travelt program på dagtid, e.t.c.
    Sier det bare så du kan være klar over det og tenke over hvordan hverdagen deres er.
    Sist endret av Louise73; 20-02-2006 kl 12:02
    Jente juni 2005. Gutt april 2007. Jente august 2010.

  6. #106
    Oj!
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Takk for svar, Louise73!

    Hannah sover på vårt rom, og hun får av og til sove i vår seng. I natt var hun mye urolig, og storebror var syk og hostet, så da var det mye action!

    Vi sliter litt med manglende rytme i familien pga at pappa jobber skift og jobber til masse forskjellige tider. Mulig dette forstyrrer henne, selv om hun har fast rutine på måltider, legging osv.

    Vi har vurdert å flytte Hannah inn til storebror, fordi det at vi er i samme rom forstyrrer henne. Men jeg er ikke sikker. Dessuten tar mannen liten del i planlegging og vurdering i forhold til søvn osv, så det er stort sett jeg som legger strategier, og av og til handler han helt på tvers av dette. Han er en utrolig pappa, med begge to, og han deltar masse i stell, lek og mat, men de lange linjene og tankene engasjerer han seg ikke i. Typisk mann, vil jeg tro. Hehe.

  7. #107
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Louise73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,182

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Sitat Opprinnelig postet av Oj!
    Vi har vurdert å flytte Hannah inn til storebror, fordi det at vi er i samme rom forstyrrer henne. Men jeg er ikke sikker. Dessuten tar mannen liten del i planlegging og vurdering i forhold til søvn osv, så det er stort sett jeg som legger strategier, og av og til handler han helt på tvers av dette. Han er en utrolig pappa, med begge to, og han deltar masse i stell, lek og mat, men de lange linjene og tankene engasjerer han seg ikke i. Typisk mann, vil jeg tro. Hehe.
    Høres ut som min mann . Typisk mann ja .

    Ja det kan jo være at hun blir vekket av dere og at dere faktisk heller
    kunne prøve å la henne sove på eget rom.
    Hvordan sover hun på kvelden? Da er det vel ikke noen andre på soverommet?
    Jente juni 2005. Gutt april 2007. Jente august 2010.

  8. #108
    sima1
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Hei Oi!

    Louise73 har jo allerede kommet med noen synspunkter. Jeg skal prøve å svar litt ut i fra boka til EP, men vet jo ikke om det er reelt for deres situasjon.

    Først de hyppige oppvåkningene om kvelden/natta: Som Louise sier er slike oppvåkninger vanlige og alle (både barn og voksne) har slike oppvåkninger i søvnmønsteret sitt. De aller færreste barn vet hvordan de skal kunne finne søvnen igjen uten mer eller mindre hjelp fra mamma/pappa/annen omsorgsperson. Det virker imidlertid som om datteren din ikke trenger så mye hjelp for å sovne igjen. Dersom hun sover omtrent like lenge før hun våkner kan du prøve dette; sitte utenfor rommet hennes fra 5 - 10 minutter før hun pleier å våkne. Ved den minste lyd, gå inn og stryk henne på ryggen/magen eller gjør det du vet får henne til å sovne igjen raskt. Hun vil da etterhvert kunne "sove over" disse oppvåkningene.

    Du kan prøve å innføre et nøkkelord. Dvs. i noen uker kan du, akkurat i det hun er i ferd med å sovne, si noe som f.eks "hysj, hysj. Nå skal du sove." (det bruker vi her ). Etterhvert vil du kunne bruke dette når hun våkner om kvelden/natta slik at hun sovner nå du sier dette.

    Ellers kan det jo være som Louise sier en ide og prøve å la henne sove litt sammen med dere (skal jo ikke anbefale samsoving da, men gjør det selv...). Om ikke for noe annet så i hvert fall kanskje for noen netter slik for at dere skal få litt bedre søvn (dersom det gjør at hun sover bedre da). Jenta mi sover i hvert fall mye bedre sammen med oss. Da kan hun sove 5 - 6 timer i strekk.

    Når det gjelder dagsoving og soving på fanget finner jeg følgende i EP:
    Rutiner er jo utrolig viktig. Omtrent fast tid (dvs. slingringsmonn på 30 min - 1 time) for spising og legging på dagen. Et barn på 10 måneder bør sove 2 ganger hver dag og tilsammen 2,5 - 3 timer. Så du kan jo prøve å få til en soving til litt senere på dagen.

    Du (jeg skriver du, jeg, for jeg vet hvordan det er med fedre: de er veldig flinke til mye, men som du sier, de skjønner seg ikke så mye på (og bryr seg kanskje ikke så mye om?) disse søvnmetodene...) bør også innføre en fast rutine for dagsovingen det er viktig at denne ikke er for lang, for da kan hun bli overtrøtt før du får lagt henne). F. eks at du leser en bok eller to og hører på litt rolig musikk. Det er da helt essensielt at du følger denne rutinen hver gang jenta di skal sove på dagen. Det kan også lønne seg å få henne til å sovne flere steder slik at hun ser at det faktisk er mulig, men ser at hun allerede kan sovne både i senga, vogna og på fanget så det er kanskje ikke et problem.

    Dere har kanskje prøvd det, men sier det likevel. Ettersom hun liker så godt å sove på fanget kan du legge en trøye e.l. som du eller mannen din har gått med der hun skal sove slik at hun lukter deg/han. Mulig hun kan føle seg tryggere da.

    For å få henne til å føle seg trygg kan du også prøve å introdusere et kosedyr (pass på at det ikke er for mykt eller har løse deler). Bær det under genseren din en stund slik at det lukter deg og bruk det bare i sammenhenger der hun er rolig og skal sove (du kan jo f.eks ha det mellom dere/inni armene hennes når hun skal sove på fanget i begynnelsen slik at hun kjenner at det er trygt). Etterhvert kan det hende hun føler en trygghet i det.

    Ja, noen ideer tatt fra EP. Men som nevnt over; ikke sikkert noe av dette passer for dere. Jeg kjenner jo ikke situasjonen deres. Hvis du syns dette høres fornuftig ut og tror noe kan hjelpe finnes det også flere ideer i EPs bok. Men vanskelig for meg å plukke ut det som passer nettopp dere. Håper noe kan være til hjelp da!

  9. #109
    Oj!
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Takk for svar, sima1!

    Vi har de siste dagene lagt Hannah kl 10.30-11 og det fungerer bedre og bedre. Første dagen sov hun en time, andre litt mer enn en time pluss enda mer på fanget etterpå. I dag sov hun en time, men våknet etter 30 min, men fant roen igjen, og videre en time på pappa sitt fang etterpå. Men nå har hun blitt forkjølet og da er søvnen alltid mer urolig pga tett nese. At Hannah skal sove 2,5-3 timer på dagtid er nok litt utopi for oss. Hun er nok de som trekker gjennomsnittet ned. 1-1,5 t er nok mer realistisk. Hun har de siste dagene også sovet bare en gang. Hun sover stort sett i senga, og mannen har blitt flink til å legge henne der. Mandag og onsdag var han alene hjemme med henne på formiddagen, og begge dagene sov hun i senga si.

    Om natten har jeg gjort følgende, jeg har satt hennes seng helt inntil min på langsiden, slik at den hindrer henne i å falle ut om hun ligger sammen med meg. Mannen har jobbet kveldsskift denne uken, og da trenger han å få sove skikkelig når han kommer hjem, så dermed lå jeg i midten med Hannah på yttersiden med senga hennes som sperre. Det har fungert fint, og hun sover bedre sammen med oss og har lengere søvnperioder. Hun ligger imidlertug forferdelig urolig, men sånn tror jeg bare hun er.

    Jeg har planer om å innføre Nasse Nøff igjen. Han sov sammen med Hannah fra september til jul, men mannen mente den var i veien... Men han skal tilbake, og vi bør nok finne en lik måte å snakke til henne når hun våkner. Vi sier begge hysj, for hun gråter, og det virker som at den lyden virker beroligende på henne. Å gå inn til henne med en gang praktiserer vi allerede. Vi har så liten leilighet at hun sjelden rekker å øse seg opp før vi er der inne, fordi veien er kort. Hun blir ytterst sjelden tatt opp om kvelden. Da er det evt for nesespray el. Det er ikke helt forutsigbart når hun våkner, men ut fra det jeg leser i linker jeg fant i denne tråden, så er det overgangen fra REM til tyngre søvn som er problemet. Det er da hun våkner. Hun sovner greit, sover tungt en stund, så er hun tydelig i REM søvn og beveger øyne og kropp mer, så våkner hun, og når hun sovner igjen faller hun i dyp søvn. Dette har jeg observert på kvelder og netter, og det virker ganske fast. Men lengden på tiden mellom oppvåkningene kan variere.


    Takk for at dere gidder å hjelpe meg på rett spor. Søvn er noe av det som utfordrer meg som mamma aller mest. Jeg er desperat etter nok søvn og avhengig av det for å ha det bra. Vu brukte tilslutt skrikekur på storebror, ikke Ferber, men en litt "tatt på inspirasjonen"-variant etter råd fra helsesøster. Tilslutt gråt han 45 min alene to netter på rad. Siden det har han sovet godt, og jeg kjenner det stikker i hjertet av å snakke om det, og jeg har dårlig samvittighet for det og føler ikke det var riktig. Så jeg gjør ikke det en gang til. Da er rådene deres gode å ha!! Tusen takk!

  10. #110
    sima1
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Sitat Opprinnelig postet av Oj!
    At Hannah skal sove 2,5-3 timer på dagtid er nok litt utopi for oss. Hun er nok de som trekker gjennomsnittet ned. 1-1,5 t er nok mer realistisk.
    Kaja sover heller ikke 2,5 time vanligvis. Hun våkner som regel alltid etter 30 minutter, og med mindre jeg da er der med en gang og vugger henne tilbake i søvn, så bli det med det. Så da blir det heller 2- 3 ganger med rundt 30 minutter.

    Sitat Opprinnelig postet av Oj!
    Om natten har jeg gjort følgende, jeg har satt hennes seng helt inntil min på langsiden, slik at den hindrer henne i å falle ut om hun ligger sammen med meg. Mannen har jobbet kveldsskift denne uken, og da trenger han å få sove skikkelig når han kommer hjem, så dermed lå jeg i midten med Hannah på yttersiden med senga hennes som sperre. Det har fungert fint, og hun sover bedre sammen med oss og har lengere søvnperioder. Hun ligger imidlertug forferdelig urolig, men sånn tror jeg bare hun er.
    Sånn har vi gjort det her også. Fungerer greit, men det som er litt dumt er at med en gang jeg legger meg om kvelden våkner hun - antagelig kjenner hun lukta av melk og da skal hun opp i senga vår.

    Håper det bedrer seg litt etterhvert!

  11. #111
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Louise73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,182

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Høres ut som dere er i gang ihvertfall! Lykke til!

    Solveig trekker nok også ned snittet på dagtid med sine 1-2 timer.
    Og hver natt er på langt nær like bra. Men trenden er positiv.
    Det er vel noe en bare må ta med hvis en skal få de trygge og få de
    til å sove godt på sikt.
    Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for storebror.
    Men skjønner deg. Vi har latt tuppa gråte et par kvelder der
    har vært med henne. Gjør det ikke igjen.
    Jente juni 2005. Gutt april 2007. Jente august 2010.

  12. #112
    Glad80
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Sitat Opprinnelig postet av Louise73

    Så det er ikke slik at hvis man slipper de i foreldresenga ei natt blir de der til de er 14.
    Denne må eg bare kommentere!!

    Min lille skatt sover i vår seng, det har han gjort helt siden han var født. Eg og mannen min har på spøk sagt til kvarandre at den dagen lille skatten har dame med seg hjem til overnatting, så må han pent finne seg i at han dei ikkje skal sove i senga sammen med oss!!

  13. #113
    sima1
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Sitat Opprinnelig postet av Glad80
    Denne må eg bare kommentere!!

    Min lille skatt sover i vår seng, det har han gjort helt siden han var født. Eg og mannen min har på spøk sagt til kvarandre at den dagen lille skatten har dame med seg hjem til overnatting, så må han pent finne seg i at han dei ikkje skal sove i senga sammen med oss!!

  14. #114
    Glad80
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    siste fra meg er at no er skatten begynnt å sove 2 timer før han våkner igjen (om kvelden), før våknet han alltid etter 45 min.
    Han sover 3 ganger på dagen, første gangen sover han 30 min, andre gangen sover han 40-50 min, og tredje gangen kan han sove mellom 1,5 og 2 timer (utrolig, men sant!). Så no har vi kontrollen på dagsovinga, i all fall.
    Det skjer flere og flere ganger at han sover i 3-4 timer i strekk (skal iikkje engang ha smokken sin) om natta,
    Eg sier bare en ting til slutt: Takk og lov for tipset om boka!

  15. #115
    sima1
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Sitat Opprinnelig postet av Glad80
    siste fra meg er at no er skatten begynnt å sove 2 timer før han våkner igjen (om kvelden), før våknet han alltid etter 45 min.
    Han sover 3 ganger på dagen, første gangen sover han 30 min, andre gangen sover han 40-50 min, og tredje gangen kan han sove mellom 1,5 og 2 timer (utrolig, men sant!). Så no har vi kontrollen på dagsovinga, i all fall.
    Det skjer flere og flere ganger at han sover i 3-4 timer i strekk (skal iikkje engang ha smokken sin) om natta,
    Eg sier bare en ting til slutt: Takk og lov for tipset om boka!
    Dette høres bra ut, Glad80! Vi jobber for tiden kun aktivt med dagsoving, der jeg prøver å innføre 1,5 times soving på ved 11 tiden og 30 min soving litt senere på dagen. Nattsovingen får være som den er en stund før vi etterhvert skal flytte henne inn på eget rom.

  16. #116
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mali78 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    1,646

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Nå trenger jeg hjelp videre jenter... Har skrevet et innlegg her tidligere. Mye har skjedd siden da. Robin var vel 3 mnd da, men nå er han snart 8 mnd. Vi startet med samsoving med pupp for å få ham i søvn, deretter over i vugga som han sov så godt i på dagtid. Lærte ham å sovne selv i senga vår ved bruk av EP-metoden (lirke ut puppen), men når han kom i sprinkelsenga hylskrek han. Da vugga vi ham for å slippe å amme ham i søvn....Alt for å slippe at han skal gråte. Var heldig med nattmatavvenningen også. Han våkna men godtok å bare få kos. Etterhvert som vugga har blitt litt for liten prøvde vi sprinkelsenga; uten å lykkes. Kjøpte ruggeknotter og da gikk det også som en drøm. Men hva gjør jeg nå videre....Han må vugges i søvn og våkner flere ganger om natten for å få hjelp til å sove videre. De sier at vi står fast nå og hvis vi noen gang skal få en god nattesøvn må vi benytte Ferber. Har vugga ham søvnig og sluttet å vugge når han nesten sovner flere kvelder. Det virker enda så langt fra målet mitt som er at han kan sovne selv På dagtid sover han ute i vogna. Må trille ca 5 min før han sovner og det er helt ok. Før stod jeg 30 min... Etter hver halv time våkner ham så jeg ser på klokka og går ut for å være klar til å hjelpe ham videre. Er jeg ikke der til rett tid er det ikke sikkert jeg klarer å få ham videre i søvn. Kan han vokse av seg disse behovene og lære å sovne selv etterhvert? Ble langt dette....Søvn er jammen ikke lett
    Gutta mine : 15/9-05 og 13/8-07

  17. #117
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Louise73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,182

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Sitat Opprinnelig postet av mali78
    ....Søvn er jammen ikke lett
    Nei, er trøtt som en strømpe selv etter ei helv. natt. (dog ikke like ille hver natt, er en grunn for at jeg er her inne )
    Her har vi måtte la henne surke i perioder. Har da sittet og holdt henne
    på magen. Tar henne opp om skrikingen eskalerer, men venter ofte for
    å se hvilken vei det går.
    Dessverre tror jeg du må prøve å venne han av med at han må vugges i
    søvn.
    Du kan prøve å puffe han lett i bleien når han ligger i senga og
    er trøtt. Ev. stryke han på ryggen, stryke han over panne og neseryggen
    nedover kan også prøves (godt for barnet og tvinger øynene igjen).

    Sliter her med at hun er så propell og vil krype og opp og
    stå når hun våkner i 2-3-4 tida. Hun kan sovne selv og gjør det stort sett
    hver kveld. Men har en utrolig uro i kroppen.
    Jente juni 2005. Gutt april 2007. Jente august 2010.

  18. #118
    sima1
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Hei igjen, jenter!

    Lenge siden jeg har vært her inne, men nå må jeg skrive et innlegg her for














    NÅ SOVER KAJA HELE NATTA!!!!!







    (I natt var første gangen hun sov uten pupp hele natta!!)

    Det beviser at det faktisk er mulig å få barn til å sove hele natta uten å bruke Ferber!

    Jeg tror følgende har ført til suksess for vår del:
    1) Vi flyttet henne inn på eget rom. (Kjenner ikke lenger lukta av melk)
    2) Vi legger henne aldri SOVENDE i sengen, men hjelper ho til å sovne når hun ligger der. Dette gjør at hun klarer å sovne igjen av seg selv når hun våkner om nattan.
    3)Vi har på radioen både når hun skal sove om kvelden og når hun sover (dvs. hele natta). Ettersom hun sovner til radioen om kvelden, kjenner hun igjen lyden når hun våkner om natta og "settingen" er den samme som når hun sovnet om kvelden.
    4) Hun var moden for det selv!



    Slik gikk det til:
    I en lang periode jobbet vi ikke så mye med søvnen hennes for vi tenkte at hun sikkert ville begynne å sove lenger av seg selv etterhvert som hun ble eldre. Jeg syntes dessuten det var så behagelig å ha henne ved siden av meg i sengen, for da slapp jeg å våkne ordentlig når hun skulle ha mat om natten.

    Etterhvert fant vi imidlertid ut at hun ikke spiste færre ganger hver natt, men faktisk noen ganger oftere enn tidligere. Hun våknet også stadig oftere helt etter at hun hadde spist og bare surret rundt i sengen vår uten å klare å roe seg igjen. Da skjønte vi at det var på tide å prøve og flytte henne inn på eget rom. EP sier jo også at enkelte barn som blir ammet ikke kommer til å lære seg å sove hele natten dersom de ligger på samme rom som/eller ved siden av mor.

    Etter at vi flyttet henne inn på eget rom merket vi også tydelig at det var melkelukten som hadde fått henne til å våkne når hun lå på samme rom som oss. Når vi la henne om kvelden lå hun jo i sprinkelsengen som stod ved siden av sengen vår, og ofte våknet hun både 2 og 3 ganger før vi la oss om kvelden. Og hun våknet alltid i det jeg tro over dørterskelen inn til soverommet om kvelden.

    Vel, innsovningen er et kapittel for seg. Vi utfører kveldsrutinene, hun får pupp. Vi setter på radioen (relativt lavt). Vi bærer henne ofte rundt eller sitter med henne i en gyngestol. Vi legger henne aldri rett ned i sengen, for hun trenger hjelp til å roe seg helt ned og bli ordentlig trøtt først. Noen ganger kan det gå en halvtime før hun roer seg, men oftere og oftere tar det 5 minutter (vi prøver å drøye siste luren på dagen slik at hun er våken 4 timer før hun skal sove.) Når hun slapper helt av og legger hodet inntil oss og nesten sover, legger vi henne forsiktig ned i sengen slik at hun ligger på siden. Så legger vi en håndt på skulderen og en på rumpa og rugger henne forsiktig fram og tilbake slik at hun sovner. Noen ganger klarer hun ikke å sovne av det, og da tar vi henne opp igjen og går litt til med henne. Dette gikk bedre og bedre for hver dag som gikk, og noen ganger sovner hun også av seg selv da uten av vi trenger å rugge henne. (Jo visst, er det slitsomt å stå bøyd sånn over senga, men det er verdt det ettersom belønningen er en hel natt søvn!).

    Når hun våkner om natten:
    Når hun våkner går vi inn til henne (vi bytter på det). Har det bare gått 4 - 5 timer siden hun sovnet, prøver vi å få henne til å sovne igjen uten at hun får pupp først. Da benytter vi samme framgangsmåte som når hun skal sove om kvelden. Veldig slitsomt å være våken sånn om natta, men det er ikke mange ukene siden vi begynte med dette (4 - 5 uker kanskje..). I begynnelsen tok vi henne ofte inn i senga vår når hun våknet midt på natta for vi orket ikke å være våkne, men etterhvert sluttet hun helt og roe seg der så det sluttet vi med. Det var jo tross alt bedre at en av oss var våken 30 minutter om natta enn at begge var våkne en time!

    Dersom det hadde gått lengre tid siden hun fikk pupp om kvelden, og gjerne andre gangen hun våknet, ga jeg henne pupp, men i motsetning til tidligere tok jeg henne ikke med inn isengen og håpet hun skulle sovne ved puppen, men satt på en stol inne på rommet hennes og ammet henne der. Til tider kaldt og slitsomt ettersom jeg var så trøtt, men igjen; så verdt det, så verdt det! Etter at hun fikk pupp fulgte jeg samme framgangsmåte som ved innsovning om kvelden.

    For øvrig skal det sies at jeg ikke har holdt igjen noe på amminga om natta! Hun har fått når hun har gitt uttrykk for at hun vil ha, og det kommer jeg til å fortsette med dersom hun skulle våkne en natt i ny og ne - som hun selvfølgelig kommer til å gjøre. Det er jo tross alt bedre at hun får pupp og deretter sover videre enn at man nekter henne puppen og må bære rundt på henne i flere timer for å få henne til å sovne igjen!

    Vi kjøpte for øvrig en nattpose til ho (babydan) som vi er så førnøyde med. Nå kan vi ta henne opp om natten uten å måtte holde dynen rundt henne, hun får ikke dynen over hodet om natta, hun sparker ikke av seg dynen og blir kall osv. Og hun ser ut til å trives i den selv også.

    Vel, det var litt om hvordan vi har fått Kaja til å sove hele natta - eller rettelse: hvordan vi har hjulpet henne til å klare og sove hele natta! For det er jo det det handler om! Og legge ting til rette slik at de klarer å sovne av seg selv igjen når de våkner. Og jeg er så fornøyd over å ha fått bevist at det faktisk er mulig uten å ty til nevnte skrikemetoder, men kun ved å følge sitt eget hjerte!

  19. #119
    Idril
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Så linken i signaturen din
    Så flott at hun sover natta gjennom

    Jeg sliter selv med minstemann, men håper mer eller mindre at det skal gå seg til av seg selv . Flott for de som har nytte av denne metoden.

  20. #120
    sima1
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Sitat Opprinnelig postet av ~nurket~
    Så linken i signaturen din
    Så flott at hun sover natta gjennom

    Jeg sliter selv med minstemann, men håper mer eller mindre at det skal gå seg til av seg selv . Flott for de som har nytte av denne metoden.
    Ja, hun sover ikke hele natten enda da! Har kun gjort det to ganger, men er sjelden våken mer enn en gang og får da kun pupp og blir lagt rett ned i senga og sovner stort sett av seg selv da! Er tenner på gang og det plager henne veldig!

    Jeg har tro på at ting ofte går seg til av seg selv, men det er noen få enkle ting man kan gjøre for å hjelpe ting litt på gang! Som å legge dem på eget rom hvis man har mulighet og i størst mulig grad la dem sovne siste delen i senga (her finnes det mange triks). Send meg gjerne en pm så kan jeg godt gi deg noen mer konkrete tips!

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 6 av 8
    FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine