+ Svar på diskusjon
Side 7 av 8
FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 146

Diskusjon: Tips til dere som sliter med søvn.....

  1. #121

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Snuppa vår på 11 mnd er stort sett en drøm å legge på dagtid, men på kvelden har det tatt tid! Hun sover i vår seng, og selv om hun er trøtt så ligger hun ikke stille og finner roen. HAr forsøkt å redusere sovingen på dagtid, men synest det blir litt feil at hun sovner når hun får grøt.
    Vel, det endte med at jeg har kjøpt en pose og lagt henne i den, og i to kvelder nå så har leggingen gått som en drøm. Nå kan det jo så klart være at dette er tilfeldighet og at vi jubler for tidlig, men jeg håper det vil gå greitt fremover.
    Kanskje en ide for andre å forsøke?
    19 august 2005 og 1 mars 2011

  2. #122
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Louise73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,182

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Denne tråden har vært stille ei stund.

    Snuppa har forandret helt sovemønster siden sist jeg var her. Nå sover
    hun 1.5-2 timer i strekk på dagtid og relativt godt på natta.
    Når ikke varmen eller jeksler plager henne sover hun 7-8 timer i strekk.
    Når vi begynte på legge oss på gjesterommet merket vi den store forskjellen ihvertfall. Så hun var nok av de som måtte ha ro.

    Ollevia, snuppa her klarer heller ikke finne roen i vår seng lenger. Så nå legges hun tilbake i sin egen. Må ha rammene rundt seg virker det som.
    Bra at pose hjelper. Vi blir nok å ta den i bruk igjen når det ikke er 25 grader på soverommet lenger.
    Bruker den mest fordi hun sparker av seg dyna hele tida.
    Jente juni 2005. Gutt april 2007. Jente august 2010.

  3. #123
    sima1
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Det høres bra ut, Louise!

    Her er det også store forandringer. Om dagen legger vi henne ut i vogna og hun sovner stort sett alltid av seg selv! Hun sover fortsatt to lurer, men skal snart prøve å kutte ned til en.

    Etter forrige tråd om at hun sov hele natta gjennom har vi ikke hatt mange slike netter. MEN denne uka har hun faktisk sove to hele netter, dvs. fra 19.30 - 06.00/06.30. I dag måtte jeg faktisk vekke henne kvart på syv siden hun skulle til dagmamma! Litt forskjell kan man si!

    Det vi har hatt mest "problemer" med er å få henne til å roe seg ned på kvelden når hun skal sove. Når vi har satt henne i sprinkelsengen har hun bare hoppet opp og ned, turnet rundt og i det hele tatt herjet seg veldig opp, og ofte brukt 1 time på å sovne! Så jeg bestillte den "The no cry sleep solution for Toddlers and Preschoolers". Utrolig bra! Der stod det at man burde ha en kveldsrutine som var minst 1 time lang. Så igår prøvde vi en ny rutine:

    grøt, gå tur i vogna ca. 15 min., pusse tenner, bade, massasje + sang, lese tre bøker også inn i senga. Der la jeg henne ned, men som vanlig bare reiste hun seg opp. Da tok jeg henne opp på skuldra og roet henne ned og la henne dermed ned igjen. Etter å ha gjort dette 4 -5 ganger roet hun seg, jeg strøk henne litt på ryggen og hun sov. Og det tok bare 15 minutter!! Helt utrolig! Så hvis det fortsetter slik har vi endelig nådd målet vårt!

  4. #124
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kif sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    EU
    Meldinger
    506

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Ferber eller ikke, dette er en nyttig tråd. Jeg fikk mye tips og fikk oppfrisket endel gamle. Vårt problem er nå stort sett bare at Lillegutt våkner ofte om natten. Og jeg er så trøtt og i svime at jeg kapitulerer til pupp og samsoving, og så sover vi dårlig alle sammen resten av natten. Lillegutt har vendt seg til et høyt servicenivå og room-service 24h i døgnet... Han sover greitt om dagen, og vi bruker sjelden mer enn 30 min på å legge ham i 20-21tiden. Så det er bare tiden mellom 23-07 som er problemet, med 3-6 våkninger+amminger. Drømmer om 8h sammenhengende søvn...

    Jeg har plukket opp følgende tips som skal prøves ut:
    - IKKE sovne ved puppen. Han skal fjernes fra pupp og legges ned før han sovner. (Ja, jeg VET jo det, men det er jo så fristende når du har et sovende barn...)
    - Han skal legges våken i sengen sin. (For å bli enda flinkere til å sovne selv i sengen sin)
    - Han må ha triks for å lære seg å sovne. Sutteklut (han liker å ha noe oppe ved halsen), sovemantra, stryke på kinn, smokk (alt dette er godt på vei innarbeidet allerede)
    - Jeg må bli flinkere til å høre forskjell på sulten-gråt og sippe-gråt.
    - Må slutte med nattamming liggende i sengen vår (Jeg og han sovner...) DETTE BLIR DET VANSKELIGSTE (og jeg tror dette må komme litt senere)

    Hvis noen har noen flere tips til hvordan oppvåkningene og nattammingene kan bli færre i antall så tar jeg gjerne imot.

    Jeg har ikke noe problem med at han ofte sutrer og piper etter at jeg har lagt ham i sengen. (Det er ikke hysterisk gråt) Da går jeg til og fra rommet hans, og trøster innimellom. Dette kvalifiserer vel til Ferber-light....

    Kan for øvrig dele mitt yndlings-"triks"(som krever litt teknologi): Hvis han har vondt for å sove i sengne sin pleier jeg å ta med laptopen inn på rommet hans (vi har trådløst nettverk) Da gjør det plutselig ikke så mye at jeg må sitte i et mørkt rom på ubestemt tid og slenge ut beroligende fraser i ny og ne...
    I'm not gonna spend the rest of my life working my ass off and getting nowhere just because I followed rules that I had nothing to do with setting up, okay?!

  5. #125
    sima1
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Sitat Opprinnelig postet av Kif
    Ferber eller ikke, dette er en nyttig tråd. Jeg fikk mye tips og fikk oppfrisket endel gamle. Vårt problem er nå stort sett bare at Lillegutt våkner ofte om natten. Og jeg er så trøtt og i svime at jeg kapitulerer til pupp og samsoving, og så sover vi dårlig alle sammen resten av natten. Lillegutt har vendt seg til et høyt servicenivå og room-service 24h i døgnet... Han sover greitt om dagen, og vi bruker sjelden mer enn 30 min på å legge ham i 20-21tiden. Så det er bare tiden mellom 23-07 som er problemet, med 3-6 våkninger+amminger. Drømmer om 8h sammenhengende søvn...

    Jeg har plukket opp følgende tips som skal prøves ut:
    - IKKE sovne ved puppen. Han skal fjernes fra pupp og legges ned før han sovner. (Ja, jeg VET jo det, men det er jo så fristende når du har et sovende barn...)
    - Han skal legges våken i sengen sin. (For å bli enda flinkere til å sovne selv i sengen sin)
    - Han må ha triks for å lære seg å sovne. Sutteklut (han liker å ha noe oppe ved halsen), sovemantra, stryke på kinn, smokk (alt dette er godt på vei innarbeidet allerede)
    - Jeg må bli flinkere til å høre forskjell på sulten-gråt og sippe-gråt.
    - Må slutte med nattamming liggende i sengen vår (Jeg og han sovner...) DETTE BLIR DET VANSKELIGSTE (og jeg tror dette må komme litt senere)

    Hvis noen har noen flere tips til hvordan oppvåkningene og nattammingene kan bli færre i antall så tar jeg gjerne imot.

    Jeg har ikke noe problem med at han ofte sutrer og piper etter at jeg har lagt ham i sengen. (Det er ikke hysterisk gråt) Da går jeg til og fra rommet hans, og trøster innimellom. Dette kvalifiserer vel til Ferber-light....

    Kan for øvrig dele mitt yndlings-"triks"(som krever litt teknologi): Hvis han har vondt for å sove i sengne sin pleier jeg å ta med laptopen inn på rommet hans (vi har trådløst nettverk) Da gjør det plutselig ikke så mye at jeg må sitte i et mørkt rom på ubestemt tid og slenge ut beroligende fraser i ny og ne...
    Nå vet jeg ikke hvor gammelt barnet ditt er, men jeg anbefaler deg virkelig
    å kjøpe enten "the no cry sleep solution" (fra nyfødt til 2 år) eller "the no cry sleep solution for toddlers and preeschoolers" (fra 1 år og oppover). Jeg kan legge ut i det vide og det brede om metoder for å redusere nattoppvåkningene til barnet ditt, men Pantleys bøker er så utrolig bra og inneholder så masse forskjellige framgangsmåter så det er vanskelig for meg å gjenta alt. (De er også veldig billige på bokkilden.no - rundt 100 pr. stykk)

    Jeg kan imidlertid forklare følgende: Det er riktig at barnet bør legges våkent i senga slik at det ser at det klarer å sovne selv. Man bør imidlertid hjelpe det til å bli veldig trøtt først slik at det bare er "den siste lille biten" som gjenstår når det legges ned i senga. Dersom barnet vil ha pupp hver gang det våkner kan du amme som vanlig og når det så begynner å "kose suge" og holder på å sovne kan du lirke det av puppen. Dersom det da våkner og gråter legger du han til puppen igjen og gjentar prosessen. Målet er at barnet begynner å slippe puppen selv før det sovner.

    Du kan for øvrig lese mer på pantleys hjemmeside som du finner link til i signaturen min!

    Lykke til!

  6. #126
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tjukka sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Hurum
    Meldinger
    637

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Denne abonererjeg på

  7. #127
    Glad80
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Heisann!
    Endelig på nett igjen, har ik hatt data siden mars! Kommer med en oppdatering på sove situasjonen i hjemmet en annen dag, må bare si at eg fremdeles er i live....

  8. #128
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    emma-80 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Meldinger
    1,245

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Nyttig tråd! Jeg sitter her etter nok en urolig natt. Og skjønner nok nå at jeg kanskje må lære lillegutt å ikke sove til pupp. Han gjør ikke det på dagtid, men er ofte vanskelig å få til å sove ja. Nå i det siste har han sovet ekstremt lite dag og natt. Plages av tenner iallefall, og har vært syk for 14 dager siden. Det er bare puppen som duger på natten da. Han kan roe seg på vann på flaske, men da våkner han igjen etter 15-30 min, prøver flaske igjen, og det gjentar seg. Men når han får pupp roer han seg. Så da lurer jeg på: Siden han sovner med vann, men ikke sovner lenge på det (som han heller gjør med puppen). Er det da noen løsning å ikke gi pupp? Naiv som jeg er håper jeg jo at det skal gå seg til. Han har jo vært litt av og på siden han kom til verden, men fra 5-6 mnd sov han over! Og så begynte uroen igjen 1 1/2 uke før han ble syk. Og har stått på siden. Nå er det kommet nye tenner også. Jeg har et håp om at han skal roe seg da. Ikke alle netter er like ille...så det er til å leve med. Men jeg må legge meg veldig tildlig om kvelden selv da, for å i det hele tatt få meg litt søvn.
    Må også få sagt at han er ingen smokkunge. Smokken vil han ikke ha.
    Sist endret av emma-80; 24-09-2006 kl 20:00
    fra Emma
    06, 08 des-10







  9. #129
    Glad80
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Her kommer en oppdatering fra meg. Min lille skatt (som no har blitt 14 mnd) har fra dag 1 sovet i senga mi, frem til han var 6 mnd nekta han plent å ligge i sin egen seng, han bare skreik. Han har også våkna opp til 10-12 ganger for natta, og det eineste som var hjelp i var å amme. Etter å ha prøvd noen av rådene i boka til EP klarte vi å få han til å sove i sin egen seng, men det kunne ta 45 min å få han til å sove (på en god kveld..). Han våknet opp mange ganger kvar kveld, og sov han mer enn 2 timer sammenhengende så måtte eg se til han, sjekke at han fremdeles pusta. Kvar kveld då vi la oss, så våkna han, og kom opp i senga vår, for så å amme et par ganger for natta. Då han var 8-9 mnd hadde vi ei natt der han sov sammenhengende (i vår seng) i 6 timer.
    Så skulle eg begynne på jobb igjen, og pappaen skulle vere hjemme. Gutten sov fremdeles to ganger for dagen. Han våkna fremdeles mange ganger kveld, men no begynnte vi å gi han vann i stedet for at eg ammet han kvar gong han våknet. Dete gjekk merkelig nok smertefritt. Ammet fremdeles om natta, men då han var ca 11 mnd måtte eg til å vekke han før eg skulle stå opp,for å amme. (Då fann eg ut at han gjerne ikkje trengte melk om natta mer.) Så kom sommerferien, vi reiste på tur, og glemte heile EP og boka hennes. Gutten våkna fremdeles mange ganger kvar kveld, men då vi var på tur gjorde eg ein liten vri. Eg la han i mi seng for å få han til å sove, så flytta eg han over i sin egen då han var sovnet. Og der sluttet han med å våkne mange ganger for kvelden!!!
    Vel hjemme igjen begynnte skatten hos dagmamma, og vi reduserte dagsovinga til en gang for dagen, ca to timer. Og her kommer poenget: No sover han HEILE kvelden, og stort sett mesteparten av natta i sin egen seng. Det tok heller ikkje 45 min eller mer å få han i seng lengre..
    Så ble han forkjølet, tett i nesa og hostet veldig.
    Etter forkjølelsen har han fortsatt med å sve heile natta (stort sett), men det kan no ta 20 min å få han i seng. Det er vel til å leve med, når han sover 8-10 timer i strekk..

  10. #130
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lita84 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    7,170
    Blogginnlegg
    18

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Veldig fint tråd, Sima1!!

    Godt å høre om erfaringene dine, Glede80!
    Bitteliten kom Januar 2010

    Lille skatt 2006

  11. #131
    Mons sin mamma
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Denne må jeg følge med på....

  12. #132
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mamma Blå sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    243

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Det var stille i denne tråden nå, men jeg prøver likevel.

    Lillegutt sover faktisk veldig godt på dagen.

    Dagen i går:
    La seg for natten 24 dagen forveien.
    Sov fram til kl. 10
    Ble trøtt igjen i 12 tiden og sov da fram til kl.15
    sovnet igjen i 18:30 tiden og sov fram til 19:30.
    Problemet er at da er han ikke trøtt lengre på kvelden og holder seg våken fram til vi legger oss i 24 tiden.

    I dag vekket jeg han kl.07 fordi jeg måtte opp å hjelpe mannen med storesøster som skulle i barnehagen.
    Vi var da våken til kl. 08 og sov fram til kl.11. Dette er vel kanskje ikke lurt, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få han til å sove de timene på kvelden.

    Bør jeg bare ta kveldsstellet i 18 tiden og prøve å få han til å sove gjennom kvelden? Tror jeg skal prøve det i kveld kanskje, hvis dere eksperter ikke har noen bedre råd til meg.
    Mamma Blå
    02.02.02 01.08.06

  13. #133
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Puspersille sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    1,275

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Jeg skal bestille boka nå.
    Lillegutt sover godt om natta, men sliter sånn med å finne søvnen. Håper å finne noen tips angående det.
    -august 06




  14. #134
    mailen
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Redigert.
    Sist endret av mailen; 04-02-2007 kl 09:00

  15. #135
    Mistral
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Denne hjalp oss. Da gutten min var 13 måneder gammel sov han endelig hele natta gjennom, etter noen uker med Pantleys metoder. Anbefales!

  16. #136
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Hei...

    Jeg lurer på om jeg roter det til jeg da...

    Jenta mi har sovet glatt 3 til 4,5 t på dagtid i ett strekk..gjerne på formiddagen...

    og så er hun trøtt og sliten igjen i 18 tiden..eller 19...så jeg har pleid å lagt henne da..men så begynte hun å våkne etter en time og for så og sovne igjen etter en time og da kan hun sove ca 4 t..til c midnatt. og så videre til 3 eller 4 og så tar vi samsoving til kl 7...

    Men problemet i det siste er at når jeg legger meg 22 eller 22.30 så får jeg ikke sove mer en ca 1,5 t før hun våkner og dette er fryktelig slitsomt... for så og sove 3 timer og så 2 til 3 timer før vi våkner..mange morgener har hun begynt å holde det gåened kl 4 eller 5 og utover morgenen...og da er jeg dautrøtt...

    Dermed var det noen som sa til meg at jeg burde holde henne våken på dagen...

    for da ville hun sove mere om natta.

    siste to dagene har jeg kuttet ned på dagsovinga til 2,5 t og da oppdelt i flere økter. 2 siste netter har hun sovet første økt på nesten 7,5t, men da er det full rulle etterpå...

    men er sånn i tvil hva som er best for henne?

    har vært ute å trillet i 17 tiden pga godt vær og da sover hun en time..men da blir det vanskeligere å legge seg i 7 eller halv åtte tiden...
    Sist endret av Tidl. bruker; 17-05-2007 kl 21:25

  17. #137
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....


  18. #138
    Steinbukk 70
    Gjest

    Gjesp

    Etter ei natt med hyl og skrik frem tll kl halv ett har jeg bestemt meg for å bestille boka dere nevner her. Men hvor bestiller dere den?

    Blir lettere desperat etter råd om hvordan vi kan låse søvnproblemene til vår håpefulle.

  19. #139
    Steinbukk 70
    Gjest

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    Heldigvis - etter noen telefoner til ulike bokhandlere viser det seg at Tanum, Nordli og Ark iallefall har boka. Da slipper jeg iallefall å vente på sending fra usa.
    Nå har jeg høye forventninger til boka.

  20. #140
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Nerthus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Meldinger
    2,056

    Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

    noen med flrere gode tips/oppdateringer her?? legne siden denne var oppdatert ser jeg......

    Mini på 9mnd sover ikke så godt om natten akkurat......... går fint å legge ellers, også om kvelden, men våkner flere ganger om natten. vente Mini av med nattmat ved 6mnd alderen, gikk fint. men har siste mndene våknet flere og flere ganger, og kan nå vere våken alt fra 1 til 8 ganger på det værste!
    sover på eget rom, i sprinkelseng...
    Noen med råd???????
    "Det farlige og fryktelige med kvinnfolkene er at de er uunnværlige. " Alexander Kielland.

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 7 av 8
    FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine