+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 8 av 8
    clementin
    Gjest

Hard avføring på baby

Datteren min har de 2-3 siste dagene hatt små (store for henne) relativt harde avføringsklumper som er tydelig vonde for henne å få ut. Hun er 5 mnd gammel. Hun spiser 1-2 små grøtmåltider blandet i mme med malt om dagen, litt most banan eller litt fersken fra Nestle glass, og av og til et middagsglass med potetmos/grønnsaker (da er det kun 1 grøtmåltid den dagen). I tillegg drikker hun noen flasker mme om dagen,men hun er ikke glad i flaska og vi sliter litt med å få i henne nok væske. Inntil for et par dager siden var avføringen bløt og fin. Er det noen som har noen forslag til hvordan vi skal få "myket" opp avføringen for henne igjen? Er det noe jeg kan gi? Sviskesaft? Lactulose?

Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    10,052

Sv: Hard avføring på baby

Førstevalget er vel å gi henne svisker, gjerne som du selv koker med litt vann, det blir en fin puré. Du kan lage til en stor posjon og så fryse det ned. Holder 3-5 dager i kjøleskapet også.

Du kan også tilsette mer malt i kosten hennes.

Det er viktig å øke væskeinntaket, ellers har hverken svisker eller malt så god effekt. Prøv å lokke henne til å drikke ved å tilby f.eks utvannet jus eller svak saft.

Det kan være greit å kontakte helsesøster eller lege om du skal starte opp med laktulose eller slike mildler.
    - Happy -
    Turbo (-02), Sprell (-03), Liten (-05)

Tidl. bruker
    Gjest

Det viktigste er å få gitt henne nok væske. Sønnen min også reagerte med litt hardere mage da vi begynte med mme når vi skulle lage grøt etc.
    Banan kan også gi hard mage hos noen.
    Kok svisker med litt vann, og gi henne det - og som innskriver over sier - litt mer malt i melken.
    Men det aller viktigste er nok væske!

tink
    Gjest

Lillegutt fikk hard avføring etter at vi innførte grøt og middag. Som prematur fikk han jerntilskudd, men mm kunne ikke ordne opp med magen etter at han fikk mye fast føde.

Som de andre sier:
    1. Væske er viktig. Gi gjerne barnet litt vann innimellom. Du kan jo prøve å gi vann på kopp, avent magic fungerte godt her i huset. Kanskje er hun nysgjerrig på ditt vann og vil drikke av ditt vannglass?
    2. Se på kostholdet, banan kan gi hard mage.
    3. Svisker er en vidunderkur! Kok noen svisker med litt vann og mos til puré. Denne grøten/suppa kan gis som smak til grøten, eller som fruktkos. Det er søtt og godt!

Lykke til, det er vondt med hard mage over lengre tid...

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Frostmaid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    telemark
    Meldinger
    311

Det er også viktig å huske at for mye malt kan gi hard mage det også.

Vi bruker laktulose til snuppa vår. Hun har hatt hard mage i flere månder, Det er litt bedre nå. Før en eventuell oppstart av legemiddler er det viktig å ha prøvd ut alt annet og ha kontakt med lege.

Det å helle litt olje for eksempel jordnøttolje rundt endetarmsåpningen kan være med på å lette litt.

masasje av mage og stryke rygg kan også fungere.

Lykke til håper svisker fungerer det er ikke gøy med et barn som har hard mage.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    cathy sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Meldinger
    2,011

kutt ut banan!!! det gjør magen hard. kiwi hjelper veldig godt på magen gutten min har lenge vært plaget m magen. jeg gir han en halv kiwi om dagen, i tilegg så får han en ts. malt i vannet i koppen blander ut malt i varmt/lunkent vann

håper jenta di blir bedre

Seniormedlem
    cathy sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Meldinger
    2,011

kutt ut banan!!! det gjør magen hard. kiwi hjelper veldig godt på magen gutten min har lenge vært plaget m magen. jeg gir han en halv kiwi om dagen, i tilegg så får han en ts. malt i vannet i koppen blander ut malt i varmt/lunkent vann
    fortsett m malt i grøten

håper jenta di blir bedre

Supermedlem
    annemede sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Meldinger
    1,212

Hm mener å huske at "grønne" eller umodne bananer gjør magen hardere, men om du bruker godt moden banan så gjør den ikke det.

Vil anbefale sviskesaft/pure!

Ellers for å få henne til å drikke mer vann - vi satte vannflasker rundt om i leiligheten vår da lille var som dårligst, så tok hun en slurk nå og en slurk da etterhvert som hun så flaskene.

Lykke til, ikke noe kjekt.

Vet ikke om dette er dokumentert, men mener å merke at godt med olje i grøten hjelper på magen...
    lilleanne medio des -04
    nestemann aug-06

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine