+ Svar på diskusjon
Side 2 av 4
FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 75

Diskusjon: Hva er ditt tidligste minne?

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lumiere sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Ålesund
    Meldinger
    582

Sv: Hva er ditt tidligste minne?

Så morsom tråd da

Mitt aller første minne er fra like før jeg fyllte 2 år (ca. november 1978). Jeg og mine foreldre skulle kjøre til byen, men like etter at vi hadde startet, måtte vi snu for å hente lua mi som vi hadde glemt hjemme!

Lua var av hvit kaninskinn, med sånn søt myk kant fremme; sånn typisk 70-talls barnelue for jenter Husker godt hvor vi snudde, hva jeg ellers hadde på meg, og ikke minst bilen vi hadde - en gull-farget Simka...

Rart hva som fester seg som det aller første minnet

Lykkelig 2-barnsmamma til
    Maria Cornelia - 26.05.05 og Oliver Conrad - 22.08.07

Mitt tidligste minne er fra julen 1981, jeg var da 22 mnd. Husker av vi tok familibilde og far satte opp kamera med selvutløser.
    Mamma til Synniva mars04 , Vilde des07 og Hermine juli10

Adrienne
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Polyanna
    Jeg husker da de kom hjem med lillesøster, da var jeg to år og ni måneder. Jeg husker at pappa eller mamma satt med henne i fanget, og at jeg stod på knærne og så på henne, og syns hun var nydelig!
    Var nydelig? Fortid?

Mitt første minne er da søskenbarnet mitt fortalte at mamma'n hennes hadde en baby i magen og at hun skulle bli storesøster, tror jeg var ca. tre år da. Jeg husker hvor vi stod og hva hun sa, og spesielt godt husker jeg at jeg ikke trodde på henne, for hun var i grunn flink til å fortelle skrøner. Men baby ble det, selv om jeg ikke husker akkurat det.

Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Tausa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Sunnmøre
    Meldinger
    223

Eg var rundt 1,5 år og ute på søndagstur saman med pappa. Då blei eg stukken av ei humle! Eg hugsar også at eg sat ved kjøkenbordet og at mamma blanda kefir og eddik som ho smurde på stikket. Men veldig få trur meg når eg seier at eg hugsar denne episoden; alle seier at det ikkje går an å hugse når ein er så liten......

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Pearly sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kristiansund
    Meldinger
    6,679

Sitat Opprinnelig postet av Maiva
    Dette tror dere sikkert ikke på, men det er HELT sant!!

Det første jeg husker er fra jeg var noen mnd gammel, og satt i vippestol på kjøkkenbordet. Jeg husker jeg så på mønsteret på h-melk kartongen, og så lukket jeg øynene.

Det andre jeg husker var også fra jeg var baby, og lå i dypvogna. Det kom en veps inn i vogna og jeg ble kjemperedd. Hylskreik. Dette har mamma bekreftet i ettertid. Jeg husker også jeg ble bært inn i senga mi istedet.

Så er det et par ting til jeg husker fa jeg var 1,5 -2 år. Fra jeg var 2-3 husker jeg MASSE.

Jeg er nok veldig spesiell
    Hehe...det er jo mulig det er sant du husker det. Sambo spurte mammaen sin hvilke gardiner de hadde på føden om det var blåe mikke mus gardiner? Hehe, han lå nemelig i kuvøse og sier han husker han så ut av kuvøsen på gardinene. Å det stemmer fra mammaen hans at det var mikke mus gardiner der, noen blåe Så det er litt spesielt da!

Selv husker jeg fra jeg avr 15mnd, var på sykehuset for jeg verken drakk eller spiste. Husker jeg lå i ei sykeseng i en heis sammen med mamma og en sykepleier og så husker jeg dagen før jeg dro jeg var å lekte meg inne på det lekerommet de hadde der med ballbasseng og sklier.

Jeg husker at søsteren som var bitteliten baby ble hentet av trillepiken sin, og jeg fikk ikke være med! Jeg gråt og gråt! Da var jeg 2 år og 11 mnd. Det er det første jeg kan huske tror jeg.
    Vesla - 02
    Lillegutt - 04

Miemor
    Gjest

Hehe.. Moren min hadde en symaskin stående i en slik stiv koffert på kjøkkenet. Noe av det første jeg husker er at jeg pleide å sitte oppå denne. Den var som skapt til å sitte på for en toåring.

Jeg har også et vagt minne fra jeg lå på sykehus da jeg var rundt to år, men er litt usikker på hva jeg faktisk husker selv og hva jeg husker fordi jeg har blitt fortalt det i ettertid.

Kikkan
    Gjest

Min onkel puttet meg i fanget og lat meg styre bilen når jeg var 1 år og 1 mnd. Han fortalte at jeg ikke måtte vri på ratten, men holde den helt stadig. Og jeg svingte på ratten for å se hva som ville skje, sånn at vi krokket med en lyktstolpe (? sånn lampe som står ved veien). Husker hvor göy det var å styre bilen til å begynne med. Og hvordan jeg hylte etter vi krokket. Ikke fordi jeg fikk vondt, men fordi jeg ble skremt. Har blitt fortalt etterpå at det var i bestefars og bestemors 1 uke gamle bil, og dem måtte skifte kufanger. (Jeg snakket med 2-ords setninger når jeg var 1 år så onkeln min trodde vel at jeg var minst 18-år og skjönte mere enn det jeg gjorde )
    Ellers husker jeg at jeg fikk en kjempestygg gutt-dokke som kunne drikke og tisse i potta, til julen når jeg var 1,5 år. Har blitt fortalt at det var fordi förste ordentlige setningen min var "Peter tisset seg ut". ( Jeg hadde hjelpt til å skifte på en som het Peter, og han tisset rett ut i lufta når vi tok av bleia. )
    Så husker jeg at jeg syntes navlen til lillesöstern min så veldig ekkel ut når hun var nyfödt, för den stumpen datt av. Da må jeg ha värt 1 år og 10 mnd.

Supermedlem
    Zoleil sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Meldinger
    1,355

Jeg har ikke noen spesielle historier jeg husker, men jeg vet etter samtaler med moren og faren min at jeg husker ganske mye fra jeg var rundt 3 år. Jeg lurer på om det kan være sånn at for å huske noe særlig fra tiden før man er to-tre år, så må det ha vært noe som har gjort spesielt inntrykk...?

Supermedlem
    Zoleil sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Meldinger
    1,355

Sitat Opprinnelig postet av Kikkan
    Jeg snakket med 2-ords setninger når jeg var 1 år så onkeln min trodde vel at jeg var minst 18-år og skjönte mere enn det jeg gjorde
    Egentlig temmelig bra sammenligning, for jeg har inntrykk av at de fleste 18-åringer har gått tilbake til å snakke med to-ords setninger til familien sin igjen .

Kristin
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Polyanna
    Jeg husker da de kom hjem med lillesøster, da var jeg to år og ni måneder.
    Jeg var også to år og ni måneder da jeg fikk en lillesøster. Jeg husker flere enkeltepisoder fra dette. Ubetydelige små hendelser som ingen har fortalt meg om etterpå, fordi det jeg stort sett husker er følelsene mine.
    Jeg husker at jeg satt alene i sandkassen da moren min var på sykehuset. Ei jente spurte meg hvor gammel jeg var, og jeg svarte to og et halvt. Jeg husker også at faren min ropte meg inn og spurte om jeg ville ha iste. Jeg husker at jeg ikke visste hva iste var. Jeg husker at jeg overnattet hos mine besteforeldre (mellom dem i dobbeltsengen) da far var med mor på sykehuset (fortsatt da min søster ble født). Jeg lå vondt fordi det var en skjøteledning mellom madrassene i sengen, men jeg husker at jeg ikke turde å si noe.
    Jeg husker ikke at mor og far kom hjem med lillesøster, men jeg har et vagt minne om at jeg fikk holde henne og at de fortalte meg hva hun het. De spurte meg om jeg likte navnet, og jeg sa ja, selv om jeg egentlig ikke var sikker på om jeg syntes det var fint...

Det skjedde masse annet da min søster ble født som jeg overhodet ikke husker, så det er rart at sånne så ubetydeligheter har brent seg fast i minnet.

Jeg kan faktisk også huske en episode fra ettårsalderen. Det er mulig at jeg kan ha vært halvannet, men ikke mer. Jeg lå alene om sov i sprinkelsengen da jeg ble vekket av en borelyd (jeg husker den enda). Jeg husker at jeg ble veldig redd.

Polkadot
    Gjest

Jeg husker en spesiell episode da mamma kom hjem etter en tur hos frisøren. Hun hadde tatt permanent, og jeg ble kjemperedd! Jeg husker at jeg satt på gulvet og hørte stemmen til mamma, men det var jo ikke mamma!

Mamma trodde ikke på meg da jeg fortalte om dette minnet, men hun måtte jo tro meg da jeg fortalte flere detaljer om hvordan det så ut i leiligheten, og hvilke klær hun hadde på seg.

Jeg var da 9 mnd gammel!

Bauche
    Gjest

Jeg husker mange ting fra jeg var ca 3 egentlig...mitt første minne er fra jeg var 2,5 år. Jeg husker ikke mye, men historien er at vi var nabo med bestemor og jeg skulle gå fra bestemor og hjem igjen. (to hus tett i tett dette altså) - Da jeg kom ut på trappa kom søppelbilen ryggende mot huset (og søppelkassene, men det visste jo ikke jeg) - Følelsen av den store, bråkete bilen som kom nærmere og nærere husker jeg...Jeg var skeptisk til søppelbiler helt til jeg var 6...

Og så husker jeg at jeg skulle ut å leke en vinter (tror jeg var 2 år+) og pappa tok på meg lua bak fram...

Og så husker jeg at mamma strikket alpelue til meg og at jeg begynte å gråte fordi den hadde dusk...(Det er ikke dusk på bildene med meg og alpelua, så jeg fikk viljen min...)

marsmamma78
    Gjest

Jeg måtte ha vært ca 2 år. Husker at jeg satt i en rød, sportsvogn med skinnseter (dette var noen år siden ). Broren min som er 6 år eldre løp med meg i vogna og jeg ropte at han skal kjøre fortere.

Seniormedlem
    Ferskenbeinet sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    1,635

rundt to år...

er ikke sikker på hvilken episode som er først, for jeg husker de begge.

Den første hårklippen husker jeg, utrolig godt, det var FRYKTELIG vondt!!! Det kan min mor bekrefte at jeg syntes også... merkelig å tenke på men jeg mente faktisk at det var vondt...

den andre er når foreldrene mine hadde vert i butikken å handla, jeg satt på benken mens de rydda ut av posene. når hun snudde ryggen til stjal jeg et brød, og satte meg til å spise i ene enden...

rart hvilke minner som brenner seg fast!
    Klem fra Ferskenbeinet
    juni 04 og juni 06

...............
    Sist endret av *-neanine-*; 13-07-2006 kl 01:03
    Adversus solem ne loquitor

Tidl. bruker
    Gjest

Mitt aller første minne (som jeg er sikker på ikke kommer fra noe bilde jeg har sett) er noe så hverdagslig som at jeg sitter ved kjøkkenbordet og spiser brødskive med leverpostei og mamma står ved kjøkkenbenken.
    Brødskiven har mamma delt opp i små terninger til meg, så jeg kan ikke være noe særlig eldre enn 1 1/2 år eller så.

Ellers husker jeg utrolig mye fra da jeg var liten, farger.
    Mye detaljer fra klær og møbler og leker og sånt.

Tinetoff
    Gjest

To og et halvt år: Jeg glemte igjen yndlingssokkene mine på et hotell, og en snill dame sendte dem til oss i posten. Husker veldig tydelig hvor fabelaktig det var med en konvolutt, som så helt ut som et vanlig brev, adressert til MEG, og som attpåtil inneholdt SOKKER!

Det første lange og detaljerte minnet stammer fra da jeg var tre og et halvt: Jeg og kompisene mine i barnehagen fant på at vi skulle sykle på trehjulssykler oppå et stort og høyt bord. Og Tinetoff for selvsagt rett utfor kanten og slo ut en hel del tenner. Husker meget godt mamma og pappa som kom bleke og forskremte og hentet blodige og forslåtte meg, turen til legevakta OG ikke minst at jeg fikk en liten apekatt som kunne suge på tommelen sin. Apekatten var tenkt som en slags vikar for det inngrodde tottebarnet Tinetoff, som naturlig nok ikke kunne suge på sin egen tommel en stund, ettersom munnen var redusert til en blodig smørje med små tannstubber stikkende opp. (Dette sier naturligvis en hel del om barnehagen jeg gikk i, det må jo ha tatt en gjeng med treåringer en del tid å få fire–fem trehjulssykler opp på et bord. At barnehagepersonalet ikke så det og fikk stoppet oss! )

Lina og nurket
    Gjest

Tror jeg var rundt 3 år, sto sammen med en del andre barn i barnehagen. Bossbilen kom og skulle hente bosset, inni bossbilden på førersiden satt det en svær gorilla bamse. Husker mye fra barnehagen.
    Hukser at jeg danset med oldefaren min (son nå er død), laget papirfly med pappa sin onkel. At pappa og jeg gikk oss litt vill på vei opp til løvstakken....
    var vel rundt 2 år, gikk i byparken å matet endene med pappa, fikk noen brødbiter av en gammel mann.(og ett av de første ordene mine: Kompressor).
    Slo hull på haken, husker alle de måpende blikkene jeg fikk av de barna som var i barnehagen på vei ned når vi skulle ringe etter mamma. Og bedøvelses sprøytene jeg fikk på legevakten.

Supermedlem
    Chaizza sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    606

Jeg var vel 3-4 mnd ca. Jeg vet det var sommer iallefall og jeg er født i Mars.
    Husker jeg lå i dypvogna mi ute og jeg så opp på den blå himmelen og lekte med rangla mi.

Det neste jeg husker er når jeg var 18 mnd. Da var jeg innlagt på sykehuset. Husker når vi kom dit så skulle legen undesøke meg. Det var en stor skummel mann med skjegg. Husker jeg hylskreik når han lytta på meg, stetoskopet (heter det, det?) var SÅÅÅ kaldt!!!
    Også husker jeg at jeg våkna om natta av at en sykepleier gikk gjennom rommet og at jeg sa hei til henne!

Husker en annen ting også på samme alder. Mulig det var litt før for jeg hadde ikke gips på beina da.
    Det var når jeg og mamma skulle til byen, vi sto å venta på bussen og mamma sa jeg ikke måtte gå så nerme veien hvor bilene kjørte.
    Husket hun tittet i stelleveska som hang på vogna og fant ut at hun hadde glemt bleier!
    Storesøster September 2002.Lillesøster Mai 2012 Og lilleknøtt ventet Mars 2014.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 4
    FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine