+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 8 av 8

Diskusjon: Borderline..

  1. #1
    Uregistrert
    Gjest

    Borderline..

    Er det noen som har erfaring med denne diagnosen? Enten som pårørende eller selv har det? Jeg spør siden jeg har ei venninde med denne diagnose, og lurer litt på hvilke erfaringer andre har og påå hvilken måte det har påvirket vennskapet. Har hele tiden hatt mistanke til at det er noe, noe jeg nå har fått bekreftet. Skal selvfølgelig være der for henne som før, men har lite anelse om det er noe jeg skal f.eks være forsiktig med..

  2. #2
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Fadese sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Meldinger
    5,026

    Sv: Borderline..

    Borderline regnes som en alvorlig personlighetsforstyrrelse, og jeg har inntrykk av at det hersker ganske mange fordommer rundt denne diagnosen, som rundt mange andre psykiske diagnoser.

    En del mener at denne lidelsen stammer fra tilknytningsvansker tidlig i barndommen, ved at omsorgspersonen holder barnet tilbake fra å separere seg fra mor/far.
    Noen av symptomene personer med diagnosen kan ha er sort/hvitt-tenkning, vansker med å knytte seg til personer (ofte hat-elskeforhold), impulsivitet, rusproblematikk forekommer hos en del, m.m.

    Et aspekt jeg synes er utrolig viktig, er at enkelte forskningsarbeider viser en helt utrolig høy forekomst av seksuelle overgrep i barndommen blant personer med denne diagnosen.
    En tvinges litt til å tenke at de symptomene som diagnosen beskriver kanskje heller har vært nødvendige strategier for å takle ekstremt vonde opplevelser fra barndommen, overlevelsesmekanismer?

    Skal selvfølgelig være der for henne som før, men har lite anelse om det er noe jeg skal f.eks være forsiktig med..
    Nei, ikke som jeg kan tenke på.
    Hun forandrer seg jo ikke ved å få navn på en del problemer hun har slitt med i lang tid. Vær som før

  3. #3
    Medlem
    Rykte

    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    87

    Sv: Borderline..

    Hei. Jeg har en del erfaring med den diagnosen. Har jobbet på psykiatrisk avdeling... Det stemmer det som Fadese sier. Men du skal passe litt ekstra godt på deg selv når du er sammen med henne. Ikke det at hun vil gjøre deg noe, men de er fryktelig gode til å manipulere!! (og gjør det ofte)
    Tenk nå er min lille Christiane 9 mnd...

  4. #4
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Borderline..

    En ting jeg vil minne om er at Borderline er egentlig en "sekke" diagnose som inneholder mange ulike typer og symptomer. Derfor opptrer ikke alle likt.
    Endel kan være veldig manipulerende ja men ikke alle.
    At hun har fått en diagnose gjør jo at du har fått bekreftet at noe er galt og at hun er "syk" Det kan jo gjøre at din toleranseterskel kan bli høyere, men du må også¨sette grenser for deg selv.

  5. #5
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Borderline..

    Årsaken til at jeg spør er fordi samværet med henne har voldet både meg og min familie problemer mange ganger. Jeg har ingen fordommer mot mennesker med psykiske sykdommer, og det var på en måte godt å høre at hun har fått en diagnose. Det ga meg svar på mye jeg har lurt på i forhold til henne. Jeg har på en måte hele tiden unnskyldt alt det rare med at hun må jo være syk, og heller vært forsiktig med hva jeg selv utleverer, og verne meg selv for ikke å bli helt spist opp. Alle forhold rundt henne er så tragiske at det er vanskelig ikke å miste nattesøvnen.. Takker for svar.

  6. #6
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Borderline..

    Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert
    Årsaken til at jeg spør er fordi samværet med henne har voldet både meg og min familie problemer mange ganger. Jeg har ingen fordommer mot mennesker med psykiske sykdommer, og det var på en måte godt å høre at hun har fått en diagnose. Det ga meg svar på mye jeg har lurt på i forhold til henne. Jeg har på en måte hele tiden unnskyldt alt det rare med at hun må jo være syk, og heller vært forsiktig med hva jeg selv utleverer, og verne meg selv for ikke å bli helt spist opp. Alle forhold rundt henne er så tragiske at det er vanskelig ikke å miste nattesøvnen.. Takker for svar.

    Svært klokt gjort av deg å verne deg selv og fin familie. Kontakten med endel med borderline kan være tøff, svært tøff.

  7. #7
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    yvma78 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    akershus
    Meldinger
    766

    Sv: Borderline..

    moren min har borderline,men hun er også paranoid zisofren,pluss en del andre diagonoser.har ikke tid til å skrive så mye nå,men lurer du på noe er det bare å sende en pm
    storebror 05
    lillebror 06


  8. #8
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Borderline..

    Sitat Opprinnelig postet av yvma78
    moren min har borderline,men hun er også paranoid zisofren,pluss en del andre diagonoser.har ikke tid til å skrive så mye nå,men lurer du på noe er det bare å sende en pm

    Mange med en Borderline diagnose har også andre psykiske tilleggsdiagnoser.

+ Svar på diskusjon

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine