+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 9 av 9

Diskusjon: Ulønnet permisjon og feriepenger.

Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Nennemor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    32,522

Ulønnet permisjon og feriepenger.

Jeg er hjemme i ulønnet permisjon nå og når sommeren kommer får jeg feriepenger opptjent i fjor. Jeg jobber i det offentlige så jeg får fulle feriepenger fra januar til september da jeg gikk ut i ulønnet permisjon.

Spørsmålet er: Jeg får utbetalt feriepenger på en tid da jeg ikke har lønn, så feriepengene kommer ikke i stedet for en lønning slik de normalt gjør. Betyr det da at når jeg begynner å jobbe igjen så har jeg ingen feriedager med lønn?

Neste år har jeg jo bare feriepenger av de fire månedene jeg skal jobbe til høsten. Det er derfor litt viktig for meg å finne ut om jeg har rett på feriedager med lønn når jeg begynner å jobbe igjen eller ikke, da kunne jeg jo overføre ferie til neste år.

Skjønte noen spørsmålet?
    Nennemor
    Storesøster (f. juli-99) Storebror (f.mars-02) Lillebror (f. oktober -04)

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
    gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv

2.  
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Zip sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Meldinger
    1,839

Sv: Ulønnet permisjon og feriepenger.

Prøver å svare...
    Vet ikke når til høsten du skal begynne å jobbe men er det f.eks 1. august så tjener du deg opp feriedager med lønn utfra hvor lenge du jobber. Vet ikke hvor mange feriedager dere har men vi har 25, da blir det bittelitt over 2 ferie dager med lønn jeg tjener opp hver mnd jeg jobber.
    Neimen ikke lett å finne ut av alt slikt men er slik jeg har regnet med at det er hvertfall.

Måtte tenke litt til. Du har ikke tatt eller skal ta ferien i år?. Du har jo feriedager du kan ta i år evnt overføre til neste år.
    Sist endret av Zip; 18-01-2006 kl 13:22
    Storebror -01, Storesøster -03 og Vesla -06

Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Nennemor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    32,522

Takk skal du ha. Jeg skal begynne 1. september så jeg regnet med at jeg har ca. to uker til neste år.

Men det jeg egentlig lurte på var om jeg har krav på ferie med lønn i år. For har jeg det kan jeg jo bare overføre så mye som mulig til neste år. Det jeg er redd for er at jeg ikke har krav på ferie med lønn i år fordi feriepengene betales ut når jeg er i permisjon.
    Nennemor

Seniormedlem
    Zip sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Meldinger
    1,839

Hmmm...tenke litt hvordan vi har det på jobb.
    Du har nok rett på ferie hvis du vil ta det/evnt overføre men da blir de dagene trukket fra utbetalingen som du får og du får vanlig lønn de dagene du da tar ferien. Slik er det hvertfall hos oss. Så blir vel om du vil få alle pengene nå til sommeren eller bare noe og ha lønn når du tar ferie neste år f.eks (ved overføring). Men akkurat hvordan reglene er er jeg usikker på og det er sikkert forskjell fra bedrift til bedrift, har ikke erfaring fra det offentlige men vi har det ganske likt på mange områder .

Æresmedlem
    Rykte
    Nennemor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    32,522

Takk for hjelpen. Du bekrefter deg jeg trodde ja.
    Nennemor

Seniormedlem
    Zip sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Meldinger
    1,839

Sitat Opprinnelig postet av Nennemor
    Takk for hjelpen. Du bekrefter deg jeg trodde ja.
    Det var bra, styra med det der etter jeg hadde vært litt ekstra hjemme med Kristian og måtte holde tunga rett i munnen ja...

Æresmedlem
    Rykte Rykte
    millact sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    10,482

Skjønner spørsmålet ditt og lurte litt på det samme selv, jeg. Jeg er fom februar i ulønnet permisjon.

Der jeg jobber blir vi trukket i lønn for 25 feriedager i juni men får også feriepengene utbetalt i juni. Når vi da tar ut ferie i løpet av året får vi utbetalt vanlig lønn siden vi blir trukket for feriedagene i juni. Jeg ønsket å begynne i jobb igjen i begynnelsen av juli og lurte på hvor mye betalt ferie jeg hadde krav på. Fikk til svar fra personalavdelingen at jeg IKKE hadde krav på betalt ferie i 2006 pga at jeg ikke har lønn i juni å trekke feriedager fra. Skjønner? Så for å fikse problemet begynner jeg å jobbe i slutten av mai og får da en lønn i juni som de kan trekke feriedager av. Dermed har jeg krav på betalt ferie i 2006.

Dette kan sikkert variere fra bedrift til bedrift osv. Men slik som dette gjøres det i Statoil.
    05
    08

Æresmedlem
    Rykte
    Nennemor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    32,522

Jeg skjønner hva du forklarer, men jeg skjønner ikke hvorfor. Rettighetene til betalt ferie i 2006 tjente du jo opp i fjor millact.
    Nennemor

Seniormedlem
    Zip sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Meldinger
    1,839

Lurer litt jeg også. Skjønner at de ikke har noe lønn å trekke av men du får jo en utbetaling i juni uansett (feriepenger) og da kan de jo bare trekke deg for feriedagene der. Slik gjøres det her hvertfall.
    Er jo dumt at de på en måte tvinger deg til å "bruke" ferien i juni (hvis du ikke hadde begynt før i juli), blir vel liksom det egentlig, får alle pengene da??
    Sist endret av Zip; 18-01-2006 kl 18:18

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine