+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33

Diskusjon: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

  1. #1
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Irma sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,245

    Question Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Ja det lurer jeg på i dag. Så "Norge i dag" på NRK en mor som hadde hjemmeundervisning for sine 11 barn, og nektet kontroll ifht til læreplanen. Hun var redd at kommunen ville være oppsatt på å finne noen feil. Hun mente at det var bedre for barna å undervises hjemme i rolige omgivelser, uten mobbing osv. (Fritt etter egen hukommelse).

    Jeg blir litt nysgjerrig på hva folk synes om dette med hjemmeundervisning.

    I følge denne artikkelen er hjemmeundervisning noe som er i ferd med å ta av. http://www.dagbladet.no/pds/2000/08/14/215267.html

    Kjenner du til noen som har hjemmeundervisning?
    Hva synes du om hjemmeundervisning, er dette noe for deg og dine barn?
    Positive/negative konsekvenser?
    Poden 2005 og Pjokken 2008

  2.  
  3. #2
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tjorven75 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    4,569

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Dette synes jeg er helt feil.

    Foreldre kan ikke alt. På en skole er det forskjellige lærere i forskjellige fag, og det er det jo et poeng med.

    Dessuten er skolen en sosial arena. Man lærer å forholde seg til mennesker med forskjellig reaksjonsmønster enn det man er vandt til.
    Tjorven
    stolt mor til snuppa (januar 2005) og knerten (oktober 2007)

  4. #3
    Nabbe
    Gjest

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Jeg skal hjemmeskole mine barn, men av litt andre årsaker Vi tenker på å flytte til Algerie, men da vil jeg hjemmeskole de i norsk skolesystem, for at de ikke skal tape når vi kommer hjem igjen. Eller, tape vil de nok neppe gjøre, uansett, fordi i Algerie så er pensum i biologi feks i femte klasse det jeg lærte i niende... Mattepensum i syvende klasse der nede tilsvarte gamle 1MA fra Almenfag... Men jeg tenker mest på språket, og at det kanskje blir for tøfft. Unger er det nok av der nede i gata uansett, så jeg tror ikke de taper sosialt. Det er alltid barn å leke med, fordi de går på skolen på skift der nede uansett.

    Jeg kjenner folk i Norge som hjemmeskoler barna. Noen på religiøst grunnlag (muslimer, som ikke vil at barna skal ha KRL og ellers lære om andre religioner før barna er modne nok) eller idealistisk grunnlag (kanskje ville hatt de på Steiner men bor for langt vekke, eller ymse andre lignende grunner). Noen av disse barna er velutviklete, smarte barn, som er helt normale, noen få mangler totalt sosiale antenner. Men jeg tror det blir som foreldrene gjør det til selv, jeg! Om barna er hjemmeskolet tror jeg deltakelse i fritidsaktiviteter etc er veldig viktig for at barna skal få sosialisert seg med jevnaldrende, for å vite hvordan jevngamle barn tenker og gjør, reaksjonsmønstre etc. Dette kan feks ikke ett barn som er hjemme alene med en hjemmeskolende mamma lære, om de ikke er sammen med andre. Lek i gata er minst like viktig, eller viktigere, det å være sammen med andre i uformelle settinger.

  5. #4
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kasia sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Meldinger
    3,837

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Selv om jeg skulle vært i stand til å lære bort de kunnskapene som er oppført i læreplanen så ser ikke jeg på hjemmeundervisning som noe alternativ for mitt barn.

    Slik jeg ser det så er barnehage, skole og arbeidsplasser viktige sosiale arenaer i samfunnet. Hvis man velger bort skole for barna sine så frarøver man dem en viktig del av sosialiseringsprossessen som andre mennesker får. De skal tross alt leve som en del av samfunnet når de en dag blir voksne, og da er det viktig å vite hvordan verden fungerer utenfor husets fire vegger. Et hjem er, uansett antall medlemmer i husstanden, en privat arena. For å lære viktige sosiale koder, samhandling med andre mennesker, og en viktig sak som er at alle mennesker er forskjellige som individer, så er skolegang en nødvendighet. Det er etter mitt syn en nødvendighet for å kunne fungere godt i samfunnet.

    Det kan godt være andre har positive erfaringer ved hjemmeundervisning og fravær av skolegang, men jeg tror ikke jeg hadde klart å lære barna min å forholde seg til alle de mennesketyper som finnes i samfunnet, uten at de har en sosial arena utenfor hjemmet.

  6. #5
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Maya80 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    moss
    Meldinger
    3,623

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Kusina til mannen min gjør det, men di bor i statene. Hun er visst veldig dyktig og utdannnet lærer. Hun er ikke fornøyd med skolen der borte. Hun er amrikansk det er faren hennes som kommer fra norge.
    Jeg kunne aldri ha gjort noe sånt, men det er mere for di jeg ikke har evnen selv til å lære henne det hun trenger av skoleting oppover. Ikke att hjemmeundervisning er så fælt. Synes vel folk må få lov til å bestemme hva di ønsker for sine barn, å att dem er sikker på att di klarer å få lært di det di terenger.
    -99 -06 -08 Januar-11

  7. #6
    nolo
    Gjest

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Jeg kjenner til en familie som har hjemmeskole, og ungene lærer nok det de skal faglig. Men jeg syns det er dårlig gjort overfor ungene å holde dem utenfor det fellesskapet skolen tilbyr.

    Hvis mine unger hadde hatt det vondt på skolen, og jeg bodde langt fra andre skoler ville jeg muligens vurdert det. Ellers er jeg en sterk tilhenger av enhetsskolen, og tror det beste for mine unger er å gå på den lokale skolen.

    I skolen opplever de fellesskap, mangfold, urettferdighet, vennskap, krangling, lek, sport osv. Dette vil jeg ikke at barna skal gå glipp av.

  8. #7
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Sitat Opprinnelig postet av nolo
    Jeg kjenner til en familie som har hjemmeskole, og ungene lærer nok det de skal faglig. Men jeg syns det er dårlig gjort overfor ungene å holde dem utenfor det fellesskapet skolen tilbyr.

    Hvis mine unger hadde hatt det vondt på skolen, og jeg bodde langt fra andre skoler ville jeg muligens vurdert det. Ellers er jeg en sterk tilhenger av enhetsskolen, og tror det beste for mine unger er å gå på den lokale skolen.

    I skolen opplever de fellesskap, mangfold, urettferdighet, vennskap, krangling, lek, sport osv. Dette vil jeg ikke at barna skal gå glipp av.
    Signerer denne jeg. Det fellesskapet barnet opplever i skolehverdagen er med på å forberede det til den store verden. Kan man ikke samhandle med andre, så har man et problem. Det vil man ikke lære i samme grad ved å være hjemme tror jeg.
    Enhetsskolen er i utgangspunktet en god tanke, men den kunne gitt litt større rom for unger som ikke helt passer inn i A4-rammen.

  9. #8
    tyren11
    Gjest

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Sitat Opprinnelig postet av Tjorven75
    Dette synes jeg er helt feil.

    Foreldre kan ikke alt. På en skole er det forskjellige lærere i forskjellige fag, og det er det jo et poeng med.
    Jeg er ikke helt enig i det med at på en skole er det forskjellige lærere i forskjellige fag. Når jeg gikk på barneskolen hadde vi iallefall den samme læreren i alle fag untatt håndarbeid. (I formingen hadde vi delt klasse hvor halve klassen hadde sløyd og andre halve håndarbeid hvert sitt halvår - og da kunne jo ikke vår lærer som hadde sløydklassen være på to steder på en gang).

    På ungdomskolen og videregående var det derimot noe helt annet....

    Glemte å si at jeg synes denne damen burde godta at de sjekket henne da, og hun instisterer på at hun vil undervise selv. Det må jo være en betryggelse å vite at man gir barna sine den kunneskap de faktisk har krav på å få.

  10. #9
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Hjemmeundervisning er et godt tilbud til barn, det er jeg overbevist om!

  11. #10
    Lisse
    Gjest

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Hjemmeundervisning kan være bra i noen tilfeller. Det avhenger selvsagt av kompetansen til de som undreviser og hvordan skolealternativet er.
    Men barna mister jo viktig sosial omgang og ikke minst sosial trening med andre barn så av den grunn er jeg nok litt skeptisk til hjemmeundervisning. Ville ikke valgte til mine egne barn

  12. #11
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    him sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Meldinger
    2,931

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Jeg ville ikke hatt hjemmeundervisning for mine barn for min del. Jeg ville ha

    Jeg tror nok at jeg er kompetent nok faglig til å undervise (i alle fall i barneskolen ), men jeg tror barn trenger å ha kontakt med andre barn og andre voksne enn foreldrene. Selvfølgelig er det mulig å tenke seg sitvasjoner hvor barn har masse kontakt med andre barn og andre voksne selv om de får hjemmeundervisning, men det er ikke mitt liv.

    Fin diskusjon

  13. #12
    linka-mor
    Gjest

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Bra og bra....I korte perioder kan det nok være både fint og artig, men mener bestemt att barna trenger allsidig stimulans i lek og arbeid med andre barn og voksne...

  14. #13

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Det å lære å skrive er en del av skolen, den kunne vi nok fint tat hjemme, men det å klare seg litt på egenhånd, bygge opp sin egen sosiale vennekrets og sosiale forhold er noe annet, det er noe de ikke kan få hjemme. Å bruke mesteparten av livet sitt hjemme med mamma og søsken tror jeg ikke gagner barn i det lange løp. Og ja, en blir dømt av lærere og andre elever i skolen, dette er en del av livet og noe man må lærer seg. Dette er jo også noe som eksistere i den voksnes arbeidsliv.

    Men hjemmeskole pga. at en flytter til et fremmed land, ja det blir jo en helt annen sak
    Mamma til Synniva mars04 , Vilde des07 og Hermine juli10

  15. #14
    Polyanna
    Gjest

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Sitat Opprinnelig postet av him
    Jeg ville ikke hatt hjemmeundervisning for mine barn for min del. Jeg ville ha

    Jeg tror nok at jeg er kompetent nok faglig til å undervise (i alle fall i barneskolen ), men jeg tror barn trenger å ha kontakt med andre barn og andre voksne enn foreldrene. Selvfølgelig er det mulig å tenke seg sitvasjoner hvor barn har masse kontakt med andre barn og andre voksne selv om de får hjemmeundervisning, men det er ikke mitt liv.

    Fin diskusjon
    Signerer denne.


    Ellers tror jeg nok det finnes tilfeller der det rent FAGLIG kan være minst like utbytterikt med hjemmeundervisning. Det var jo et tilfelle nå nylig hvor en 18-åring akkurat har fullført juridikum, pluss en masse andre universitetsfag. Selv sier han at han ikke er særlig glup, men i hjemmeundervisningen hadde de lagt vekt på måter å tilbærme seg stoffet på som gjorde ham godt forberedt på å studere (finne stoff selv og bearbeide det, for eksempel).

  16. #15
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    safran sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Sted
    Classified
    Meldinger
    4,823

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Hjemmeundervisning kan være et alternativ dersom man av ulike årsaker ikke kan/bør gå i vanlig skole, men barnet går jo glipp av det fellesskapet man skal sosialiseres gjennom. Med mindre man har en mengde barn i skolealder...
    Damned if you do, doomed if you don't

  17. #16
    Tullejenta
    Gjest

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Som flere andre har nevnt, skolen er litt mer enn det rent faglige, og det blir vanskelig å tilby hjemme. Selv i tilfeller der ungene ikke liker seg på skolen tror jeg det er det beste at de heller lærer seg å takle vanskelige situasjoner (så sant det ikke er fare for liv og helse selvfølgelig).

  18. #17
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Jeg ville ikke valgt hjemmeundervisning for mine barn. Synes de mister et vesentlig aspekt ved bhg/skole - nemlig det å lære seg å omgås andre, ta hensyn, få lekekamerater/venner og hele den sosiale biten.

    Dessuten må det jo bli ganske tøft (iallefall i starten?) med rollemodell-situasjonen når mor eller far skal ha systematisk læring hjemme, på en måte som gjør at barna skal holde tritt med de på skolen.

    Hjemmeundervisning pga utlandsreise etc er litt annerledes.

  19. #18
    nolo
    Gjest

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Sitat Opprinnelig postet av Skremmern
    Hjemmeundervisning er et godt tilbud til barn, det er jeg overbevist om!
    Hva mener du?
    Er det bra tilbudet finnes, altså at det går an å ta barna ut av skolen?
    Eller syns du hjemmeundervisning er bedre enn vanlig skole?
    Og kan hvem som helst drive hjemmeundervisning?

  20. #19
    Lionmom
    Gjest

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    Jeg er positiv til hjemmeundervisning, men vet ikke helt om det passer for vår familie. Tror det er mange faktorer som spiller inn med tanke på de valgene man tar. Jeg kjenner til noen som underviser barna hjemme, eller kommer til å gjøre det- og jeg er helt med på grunnen for hvorfor de velger som de gjør, og det er flotte, oppegående foreldre som helt sikkert gir det barna trenger av både sosial og intellektuell lærdom.

    Det er vel kanskje den sosiale biten som bekymrer mange, det at barna ikke får ta del i et fellesskap. Skolen er et slikt fellesskap.
    Men på den andre siden så opplever man jo fellesskap på andre måter også, ved at man går på bibliotek, handler i butikk (og feks lærer matte på den måten), kanskje besøker et gamlehjem for å lære litt "inside" om gamledager osv. Den sosiale biten tror jeg man kan dekke på mange andre måter egentlig, og som i enkelte tilfeller kanskje er mer naturlig enn å "stue sammen" 30 8-åringer i div klasserom?
    Jeg tror foreldre som velger å undervise barna hjemme gjerne er kreative og finner på gode og engasjerende måter å lære på. Samt at de følger barnets utvikling og behov.
    Noe annet jeg har synes godt om, er hvordan barna gjerne kan lede an for interesse og virkelig fordype seg i ting! Istedetfor at de skal overbevise en lærer om sine kunnskaper og nærmest fortelle en lærer hva som er rett og galt svar, så kan de utifra sin egen interesse og lærelyst finne ut av ting og engasjere seg. På den måten tror jeg lærdommen sitter bedre. Og den ivaretar barnet lyst til å finne ut av nye ting, oppdage og lære og ta til seg kunnskap.

  21. #20
    Tidligere bruker
    Gjest

    Sv: Hva synes dere om hjemmeundervisning for barna?

    .....
    Sist endret av Tidligere bruker; 10-05-2006 kl 09:32

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine