+ Svar på diskusjon
Side 1 av 5
1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 92

Diskusjon: Bra og dårlig skoler i Oslo?

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tinúviel sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2001
    Meldinger
    2,400

Bra og dårlig skoler i Oslo? (lagt til mer om hva jeg søker etter)

Vi skal flytte østover til sommeren. Vi har nå begynt å "snuse" litt på Oslo kommune.

Vi har ikke noe kjennskap eller preferanser på bydeler/områder, men vil nok heller gå for områder med bra skoler.

Dere som bor i Oslo;

Hvilke (barne)skoler er bra? (og hvilke bydeler/område ligger disse i)

Hvilke skoler bør vi styre unna? (og hvilke bydeler/område ligger disse i)

----------------------------------------------------------------------------

Ja, hva mener jeg egentlig med god skole? Det var det da...

Er på jakt etter en skole som har et godt miljø og læringsmiljø.

Vi er ikke interessert i å flytte så mange mil og så viser det seg at Henrik begynner på en skole hvor det er masse mobbing, dårlige lærere osv.

Jeg vil heller ikke ha en skole hvor Henrik blir en språklig minoritet.

------------

Ang bydeler så er Oslo vest (Frogner, Ullern, Vestre Aker) helt uaktuelt. Noe bolig i disse bydelene har vi ikke råd til.

Flytter vi til Oslo ser det ut til at vi nå må kjøpe en leilighet. Selv om vi egentlig ønsker oss et rekkehus/tomannsbolig/enebolig...

Til nå har vi kikket på bydelene St.Hanshaugen, Nordre Aker, Sagene. Og har også kikket på Østensjø og Nordstrand, Søndre Nordstrand. Men vi har ikke "låst" oss til noen bydeler.
    Sist endret av Tinúviel; 13-02-2006 kl 12:11 Begrunnelse: Lagt til mer
    Lillesøster 2009
    Lillestorebror 2007 ~ Storebror 2001

2.  
    Tidligere bruker
    Gjest

Sv: Bra og dårlig skoler i Oslo?

Hei!

Jeg er født og oppvokst i Oslo. Bodd i Bydel Nordstrand hele mitt liv og det er beste østkant om man kan si det sånn. Finnes "finere" steder (og verre), men jeg syntes det er supert her.

Jeg ville ikke bodd i søndre nordstrand, stover/vestli eller groruddalen, Homelnkollen. Uten at jeg helt kan begrunne dette

Ville gjerne bodd Grefsen, Ullern, Gamlebyen, Ekeberg, Bekkelaget osv.

Min personlige mening da. Send meg gjerne pm hvis du lurer på noe under flytting osv. Jeg er ganske godt kjent

Go\jenta
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Pastill
    Hei!

Jeg er født og oppvokst i Oslo. Bodd i Bydel Nordstrand hele mitt liv og det er beste østkant om man kan si det sånn. Finnes "finere" steder (og verre), men jeg syntes det er supert her.

Jeg ville ikke bodd i søndre nordstrand, stover/vestli eller groruddalen, Homelnkollen. Uten at jeg helt kan begrunne dette

Min personlige mening da. Send meg gjerne pm hvis du lurer på noe under flytting osv. Jeg er ganske godt kjent

Må bare få kommentere denne her......tror dette med trivsel i bydeler i Oslo er VELDIG subjektivt. Jeg er også fodt og oppvokst i Oslo, og har bodd forskjellige steder. Jeg har selv b.l.a. bodd i Nordstrand bydel i mange år. Det er en flott bydel,- mye bra, men barnehagetilbudet er f.eks IKKE bra der!Det bor dessuten mange rike folk der, og jeg opplevde da jeg flyttet dit at det var veldig merkepress på skolen. Man var liksom ikke "bra" nok hvis man bare hadde "vanlige" klær. Fokuset på klær og utseendet var enormt i forhold til den bydelen jeg kom fra!
    Jeg vet ikke om det er slik enda, men hvis man velger å bo i en bydel hvor det bor mange med veldig god økonomi,(en god del av de bydelene du nevner,og ikke har super økonomi selv), vil man merke at man skiller seg ut i forhold til det å ha det beste utstyret, merkeklær, aktiviteter osv.
    Dessuten er det svindyrt å bo der! Man bør helst være millionær for å kjøpe seg et hus\rekkehus der! Litt billigere er det på Lambertseter.(Mest leiligheter i blokker) Der er det også koselig.

Selv bor jeg nå på søndre Nordstrand, og trives kjempegodt! Boligprisene er lavere enn på f.eks Nordstrand, og man bor mer nær sjø, skog og mark.
    Bra barnehagedekning er det også i denne bydelen. En bra skole her er Hallagerbakken skole,den kan jeg anbefale!

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Safir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Meldinger
    2,543

Sitat Opprinnelig postet av Pastill
    Hei!

Enig i alt utenom Ullern. Ville heller ikke bodd i Gamlebyen med barn. Synes det er godt å komme ut av "bykjernen".

Nordstrand synes jeg er helt topp!
    Storesøster september 2004
    Mellombror mars 2006
    Lillesøster mars 2009

Tidligere bruker
    Gjest

Barna våre begynner på Disen skole. Visstnok en bra skole. Ganske ny.

Vi bor forresten et par hundre meter fra Groruddalen... syns ikke det er så ille i det hele tatt, jeg Men jeg kommer fra Bærum som jeg personlig syns var litt for ensformig og kjedelig

Alle er jo ulike når det gjelder hva en foretrekker av "øst" eller "vest" etc.

Ja, glemte å si: Disen skole ligger i bydel Nordre Aker.
    Sist endret av Tidligere bruker; 13-02-2006 kl 08:50

Veteranmedlem
    apan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    3,882

Sitat Opprinnelig postet av Line Mich.
    Barna våre begynner på Disen skole. Visstnok en bra skole. Ganske ny.

Vi bor forresten et par hundre meter fra Groruddalen... syns ikke det er så ille i det hele tatt, jeg Men jeg kommer fra Bærum som jeg personlig syns var litt for ensformig og kjedelig

Alle er jo ulike når det gjelder hva en foretrekker av "øst" eller "vest" etc.

Ja, glemte å si: Disen skole ligger i bydel Nordre Aker.
    Jeg bor litt nedenfor Line Mich (tror jeg) og signerer henne... Det er veldig ulikt hva man foretrekker av øst og vest, så var jeg dere ville jeg nok tenkt litt på det også, ikke bare på skolen. Vi vurderer å flytte snart, og ønsker ikke flytte vestover. Dersom jeg skulle valgt ville jeg valgt Nordre Aker (Disen/Grefsen) eller Østensjø (eksempelvis Oppsal - dit er det mange som unge med barn som flytter nå). Da jeg ikke har barn i skolealder ennå, kan jeg dessverre ikke si noe som skoler.
    Sitat Opprinnelig postet av a9ta
    Egentlig trur eg at eg signerer heile innlegget til Apan! (Fornuftig dame du!)

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,615

Vi bor i Gamle Oslo og jeg håper vi aldri må flytte herfra!

Som du skjønner er det delte meninger om hvor det er best å bo i Oslo. Tror du må spesifisere hva som er kriteriene dine, både for et bra bomiljø og en bra skole, så kan vi nok hjelpe deg!

I Gamle Oslo er f.eks Kampen skole suveren, mens Jordal (ungdomsskole) mindre bra.Vålerengen skole er veldig bra, men er kjent for svært dårlig sfo.Tøyen skole er blandt lærere kjent som en svært dårlig skole med dårlig/hardt miljø.

Om dere skal basere flytting på skole, kan det kansje være en ide å kontakte skolen. Snakk med kontaktpersoner på de forskjellige trinn. Da vil dere hvertfall få et inntrykk.
    1998 2003 2005

Veteranmedlem
    apan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    3,882

Men så avhenger det jo helt av hvordan dere vil bo. Som Ronja nevner antar jeg bomiljø spiller en liten rolle tross alt. I noen bydeler er det bare mulig å bo blokk for eksempel... Ser dere for dere blokk, rekkehus, stort hus? Hage?

Tidligere bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av apan
    Men så avhenger det jo helt av hvordan dere vil bo. Som Ronja nevner antar jeg bomiljø spiller en liten rolle tross alt. I noen bydeler er det bare mulig å bo blokk for eksempel... Ser dere for dere blokk, rekkehus, stort hus? Hage?
    Og for eksempel rekkehus ser jeg mye av (i boligannonsene) på Oppsal, feks. Der bodde kusina mi før, og det er skikkelig koselig der syns jeg.

Ellers kunne du jo sjekke ut Løren skole i bydel... hm... Grunerløkka el Bjerke. Det er en helt ny skole, derfor tror jeg du skal kunne finne mange artikler på nettet om skolen. Kjenner ingen som går der, men vi ser skolen fra stuevinduet til svigermor, og den ser iallefall fin ut på avstand.
    I områdene rundt Løren skole finner du både hus, rekkehus og blokker.

Veteranmedlem
    apan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    3,882

Sitat Opprinnelig postet av Line Mich.
    Og for eksempel rekkehus ser jeg mye av (i boligannonsene) på Oppsal, feks. Der bodde kusina mi før, og det er skikkelig koselig der syns jeg.

Ellers kunne du jo sjekke ut Løren skole i bydel... hm... Grunerløkka el Bjerke. Det er en helt ny skole, derfor tror jeg du skal kunne finne mange artikler på nettet om skolen. Kjenner ingen som går der, men vi ser skolen fra stuevinduet til svigermor, og den ser iallefall fin ut på avstand.
    I områdene rundt Løren skole finner du både hus, rekkehus og blokker.
    Løren skole ligger nok i Bjerke ja; og de bygger veldig mye i det området for tiden.
    Vi ser på rekkehus på Oppsal nå og jeg kan bare bekrefte at det er poppis.. Fint at mange vil flytte et sted, og vi har blitt kjempeforelsket i området, ikke så fint at det blir så dyrt av det...

lykkeliten02
    Gjest

Det er nok feil, det er ingen bydeler der det kun finnes blokker. Alle bydeler i Oslo, utenom kanskje noen av sentrumsbydelene, har en blanding av blokk, rekkehus og villaer.
    Jeg har bodd på Stovner(gamle del med hovedsaklig hus og rekkehus), Høybråten, Torshov og Grefsen. Flotte bydeler med veldig god nærhet til marka, bade-og skimuligheter. De førstnevnte har gode fritidsmuligheter som liten alpintbakke, lysløyper, stor idrettsforening med mange forskjellige idretter, ridesenter, idrettshaller, tennisbaner, storsenter m.m. Men t-bane til sentrum tar 25 minutter, hvis du ikke bor på den gamle delen der tog fra Høybråten tar 15 min. Da jeg gikk på skole var de fleste bra, det er noe man må orientere seg om når man flytter, det er jo litt subjektivt, det er ingen barneskoler i Oslo som blir rangert.
    Grefsen er det også veldig flott bo, mange av de samme tilbudene som over i nærheten, men litt kortere kjørevei til byen. Dyrt. Torshov er jeg ikke så kjent med når det gjelder barn, personlig ønsker jeg ikke å bo midt i byen med barn. Men bor man sentrumsnært er det jo mange parker og grøntområder.
    Kjøpepress tror jeg man møter de fleste steder, men er litt mer utpreget i noen bydeler når det gjelder høye priser. Dessuten, boligprisene kan jo variere veldig, du må nok opp i ca 3 millioner i Nordstrand bydel for et rekkehus, og 1,8 kanskje på Stovner, men det er jo egentlig dyrt i hele Oslo, spesielt for hus. Jeg er også ganske godt kjent i Oslo, selv om jeg nå bor i Ski, så jeg svarer gjerne på spørsmål.
    Har ikke skolebarn ennå, og dette forandrer seg ofte også. Nå svarer vi alle på noe du egentlig ikke spurte om da...
    Sist endret av lykkeliten02; 13-02-2006 kl 11:12

Veteranmedlem
    apan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    3,882

Sitat Opprinnelig postet av lykkeliten02
    Det er nok feil, det er ingen bydeler der det kun finnes blokker. Alle bydeler i Oslo, utenom kanskje noen av sentrumsbydelene, har en blanding av blokk, rekkehus og villaer.
    Jeg har bodd på Stovner(gamle del med hovedsaklig hus og rekkehus), Høybråten, Torshov og Grefsen. Flotte bydeler med veldig god nærhet til marka, bade-og skimuligheter. De førstnevnte har gode fritidsmuligheter som liten alpintbakke, lysløyper, stor idrettsforening med mange forskjellige idretter, ridesenter, idrettshaller, tennisbaner, storsenter m.m. Men t-bane til sentrum tar 25 minutter, hvis du ikke bor på den gamle delen der tog fra Høybråten tar 15 min. Da jeg gikk på skole var de fleste bra, det er noe man må orientere seg om når man flytter, det er jo litt subjektivt, det er ingen barneskoler i Oslo som blir rangert.
    Grefsen er det også veldig flott bo, mange av de samme tilbudene som over i nærheten, men litt kortere kjørevei til byen. Dyrt. Torshov er jeg ikke så kjent med når det gjelder barn, personlig ønsker jeg ikke å bo midt i byen med barn. Men bor man sentrumsnært er det jo mange parker og grøntområder.
    Kjøpepress tror jeg man møter de fleste steder, men er litt mer utpreget i noen bydeler når det gjelder høye priser. Dessuten, boligprisene kan jo variere veldig, du må nok opp i ca 3 millioner i Nordstrand bydel for et rekkehus, men det er jo egentlig dyrt i hele Oslo, spesielt for hus. Jeg er også ganske godt kjent i Oslo, selv om jeg nå bor i Ski, så jeg svarer gjerne på spørsmål.
    Har ikke skolebarn ennå, og dette forandrer seg ofte også.
    Ok. Ikke bare blokker, men generelt sett er det flere bydeler med svært lite hus.... I bydel Sagene er det meget få hus med mindre man er klar for et trehus til 5 mill i Maridalsveien. I bydel Gamle Oslo er det ikke skrekkelig mange hus, selv om det er noen når du nærmer deg Ekeberg. I bydel Grunerløkka er det hus hvis du er klar for et verneverdig et på Rodeløkka...
    Mitt poeng var vel at hvis man skal gi råd til en som bor 50 mil unna, så tenker jeg på det generelle inntrykket i bydelen. Og dersom jeg feks fant ut at jeg ville bo i Sagene bydel ville jeg blitt rimelig skuffet over dårlig utvalg hvis jeg lette etter et hus der...

Forøvrig koster et rekkehus minst 3 mill i de fleste bydeler nå, med mindre du drar et stykke opp i Groruddalen.

LisaB
    Gjest

Anbefaler følgende nettsted for info om skoler i Oslo:
    https://lextra.oslo.kommune.no/ude/kvalitetsportalen

Her er det bare å velge skole så har du masse data du kan sammenlikne skolene mellom. Som du ser er det enorme forskjeller på kvaliteten i Oslo skolen. (Vel og merke hvis du måler kvalitet i resultater).

lykkeliten02
    Gjest

Ok. Ikke bare blokker, men generelt sett er det flere bydeler med svært lite hus.... I bydel Sagene er det meget få hus med mindre man er klar for et trehus til 5 mill i Maridalsveien. I bydel Gamle Oslo er det ikke skrekkelig mange hus, selv om det er noen når du nærmer deg Ekeberg. I bydel Grunerløkka er det hus hvis du er klar for et verneverdig et på Rodeløkka...
    Mitt poeng var vel at hvis man skal gi råd til en som bor 50 mil unna, så tenker jeg på det generelle inntrykket i bydelen. Og dersom jeg feks fant ut at jeg ville bo i Sagene bydel ville jeg blitt rimelig skuffet over dårlig utvalg hvis jeg lette etter et hus der...

Forøvrig koster et rekkehus minst 3 mill i de fleste bydeler nå, med mindre du drar et stykke opp i Groruddalen.
    Ja, jeg skrev jo med unntak av noen av sentrumsbydelene som de du nevner, poenget mitt er at de fleste bydeler er mer variert mht til boligmasse, tilbud og mennesker enn det det kan se ut som ved første øyekast...sånn som de som prater om Groruddalen som noe som er litt dårlig og lite attraktivt. Slik jeg kjenner det, har stedene stor variasjon og jeg kjenner mange som er svært lokalpatriotiske når det gjelder f.eks Stovner eller Rødtvet. Mange uttaler seg uten å kjenne stedene.
    Men vi svarer jo egentlig på noe som ikke er spurt etter, det var jo skoler hovedinnlegger lurte på

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tjorven75 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    4,569

Jeg vet ikke helt hvor rike dere er, men det er ENORME prisforskjeller rundt om i byen når det gjelder boliger. Tror nok som regel dette er mer utslagsgivende for hvor man velger å bo enn hvilke skoler som er best.

Vi bor på Vålerenga og synes det er helt suverent. Massevis av parker og uteområder samtidig som det er veldig sentralt. Prisene er heller ikke så verst.

Har dessuten hørt at Vålerenga skole er veldig bra og SFO er nettopp pusset opp for en liten formue. Jordal skole har visst et litt tøft miljø, men det er en ungdomsskole. (Siden snuppa vår er 1 år bekymrer vi oss ikke for det enda.)

Selv kunne jeg ALDRI tenkt meg å bo i Holmenkollen eller på Ullern, Bygdø eller lignende.
    Tjorven
    stolt mor til snuppa (januar 2005) og knerten (oktober 2007)

Supermedlem
    *Måne* sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    936

I groruddalen må du faktisk lete lenge for å finne et rekkehus under 2,8 mill.... Prisene stiger helt villt i Oslo!

Seniormedlem
    Tonjemor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,750

Som Tjorven sier her oppe så er det store prisforskjeller i byen vår.
    Vi har bosatt oss i søndre nordstrand. Det er en barnevennlig bydel, kort vei til tur terreng og kort vei til stranda om sommeren.
    Hovedsaken til at vi flyttet hit var at vi fikk mest for pengene i denne bydelen. Vi hadde ikke det største budsjettet når vi flyttet hit for snart 3 år siden. Her hvor vi bor er det gode muligheter til å få et 80m2 rekkehus til 1,2 mill.I Oslo er dette svært overkommelig.
    Vi har bodd her i snart tre år og trives utrolig godt. Vi driver å titter etter større rekkehus/hus i samme området. Vi har ikke lyst til å flytte herfra.

Når det gjelder skolene her så har jeg ikke hørt noe negativt. Vi har ikke skolebarn selv, men naboen min har barn på både barne og ungdomstrinn, hun er veldig fornøyd med skolene. Noen andre vi kjenner har en som begynte på skolen i høst og de er også svært fornøyd.
    Adelen 07.09.02
    Amelia 26.10.07

Seniormedlem
    Tonjemor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,750

Sitat Opprinnelig postet av Capella
    Som Tjorven sier her oppe så er det store prisforskjeller i byen vår.
    Vi har bosatt oss i søndre nordstrand. Det er en barnevennlig bydel, kort vei til tur terreng og kort vei til stranda om sommeren.
    Hovedsaken til at vi flyttet hit var at vi fikk mest for pengene i denne bydelen. Vi hadde ikke det største budsjettet når vi flyttet hit for snart 3 år siden. Her hvor vi bor er det gode muligheter til å få et 80m2 rekkehus til 1,2 mill.I Oslo er dette svært overkommelig.
    Vi har bodd her i snart tre år og trives utrolig godt. Vi driver å titter etter større rekkehus/hus i samme området. Vi har ikke lyst til å flytte herfra.

Når det gjelder skolene her så har jeg ikke hørt noe negativt. Vi har ikke skolebarn selv, men naboen min har barn på både barne og ungdomstrinn, hun er veldig fornøyd med skolene. Noen andre vi kjenner har en som begynte på skolen i høst og de er også svært fornøyd.
    www.oslo.kommune.no

Her kan du titte på hjemmesidene til de forskjellige bydelene og gjøre deg opp din egen mening.
    Adelen 07.09.02
    Amelia 26.10.07

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,615

Sitat Opprinnelig postet av LisaB
    Anbefaler følgende nettsted for info om skoler i Oslo:
    https://lextra.oslo.kommune.no/ude/kvalitetsportalen

Her er det bare å velge skole så har du masse data du kan sammenlikne skolene mellom. Som du ser er det enorme forskjeller på kvaliteten i Oslo skolen. (Vel og merke hvis du måler kvalitet i resultater).
    Vel. Noen kvaliteter lar seg jo rett og slett ikke måle. Min gamle barneskole på beste vestkant er er for eksempel en "bra skole" etter disse standardene. Men trangsynt, elitistisk, snobbete og full av "dannet" mobbing av alle som mangler korrekt familiebakgrunn. Da sender jeg mye heller ungen min på Tøyen skole. Så kan han lære å omgås all slags folk på skolen (unntatt sosser, men dem har vi nok av i familien ). Det han evt taper på det rent faglige, skal vi nok kompensere for hjemme.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 5
    1 2 3 4 5 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine