+ Svar på diskusjon
Side 2 av 5
FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 92

Diskusjon: Bra og dårlig skoler i Oslo?

lykkeliten02
    Gjest

Sv: Bra og dårlig skoler i Oslo?

Sitat Opprinnelig postet av ronja76
    Vel. Noen kvaliteter lar seg jo rett og slett ikke måle. Min gamle barneskole på beste vestkant er er for eksempel en "bra skole" etter disse standardene. Men trangsynt, elitistisk, snobbete og full av "dannet" mobbing av alle som mangler korrekt familiebakgrunn. Da sender jeg mye heller ungen min på Tøyen skole. Så kan han lære å omgås all slags folk på skolen (unntatt sosser, men dem har vi nok av i familien ). Det han evt taper på det rent faglige, skal vi nok kompensere for hjemme.
    Enig, men noen anser sikkert det du beskriver som det eneste riktige for dem
    Ellers er det vel sånn at enkelte skoler har overvekt av barn med fremmedspråklig bakgrunn, og jeg anser ikke det for å være et fortrinn for hverken de eller etnisk norske barn. Men har ikke førstehånds erfaring med det, men synes det sier seg selv.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tinúviel sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2001
    Meldinger
    2,400

Takk for svar!

Jeg har lagt til mer i hovedinnlegget for å prøve å forklare mer hva jeg er ute etter. Ble kanskje litt uklart først.
    Lillesøster 2009
    Lillestorebror 2007 ~ Storebror 2001

Maggie74
    Gjest

Eneste skolen jeg vet om i Oslo er en privatskole, Østmarka skole, men der er de flinke, dah!

lykkeliten02
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Umuriel
    Takk for svar!

Jeg har lagt til mer i hovedinnlegget for å prøve å forklare mer hva jeg er ute etter. Ble kanskje litt uklart først.
    Leste hovedinnlegget på nytt. Det er klart du kan få tips og råd her fra forskjellige bydeler, men om en skole har mobbing eller ikke, godt miljø kan være subjektivt. På en skole kan det alltids være 4 elever som ikke trives og resten synes det er topp...spørs hvem man spør. Akkurat det å være språklig minoritet kan man styre unna, for det er lett å sjekke ut.
    Synes det er bedre at dere finner et sted der dere kan se ut til å trives og har råd til, framfor å flytte etter en skole som kan vise seg å være helt annerledes enn det dere fikk inntrykk av først.

Seniormedlem
    Tonjemor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,750

Skulle bare skyte inn at du kan jo ringe rundt til skolene og ta kontakt med FAU. De ser jo skolen fra foreldrenes synsvinkel og er sikkert bevisst på eventuelle rykter ol.

Etter å ha sjekket litt ut på nett om skolene i mitt nærmiljø (Bjørndal skole og Seterbråten skole) ser jeg at mobbing, rasisme ol står sterkt i skolens ånd. Det virker som om de fleste skolene engasjerer seg sterkt mot mobbing.
    Adelen 07.09.02
    Amelia 26.10.07

Tidligere bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Go\jenta
    Må bare få kommentere denne her......tror dette med trivsel i bydeler i Oslo er VELDIG subjektivt.

Det er jo derfor jeg skrev at dette er min personlige mening.
    Man vokser opp og venner seg til forskjellig. Jeg har aldri vært borti at det er horribelt motepress osv her. Skal være enig i at barnehagetilbudet er elendig, men skolene er bra
    Jeg kunne ikke tenkt meg å bo på Holmlia da feks, bla fordi jeg syntes det er for langt ut av byen.

Tidligere bruker
    Gjest

Sv: Bra og dårlig skoler i Oslo? (lagt til mer om hva jeg søker etter)

Sitat Opprinnelig postet av Umuriel

Er på jakt etter en skole som har et godt miljø og læringsmiljø.

Vi er ikke interessert i å flytte så mange mil og så viser det seg at Henrik begynner på en skole hvor det er masse mobbing, dårlige lærere osv.

Jeg vil heller ikke ha en skole hvor Henrik blir en språklig minoritet.

Til nå har vi kikket på bydelene St.Hanshaugen, Nordre Aker, Sagene. Og har også kikket på Østensjø og Nordstrand, Søndre Nordstrand. Men vi har ikke "låst" oss til noen bydeler.
    Det med å bli en minoritet på skolen er vel en av grunnene til at jeg styrer litt unna Groruddalen og søndre nordstrand. Må vel understreke her at jeg ikke er rasist.

De bydelene du ser på syntes jeg alle er bra. Bydel Østensjø. feks Manglerud syntes jeg virker bra St Hanshaugen og Sangene er jo litt mer i sentrum da.

Go\jenta
    Gjest

[QUOTE=Pastill
    Jeg kunne ikke tenkt meg å bo på Holmlia da feks, bla fordi jeg syntes det er for langt ut av byen.[/QUOTE]

Hæ? Bussen fra Holmlia bruker 6-7 minutter til Sæter, som er midt i Nordstrand bydel....altså ligger Holmlia noen få minutter fra Nordstrand...

Toget fra Holmlia bruker 12 min. til Oslo sentralstasjon..Ekspressbussen bruker 12-13 min til byen.Trikken fra Kastellet (Nordstrand) bruker til sammenligning 16 minutter til Oslo s,og fra Lambertseter med t-banen til sentrum er det 22 min.(nå vet jeg ikke hvor på Nordstrand du bor, da...) så reiseveien til sentrum er faktisk kortere fra Holmlia.....!

Tidligere bruker
    Gjest

Hæ? Bussen fra Holmlia bruker 6-7 minutter til Sæter, som er midt i Nordstrand bydel....altså ligger Holmlia noen få minutter fra Nordstrand...

Toget fra Holmlia bruker 12 min. til Oslo sentralstasjon..Ekspressbussen bruker 12-13 min til byen.Trikken fra Kastellet (Nordstrand) bruker til sammenligning 16 minutter til Oslo s,og fra Lambertseter med t-banen til sentrum er det 22 min.(nå vet jeg ikke hvor på Nordstrand du bor, da...) så reiseveien til sentrum er faktisk kortere fra Holmlia.....!
    Ekeberg

Go\jenta
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Pastill
    Det med å bli en minoritet på skolen er vel en av grunnene til at jeg styrer litt unna Groruddalen og søndre nordstrand. Må vel understreke her at jeg ikke er rasist.
    Det å gå på skole på søndre Nordstrand betyr ikke nødvendigvis å være en minoritet på skolen!

Eldste datteren min går i første klasse på Hallagerbakken skole (søndre Nordstrand), og i hennes klasse med 18 elever, er de kun 3 elever med fremmedspråklig bakgrunn. På Lusetjern skole går det nok flere barn med fremmedspråklig bakgrunn, men jeg tror allikevel ikke at de med norskættet bakgrunn er i mindretall.
    Jeg synes forøvrig det er positivt at barna mine går i klasse med og lærer seg å omgås og respektere mennesker med en annen kulturbakgrunn enn oss!

Som du kanskje skjønner, Pastill, så prøver jeg å plukke vekk "fordommer" som jeg mener endel (og kanskje du?)har om Søndre Nordstrand, og som ikke viser seg å stemme overens med virkeligheten.
    Her på søndre Nordstrand finnes det borettslag hvor man finner mange fremmedspråklige. Ønsker man ikke det, finner man andre borettslag hvor de er i mindretall. Jeg opplever at jevnt over er søndre Nordstrand et godt og trivelig sted å bo, svært barnevennlig, med gåavstand til skog sjø og strand, ja til og med en bondegård i nærmiljøet!

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,615

På 32 av 142 oslo-skoler er det flere minoritetsspråklige elever enn etniske norske elever. Men bare på et fåtall av disse er de norske barna en minoritetsgruppe, den norske gruppa er som regel større enn alle andre etnisiteter (pakistansk, somalisk, osv). Med mindre man da deler i to grupper: De norske på den ene sida og de andre på den andre. Slik tror jeg ikke barna deler seg, for å si det sånn.

Etnisk mangfold er forresten ikke noe problem i seg selv. At håndteringen av det er mer eller mindre vellykket forskjellige steder er en annen sak.

Go\jenta
    Gjest

Ekeberg
    Oj, da har du sikkert fin utsikt!!!!

Tidligere bruker
    Gjest

Oj, da har du sikkert fin utsikt!!!!
    Bor rett ved svingen der Skrik ble malt. Trives kjempegodt her.

Jeg vet at det ofte går fortere med tog kollektivt, men her har jeg faktisk gangeavstand til byen hvis jeg vil, samtidig som man ikke har følelsen av å bo i byen overhodet.

Go\jenta
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av apan
    Løren skole ligger nok i Bjerke ja; og de bygger veldig mye i det området for tiden.
    Jeg har bodd på Løren i Bjerke bydel! Veldig koselig, MEN Løren skole ligger rett ved siden av Ringveien, kun en skillevegg skiller fra veien. (mulig den bygges i tunnel etterhvert), og det er enormt med trafikk og forurensning der!

Det eldste barnet vårt hadde astma og eksem, så vi valgte å flytte derifra.....tilstanden bedret seg med en gang!

Tidl. bruker
    Gjest

Det å anbefale bydeler i Oslo er ikke lett nei. De fleste synes vel at akkurat der de bor er det beste.
    Datteren min går på en skole hvor det er ca.67 % med innvandrer bakgrunn.
    Ser ikke på dette som noe problem i det hele tatt. Ikke gjør datteren min det heller. Man må huske på at de fleste barn med innvandrerbakgrunn som går på grunnskolen nå faktisk er tredje generasjon innvandrere.
    Er veldig fornøyd med skolen ellers.
    Vi bor to minutter fra skogen, 20 min med t-bane til byen. Så og si bilfritt på området her. Rekkehus til under 2,5 mill.
    Dette er bydel Alna.

tyren11
    Gjest

St Hanshaugen og Sangene er jo litt mer i sentrum da.
    På St. Hanshaugen sogner man bla. til Ila skole og Møllergata skole. Ila skole er jo totalt nedslitt, og fysisk sett tror jeg denne skolen må være en av de verste i Oslo. Og bor man slik at man må krysse Waldemar Thranesgt. så har man jo heller ikke den beste skoleveien.... Møllergata vet jeg ikke så mye om, men den er vel en av de skolene som har svært få etniske norske barn (dersom det skulle ha noe å si).

Tidligere bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Maggie74
    Eneste skolen jeg vet om i Oslo er en privatskole, Østmarka skole, men der er de flinke, dah!
    Hvis man er ute etter en kristen skole, vel og merke!

Ser du har tittet på Sagene og St. Hanshaugen, det er bydeler jeg har kjennskap til.

Sagene:
    I bydelen er det tre barneskoler; Sagene, Lilleborg og Bjølsen. Sagene og Bjølsen har også ungdomsskoler sammen med barneskolen. Jeg er vokst opp på Bjølsen og gikk på Bjølsen skole og trivdes kjempegodt. Jeg vet de har hatt endel problemer med miljøet en periode, men dette har de greid å snu. Mye også fordi flere ressursterke familier har flyttet/blitt boende i bydelen.
    En ting å bekymre seg for er at det planlegges å slå sammen ungdomstrinnet på Bjølsen skole med Sandaker videregående, dette vil føre til at 12 og 19åringer vil gå på samme skole. I tillegg er Sandaker VGS en ren yrkesskole som har opplevd en del problemer. Både elever og foreldre på Bjølsen er i mot sammenslåingen siden de endelig har fått en godt miljø, men det virker desverre ikke som om de blir hørt.

Østkantavisa har skrevet endel om denne saken og annet som skjer i bydelene Sagene/Grünerløkka/Gamle Oslo, der får du vite mer om bydelene litt fra innsiden.

I St. Hanshaugen/Bislet-området vet jeg om to skoler, det er Ila og Bolteløkka. Ila er en ganske stor skole, men har så vidt jeg vet ganske bra miljø, med elever fra forskjellig bakgrunn. BOlteløkka er visstnok også en koselig skole.

Virker som de fleste skolene har sine egne hjemmesider, fant dem når jeg googlet. Hvis du søker på bydelen først finner du ut hvilke skoler som sogner til de forskjellige bydelene.

Velkommen til Oslo!

Tidligere bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av tyren11
    På St. Hanshaugen sogner man bla. til Ila skole og Møllergata skole. Ila skole er jo totalt nedslitt, og fysisk sett tror jeg denne skolen må være en av de verste i Oslo. Og bor man slik at man må krysse Waldemar Thranesgt. så har man jo heller ikke den beste skoleveien.... Møllergata vet jeg ikke så mye om, men den er vel en av de skolene som har svært få etniske norske barn (dersom det skulle ha noe å si).
    Ila skole er i ferd med å bli pusset opp, og har absolutt ikke dårlig miljø. Møllergata skole derimot er ikke spesielt bra.

Store veier er endel av Oslo, derfor finnes det både lyskryss og skolepatruljer.

Men som flere har sagt, hva som er en bra skole er det selvfølgelig delte meninger om!

Seniormedlem
    Tonjemor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,750

Jeg må si meg enig i mye av det Gojenta skriver. Det er mange som har fordommer mot søndre nordstrand uten å helt vite hva de snakker om.
    Det er som Gojenta sier, noen borettslag er det mange minoriteter og i andre borettslag er det få. Søndre nordstrand er en bydel preget av eneboliger, hus/rekkehus, leiligheter og noe blokkbebyggelse.
    Jeg har inntrykk av at det blir satset stort på barn her da dette er bydelen i Oslo med flest barn og unge. Idrettsmiljøet (hvertfall hos oss) er kjempebra, det er skigruppe,fotballgruppe, friidrett, dans osv. Kor og speider, bydelen har tilbud for enhver smak.
    Adelen 07.09.02
    Amelia 26.10.07

Veteranmedlem
    apan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    3,882

Sitat Opprinnelig postet av lykkeliten02
    Ja, jeg skrev jo med unntak av noen av sentrumsbydelene som de du nevner, poenget mitt er at de fleste bydeler er mer variert mht til boligmasse, tilbud og mennesker enn det det kan se ut som ved første øyekast...sånn som de som prater om Groruddalen som noe som er litt dårlig og lite attraktivt. Slik jeg kjenner det, har stedene stor variasjon og jeg kjenner mange som er svært lokalpatriotiske når det gjelder f.eks Stovner eller Rødtvet. Mange uttaler seg uten å kjenne stedene.
    Men vi svarer jo egentlig på noe som ikke er spurt etter, det var jo skoler hovedinnlegger lurte på
    Sånn ja. Da skjønner jeg hva du mener. Det var ikke negativt ment fra meg, og jeg tenkte ikke på Groruddalen - der vet jeg at det finnes mye ulik bebyggelse, tenkte mest på feks egen bydel, Sagene. Men her stortrives jeg, så jeg synes ikke det er noen ulempe med mye blokker, bare vrient å finne et hus her! :

Nå har jo hovedinnlegger lagt inn litt mer siden sist jeg skrev. Dersom jeg skulle kjøpt leilighet i byen ville jeg kjøpt i bydel Sagene. Jeg har bodd her i 5 år og stortrives. Den eneste grunnen til at vi ser utenfor bydelen er at vi ønsker oss et lite hus/rekkehus.
    Ang skoler i bydelen har jo Glitterchick lagt inn mye om det. Man vet jo aldri hvordan årene fremover blir, men bydelen er klart i vekst, mange ressursterke familier her, som hun nevner, og mange som ønsker å bli boende. Blant annet tillates loftsutbygging i gamle gårder for å prøve å beholde familiene.

Direkte billig er det vel ikke her, men mye billigere enn i mange andre bydeler. Jeg synes man i vurderingen bør ta med at for prisen for en leilighet i bydel St Hanshaugen og Nordre Aker vil man få et rekkehus i Søndre Nordstrand. Sånn overordnet sagt, heng meg ikke for detaljene... . Jeg reklamerer også gjerne for Søndre Nordstrand der jeg har inntrykk av at stadig flere ressursterke opprinnelig norske (ift det du sier om at du ikke ønsker at sønnen din skal bli en minoritet) velger å bosette seg. Jeg har flere venner som bor der og som trives svært godt. Både på Holmlia og på Bjørndal. Det går raskere med tog til Skøyen feks fra Holmlia enn det tar med buss fra Sagene til Skøyen. Som et tankekors.
    Sitat Opprinnelig postet av a9ta
    Egentlig trur eg at eg signerer heile innlegget til Apan! (Fornuftig dame du!)

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 5
    FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine