+ Svar på diskusjon
Side 4 av 5
FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 92

Diskusjon: Bra og dårlig skoler i Oslo?

Tidligere bruker
    Gjest

Sv: Bra og dårlig skoler i Oslo?

Nå er det jo snart ingen som har råd til å bo i Oslo, så vi må jo nordover og østover i byen alle som en. I hvertfall vi som har vanlige inntekter, ingen lottomillioner eller foreldre vi kan se frem til å arve snarlig. Det vil jo si at samtlige bydeler, også de som tradisjonelt har vært litt sånn eh... er i ferd med å fylles med helt alminnelige folk med jobber, barn og hund. Hele Oslo har stort sett nærhet til sjø og/eller marka, grøntområder (mye mer m2 grønt pr pers enn feks i Bergen, marka og byfjellene ikke medregnet) og andre gode ting.

Kanskje vi blir naboer etterhvert? Mannen lengter etter flere med skarre-R og et hjerte som står i Brann....Jeg bryr meg ikke om slike bagateller.

Forresten: Jeg er oppvokst på et rart lite sted, der et fåtall av foreldrene til de i klassen min interesserte seg for skolen, hadde noe særlig utdannelse selv eller var opptatt av hva ungene deres LÆRTE. Lærerne var enten så gamle at de også hadde undervist min far, eller sånne midt på- eller under-treet-lærere som hadde flyttet dit/hjem pga jakt, jordbruk, fiske og muligheten til å drive disse hobbyene uten å bli forstyrret av for mye jobb.

Jeg gjorde det allikevel svært bra på skolen, selv om jeg kjedet meg litt etterhvert og sikkert ville fått flere utfordringer på en skole der snittet var litt høyere. Men med nogenlunde ressurssterke foreldre som hjelper til, er det vel så greit å være den flinkeste i en gjennomsnittlig klasse, som å være gjennomsnittlig i en flink klasse. Eller tar jeg feil?

lykkeliten02
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Madam Mim
    Jeg gjorde det allikevel svært bra på skolen, selv om jeg kjedet meg litt etterhvert og sikkert ville fått flere utfordringer på en skole der snittet var litt høyere. Men med nogenlunde ressurssterke foreldre som hjelper til, er det vel så greit å være den flinkeste i en gjennomsnittlig klasse, som å være gjennomsnittlig i en flink klasse. Eller tar jeg feil?
    Du tar nok ikke helt feil der

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    apan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    3,882

Sitat Opprinnelig postet av Majsa
    Fra Vålerenga syklet jeg ned på 10 min.
    Øh ja. Men fra Vålerenga tar det også et kvarter med buss... Har nemlig bodd på Vålerenga selv.

Jeg gidder ikke gå inn i en avstandsdiskusjon med en som måler hvor langt det er til sentrum etter standarden "på sykkel i nedoverbakke halve veien og på flata resten". De fleste skal jo hjem igjen også og forøvrig er det ikke så mange som jobber akkurat på Oslo S. I tillegg vil jeg minne om at omtrent halve året i Norge er det rimelig umulig å bruke sykkel.

Det er helt greit at du ikke hadde sansen for å bo på Søndre Nordstrand, men å bruke som argument at det tok en hel halvtime fra dør til Oslo S blir for dumt. Da jeg bodde på Torshov og jobbet på Skøyen brukte jeg tre kvarter, og Torshov/Sagene regnes vel som en rimelig sentral bydel. Det er vel omtrent bare Gamle Oslo, Grunerløkka og deler av Nordre Aker som vil være aktuelle om du skal bruke mindre tid enn en halvtime til Oslo S.

Skal si det ble temperatur i denne diskusjonen! Om ikke annet kan vel hovedinnlegger konkludere med at det er mange forskjellige meninger om det glade Osloliv .
    Sist endret av apan; 14-02-2006 kl 21:16
    Sitat Opprinnelig postet av a9ta
    Egentlig trur eg at eg signerer heile innlegget til Apan! (Fornuftig dame du!)

Supermedlem
    Soon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Åkrene
    Meldinger
    1,101

Sitat Opprinnelig postet av Pastill
    Hei!

Jeg er født og oppvokst i Oslo. Bodd i Bydel Nordstrand hele mitt liv og det er beste østkant om man kan si det sånn. Finnes "finere" steder (og verre), men jeg syntes det er supert her.

Jeg ville ikke bodd i søndre nordstrand, stover/vestli eller groruddalen, Homelnkollen. Uten at jeg helt kan begrunne dette

Ville gjerne bodd Grefsen, Ullern, Gamlebyen, Ekeberg, Bekkelaget osv.

Min personlige mening da. Send meg gjerne pm hvis du lurer på noe under flytting osv. Jeg er ganske godt kjent
    Jeg er født og oppvokst innerst i Groruddalen, og synes det er kjempe fint der, skulle gjerne bodd der, men vi hadde ikke råd til å kjøpe noe i Oslo. (Bor nå v/Lillestrøm/fetsund, også et kjempe fint område.) Kan ikke si så mye om skolene i Groruddalen ettersom jeg ikke har barn i skolealder, og de lærerene som var på skolene jeg gikk på er ikke der lenger.
    Når det gjelder Grefsen (/Kjelsås), så er det et av de mest populære stedene i Oslo, så det er nokså dyrt der…
    Soon

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Majsa sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    8,244

Det var da voldsomt til følelser dette satte i sving, da.

1. - Vi flytter fra New York om ganske nøyaktig én måned, og NEI, jeg ville heller ikke latt Aurora vokse opp her.

2. - Jeg fortalte kun om min opplevelse av å bo på Holmlia, og forventer ikke at alle andre skal dele den med meg. Men man skal visst være forsiktig, for folk som bor der ute nå er tydeligvis fryktelig hårsåre.

3. - Uansett hvordan man snur og vender på det er det forskjell på å kunne sykle til byen på 10-15 minutter/ta bussen i 15 min. og å måtte ta bussen i 10 min. og så vente på toget som tar 12 min. Da jeg var barnløs og gikk på byen hver helg kunne jeg gå hjem fra byen, og tok jeg taxi kostet det under halvparten av hva det koster til Holmlia. Så fortell meg ikke at det er like sentralt, da ler jeg meg ihjel.

Men for all del, jeg har aldri sagt at de som lar barna sine vokse opp der er uansvarlige eller ikke vet hva de gjør eller noe i den duren, hvis noen oppfattet det slik. JEG vil bare aldri flytte dit igjen. Er det greit?
    Sist endret av Majsa; 15-02-2006 kl 00:01
    aurora nov 04 - hannah mai 07 - blågg

Go\jenta
    Gjest

- Jeg fortalte kun om min opplevelse av å bo på Holmlia, og forventer ikke at alle andre skal dele den med meg. Men man skal visst være forsiktig, for folk som bor der ute nå er tydeligvis fryktelig hårsåre.
    Jeg er vanligvis ikke spes. hårsår av meg, men jeg blir provosert av at en som ikke har bodd her på 10 år kommer og lesser av seg så mye negativt om en hel bydel, når mange av oss som bor her nå opplever det stikk motsatte!
    Sist endret av Go\jenta; 15-02-2006 kl 00:03

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    NovemberEmma sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    2,441

Her fant jeg litt bilder fra Ljan:

Det er utrolig aktivt i nærmiljøet og på skolen.
    Foreldrene deltar og det arrangeres masse turer, basarer osv.
    Det ligger ovenfor vervenbukta og nedenfor Nordstrand. Riktignok er det en del dyre villaer
    i området men som sagt finnes det billige alternativer i nærheten av
    skøyte/fotballbane/strand og skog. Anbefales om du vil ha et trygt og
    pent sted som ikke er svindyrt.

Ta en titt på : http://www.ljan.gs.oslo.no/index.htm
    Emma04 & Celina06

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Majsa sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    8,244

Sitat Opprinnelig postet av Go\jenta
    Jeg er vanligvis ikke spes. hårsår av meg, men jeg blir provosert at en som ikke har bodd her på 10 år kommer og lesser av seg så mye negativt om en hel bydel, når mange av oss som bor her nå opplever det stikk motsatte!
    Det er greit.
    Du har selvsagt førstehåndskunnskap om NY, du.

Vennligst LES INNLEGGENE MINE SKIKKELIG før du beskylder meg for å rakke ned på hele bydelen. Gjør det, gå tilbake og les hvert ord med et åpent sinn, og uten "dritt lei av at folk raskker ned på "Søndre Nordstrand"-brillene.

Go\jenta
    Gjest

Det er greit.
    Du har selvsagt førstehåndskunnskap om NY, du.

Vennligst LES INNLEGGENE MINE SKIKKELIG før du beskylder meg for å rakke ned på hele bydelen. Gjør det, gå tilbake og les hvert ord med et åpent sinn, og uten "dritt lei av at folk raskker ned på "Søndre Nordstrand"-brillene.
    Du uttaler deg negativt om Holmlia og Bjørndal i en tråd som omhandler å anbefale\ikke anbefale skoler. Er ikke Holmlia og Bjørndal en STOR del av søndre Nordstrand?

Nei, jeg har ikke førstehåndskunnskap om NY, men uttaler meg på grunnlag av det jeg har hørt? (skjønte du ikke ironien?)
    Men du sier jo selv at du ikke ville la barnet ditt vokse opp der......
    Sist endret av Go\jenta; 15-02-2006 kl 13:58

Veteranmedlem
    apan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    3,882

3. - Uansett hvordan man snur og vender på det er det forskjell på å kunne sykle til byen på 10-15 minutter/ta bussen i 15 min. og å måtte ta bussen i 10 min. og så vente på toget som tar 12 min. Da jeg var barnløs og gikk på byen hver helg kunne jeg gå hjem fra byen, og tok jeg taxi kostet det under halvparten av hva det koster til Holmlia. Så fortell meg ikke at det er like sentralt, da ler jeg meg ihjel.
    Jeg tar ditt poeng, men mitt er at det er få steder i Oslo man kan ta bussen fra i 15 minutter og være midt i sentrum. De fleste stedene tar det en halvtime fra - minst, så det å trekke frem "en halvtime fra dør til dør" som helt håpløst, høres helt på tur ut. Dersom man vil ha kortere avstander enn det, bør man ikke flytte til en såpass stor by i det hele tatt for plutselig bytter man jobb og havner et annet sted. Da jeg bodde på Vålerenga, eller Galgeberg for å være nøyaktig, var det ganske riktig kort vei til byen, men tre kvarter til Skøyen tok det nå likevel.

Dersom man feks jobber på Skøyen vil faktisk det å bo nær toget gjøre at du er mye raskere på jobb enn om du bor inne i Oslo. Jeg mener ikke at dette alene gjør at man skal flytte til Holmlia, men for en barnefamilie kan jo det være ganske relevant å ta med i vurderingen. Så går det jo an å velge å bo et sted på Søndre Nordstrand som er litt nær toget, med vilje.
    Ser for meg at reisen til jobb er adskillig mer relevant som mål på avstand enn taxi fra byen, sånn for en familie. For unge som er ute på byen mye er jeg selvfølgelig enig med deg, som ung og singel ville jeg aldri flyttet ut dit - for litt dyrt med taxi er det ja. Den gang ville det veltet budsjettet mitt helt, men med min frekvens på ut-turer nå skulle jeg nå gjerne spandert den taxituren hver 4. måned...

Jeg mener ikke nødvendigvis at Søndre Nordstrand er løsningen, men jeg synes man får gi et reelt bilde av hvordan det er der dersom det først er en som ber om råd. Og da er 12 minutter med tog til byen rimelig sentralt til å være Oslo. I tillegg vil jeg nevne at det er vel i stor grad de siste årene det har vært en meget positiv utvikling i bydelen, så jeg tviler ikke på at ting var annerledes for 10 år siden.
    Sist endret av apan; 15-02-2006 kl 08:55
    Sitat Opprinnelig postet av a9ta
    Egentlig trur eg at eg signerer heile innlegget til Apan! (Fornuftig dame du!)

Seniormedlem
    Tonjemor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,750

Må bare skrive litt til jeg, er veldig enig med apan over her.
    jeg mener heller ikke at Søndre Nordstrand er det "rette" alternativet, det er viktig at man fremstiller bydeler så rett som mulig når man diskuterer de i en slik tråd som dette.
    Vel uansett, Majsa uttaler seg på grunnlag av det hun opplevde for 10 år siden her. Greit nok det, bydelen har hatt sine problemer, det er vel de fleste av oss fullstendig klar over. 10 år siden er en stund siden nå og jeg er overbevist om at det har vært en endring i bydelen.
    Som Mim sier og så er det så dyrt å bo i Oslo nå at "alle" vanlige mennesker må utover til øst og nord for å ha håp om å kunne kjøpe seg noe i en grei størrelse. Med det så vil det også bli et skifte i disse bydelene. Og jeg tror det har vært det i løpet av de ti årene det er snakk om her. På Bjørndal så er det mange kjempefine villaer i 3,5 mill klassen og rekkehus til 1 mill. Det er en slaig blanding om jeg får si det selv.
    Jeg skjønner at Gojenta blir litt irritert når hun ser sitt (les vårt) nærmiljø og bydel bli generalisert på bakgrunn av gamle erfaringer og rykter.
    Jeg kjenner mange som har hatt store fordommer mot denne bydelen, men som har snudd etter å ha tilbrakt litt tid her ute.
    Jeg er sikker på at uansett hvilken bydel man bor i vil man at bydelen sin skal bli framstillt så rett så mulig. Uavhengig om man bor på Frogner eller Grønland.
    Adelen 07.09.02
    Amelia 26.10.07

rigets_smølf
    Gjest

..........................
    Sist endret av rigets_smølf; 10-12-2007 kl 00:09

Go\jenta
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av rikssmurf
    Gode skoler kan være dårlige skoler hvis man havner i feil klasse med feil lærer - eller omvendt. Og godt er det at de gode skolene kan ligge hvor som helst, og det er ikke alltid det nytter å flytte etter dem.

Alle steder går i bølgedaler. Jeg oppfattet det ikke sånn at Majsa rakket ned på en hel bydel, for det er ganske på samme måte jeg en stund så på min egen Romsås. Hun har en erfaring fra stedet på samme måte som jeg har erfaring fra Nittedal (stedet som helt sikkert er ok, ikke bare består av ett nabolag, har mange skoler men hvor jeg ikke har et ønske om å bo fordi jeg ikke vil det).

Det er veldig lett å reagere, jeg er en oslopatriot og en romsåspatriot og blir veldig sår når noen snakker stygt om min bydel Romsås. Spesielt fra de som ikke vet en dritt. Romsås er som Holmlia et av de mest utskjelte stedene i Oslo og jeg er også utrolig lei. Vi som bor her har en helt, helt annen opplevelse av stedet.

Jeg er så glad jeg bor i Oslo. Ta turen rundt! Det er så uendelig mange flotte steder gjemt rundt omkring. Mange av stedene som allerede er anbefalt vil jeg selvsagt anbefale av estetiske grunner uten at jeg har førstehåndskunnskap om miljø og skole.

Jeg opplever ikke at noen i denne tråden har rakket ned på andre steder og bydeler, men oppfordrer sånn generelt om å trår varsot fram. Både for sin egen del (kan jo være at man finner Stedet), og for de som bor der.

Vi blir boende her, på hurumlandet eller et annet sted vi ikke vet om ennå. Spennende er det.

Til hovedinnlegger! Beklager om jeg ikke svarte på det du spurte om. Lykke til!
    Men synes du overhodet det har noe for seg å anbefale\ikke anbefale ett sted utifra egen erfaringer når man ikke har bodd der på 10 år?

Det har skjedd MYE på 10 år, det være seg kollektivtilbud, skoler,aktivitetstilbud, tilstrømning av mennesker som har flyttet dit osv....det er det som provoserer meg så veldig, fordi jeg mener at man IKKE kan overføre erfaringer fra hvordan ett sted var for 10 år siden til dags dato!!

rigets_smølf
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Go\jenta
    Men synes du overhodet det har noe for seg å anbefale\ikke anbefale ett sted utifra egen erfaringer når man ikke har bodd der på 10 år?

Det har skjedd MYE på 10 år, det være seg kollektivtilbud, skoler,aktivitetstilbud, tilstrømning av mennesker som har flyttet dit osv....det er det som provoserer meg så veldig, fordi jeg mener at man IKKE kan overføre erfaringer fra hvordan ett sted var for 10 år siden til dags dato!!
    Enig, burde ikke "anbefale bort" "ikke anbefale" (hva heter det?) stedet om man ikke har bodd der på ti år. Kan selv ha et ønske om å ikke bo der, men det får holde. Som jeg sa; alle steder går i bølgedaler.

Sa sagt, forsto jeg ikke det det sånn at noen "anbefalte det bort". He he, heter fraråder.

Tidligere bruker
    Gjest

Mange av bydelene det har kommet innlegg både for og mot har jeg ikke førstehåndskunnskap med, så jeg skal unnlate å gå inn på hva jeg tror eller mener om dem. Men på generellt grunnlag kan jeg si at mange bydeler som har opplevd å ha et dårlig miljø, det være seg problemer med nynazisme, rasisme, mobbing, lite tilbud til barn osv. ofte får et veldig sterkt samhold, både mellom de voksne, og barna/ungdommene.
    Noe som igjen gjør at miljøet blir bedre, at foreldre også føler ansvar for andres barn osv.

Det har jeg kjennskap til fra min egen bydel; Sagene. Og jeg kjenner andre som bor i bydeler som har hatt "dårlig rykte" kan fortelle om samme opplevelsen.

Og flere ganger blir det jo forsket på at de "fine" bydelene har det dårligste miljøet, fordi foreldrene ikke er involvert. Men der skjer det mer i det skjulte.

Eria
    Gjest

Mannen min har bodd i Oslo i 7 år, og når vi flytter tilbake dit vil han helst flytte til Torshov sier han.

VIP-Medlem
    Majsa sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    8,244

Jeg prøver en siste gang:
    Jeg uttalte meg om mine erfaringer med å bo på Holmlia for 10 år siden, og sa ikke med et eneste ord at jeg frarådet hovedinnlegger å flytte dit. Overskriften er bra og dårlige skoler i Oslo, og når min erfaring er å komme på videregående og finne ut at læreren på ungdomsskolen bare hadde gått gjennom halve mattepensum blir det dessverre ikke noen lovord om den skolen fra min side. Nevnte ikke skolen med et vondt ord heller, så hva man tar sånn på vei for her er et mysterium for meg. Jeg forteller også at det er 10 år siden jeg bodde der, nettopp fordi jeg vet at en bydel kan gjennomgå store forandringer over tid. Skjønner at det ikke er noe hyggelig når andre ikke liker stedet der du bor, og man føler at det ikke er et riktig bilde som blir lagt frem. Men vær så vennlig, la meg få ha min mening om stedet. Den er ikke kun basert på mine egne erfaringer derfra heller, flere av mine tidligere kollegaer på fritidsklubben jobber der fortsatt, og jeg kjenner flere som fortsatt bor der. Før vi flyttet hit bodde vi på Vålerenga, et sted jeg stortrivdes, og hadde jeg ikke hatt barn ville jeg bodd der for alltid. Men fordi jeg vet at det er mye dårlig miljø på skolene der kommer vi til å flytte derfra når vi reiser tilbake til Norge om noen få år.

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tjorven75 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    4,569

Sitat Opprinnelig postet av Eria
    Mannen min har bodd i Oslo i 7 år, og når vi flytter tilbake dit vil han helst flytte til Torshov sier han.
    Der har jeg også bodd, og flytter dit gjerne igjen. Problemet er at det er vanskelig å oppdrive store leiligheter der (med mer enn 2 soverom). De finnes, men da er prisen forholdsvis høy.

Vi håper og tror at det er mulig å bo sentralt i Oslo selv med små barn.
    Tjorven
    stolt mor til snuppa (januar 2005) og knerten (oktober 2007)

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,345

Sitat Opprinnelig postet av NovemberEmma
    Det er en veldig koselig barneskole på Ljan. Der er det et lite og koselig miljø med masse natur rundt skolen. Det er både dyre og billige hus rundt.
    Bl.a et borettslag med små rekkehus som heter fiskevollen der du kan
    kjøpe leilihet i 1 eller 2 etg. Veldig barnevennlig
    Jeg har bodd på fiskevollen.. Bor du på Ljan?

Ljan er et kjempe fint sted, skulle absolutt øsnke at vi hadde hatt råd til å kjøpe noe her! Skolen på Ljan er liten og god! Har ikke gått der selv, men har venninner og søsken som har gått der! Det er "kort" til byen, samtidig om det er er litt utenfor! Korte avstander til sjøen, skogen og asfalt!

Jeg vil i hvertfall bo på den siden av byen----- FORDI JEG ER OPPVOKST HER! Altså: Ekeberg, Bekkelagt, Karlsrud eller Nordstrand er mitt forslag!!

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    NovemberEmma sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    2,441

Sitat Opprinnelig postet av Cstine
    Jeg har bodd på fiskevollen.. Bor du på Ljan?

Ljan er et kjempe fint sted, skulle absolutt øsnke at vi hadde hatt råd til å kjøpe noe her! Skolen på Ljan er liten og god! Har ikke gått der selv, men har venninner og søsken som har gått der! Det er "kort" til byen, samtidig om det er er litt utenfor! Korte avstander til sjøen, skogen og asfalt!

Jeg vil i hvertfall bo på den siden av byen----- FORDI JEG ER OPPVOKST HER! Altså: Ekeberg, Bekkelagt, Karlsrud eller Nordstrand er mitt forslag!!

Nei jeg bor ikke der nå. Bodde der i noen få år da jeg var liten og
    vi var nyinnflyttere i byen Og det er ikke såååå lenge siden jeg
    var liten Hører fremdeles mye bra om miljøet og det er fint mulig
    å bo der uten å betale for mye. Det er ikke noe utpreget snobbested for
    å si det sånn men det er litt sånn "amerikansk idyll" noen steder.

....dere kranglefanter altså!
    Emma04 & Celina06

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 4 av 5
    FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg