+ Svar på diskusjon
Side 5 av 5
FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 92 av 92

Diskusjon: Bra og dårlig skoler i Oslo?

Probat
    Gjest

Sv: Bra og dårlig skoler i Oslo?

Med fare for at hovedinnlegger har falt av, jeg prøver meg på å nevne erfaringer og inntrykk jeg har fra osloskolene jeg kjenner til.

Sitat Opprinnelig postet av Go\jenta
    Jeg har bodd på Løren i Bjerke bydel! Veldig koselig, MEN Løren skole ligger rett ved siden av Ringveien, kun en skillevegg skiller fra veien. (mulig den bygges i tunnel etterhvert), og det er enormt med trafikk og forurensning der!

Det eldste barnet vårt hadde astma og eksem, så vi valgte å flytte derifra.....tilstanden bedret seg med en gang!
    Løren skole har flyttet inn i et fint nybygg, i god avstand fra Ring 3 og med grøntområder rundt. Det er "halvmidlertidig", dvs, ment å vare 10-20 år. Innen den tid er tunnellen under Økernkrysset ferdig, så kanskje de har reddet den opprinnelige skolen til da. Nybygget er stilig, og jeg har nær familie som har gått/går på Løren og som er veldig fornøyde. Østover så går skolegrensen ved enden av enebolig/småhusbebyggelsen mot Linderud, dvs. at det er lite blokker i skolekretsen, men det er mulig den nye "Lørenbyen" med masse boliger på innsiden/vestsiden av ringen sogner til Løren.

Linderud skole kjenner jeg best til, og jeg vil ærlig talt ikke anbefale den. Skolen er OK, men ikke mer. Lokalene er nyrehabiliterte, men ikke dimensjonert for antallet elever som går der nå. Noen nevnte ganske tidlig i tråden at det kanskje er bedre å være best i en middels klasse enn middels i en god klasse. Det er ikke vår erfaring, vårt barn er frustrert og understimulert, og vi kommer til å søke oss bort fra den skolen.

Både Linderud og Løren ligger i Bjerke bydel, definert som Groruddalen. Forskjelen på disse skolene illustrerer vel at forskjellene er større enn likhetene i den berømmelige dalen. Vil ellers anbefale Bjerke pga. østkantpriser (unntatt Risløkka som er hyggelig men litt dyrere) men bra nærhet til byen (Vi har 13 min. med t-banen til oslo s).

Tonsenhagen skole har godt rykte, og ligger fint til mot marka. Tonsenhagen er et fint område med leiligheter, så det kan være verdt å ta en titt på. Det er også en del rekkehus i nærheten. Også i Bjerke bydel.

Stig og Groruddalen skoler har jeg hørt en del negativt om, og også Ammerud. Men obs. dette er ikke førstehånds kjennskap.

Rødtvedt har en blanding av blokker og eneboliger/rekkehus, og ligger flott til nær marka. Jeg har hørt at skolen er bra.

Bøler skole har godt rykte, og ligger i et område med en blanding av blokker og rekkehus, og noen få eneboliger. Oppsal skole er visst OK, men ikke av de sprekeste. Disse skolene ligger i området rundt Østensjøvannet, som mange er veldig fornøyd med.

På vestkanten har jeg bare kjennskap til Smestad skole, som har dårlige lokaler og ikke så bra rykte. Midtstuen skole har mange snobber, og sliter med at foreldrene pusser advokat på skolen for et godt ord. Jeg kjenner faktisk noen som vurderer å flytte fra Midtstuen på grunn av skolen.

Jeg har kanskje fornærmet noen nå, men ta det jeg har skrevet med en klype salt (Unntatt Linderud og Løren, de er jeg villig til å krangle om ).

Lykke til med valget!
    Sist endret av Probat; 19-02-2006 kl 13:23

amylin
    Gjest

Er ikke helt sikker på hva du betegner som bra og dårlige skoler i Oslo, selv med utdyping, er det antall lærere pr elev eller skolebygg og materiale og ekstra ressurser du anser som en bra skole eller er det kun antall språklige minoriteter Mange ting som betegner en bra eller dårlig skole. Og som lærer vektlegger jeg sikkert helt andre ting til en bra skole enn de som har vært elev ved en skole og syntes den var bra eller dårlig for noen år tilbake.
    Tror de fleste områder i Oslo er bra og bo på, men man må vite hva man er på utkikk etter, blokk, rekkehus eller hus og hvordan nærmiljø man har lyst på. Støtter opp under de forslagene om å ta seg en runde rundt og kikke selv. Har bodd mange steder i Oslo, og det eneste og jeg var sikre på da vi skulle kjøpe for å bo, var at vi skulle unna sentrum med barn. Det er fordi vi ville ha skog og mark litt nærmere og for at det ble for mye trafikk i sentrum for oss. Dessuten ville vi gjerne ha en hage og det er det ikke mange av i sentrum

Probat
    Gjest

Glemte å si at utdanningsetaten har en oversikt over skoletilhørighet i oslo sortert etter skole eller etter adresse. Veldig nyttig for å sjekke hvilken skole en aktuell bolig tilhører.

http://www.utdanningsetaten.oslo.kom...er_juni_05.xls

TBM
    Gjest

Når det gjelder skole:
    Det er ingen fare for at barnet blir blant en norsk minoritet på Søndre Nordstrand eller i Groruddalen. Det er bare snakk om noen ytterst få skoler i Gamle Oslo hvor det skjer, tror kanskje det kan være Tøyen som har 60% innvandrere.

Vi bodde på Torshov til eldstejenta ble 4, men da syntes jeg det var på tide å flytte. Aktiviteter på kveldstid er nesten umulig, fordi parkeringsmulighetene i de sentrumsnære bydelene er helt fullstappet!

Hvis jeg skulle anbefalt deg noen bydeler å se på, ville det absolutt vært østover, fordi der får du som oftest mest for pengene og det er veldig flott med den korte veien til marka.

Trasopp, Oppsal, Bøler, Ulsrud, Skullerud, Lambertseter, Manglerud, Søndre nordstrand/Hauketo og kanskje også utover mot Mortensrud - dette er flotte områder som ligger inntil marka og har forholdvis bra kollektivtilbud inn til sentrum. Om sommeren er det også kort vei til sjø og bademuligheter.

Kjelsås er også bra, prisene avtar litt innover mot marka. Jeg tror også det kan være verdt å kikke på de områdene oppover Grorud-dalen som ligger inntil markagrensa. Årvoll, øverst på Rødvedt, Haugerud/Ammerud - de områdene grenser mot marka, det finnes mange små badevann også!

Her kan det være mye flott! Og - det er mange seriøse planer for hvordan man skal begrense biltrafikken gjennom Grorud-dalen, evt. legge lokk over hele veien. DA blir Groruddalen veldig mye bedre.

LaLuna
    Gjest

Sv: Bra og dårlig skoler i Oslo? (lagt til mer om hva jeg søker etter)

Sitat Opprinnelig postet av Pastill
    Det med å bli en minoritet på skolen er vel en av grunnene til at jeg styrer litt unna Groruddalen og søndre nordstrand. Må vel understreke her at jeg ikke er rasist.
    Det er mulig du ikke er rasist, men du er i alle fall veldig flink til å generalisere.
    Groruddalen består av fire bydeler med tilsammen over 120.000 innbyggere.
    Hvor mange skoler som finnes i hele Groruddalen, aner jeg ikke, men det sier seg selv at det er en god del.
    I alle fall: Groruddalen er Norges 4.største by regnet i innbyggertall, og nordmenn er ikke noen minoritet her.

Folk er forskjellige. Noen trives her og noen trives der, noen trives overalt og andre trives ingen steder.
    Skoler kan være gode eller dårlige alt ettersom hvem man spør. Dessuten kan det variere veldig med hvilke mennesker som holder til der - både elever og lærere. Og dermed kan en skole som var "dårlig" i fjor, være bra i år, fordi en del mennesker er skiftet ut.

Lykke til med valget av bosted, hovedinnlegger! Håper dere vil trives, uansett hvor dere bestemmer dere for å bo.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tinúviel sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2001
    Meldinger
    2,400

Tusen tusen takk for svar, alle sammen!

Jeg skal printe ut alle innleggene og lese nøye alle tipsene jeg har fått.

Vi har fortsatt ikke helt bestemt oss om det blir Oslo eller en av kommunene rett i nærheten. Tenker på det natt og dag, men blir ikke noe særlig klokere.

Det beste ville ha vært å reist og kikket på alle disse områdene. Noe vi i utgangspunktet skulle gjøre. Men fristen for hovedopptaket for barnehager er 1. mars og for i det hele tatt ha sjans på en plass må vi være med her. Derfor stresser vi nå med å finne en bydel/område/kommune å flytte til.

Jeg er redd for at dersom vi søker plass f.eks. i juli så blir vi stående lenge på venteliste. Og å la Henrik gå uten barnehageplass siste året før han begynner på skolen er uaktuelt.
    Lillesøster 2009
    Lillestorebror 2007 ~ Storebror 2001

Veteranmedlem
    apan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    3,882

Bare en ting; hvis du også tenker på kommuner utenfor ville jeg sjekket ut Oppegård (hvor blant annet Kolbotn ligger) og Ski. Det går raskt med tog inn til byen og det er koselige og populære områder å bo i.
    Sitat Opprinnelig postet av a9ta
    Egentlig trur eg at eg signerer heile innlegget til Apan! (Fornuftig dame du!)

Isa
    Gjest

Bare lurer på en ting.. Må det være Oslo? Eller rett i nærheten? Eller for å så det på en anna måte da.,. Hvor langt unna Oslo kunne du/dere tenke dere å bo? Er det no grunn til at det er akkurat Oslo?
    Sist endret av Isa; 18-02-2006 kl 20:29

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    oslo78 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,286

Er lærer på østkanten og synes at skolen jeg jobber på er en god skole hvor lærerne er oppriktig glad i og har omsorg for elevene sine. Dessuten er de fleste lærerne svært dyktige!

Forøvrig bor jeg i Bjerke bydel og stortrives. Sogner til Linderud skole, men bor like langt unna Årvoll. Mulig vi må prøve å søke oss dit? Barnehagedekningen her er faktisk full og det er kort vei til marka, ca 15 minutter med buss til byen og flotte grøntområder og lekeplasser i umiddelbar nærhet. Prisene er ikke så verst - vi har kjøpt tomannsbolig til ca 2,5 mill, 4-roms leiligheter får du fra ca 1,4 mill.
    Oslo78 - stolt mamma til Storebror (juli 04), Lillesøster (juni 06) og Lillebror (januar 10)

Seniormedlem
    Tinúviel sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2001
    Meldinger
    2,400

Sitat Opprinnelig postet av RosaJenta
    Bare lurer på en ting.. Må det være Oslo? Eller rett i nærheten? Eller for å så det på en anna måte da.,. Hvor langt unna Oslo kunne du/dere tenke dere å bo? Er det no grunn til at det er akkurat Oslo?
    Det må ikke være Oslo. Grunnen til at vi vurderer det er at mannen min mest sannsynlig vil få seg jobb i Oslo. Jeg kan ende opp med jobb i Oslo, men også kommuner vest eller øst for Oslo. Sånn sett blir vi da boende i "midten".

Jeg kan få turnusjobb og da er vi avhengig av å ikke bruke så lang tid fra Oslo og til barnehage slik at mannen min også har mulighet til å levere/hente.

Skal vi bo utenfor Oslo vil vi ikke bo mer enn max 30 min unna med offentlig transport. Vi har kikket på Frogner i Sørum, Lørenskog og Ski. I forhold til å være nær besteforeldre og søsken passer Frogner best, men så var det dette med å flytte mer på landet da.... (Sier jeg som er vokst opp på landet...)
    Lillesøster 2009
    Lillestorebror 2007 ~ Storebror 2001

Isa
    Gjest

Hvis du vi bo på landet kan jeg anbefale Røyken!!
    (Røyken i Røyken)
    Tar ca 55 min med tog til Oslo S (blir litt lenge skjønner jeg..)
    Hvertfall landlig her, med kort vei til marka. Masse hus i alle varianter. Og masse Oslo folk som flytter ut hit for å få seg hus og hage!
    Skole med 385 elever. Ikke hørt no om at det er mye mobbing der hvertfall! Og de aller fleste elevene er norske.
    Kan hvertfall anbefale det til alle som har tenkt på å flytte.
    Fra her jeg bor tar det 5 min å gå til stasjonen. 2 min å gå til nærmeste barnehage. Og 15-20 min å gå til de to andre barnehagene, og 15-20 min å gå til barneskolen!
    Alle som bor her syns vi bor veldig sentralt selv om vi bor på landet.
    (kan da og ta med at det tar ca 20 min å kjøre til drammen)..

Uregistrert
    Gjest

hyper Sv: Bra og dårlig skoler i Oslo?

Sitat Opprinnelig postet av ronja76 Vis post
    Vel. Noen kvaliteter lar seg jo rett og slett ikke måle. Min gamle barneskole på beste vestkant er er for eksempel en "bra skole" etter disse standardene. Men trangsynt, elitistisk, snobbete og full av "dannet" mobbing av alle som mangler korrekt familiebakgrunn. Da sender jeg mye heller ungen min på Tøyen skole. Så kan han lære å omgås all slags folk på skolen (unntatt sosser, men dem har vi nok av i familien ). Det han evt taper på det rent faglige, skal vi nok kompensere for hjemme.
    Eii kom til bjørndal heftig sted med mange utlendinger. Her er det ikke no press, godt miljø og mange snille personer

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 5 av 5
    FørsteFørste 1 2 3 4 5

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine