+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Pippilotta sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Nær Bergen
    Meldinger
    635

Medisin som har gått ut på dato

Går det an å ta tabletter som har gått ut på dato? Virker de?

Jeg har ekstrem flyskrekk, derfor har jeg fått beroligende Sobril hos legen min. Men det er jo ikke så ofte jeg er ute og flyr, så jeg har hatt de lenge...

Nå skal jeg fly i slutten av måneden, og når jeg så på tablettene sto det exp. 03/06 på de. Kan jeg ta de eller må jeg til legen for å få nye? Litt dumt å få hastetime pga. noe sånt, men...

Urk, blir helt skjelven bare av å skrive at jeg skal fly...

Tidl. bruker
    Gjest

Sv: Medisin som har gått ut på dato

Nå er vel hovedregelen at man skal følge det som står på, men jeg kan aldri tenke meg at det er farlig når det er så kort tid siden de gikk ut. Vil nok tro de virker akkurat som de skal når de ikke er eldre.

Majala
    Gjest

Jeg tror ikke det er farlig men utgått medisin kan virke på en annen måte eller miste virkningen den er ment for. Jeg ville kjøpt ny. God tur.

Dingo
    Gjest

Man skal forøvrig ikke kaste medisin som har gått ut på dato, men levere det til apoteket

Medisin som kastes i søpla, hives i do eller helles i vasken utgjør en betydelig miljøtilgrising som er farlig for dyr og mennesker..

Jeg tror jeg ville tatt meg en tur til legen og fått nye tabletter. Det er ikke farlig å ta tabletter som er gått ut på dato, men som flere også sier over her så kan tablettene miste virkningen sin.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mor -igjen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    1,547

Jeg er jo enig med alle innlegga over, men på den annen side: hvis du har hatt tablettene lenge og de gikk ut på dato i mars iår kan jeg ikke fatte at effekten blir så veldig redusert på en ekstra mnd. Innen mars iår må de jo garantere for effekten og da er det vel ikke sååå på dagen med denne utløpsdagen. Jeg ville tatt den, og så ordna meg nye til neste gang. Du kan jo høre med apoteket evt ringe til produsenten.

God tur!
    Mor -igjen

med 02 og 05

fabiola
    Gjest

En venninne av meg er farmasøyt. Jeg spurte henne en gang om dette med medisiner som har gått ut på dato. Og når det gjelder tabletter så blir de ikke for "gamle" en mnd. etter utløpstid. De virker nok flere mnd etter dette. Jeg hadde ikke vært redd for å ta de.

Som hun sa selv.. jeg er ikke redd for å ta tabletter som har gått ut for et år siden. For hun mente de virket en god stund etter....

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine