+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 12 av 12

Diskusjon: Reaksjon på grøt/ bytte grøt

  1. #1
    Via
    Gjest

    Reaksjon på grøt/ bytte grøt

    Etter å ha økt grøtporsjonen litt og litt i ganske lang tid har vi kommet dit at Elise får spise så mye hun vil. Tidligere fikk hun grøt rett før hun skulle sove, men i det siste har vi gitt grøten tidligere og tidligere. Dette er pga at hun får så mye energi av den! Hun kan virke små trøtt og være litt sutrete før hun får grøten, men når hun har spist blir hun skikkelig gira! Er blid som bare det og tuller og spreller i vei. Er det flere av grøtbarna her som reagerer slik? Blir nesten litt skremt i blant for det er så voldsomt hvor mye enegi hun får. Hun får nestle sin 4 mnds grøt. Står jo at den er uten sukker, men HS sa at det allikevel er ganske mye karbohydrater i form av andre sukkerarter enn rørsukker, som melke/drue/ fruktsukker o.l. i nestles grøt (vet ikke hvordan det er med andre merker). Kan jo kanskje ha en sammenheng...? Tror jeg skal skifte merke og se om jeg merker noe forskjel.
    Og det bringer meg over på et annet spørsmål. Hvordan gjør dere det når dere bytter til en annen type grøt? Nå er hun jo vant til å få grøt hver kveld så kan jo ikke begynne å kun gi smaksprøve igjen og sakte øke.. Har tidligere latt henne få smaksprøver ved siden av den andre grøten, slik at hun får to grøter, men vet ikke helt om det er bra? Har ikke merket noen reaksjon på det, men er de ikke noe med at de kun skal ha en matsort om gangen? At det er best for magen? Hmmmm.

  2.  
  3. #2
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bea81 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    2,129

    Sv: Reaksjon på grøt/ bytte grøt

    C blir også som regel veldig blid etter at han har fått grøt, men det går helt fint å legge ham likevel. Når jeg har byttet grøt så har jeg bare gjort det tvert, og det har gått helt fint. Nå bytter vi litt mellom maisgrøt og risgrøt fra Nestlé.


  4. #3
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Zoleil sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Meldinger
    1,355

    Sv: Reaksjon på grøt/ bytte grøt

    Nestlés grøter er i alle fall ikke tilsatt noen form for sukkerarter, så det eneste sukkeret som er der, er i så fall kun fruktsukkeret i frukten (f.eks. i hvetegrøt med frukt). Det er derfor ikke sukker i f.eks. Havregrøt med ris og hvete.

    Det gjør nok ikke noe om du gir to ulike produkter samtidig nei, det er bare ved introduksjon at man skal ta én sort i gangen. Men det går jo f.eks. an å benytte en tid på dagen da hun ikke får grøt allerede, til å prøvesmake nye smaker. Min knøtteputt får en full porsjon grøt til kvelds nå, og straks han er bra av forkjølelsen sin , kommer jeg til å benytte formiddagene til å introdusere nye grøter. Synes det har fungert bra før.
    Sist endret av Zoleil; 06-06-2006 kl 21:31


  5. #4
    Via
    Gjest

    Sv: Reaksjon på grøt/ bytte grøt

    Sitat Opprinnelig postet av Zoleil
    Nestlés grøter er i alle fall ikke tilsatt noen form for sukkerarter, så det eneste sukkeret som er der, er i så fall kun fruktsukkeret i frukten (f.eks. i hvetegrøt med frukt). Det er derfor ikke sukker i f.eks. Havregrøt med ris og hvete.
    Det står på nestlès sider at grøten ikke er tilsatt sukker, men det er sukker i grøten, som det står kommer naturlig fra råvarene. Også havregrøt med ris og hvete.. 100 g grøtpulver inneholder 14 g sukker fra sukkerarter (står på næringsinnholdet på pakken eller her :http://www.nestlebarnemat.no/no/prod...-4786E24514BD}.
    Kanskje ikke så mye, og kanskje ikke til å unngå.. Hs mente ihvertfall at det var noe å være oppmerksom på. Jeg har kjøpt maisgrøt (blandes med vann) og havregrøt fra Sverige, med ennå høyere innhold sukker. Skal i hvertfall sammenlikne litt i butikker i morgen og se om andre merker kommer bedre ut av det

  6. #5
    Via
    Gjest

    Sv: Reaksjon på grøt/ bytte grøt

    Sitat Opprinnelig postet av Zoleil
    Det gjør nok ikke noe om du gir to ulike produkter samtidig nei, det er bare ved introduksjon at man skal ta én sort i gangen. Men det går jo f.eks. an å benytte en tid på dagen da hun ikke får grøt allerede, til å prøvesmake nye smaker. Min knøtteputt får en full porsjon grøt til kvelds nå, og straks han er bra av forkjølelsen sin , kommer jeg til å benytte formiddagene til å introdusere nye grøter. Synes det har fungert bra før.
    Det var lurt

  7. #6
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Zoleil sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Meldinger
    1,355

    Sv: Reaksjon på grøt/ bytte grøt

    Sitat Opprinnelig postet av Henriette_78
    Det står på nestlès sider at grøten ikke er tilsatt sukker, men det er sukker i grøten, som det står kommer naturlig fra råvarene. Også havregrøt med ris og hvete.. 100 g grøtpulver inneholder 14 g sukker fra sukkerarter (står på næringsinnholdet på pakken eller her :http://www.nestlebarnemat.no/no/prod...-4786E24514BD}.
    Kanskje ikke så mye, og kanskje ikke til å unngå.. Hs mente ihvertfall at det var noe å være oppmerksom på. Jeg har kjøpt maisgrøt (blandes med vann) og havregrøt fra Sverige, med ennå høyere innhold sukker. Skal i hvertfall sammenlikne litt i butikker i morgen og se om andre merker kommer bedre ut av det
    Åkei, gir meg på den. Men det er sikkert ikke mindre sukker i andre grøter heller da, siden det er naturlig sukker fra råvarene. Jeg tror Nestlé kommer godt ut av det her jeg - Hipp f.eks. tilsetter jo faktisk til og med ekstra sukker i sine grøter. (Slik som Nestlé også gjorde for kort tid siden da... Husker jeg ringte dem og spurte hvorfor de ikke kunne lage babygrøter uten tilsatt sukker, og fikk til svar at det gikk ikke an nei, for babyer liker det som er søtt! )


  8. #7
    Via
    Gjest

    Sv: Reaksjon på grøt/ bytte grøt

    Sitat Opprinnelig postet av Zoleil
    Åkei, gir meg på den. Men det er sikkert ikke mindre sukker i andre grøter heller da, siden det er naturlig sukker fra råvarene. Jeg tror Nestlé kommer godt ut av det her jeg - Hipp f.eks. tilsetter jo faktisk til og med ekstra sukker i sine grøter. (Slik som Nestlé også gjorde for kort tid siden da... Husker jeg ringte dem og spurte hvorfor de ikke kunne lage babygrøter uten tilsatt sukker, og fikk til svar at det gikk ikke an nei, for babyer liker det som er søtt! )
    Nei, sikkert det samme i andre grøter. Skal sjekke litt. Men skjønner ikke helt hvorfor hs peste sånn om spesielt Nestle.. Kan jo være at hun personlig ikke liker det de står for å prøver å overføre det til oss godtroende .

    Så tøft gjordt at du ringte! Men for et svar du fikk! He, he... Går jo tydeligvis ann da.

  9. #8
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Zoleil sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Meldinger
    1,355

    Sv: Reaksjon på grøt/ bytte grøt

    Sitat Opprinnelig postet av Henriette_78
    Så tøft gjordt at du ringte! Men for et svar du fikk! He, he... Går jo tydeligvis ann da.
    Sikkert flere som ringte, så de ga seg etter hvert... Småfolk hadde allerede kommet med sin sukkerfrie på det tidspunktet, så jeg følte egentlig at de ikke hadde noen unnskyldning jeg da. Men det følte tydeligvis han ernæringsfysiologen. Et godt eksempel på at konkurranse fører gode ting med seg!


  10. #9
    Linuz+Jules
    Gjest

    Sv: Reaksjon på grøt/ bytte grøt

    Hei!
    Ville bare si at hvis du vil bruke en grøt helt uten sukker, så kan du lage selv (ikke vanskelig) eller kjøpe Holle på helsekosten.

    Hipp tilsetter ikke sukker i sine grøter lengre (sto det på siste pakke jeg kjøpte ihvertfall), men de tilsetter MME, så det gir jo litt søt smak. Jeg blander uansett med fruktmos, så det blir fruktsmak på grøten. Synes det går lettere å bytte grøt når lillesnupp kjenner igjen fruktsmaken. (Hun elsker banan og pære).

    Jeg synes ikke det gjør noe at barna får i seg "naturlig" sukker fra melk og frukt. Det vil de jo gjøre senere i livet også. Babyer er naturlig glad i søtt pga. morsmelkens søte smak (mye søtere enn kumelk). Men greit å begrense inntaket av rafinert sukker så mye en kan.

  11. #10
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    479

    Sv: Reaksjon på grøt/ bytte grøt

    Sitat Opprinnelig postet av Linuz+Jules
    Hei!
    Ville bare si at hvis du vil bruke en grøt helt uten sukker, så kan du lage selv (ikke vanskelig) eller kjøpe Holle på helsekosten.
    Har du grøtoppskrifter som du vil dele med oss?

  12. #11
    Linuz+Jules
    Gjest

    Sv: Reaksjon på grøt/ bytte grøt

    Sitat Opprinnelig postet av Lúthien
    Har du grøtoppskrifter som du vil dele med oss?
    Her er et par fra boka "Hjemmelaget spedbarnsmat":
    (Har desverre ikke fått rota meg til å prøve dem enda,
    så jeg kan ikke si om de er gode! Men jeg skal altså...)

    Grøt av sammalt hvete
    (Bruk mel tilsatt jern - Nordkronen)

    2 ss sammalt hvete
    1 dl vann
    1 dl melk eller mme
    1 ss fruktpure

    Kok grøten i 6-7 min, tilsett fruktpure til slutt.
    Spe med vann hvis grøten er for tykk.

    Havregrynsgrøt

    2 ss lettkokte havregryn
    3/4 dl melk eller mme
    3/4 dl vann
    1 ts olje
    evt. 1 ss fruktpure

    Bland alt kaldt, kok opp og la koke i 4 min.
    Spe med vann hvis grøten er for tykk.

  13. #12
    Uregistrert
    Gjest

    ;) Sv: Reaksjon på grøt/ bytte grøt

    Hei.
    Min gutt på 5 mnd begynte også med denne for tre dagee siden. Han blir skikkelig hyper etterpå.. vanskelig å roe han! Bytte grøt igjen imorgen så er nok noe i det du sier!

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine