+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 16 av 16

Diskusjon: Ang pass og fly

Tidl. bruker
    Gjest

Ang pass og fly

Kom til å tenke over det plutselig. Kanskje litt dumt spørsmål, men jeg flyr ikke så ofte... Trenger man egentlig pass for å fly innenlands?

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Apple sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    527

Sv: Ang pass og fly

Nei, det trenger du ikke. God tur!

født 23.05.05 uke 33

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Eliin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    1,593

Nei, men gyldig legitimasjon trenger du.
    Mamma til Amanda , født 26.mai 2005

Ja, du trenger gyldig legitimasjon, og de fleste barn har vel ikke annen id enn pass?

Stor (07/02)
    Mindre (07/04)

Minst (06/08)

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Fluke sin avatar
    Medlem siden
    May 2002
    Meldinger
    4,674

Sitat Opprinnelig postet av Hestehoven
    Ja, du trenger gyldig legitimasjon, og de fleste barn har vel ikke annen id enn pass?
    Barn over to (eller var det tre) år trenger ikke legitimasjon når de reiser med foreldre innenlands. Barn under den alderen må ha med fødselsattest for å dokumentere at de er så små at de går gratis.
    -Fluke (Gutt 2002)

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Fluke
    Barn over to (eller var det tre) år trenger ikke legitimasjon når de reiser med foreldre innenlands. Barn under den alderen må ha med fødselsattest for å dokumentere at de er så små at de går gratis.
    Det er opp til 2 år som er gratis når jeg bestilte. Men jeg reiser med en på 8 som betaler, og en på 1/2 år, så jeg regner ikke med å trenge fødselsattest på henne. Ser jo at hun ikke er gamle jenta... Har ikke pass på henne jeg

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Fluke sin avatar
    Medlem siden
    May 2002
    Meldinger
    4,674

Sitat Opprinnelig postet av matelulla
    Det er opp til 2 år som er gratis når jeg bestilte. Men jeg reiser med en på 8 som betaler, og en på 1/2 år, så jeg regner ikke med å trenge fødselsattest på henne. Ser jo at hun ikke er gamle jenta... Har ikke pass på henne jeg
    Du trenger ikke pass innenlands uansett altså, men fødselsattersten er kanskje lurt å ta med sånn for sikkerhets skyld. Du kan jo ringe flyselskapet og spørre. De burde jo se at babyen er under 2 år da.
    -Fluke (Gutt 2002)

Isa
    Gjest

Nye EU regler gjør at man må vise ID ved gaten (vet ikke om de har begynt med det innenlands ennå).
    Mener å huske at det også gjelder barn. Barn har værtfall vist ID de siste gangene jeg har vært ute å fløyet.
    Om det er noe sånt at bare barn over en viss alder trenger å vise ID vet jeg ikke..

Bauche
    Gjest

Da jeg flydde med prinsen var han ca 5 mnd - ingen krevde at jeg måtte vise fram noe som helst for han. Dette var innenlandsflygning.

Når Størstemann på 12 har flydd med Norwegian, har vi alltid fått beskjed om at han må ha med seg gyldig id.

Stor (07/02)
    Mindre (07/04)

Minst (06/08)

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    skilpadda sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    7,079

Sitat Opprinnelig postet av Hestehoven
    Når Størstemann på 12 har flydd med Norwegian, har vi alltid fått beskjed om at han må ha med seg gyldig id.
    Det står i reglementet at man skal ha med legitimasjon når man flyr, tror jeg, ja. Men vi har aldri blitt bedt om å vise det frem, hverken for oss selv eller Lillegutt, hverken hos Norwegian eller SAS/Braathens.
    Skilpadda og Lillegutt (des. 2002)

Isa
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av skilpadda
    Det står i reglementet at man skal ha med legitimasjon når man flyr, tror jeg, ja. Men vi har aldri blitt bedt om å vise det frem, hverken for oss selv eller Lillegutt, hverken hos Norwegian eller SAS/Braathens.
    Men nå er det kommet nye regler

Og på alle utenlandsreiser sjekker de ID ved gaten! Også på barn.
    Selv på reiser til f.eks. sverige hvor man vanligvis ikke har med seg pass.
    Disse reglene (EU regler) skal også gjelde fore innenlandsreise, men om de er begynt å gjelde ennå vet jeg ikke.

Så for å være sikker bør man nok ta med ID til seg selv og barna..

Seniormedlem
    Eliin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    1,593

Sitat Opprinnelig postet av Bauche
    Da jeg flydde med prinsen var han ca 5 mnd - ingen krevde at jeg måtte vise fram noe som helst for han. Dette var innenlandsflygning.
    Ingen spurte vel kanskje, men det er påbudt med gyldig id til alle personer i et reisefølge, og dersom det blir id-kontroll da må man vise det frem. Dette står også klart og tydelig i reisebetingelsene til flyselskapene. Ellers kunne man jo bare bytte billetter seg imellom med eller uten riktig navn på, og det går jo ikke...

Tidl. bruker
    Gjest

Vi reiste nettopp med sas/braathens (innenlands) og måtte ikke vise noe som helst, verken for oss eller 2-åringen.

Seniormedlem
    Eliin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    1,593

Sitat Opprinnelig postet av Gomslork
    Vi reiste nettopp med sas/braathens (innenlands) og måtte ikke vise noe som helst, verken for oss eller 2-åringen.
    Nei, dere måtte ikke vise noe, for dere ble ikke spurt, men den dag dere blir spurt eller at det evt. er kontroll og dere IKKE har med gyldig legitimasjon, da må dere fremskaffe det, ellers blir dere stående igjen.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Apple sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    527

Ja, sikkert lurt å ha med. Selv har jeg aldri hatt det, og har reist ca 10 ganger med lillegutt det siste året. Eneste gangen vi viste pass var til Spania. Reiste til København, og ingen av oss hadde pass med. Hadde ikke skaffet til lillegutt da. Men selvfølgelig best å være på den sikre siden.

født 23.05.05 uke 33

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine