+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 12 av 12

Diskusjon: 6 mnd og hard mage

Tidligere bruker
    Gjest

6 mnd og hard mage

Hun får nå 3 grøt måltider for dagen.
    Og MME 2 ganger for dagen. (hun spiser lite og ofte)
    Problemet er at hun blir så fort hard i magen...
    Selv om jeg har malt oppi hver tallerken og i flasken så stopper det opp.
    Har gitt henne sviskesaft nå i to dager, og det er enda ikke løstnet helt.
    Er såv ondt å se på henne når hun presser så hun skjelver og begynner å grine for det gjør så vondt.

Noen råd?
    Hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne?
    Når vil magen hennes regulere seg så hun ikke får så lett forstoppelse?

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Gabriela sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    I et stort hus...
    Meldinger
    2,347

Sv: 6 mnd og hard mage

Sitat Opprinnelig postet av Tonyea
    Hun får nå 3 grøt måltider for dagen.
    Og MME 2 ganger for dagen. (hun spiser lite og ofte)
    Problemet er at hun blir så fort hard i magen...
    Selv om jeg har malt oppi hver tallerken og i flasken så stopper det opp.
    Har gitt henne sviskesaft nå i to dager, og det er enda ikke løstnet helt.
    Er såv ondt å se på henne når hun presser så hun skjelver og begynner å grine for det gjør så vondt.

Noen råd?
    Hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne?
    Når vil magen hennes regulere seg så hun ikke får så lett forstoppelse?
    Vår lillegutt var så plaget med dette hele første leveår - han fikk tilskrevet "Movicol" på barneklinikken som da var reseptbelagt (fåes nå uten på apoteket) og fra første uke løste problemet seg. Ingen farlige stoffer i eller bivirkninger....blandes ut i vann el annen drikke
    Ikke gi for ofte sviskesaft, for da vil den ikke ha optimal virkning, da tarmen "venner seg til" den.
    Risgrøt og banan binder magen og bør begrenses ved hard mage.....
    Sist endret av Gabriela; 24-09-2006 kl 00:01
    Gabriela
    '92 '02 '04 '07 '10

Tidligere bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Gabriela
    Vår lillegutt var så plaget med dette hele første leveår - han fikk tilskrevet "Movicol" på barneklinikken som da var reseptbelagt (fåes nå uten på apoteket) og fra første uke løste problemet seg. Ingen farlige stoffer i eller bivirkninger....blandes ut i vann el annen drikke
    Ikke gi for ofte sviskesaft, for da vil den ikke ha optimal virkning, da tarmen "venner seg til" den.
    Risgrøt og banan binder magen og bør begrenses ved hard mage.....
    Gir henne maisgrøt..Har gjort det hele veien...
    er havre bedre?
    Noen typer osm er bedre enn andre?
    Skal over på 6 mnd grøtene nå om en uke..

Prøver å ikke gi henne for ofte sviskesaft, emn har vært het rådløs nå de siste dagene
    Ble han bra "for godt" da? Og er du 100 % sikker på at det ikke er noen bivirkninger?
    Sist endret av Tidligere bruker; 24-09-2006 kl 00:49

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Gabriela sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    I et stort hus...
    Meldinger
    2,347

Han har vært kjempebra siden-nå hadde jo han også veldig umodne tarmer i og med prematuriteten, og legen ved bk var så overbevist over dette middelet at han spesialbestilte det fra Danmark (fikk ikke kjøpt det i norge på det tidspunktet). Men i ettertid er det også kommet til apotekene her.
    Kan jo kanskje få litt knip/kvalme av det, men det er vel ingenting ifht. det å ha forstoppelse iallefall. Har du prøvd å hjelpe henne litt med "termometer" eller lignende ? Ofte er det bare litt stimuli som skal til for å få det ut. Jeg ville også ha sjekket om hun kan ha rift/sår som gjør det vondt for henne slik at hun holder igjen ??? Stakkars liten ....
    Litt Biola kan også prøves-det er mageregulerende og vi brukte også det en lang periode....
    Gabriela
    '92 '02 '04 '07 '10

Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    10,052

Malt inneholder gluten. Dersom tarmene til jenta di er umodne kan derfor malt gjøre ting værre. Kanskje ikke så lurt å gi det nå, for du har vel ikke innført gluten i kosten for henne enda?
    - Happy -
    Turbo (-02), Sprell (-03), Liten (-05)

Tidligere bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Gabriela
    Han har vært kjempebra siden-nå hadde jo han også veldig umodne tarmer i og med prematuriteten, og legen ved bk var så overbevist over dette middelet at han spesialbestilte det fra Danmark (fikk ikke kjøpt det i norge på det tidspunktet). Men i ettertid er det også kommet til apotekene her.
    Kan jo kanskje få litt knip/kvalme av det, men det er vel ingenting ifht. det å ha forstoppelse iallefall. Har du prøvd å hjelpe henne litt med "termometer" eller lignende ? Ofte er det bare litt stimuli som skal til for å få det ut. Jeg ville også ha sjekket om hun kan ha rift/sår som gjør det vondt for henne slik at hun holder igjen ??? Stakkars liten ....
    Litt Biola kan også prøves-det er mageregulerende og vi brukte også det en lang periode....
    Snuppis ble født 14 dager for tidlig og når vi reiste hjem var hun nede i 2800. Fikk da beskjed at hun "nesten var en prematur.
    Hun hadde feber for noen dager siden, og da målte jeg jo feberen jevnlig på henne, men det hjalp ikke. Var det fordi hun hadde feber kanskje?

Tidligere bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Happy
    Malt inneholder gluten. Dersom tarmene til jenta di er umodne kan derfor malt gjøre ting værre. Kanskje ikke så lurt å gi det nå, for du har vel ikke innført gluten i kosten for henne enda?
    Må jo le da...(les: litt irritert nå)
    Går til HS og får beskjed om å ikke innføre gluten til henne enda, men jeg må jo bare trykke i henne malt siden hun er så hard i magen.
    Burde ikke de vite det

Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    10,052

Sitat Opprinnelig postet av Tonyea
    Må jo le da...(les: litt irritert nå)
    Går til HS og får beskjed om å ikke innføre gluten til henne enda, men jeg må jo bare trykke i henne malt siden hun er så hard i magen.
    Burde ikke de vite det
    Jo det burde de! Særlig siden de står klart i de nye retmningslinjene at man ikke skal anbefale malt til spedbarn (slik som man gjorde frem til og med 2005)
    - Happy -
    Turbo (-02), Sprell (-03), Liten (-05)

Tidligere bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Happy
    Jo det burde de! Særlig siden de står klart i de nye retmningslinjene at man ikke skal anbefale malt til spedbarn (slik som man gjorde frem til og med 2005)
    Skal jaggu meg ta og gi de en skrape neste gang jeg er inne!!!!
    Kan ikke feilinformere på den måten.
    Blir skikkelig sinna jeg...:grr:

Eller så vil jeg bare si at det endelig har løsnet for henne idag
    Men skal ta og få fatt i det som vi kjøper på apoteket og gi henne..
    Så jeg ikke venner henne itl sviskesaften...

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    julibe sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,311

Jeg må innrømme at jeg synes det høres mye ut med 3 grøtmåltider per dag jeg, når barnet ikke har rundet 6 mnd enda...

Hvor lenge har dere gitt grøt? Kan det være at dere har økt grøtmengdene litt for fort, sånn at tarmene ikke har fått nok tid til å venne seg gradvis til fast føde?

Jeg ville forøvrig heller gitt sviskesaft eller sviskegrøt, framfor å ty til apotekvarer.
    Også ville jeg kanskje byttet ut ene grøtmåltidet med middag.

Husk også at melk skal være hovednæringen til barnet er 9-10 mnd gammelt.
    Sist endret av julibe; 24-09-2006 kl 23:54
    Storebror f. 2004
    Lillesøster f. 2006

Tidligere bruker
    Gjest

Hun har fått grøt siden hun var 4 mnd.
    Hun har gått kun på MME siden hun var 2 mnd. Nå begynner jeg å føle meg skikkelig dårlig her, men fikk beskjed om at når hun hadde gått på et måltid en uke, og det gikk greit, så skulle jeg øke med et måltid osv.
    Og grøten vi lager er nesten som velling å regne i håp om at det skulle være med på å gjøre det lettere for tarmene hennes..
    Middag har jeg ikke begynt å gi henne fordi jeg ikke ville gi tamene hennes mer å jobbe med...men det er kanskje bedre da og gi henne et måltid med middag.
    Og hun runder 6 mnd om et par dager mamma sin store jente gitt

Soløye
    Gjest

Hva med å bytte ut et grøtmåltid med fruktpuré eller grønnsakspuréer? De inneholder mye mer fiber og fiber er i sin tur med på å regulere magen og få avfallsstoffene ut.

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine