+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 19 av 19

Diskusjon: Hvilke kaker MÅ dere ha til jul !

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Asker
    Meldinger
    568

Hvilke kaker MÅ dere ha til jul !

Er litt kakemoms nemlig... De kakene jeg bare må ha er først og fremst Sara Bernard ! De er vel ikke typisk julekaker, men det er bare til jul jeg baker dem. Tror det var hos tanta mi jeg fikk dilla på dem. Jeg lager mange, slik at mamman min også kam få noen. Av henne pleier jeg å få Berlinerkranser ( 2. favoritt) og Goro. Sistnevnte er vel ikke akkurat noe must for meg men.. I år har jeg lagd kokosmakroner også. Tenkte å bake et annet slag også, men ikke bestemt meg helt for hvem ! Jeg elsker også kransekake, men det får jeg i år - så da slipper jeg å bake det. Må også kjøpe sånne havremakroner med sjokolade.
    Hva baker/kjøper dere da ?

Storesøster 1998

2.  
    anemona
    Gjest

Sv: Hvilke kaker MÅ dere ha til jul !

Det varierer litt, men krumkaker pleier jeg å bake hver jul. De slår ann hos de fleste og så er det lettvint å lage.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    1,292

Sara Bernard og kransekake er mine absolutte favoritter! Synes andre julekaker som krumkaker, sandkaker, pepperkaker etc. blir litt for tørre

Jeg kommer derfor til å lage Sara, en fet brownies lignende/konfektkake og delfiakake for det har mannen bestilt. Kransekake får vi av bestefar. Pepperkaker har vi bakt kun for julekortfotografering av storebror (måtte gjøre noe for å komme i julestemning)
    Storebror juli 2005 og lillesøster januar 2007

I år er det kolakaker og risboller og smultringer som frister mest hos meg...så fikk jeg veldig lyst på kransekake nå..... Tror jeg må ha spist meg VELDI lei på julebakst for mange år ssiden, for jeg tenker på alt som tørrt...og at mye smaker det samme...er jo mange like oppskrifter...

MorO fra SM
    Snuppegullet August 10

Medlem
    Happymom sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    i et hus ved sjøen
    Meldinger
    384

Verken jeg eller mannen er særlig glad i småkaker, så jeg orker ikke bake noen av de syv sortene. Har baket ostehorn, og skal bake boller og skolebrød. Kommer også til å bake eplekake, gulrotkake eller sjokoladekake.

Vi har kjøpt pepperkaker, og har kransekake fra dåpen i fryseren.
    Happymom + gullungene -06 -08

Palmen
    Gjest

Jeg er en 7-sorter dame. Litt fordi jeg liker kakene, men mest fordi det er en usedvanlig hyggelig tradisjon: hver desember møtes jeg og pappa en helg for "Pappa og Palmens julekakebakeri" og da gjør vi kun det, baker kaker en hel helg. Litt kaffedrikking, litt prating innimellom, men i det store og hele bare bruker tid sammen og baker. Det har vi gjort i over 10 år nå, og håper det fortsetter!!

Men vi baker altså berlinerkranser, kolapinner, sukkersnipper, krumkaker, sandkaker, serinakaker og konfektkaker(egentlig en slags "maryland cookies"). I tillegg lager vi hjemmelagd konfekt, mmmm.

Vil veldig gjerne ha oppskrift på Sara Bernard! En venninne lager alltid det til jul, det er kjempegodt men ser så komplisert ut?

Hilsen Mor Hubro

Supermedlem
    Maiaa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    786

I år må jeg holde meg unna det meste, siden småen ikke tåler at jeg spiser melk. Men jeg har funnet ut at jeg kan spise de fleste kjøpepepperkaker, og dét er jul for meg!

Ellers er jeg glad i å få servert Delfiakake (uten marsipan!!!), risboller og karamellflarnting som "svigermor" lager.

Matheo, 29.juli 2006 og Oliver, 26. juli 2010

Ingefærkjeks!!
    Skikkelig gode kaker som smaker jul.. Det er den eneste sorten jeg har laget i å, i tillegg til gjærbakst.
    Å så kjøpte pepperkaker, synes de er best. Har kjøpt disse som er i figurer.
    06 & 08
    ----------------------------

tone5020
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Lisas
    Ingefærkjeks!!
    Skikkelig gode kaker som smaker jul.. Det er den eneste sorten jeg har laget i å, i tillegg til gjærbakst.
    Å så kjøpte pepperkaker, synes de er best. Har kjøpt disse som er i figurer.
    Etterlyser oppskrift på gode ingerfær-kjeks! De er nemlig min favoritt også, men jeg pleier bare å kjøpe de i pose, så hadde vært spennende med noen hjemmelagde istedet!

Jeg er ikke så glad i julekaker jeg, det er sjelden de blir oppspist. Det er jo så mye annet godt i jula- mat, dessert, konfekt, annen sjokolade... Nok det syns jeg.

Når vi skal feire jul hjemme, kommer jeg nok til å bake pepperkaker og kakemenn sammen med familien fordi det er koselig. Ellers så tipper jeg at jeg heller kommer til å lage noen andre kaker i stedet for typisk julekaker; sjokoladekake, krydderkake, gulrotkake, noe gjærbakst kanskje. Det er det jeg syns er godt, ingen storfan av tørre harde kaker.
    God guttene mine, 2006 og 2009.

Albah
    Gjest

Jeg baker kokosmakroner og konfektkaker(maryland cookies),
    og mamma baker smultringer og kransekakestenge,
    farmor baker kromkaker.
    Så her er det jevn arbeidsfordelig
    Mamma og mormor baker 400 smultringer i slengen som de gir bort,
    så deler de det rundt. (jeg har fortsatt smultringer i frysa fra i fjor)

Utenom det så må vi jo bake pepperkaker, særlig nå som det er barn i familien!
    Vi skal avgårde til kusina mi i dag og bake pepperkaker og maryland cookies, alle kusinene i familien, det blir koselig!!

Men det blit nå ikke noe 7 slag her.. er ikke så innmari glad i de tørre kakene.. men bestemoren til sambo baker noen skikkelig gode...
    Det er mandelmasse oppi sånne sandkakebeger..
    Vet noen hva det heter??

Palmen: Det med pappaen din er jo helt genialt!! Hørtes veldig koselig ut!
    Sånne tradisjoner er viktige å prøve og holde på.

Satinka
    Gjest

Jeg "må" ha smultringer og noe vi kaller drømmer. Det er små gul-hvite kjeks som er ganske saftig(lagd av smørdeig).. og så har de sprekker i seg.. Mmmm..
    Men jeg har feiret jul sammen med mamma alltid, så da har hun lagd.. Hihi.. Jeg har virkelig ikke tid til å bake.. Så vi kommer sikkert til å kjøpe noe

Tux
    Gjest

Pepperkaker og smultringer
    Meeen kjøper da.....

Supermedlem
    Malinkk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Forblåst by
    Meldinger
    1,468

Ingen!
    Men jeg liker pepperkaker da
    Mamma til 3 flotte jenter.

Husbloggen min http://hammerogmalekost.blogspot.com/

Supermedlem
    Moms82 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    1,077

Jeg er ikke så veldig gla i kaker, men synes risboller og kakemenn hører med i julen! Lager ingen selv da...
    29.juli-06 3.juli-08

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    smbr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Bergen! :-D
    Meldinger
    3,208

Ingenting jeg MÅ ha, men har bakt pepperkaker (mest for kosen og julestemningen ), og kokosmakroner. Hannah har laget kakemenner sammen med morfar. Noe mer er det ingen vits i å lage, for ingen av oss er så veldig på sånne småkaker generelt.

I tillegg tenkte jeg å prøve meg på noen Anishorn som svigermor alltid serverer til julefrokosten første juledag. Men det er mer som brødmat, da. Men de passer så godt til julepålegget.

Tar gjerne imot oppskrift på Sara Bernhard jeg også! Hadde en kollega som alltid lager det til jul, og som skrøt sånn av de. Skulle få oppskriften av henne, men så gikk gikk det helt i glemmeboken. Det høres i hvertfall ut som noe som vil falle mer i smak enn tradisjonelle tørre julekjeks.

Ante
    Gjest

Vi er ikke så glade i småkaker og jeg, men jeg må ha kransekake Den kjøper jeg som regel på Rema - veldig god og akkurat passe stor Har likevel bakt litt i år. Store snupp måtte jo få lage pepperkaker og de ble kjempegode faktisk. Og så har jeg krumkake jern og skal lage det også. Gjorde et forsøk i går med ny oppskrift, men det ble så mislykket at jeg kastet alle sammen. Var ikke potetmel i så de ble aldri sprø. Og så blir det chocolat chip cookies, min manns favoritt. Og siden vi pleier å ha litt amerikansk inspirert julaften har vi kalkun og pumpkinpai da

P.S Vurderet et øyeblikk å lage risboller i år, men manne min har fått angst for transfett og kokosfett er jo bare herdet fett og kjempefarlig så da blir det ikke det. Kommer vel aldri til å spise delfiakake mer heller. Men den er jeg ikke glad i så det gjør ikke noe

Ole-Brum
    Gjest

Skulle gjerne hatt tid til å bake både kaker og gjærbakst. Har bare lagd pepperkaker med de 2 eldste, resten kjøper jeg. Kransekake er favoritt, og litt delfia kake.

Uregistrert
    Gjest

Men vi baker altså berlinerkranser, kolapinner, sukkersnipper, krumkaker, sandkaker, serinakaker og konfektkaker(egentlig en slags "maryland cookies"). I tillegg lager vi hjemmelagd konfekt, mmmm.

Har du oppskrift på sukkersnipper?

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine