+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 6 av 6

Diskusjon: Cyste i underlivet

Uregistrert
    Gjest

Cyste i underlivet

For noen mnd siden fikk jeg påvist en cyste i underlivet når jeg var til gyn undersøkelse.Hun ville ha meg tilbake etter noen mnd.Hun sa at om den vokste og ble større så måtte den opereres ut.Jeg har ikke fått tatt undersøkelse nr 2 ennå,men det burde jeg kanskej ha gjort.For igår fikk jeg så uutholdelige smerter at jeg ble helt kvalm.
    Det dunker ganske intenst der idag også.Jeg blir så irritert og ukonsentrert av det.Hvordan fjernes en cyste? Noen som vet noe om som kan informere meg.Hun sa den ikke var ondartet,men kan ikke dette forandre seg gjennom hele livet?Jeg er redd.Ser for meg at mann og barn endag skal leve uten meg.Jeg er skikkelig trist og deppa om dagen.Har liksom tatt så lett på det før,men nå som jeg har begynt å kjenne så store smerter så ble jeg redd.

Tryll-Tryll
    Gjest

Sv: Cyste i underlivet

Å ha cyster i underlivet er helt normalt, alle har det.
    Rekner med at det er vann i dine cyster siden de ikke var farlige og da kommer de til å sprekke av seg selv.
    Eller så kan de stikke hull i den, det gjøres uten bedøvelse og ikke så vondt

Jeg hadde blod i mine cyster og fikk fjernet den ene i 2002.
    Jeg måtte opereres og fikk full narkose.

Tidl. bruker
    Gjest

Vanncyster er heløt ufarlige, og som regel forsvinner de av seg selv. Om disse er ganske store og om de sprekker så kan man få smerter i underlivet. Store smerter også.

Om de blir veldig store, så minsker sjansen for at de sprekker og går bort av seg selv, og da kan de fjernes i full narkose.

Cystene kan gjøre vondt også, for de ligger jo og vrir på eggstokkene som regel og eggstokkene er jo ganske følsomme.

Lykke til.

Tidl. bruker
    Gjest

Min mor hadde cyster på eggstokkene. Vanncyster. De ble til slutt så store at hunn så ut som hun var 4-5mnd på vei med barn. De gjorde ikke vondt, men måtte selvsagt fjernes. I full narkose. All den tid de var vokst seg så store, så hadde de ødelagt eggstokkene, og de ble fjernet samtidig.

Nå var min mor passert 40 når dette skjedde, så det var jo ikke så aktuelt å få barn for henne mer, men for din egen del,så bør du gå og få cystene undersøkt med jevne mellomrom all den tid du har fått beskjed om det.

Selv så har jeg en cyste på livmoren. Iflg jm på sykehuset ihvertfall, den kommer og går, og av og til så får jeg intens smerte på ene siden av magen rett under navlen. Så forsvinner det igjen, og kommer tilbake noen uker etterpå. Jeg glemmer hver gang å skrive ned når smerten kommer for å se om det er noe mønster idet.

3barnsmor
    Gjest

Jeg fikk påvist en stor cyste på eggstokken i november i fjor. Jeg kjente den på utsiden av magen, og den var dermed ganske så stor, 10 cm i diameter.

Cyster kan inneholde vann, blod, seigt slim m.m. I de fleste tilfeller er de godartede, men i noen tilfeller er de ondartete. På unge damer er det aller mest godartede tilfeller.

Eggstokken lager hele tiden folliker, og noen av disse blir altså cyster. av og til sprekker de av seg selv, som kan gi meget sterke smerter. Av og til sprekker de ikke av seg selv, og må opereres ut. De kan stikkes hull på, men da fylles de ofte igjen.

En operasjon kan foregås enten med kikkhull eller med snitt i magen. Siden min var så stor ble jeg skjært fra navelen og helt ned til skambenet. Eggstokken måtte de ta i samme slengen, siden den var helt ødelagt.

Jeg ble undersøkt med ultralyd, men de kunne ikke fastslå at det var en vannfylt cyste, så jeg ble sendt på MR. Der fant de ut at den var væskefylt, og sannsynligvis var den godartet. (blodprøver som ble sendt til Radiumhospitalet bekreftet også dette). Jeg fikk derfor time 3 uker etterpå til operasjon. Det var en stor operasjon, men det gikk helt fint.

Dra til legen og få undersøkt cysten din du. Det er jo allerede blitt fastslått at den sannsynligvis er godartet, og da er det ingenting å bekymre seg for!!

rigets_smølf
    Gjest

Min datter er født med cyster på eggstokkene. Disse ble oppdaget ved en ultralydundersøkelse etter en urinveisinfeksjon ved 6 ukers alder. Man kan si hell i uhell, eller omvendt. Hun har (så vidt vi har merket) ikke vært plaget med dem, og de er ikke er farlige. I og med at hun var såpass liten, og dette er veldig uvanlig, ble hun sjekket for alt mulig hos en barnelege på sykehuset - med god oppfølging. Barnelegen sa gang på gang at dette ikke er noe å bekymre seg om. Antageligvis er det flere små jenter rundt omkring med cyster på eggstokkene, men det oppdages ikke fordi vi sjelden tar ultralyd av magen på disse små. Det forteller jo at det finnes cyster i alle aldre, og at de stort stort sett er harmløse.

Så lenge du er sjekket ut hos lege, kan du sikkert ta det helt med ro. Se heller for deg livet sammen med mann og barn, ikke uten.

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine