+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 14 av 14

Diskusjon: Voksentoppen

Tidl. bruker
    Gjest

Voksentoppen

Hei!
    Har noen av dere vært med barna deres på Voksentoppen? Hvordan var oppholdet? Tenker på å høre med barnelegen til J. ang. et opphold der. Nå tyder det på at han har uttalt pollenallergi i tillegg til kraftig astma, og melkeintoleranse, samt atopisk eksem..

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Babe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2002
    Meldinger
    8,207

Sv: Voksentoppen

Har vært der tre ganger. Supert sted med utrolig flinke fagfolk.

Anbefales på det sterkeste.
    Babe & 4 barn;
    Storesøster 04.02.94, mellomsøster 21.12.96, lillesøster Sandra 09.08.04 og lillebror Truls 26.12.07

Tidl. bruker
    Gjest

Hvor lenge varer et "standard" opphold? Hva blir dekket? Er det med èn eller begge av foreldrene?

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Babe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2002
    Meldinger
    8,207

Det er med en av foreldrene. Barnet får alt det trenger der, mener å huske fra sist jeg var der (mange år siden tror det var i 2001) at jeg fikk maten også, men de to gangene før det så fikk jeg regning på mat i posten. Det var ikke dyrt altså...

Lurer på om det er slik nå at den av foreldrene som bor der med barnet får maten, mens hvis den andre kommer til måltid en eller annen gang - på besøk - så må h*n betale.

Et standar opphold er vel en til to uker. Jeg har vært der en gang i en uke og to ganger i ti dager.

Men alt dette skal du få tilsendt papirer om altså - de er flinke på det. Det er barnehage/skole der også og undervisning for foreldrene. Godt sosialt miljø er det også. Alltid greit å snakke med mennesker som har det ganske likt som en selv.
    Babe & 4 barn;
    Storesøster 04.02.94, mellomsøster 21.12.96, lillesøster Sandra 09.08.04 og lillebror Truls 26.12.07

Tidl. bruker
    Gjest

Takk for masse bra info, Babe!
    Vet du om det er noen nedre aldersgrense? Husker du evt. om du så noen som kunne være rundt ett år gamle der?

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Babe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2002
    Meldinger
    8,207

Dattern min var ti mndr første gang hun var der... vet ikke om noen nedre grense, men jeg har vel i grunn ikke sett veldig mange små-babyer der - men som sagt min mellomste var ti mndr første gang.
    Babe & 4 barn;

Supermedlem
    Tullpia sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    På østlandet et sted
    Meldinger
    995

Vi har vært der to ganger og skal tilbake nå i april. Kan ikke si annet enn at det anbefales på det sterkeste. Man får veldig god hjelp til å finne ut av sykdommen, veldig mange kloke råd fra andre foreldre som opplever det samme som deg selv og sist men ikke minst utrolig koselig personal der. Vi var der i juli og i desember i fjor og vi fikk maten, både til gutten min og meg selv under hele oppholdet. Vi betalte aldri noe. Første gangen vi var der fikk vi dekket fly tur retur trondheim, tog fra flyplass til hjemsted og drosje fra hjemmet og til stasjonen. Samme opp til voksentoppen. Det sies at først innleggelse er på ca 1 uke og reinnleggelsene er på 3-4 dager. Iallfall har vi vært der i 6 og 4 dager. Noen er kanskje der lenger, men det er stengt annenhver helg tror jeg så da varer det iallfall ikke så lenge. Alt blir undersøkt, man blir sendt til undersøkelser på rikshospitalet med drosje og jeg tror ikke det er noe som ikke er forsøkt før man reiser hjem. Barnehage hele dagene, gymastikk for barna noen ganger i uka, nesten hver dag tror jeg det var og ellers tester, kurs og prøver hele dagen.
    Så jeg vil anbefale på det varmeste å få legen til å søke for deg, man kommer mye klokere hjem igjen iallfall og barna får veldig god oppfølging.
    Store klemmer fra TULLPIA(catinka), MANNEN, STOREBROR mai 03 Og LILLESØSTER desember 04

Supermedlem
    Tullpia sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    På østlandet et sted
    Meldinger
    995

Tror ikke det er noen nedre grense der, men mener å huske at det var begrenset med undersøkelse man kunne gjøre i forhold til astma foreksempel når barna er så små. Var noen på ca 1 år det sist vi var der med eksem, astma og allergier. Men helt klart vært et besøk.
    Store klemmer fra TULLPIA(catinka), MANNEN, STOREBROR mai 03 Og LILLESØSTER desember 04

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    pandamor sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Meldinger
    1,320

Hva skal til for å bli henvist til Voksentoppen ? Ser at de skriver alvorlig astma, og da tilhører vi kanskje ikke den kategorien ?
    Vi er bekymret for vår 5-åring som er i elendig form. Han har astma, allergi og atopisk eksem, samt sen språkutvikling og noe umoden motorisk. Vanskelig å vite når han er tett og ikke, har aldri hatt astmaanfall som andre beskriver. Han sier at han er sliten mange ganger per dag, og ser svart på å gå turer når vi er ute. Før var han som ei fjellgeit, men det har lenge vært noe som ikke stemmer.

Egentlig ville jeg fått en helhetlig vurdering av han, nå er vi litt hos fastlege, litt på sykehus, litt hos barnelege for astmaen og til utredning til PPt.

Slenger meg på her for å snike til meg nyttig info.

Mvh abcde
    Sist endret av pandamor; 08-04-2007 kl 21:07

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Babe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2002
    Meldinger
    8,207

Det er bare for fastlegen( eller barnelegen) å sende inn en søknad. De avgjør der oppe hvem som får komme. Det holder vel i massevis å ha et barn som man vanskelig får medisinert pga at man ikke helt finner ut ting - det bør jo være mer en god nok grunn.
    Babe & 4 barn;

Fridamor
    Gjest

borte...
    Sist endret av Fridamor; 03-09-2007 kl 19:27

Dragen
    Gjest

Må bare signere alle som anbefaler Voksentoppen! Vi fikk mer hjelp der i løpet av fjorten dager enn vi fikk på ett annet sykehus på fjorten måneder.

Lillebror var der i forifjor, pga kombinasjon av matintoleranse og astma. Han ble også kjørt i drosje til Rikshospitalet for PH-registrering.

Den yngste vi traff der var sju måneder.

Tidl. bruker
    Gjest

Hvor lenge skal man egentlig "tåle" at legen forsøker å kontrollere astma, med mindre hell, før man ber om en vurdering i fht. henvisning til Voksentoppen, synes dere?

Fridamor
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av LilleTrille
    Hvor lenge skal man egentlig "tåle" at legen forsøker å kontrollere astma, med mindre hell, før man ber om en vurdering i fht. henvisning til Voksentoppen, synes dere?
    Det er jo litt vanskelig å si...Men har barnet mye problemer og fungerer dårlig i hverdagen pga dette så bør det vurderes synes jeg. Men uansett så kan du jo be om å bli henvist hvis DU føler for det Voksentoppen vurderer hver enkelt henvisning og gjør en vurderering ut fra sykdomsbildet.

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine