+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32

Diskusjon: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

  1. #1
    banana
    Gjest

    Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Jeg lurer litt på følgende: Vi har to barn, siste er IVF-barn. Hvis vi bestemmer oss for å prøve å få et barn til, får vi hjelp til det også? Må vi gå via fastlege - gynekolog osv. for å få IVF-forsøk igjen, eller kan vi ringe rett til klinikken (Haugesund)?

    Lysten på et tredje barn har kommet sakte med sikkert de siste månedene. Da vesla var født tenkte jeg at to var nok, aldri mer svangerskap og barseltid (men gjerne fødsel ). Men nå begynner lysten å melde seg igjen ...

  2.  
  3. #2
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Hei...

    Hvis du har egg på frys så må du vel få lov til å prøve på 3 barn..ikke vet jeg...

    skriv en mail til sykehuset og spør.

  4. #3
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Pusa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    6,719

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Min personlige mening er at man bør ta slike forsøk på egen kappe, altså på en privat klinikk. Du har jo allerede 2 barn, det er mange som står i kø og ikke har noen.

    Det blir jo litt annet om du har noen på frys som Jaan sier.

    Lykke til!
    -Det var ikke det at livet var meningsløst før jeg fikk barn, men når de ble født forsto jeg meningen med livet

  5. #4
    banana
    Gjest

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Takk for svar.
    Sitat Opprinnelig postet av Pusa
    Min personlige mening er at man bør ta slike forsøk på egen kappe, altså på en privat klinikk. Du har jo allerede 2 barn, det er mange som står i kø og ikke har noen.
    Dette var vel strent tatt en avsporing. Men: Tror du ikke klinikkene klarer å ta seg av slike avgjørelser? Jeg vil tro at de færreste velger bevisst å gå på en privatklinikk dersom man kan få et forsøk betalt av systemet. Men jeg har selvsagt forståelse for at man blir ned- eller bortprioritert av systemet i min situasjon. Allikevel, dersom jeg får et "gratis" forsøk så velger jeg nok å ta det. Jeg vil anta at klinikken klarer å prioritere de som har større behov (= færre barn) foran meg. Så derfor lurte jeg på hvordan praksis var.

  6. #5
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Pusa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    6,719

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Sitat Opprinnelig postet av banana
    Takk for svar.Dette var vel strent tatt en avsporing. Men: Tror du ikke klinikkene klarer å ta seg av slike avgjørelser? Jeg vil tro at de færreste velger bevisst å gå på en privatklinikk dersom man kan få et forsøk betalt av systemet. Men jeg har selvsagt forståelse for at man blir ned- eller bortprioritert av systemet i min situasjon. Allikevel, dersom jeg får et "gratis" forsøk så velger jeg nok å ta det. Jeg vil anta at klinikken klarer å prioritere de som har større behov (= færre barn) foran meg. Så derfor lurte jeg på hvordan praksis var.
    Ja, ja, du om det. Jeg for min del synes ikke det blir riktig Og det har jeg vel min fulle rett til å både si og synes
    -Det var ikke det at livet var meningsløst før jeg fikk barn, men når de ble født forsto jeg meningen med livet

  7. #6
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    peanut-mamma sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    1,536

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Sitat Opprinnelig postet av Pusa
    Min personlige mening er at man bør ta slike forsøk på egen kappe, altså på en privat klinikk. Du har jo allerede 2 barn, det er mange som står i kø og ikke har noen.

    Det blir jo litt annet om du har noen på frys som Jaan sier.

    Lykke til!


    Man har vel like stor rett til å ønske seg flere barn selv om man har 2 fra før av oxo!?!

    Ikke ALLE har råd til privatklinikker
    JUNIOR Mars-04 MINI Oktober-07PRINSESSA Mai-10


    Si meg, er de frekk? Skal jeg hoppe opp og skalle dem litt i kneet kansje?

  8. #7
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Pusa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    6,719

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Sitat Opprinnelig postet av peanut-mamma

    Man har vel like stor rett til å ønske seg flere barn selv om man har 2 fra før av oxo!?!

    Ikke ALLE har råd til privatklinikker
    Ja, helt klart. Man har da rett til å ønske seg så mange unger som man vil. Jeg har da aldri sagt noe annet heller. Men når man har 2 fra før så synes jeg det blir feil å ta plassen til noen som ikke har barn. For det kommer hele tiden nye ufrivillige barnløse som søker hjelp og de blir jo da lengre bak i rekkene. Selvsagt skulle systemet vært andeledes, men det er jo desverre ikke det. Er det da så galt at de som allerede har 2 barn viker for dem med ingen?
    Klarer dere ikke å tenke tilbake til den dagen dere var ufrivillig barnløse?
    Hvor er empatien?
    -Det var ikke det at livet var meningsløst før jeg fikk barn, men når de ble født forsto jeg meningen med livet

  9. #8
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Sitat Opprinnelig postet av banana
    Vi har to barn, siste er IVF-barn.
    Sånn er det her også. (Men her blir det nok ingen flere forsøk...)

    Det enkleste er vel som Jaan sier, å ta kontakt med klinikken for å høre hva slags praksis de har. Lykke til!

  10. #9
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Wit sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    På landet....
    Meldinger
    3,588
    Blogginnlegg
    6

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Mitt svar fra Ullevål var at to barn var max. Etter det måtte vi evt selv betale. Det har jeg også hørt at andre har fått melding om. Når det gjelder frys vet jeg ikke
    Det var også det samme om bare ett av de to barna du hadde var IVF. Du fikk bare inntil 2 barn allikevel.
    Wit
    med ICSI-prinsessa Ida født i 2003

    Min blogg

  11. #10

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Jeg tror praksis på Rikshospitalet, hvor vi går, også er slik at man bare får støtte til to felles barn. Ved St. Olav i Trondheim, derimot, kunne man få prøverørsforsøk til barn nummer tre også - i alle fall for noen år siden.

    Ellers må jeg si meg helt enig med Pusa: Med dagens køer synes jeg ikke at det offentlige skal tilby forsøk til folk som allerede har to felles barn. Det er jo også slik at man ofte "sniker" litt i køen ved søskenforsøk med kortere ventetid - ergo går det på bekostning av de helt barnløse.
    Jente oktober 2006, gutt 22. september 2008.


  12. #11
    Felixa
    Gjest

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Jeg har også hørt at to barn er max.
    Men har du fryseegg så får du bruke disse, har aldri hørt om noen som er nektet dem.

  13. #12
    Bobbo
    Gjest

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Jeg har da snakket med St Olavs i dag og fått vite følgende... Meg og sambo har ett barn sammen (ICSI) og jeg har ett barn utenom. Siden vi har to barn boende hos oss får vi ikke dekket søskenforsøk, men må bet selv. Urettferdig syens jeg siden hun eldste ikke er hans. Hadde hun vært det så var det jo naturlig siden de sier at man kan få dekket søskenforsøk for to barn sammen...

    Nå tviler jeg sterkt på det blir noen søskenforsøk på oss, var dyrt nok og tviler sambo er villig til å låne penger... Ikke hadde jeg klart å overtale han helt heller til flere barn og nå blir det vel verre. Litt trist for lysten på to tette har virkelig bare økt og økt i det siste...

  14. #13
    Bobbo
    Gjest

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Tok en tlf til i dag jeg for jeg har jammen grublet over dette at vi ikke får dekket søskenforsøk, da det har vært sånn før. Nå er jeg blitt klokere og forstår arugmentet deres. De har vært nødt til å bli strengere på dette området pga lange ventelister, og da har jeg selvsagt full forståelse for at de prioriterer barnløse

  15. #14
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Utrolig synd at det må være sånn at man holder ulike kategorier av barneønskende opp mot hverandre. Hvis det er så mange som trenger assistert befruktning burde de vel heller øke bemanningen enn å nekte noen behandling.

    Jeg har forøvrig også hørt max to barn, men det virker som det har vært litt ulik praksis på reglene rundt det.
    Lykke kommer i mange størrelser!

  16. #15
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Pusa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    6,719

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Sitat Opprinnelig postet av lex
    Hvis det er så mange som trenger assistert befruktning burde de vel heller øke bemanningen enn å nekte noen behandling.
    Det er norge vi lever i Her er det jo en kamp om å holde slike avdelinger i det heletatt i live.
    Ikke missforstå, jeg er heeeelt enig. Men at ufrivilligbarnløse blir en prioritert gruppe, det er vel for mye å håpe på.
    -Det var ikke det at livet var meningsløst før jeg fikk barn, men når de ble født forsto jeg meningen med livet

  17. #16
    Bobbo
    Gjest

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Kan jo nevne at jeg dagen etter ringte St Olavs ang noe spm om fryseforsøk og hun sjekket journalen min. Da fikk jeg vite at jeg får søskenforsøk dekket, men at det er 6-8 mnd ventetid, så da ser det ikke ut som søskenprøvere blir prioritert foran barnløse slik som det har vært før. Hva som blir aktuelt for vår del er jo enda uvisst, må bearbeide sambo litt

  18. #17
    Catalina
    Gjest

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    hmmm, skal lure på hva vi skal liksom gjøre med frysesituasjonen våres da..... vi har jo nå 3 barn, men vi tenker jo på det strået i frysen også da.....

  19. #18
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Pusa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    6,719

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Sitat Opprinnelig postet av Catalina
    hmmm, skal lure på hva vi skal liksom gjøre med frysesituasjonen våres da..... vi har jo nå 3 barn, men vi tenker jo på det strået i frysen også da.....
    Mulig du får brukt det, men må betale utgiftene selv
    -Det var ikke det at livet var meningsløst før jeg fikk barn, men når de ble født forsto jeg meningen med livet

  20. #19
    Catalina
    Gjest

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Sitat Opprinnelig postet av Pusa
    Mulig du får brukt det, men må betale utgiftene selv
    Fikk nå beskjed fra klinikken den gang de frøs, at vi måtte bare si fra innen 5 år når vi ville bruke de, og at det ble vanlige utgifter..... så skal vel ikke vi "straffes" for at vi fikk tvillinger heller da.....

  21. #20
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    peanut-mamma sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    1,536

    Sv: Får man søskenforsøk med tredje barn også?

    Sitat Opprinnelig postet av Catalina
    Fikk nå beskjed fra klinikken den gang de frøs, at vi måtte bare si fra innen 5 år når vi ville bruke de, og at det ble vanlige utgifter..... så skal vel ikke vi "straffes" for at vi fikk tvillinger heller da.....

    Dette fikk vi oxo beskjed om! Vi har et barne laget på "normalen" og et ivf i magen
    JUNIOR Mars-04 MINI Oktober-07PRINSESSA Mai-10


    Si meg, er de frekk? Skal jeg hoppe opp og skalle dem litt i kneet kansje?

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine