+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14

Diskusjon: Blånissevotter

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    @nne sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Meldinger
    3,120

Blånissevotter

Etter ønske legger jeg ut oppskriften jeg har brukt. De kan strikkes i andre farger enn blått

Garnforslag:
    rød 4023 50 gram

eller blå nr 437 50 g
    og nr 443 50 g

røde med enkelt garn, blå med dobbelt garn.

Eller ett billigere alternativ; 50 g Artic garn (europris 10 kr) eller artic sportsgarn (europris 12,90, strikk med dobbelt garn. 2 nøster da dette er tynt garn).
    De har mange spreke farger på Europris!

PinneR: 5 korte pinner nr 6

str: 3/5 år-6/9 år- 10/14 år

strikkefasthet før toving: 14 m og 20 omg er 10 cm.

Høyre vott:
    legg opp på pinne nr 6 32-34-38 m, strikk 1 r 1 v i 2 omg, Strikk videre 8-9-10 omg glattstrikk. Fell jevnt fordelt på siste omgang til 28-32-36 m. Strikk hullbord:2 m sammen, 2 kast ut omg. På neste omg strikkes de to kastene som en maske for å få store nok hull etter toving. Strikk 8-10-12 omg. Strikk nå tommelhull på 1. pinne slik: strikk 1 m, sett av 5-6-7 m på en tråd. Legg opp tilsvarende antall m over tommelhullet og fortsett rundt. Strikk til votten måler 6-8-9,5 cm fra tommelhullet. Fordel like mange masker på hver pinne,strikk de 2 første maskene på hver p sammen. Strikk 1 omg uten felling, Gjenta disse 2 omg 2 ganger til. deretter felles det på hver omg til det er 8 m igjen. Trekk tråden gjennom m og fest godt.

Tommel: sett m fra tråden over på pinnen. Strikk opp 5-6-7 m fra motsatt side og en m i hver side til 12-14-16 m. Strikk glattstrikk til tommel måler 5-6-7 cm. Strikk de 2 første m på hver pinne sammen til det er 4 m igjen. Trekk tråden gjennom m og fest godt.

Flett en snor m 12 tråder og tre i hullranden. sett en dusk i hver ende på snoren.

Strikk venstre vott lik, men med tommel på motsatt side.

TOVES i maskin!!!
    Sist endret av @nne; 03-09-2007 kl 22:03
    Hilsen @nne

Pål-Sondre april-98
    Cathrine oktober -01
    Anna Charlotte januar-04

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lilly* sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    688

Sv: Blånissevotter

Sniker med meg denne... Flott! Er så gøy med nye oppskrifter!

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mondeo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    5,973

Tusen takk. Nå skal det strikkes!
    Mondeo med 01 og 04

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    magnolia sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    1,145

Hvordan tover du?
    Magnolia, Mini (0204) og Junior (0107)

Veteranmedlem
    @nne sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Meldinger
    3,120

sitat fra oppskrift:
    vask plaggene i vaskemaskin med 1 ss grønnsåpe eller Milo. vaskemaskine tover forskjellig. Prv deg forsiktig frem med ett vaskeprogram (kortprogramm) som bruker mye vann og 40 grader. Har du flere plagg i maskinen tover de mer.

husk å strekke og forme plaggene mens de er våte.

Senere vaskes vottene som vanlig ullplagg.
    Hilsen @nne

Pål-Sondre april-98
    Cathrine oktober -01
    Anna Charlotte januar-04

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ritamor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2002
    Sted
    Finnmark
    Meldinger
    4,665

Denne oppskriften bruker jeg når jeg strikker votter til ungene. (både mine og andre sine...)

Et tips når man strikker med dobbelt garn, prøv å strikke med to forskjellige farger eller med farger i forskjellige toner. (f.eks rødt og rosa, eller lys grønn og mørk grønn) Blir litt utenom det vanlige...
    Her har jeg strikket med orange og sort, to grønnfarger og burgunder og rosa på de som er "spraglete"
    Klemmer i kø fra Ritamor
    Hestejenta -99 og Prinsessa -04

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mondeo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    5,973

Fine votter, Ritamor! Stilige de der spraglete, tror jammen jeg skal prøve det.
    Mondeo med 01 og 04

Veteranmedlem
    @nne sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Meldinger
    3,120

jeg har akkuratt blitt ferdige med ett par i burgunder og lilla. Holder på med ett i burgunder nå. Skal legge inn bilder etter de er tovet, tenkte å lage noen par før jeg satte på maskinen!
    Hilsen @nne

Pål-Sondre april-98
    Cathrine oktober -01
    Anna Charlotte januar-04

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ritamor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2002
    Sted
    Finnmark
    Meldinger
    4,665

Jeg holder på å strikke et par til Karinas bestevenner. Tvillinger, en gutt og en jente, gutten får grå og blå og jenta får grå og rosa. Skal legge ut bilde når de er ferdig tovet...

Så skal jeg strikke til alle tanteungene mine i år igjen, de fikk jo ikke i fjor. (men året før vi de... foreldrene blir like glade hver gang de får sånne votter!)
    Klemmer i kø fra Ritamor
    Hestejenta -99 og Prinsessa -04

Veteranmedlem
    @nne sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Meldinger
    3,120

ritamor:
    hvilket garn har du strikket med?
    Hilsen @nne

Pål-Sondre april-98
    Cathrine oktober -01
    Anna Charlotte januar-04