Jeg har lenge lurt på beina til Kristian uten at noen har vært enige med meg. K pronerer (tråkker) veldig innover med føttene sine. Jeg har hele tiden fått høre at han er plattfot, noe som er vanlig med små barn.
Ifbm utredningen hos ppt, så er fysioterapeut satt inn. Jeg spurte om det, siden han snubler mye og har vondt i beina.
Fysio var innom på forsommeren, men fant ingenting å sette fingeren på.
Vi rusler oss igjennom hele sommeren. K med gnagsår om han ikke går i joggesko, vondt bein osv.
For et par uker siden, var vi på en ABC-test hos fysio. Jeg tar det opp igjen, og hun sier at fotbuen er der, men hvis jeg ville kunne jeg få henvisning til ortopedtekniker av fastlegen min.
Som sagt så gjort, og i dag hadde vi time hos ortopede.
Ortopeddamen var kjempesøt. Jeg fikk henne anbefalt av ei venninne, og siden hun holder til i nabolaget, så var dette helt ypperlig.
Vi møtte opp mannsterke, siden Tuvert er syk og ikke kan vært i bhg.
K kledde av seg strømpiser og bukse, og ortopeden kikket på K. Han skulle stå stille, gå, gå på tå osv.
Det tok ikke mange sekundene før hun utbrøyt: Denne gutten skal ha såler og spesialsko.
Hun undersøkte ferdig, og funnene var ikke så veldig oppløftende.
K har for tøyelige ledd. Tommelen kan han bøye tilbake så den treffer håndleddet, knærne bøyer seg såpass at han får bue utover bak knehasene, han tråkker skikkelig innover og er skeiv.
Dette med å være for tøyelig i ledda, er mest vanlig hos jenter, men man ser det hos gutter også.
Hun fant frem det han skulle ha av sko. Vi må betale en egenandel på de to første skoa (350x2), så får vi de siste 3 parene gratis. Dette er pr kalenderår. Ingen dårlig deal, egentlig.
I første omgang skal han ha vintersko, sandaler og overgangssko.
Så vi kan nå vinke farvel til crocs, gummistøvler og cherrox.
Hun kunne ikke love at det ble helt bra, men at vi nå ga han en god start. Han er 4,5 år, men jeg tror nok vi kunne vært tidligere på'n.
Dette var ikke så kjekt, men vi har sett det lenge. Desverre er det kun vi som har bitt oss merke til det, men nå er vi i gang.
På mandag skal han til ortopedens "egen" lege, og få dette godkjent. Kjenner jeg er litt deppa, for jeg skulle ønske dette ikke var nødvendig, men det er likevel godt at han får hjelp.
Ellers går det fremover med K. Språket utvikler seg i et rasende tempo, han er sosial og har mange venner.
Han er innvilget 8 timer med pedagog i uka, og han føler seg ivaretatt.
Han har begynt på svømming, og endelig trives han i vannet. Han hopper fra kanten og er veldig så barsk.
Ville bare skrive litt om sko, språk o.l.. Føler det er litt tungt for tiden.
Sosiale Bokmerker