+ Svar på diskusjon
Side 1 av 3
1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44

Diskusjon: Såler, spesialsko og oppdatering.

  1. #1
    Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

    Såler, spesialsko og oppdatering.

    Jeg har lenge lurt på beina til Kristian uten at noen har vært enige med meg. K pronerer (tråkker) veldig innover med føttene sine. Jeg har hele tiden fått høre at han er plattfot, noe som er vanlig med små barn.

    Ifbm utredningen hos ppt, så er fysioterapeut satt inn. Jeg spurte om det, siden han snubler mye og har vondt i beina.

    Fysio var innom på forsommeren, men fant ingenting å sette fingeren på.

    Vi rusler oss igjennom hele sommeren. K med gnagsår om han ikke går i joggesko, vondt bein osv.

    For et par uker siden, var vi på en ABC-test hos fysio. Jeg tar det opp igjen, og hun sier at fotbuen er der, men hvis jeg ville kunne jeg få henvisning til ortopedtekniker av fastlegen min.

    Som sagt så gjort, og i dag hadde vi time hos ortopede.

    Ortopeddamen var kjempesøt. Jeg fikk henne anbefalt av ei venninne, og siden hun holder til i nabolaget, så var dette helt ypperlig.

    Vi møtte opp mannsterke, siden Tuvert er syk og ikke kan vært i bhg.

    K kledde av seg strømpiser og bukse, og ortopeden kikket på K. Han skulle stå stille, gå, gå på tå osv.

    Det tok ikke mange sekundene før hun utbrøyt: Denne gutten skal ha såler og spesialsko.
    Hun undersøkte ferdig, og funnene var ikke så veldig oppløftende.

    K har for tøyelige ledd. Tommelen kan han bøye tilbake så den treffer håndleddet, knærne bøyer seg såpass at han får bue utover bak knehasene, han tråkker skikkelig innover og er skeiv.

    Dette med å være for tøyelig i ledda, er mest vanlig hos jenter, men man ser det hos gutter også.


    Hun fant frem det han skulle ha av sko. Vi må betale en egenandel på de to første skoa (350x2), så får vi de siste 3 parene gratis. Dette er pr kalenderår. Ingen dårlig deal, egentlig.
    I første omgang skal han ha vintersko, sandaler og overgangssko.

    Så vi kan nå vinke farvel til crocs, gummistøvler og cherrox.

    Hun kunne ikke love at det ble helt bra, men at vi nå ga han en god start. Han er 4,5 år, men jeg tror nok vi kunne vært tidligere på'n.

    Dette var ikke så kjekt, men vi har sett det lenge. Desverre er det kun vi som har bitt oss merke til det, men nå er vi i gang.

    På mandag skal han til ortopedens "egen" lege, og få dette godkjent. Kjenner jeg er litt deppa, for jeg skulle ønske dette ikke var nødvendig, men det er likevel godt at han får hjelp.

    Ellers går det fremover med K. Språket utvikler seg i et rasende tempo, han er sosial og har mange venner.
    Han er innvilget 8 timer med pedagog i uka, og han føler seg ivaretatt.

    Han har begynt på svømming, og endelig trives han i vannet. Han hopper fra kanten og er veldig så barsk.


    Ville bare skrive litt om sko, språk o.l.. Føler det er litt tungt for tiden.
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

  2.  
  3. #2
    Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    10,026

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    ......
    Sist endret av Happy; 17-04-2008 kl 21:39
    - Happy -
    Turbo (-02), Sprell (-03), Liten (-05)

  4. #3
    Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    Takk, Happy.

    K har hatt en utrolig utvikling det siste halve året. Han leker kjempefint med de andre barna, språket utvikler seg i en rasende fart og jeg er så stolt av han. Tenk, for et år siden hadde han ikke noe språk å snakke om.
    Skulle vi kommunisere med han, så måtte vil holde oss til enkle setninger uten alt for mange ord. Skulle vi forhindre han i å gjøre ting han ikke fikk lov til, måtte vi si "nei" eller "stopp", uten å kunne utdype noe mer, for da falt han av lasset.

    Nå tar han imot og utfører beskjeder, har mange ord, R'en er på plass i 90% av tilfellene, han elsker å ha barn rundt seg, han har fortstått rollelek og konfliktene hjemme er så godt som borte.

    Beina hans har jeg sett lenge, men jeg håpet det kun var plattfothet. Men i det siste har buen under foten kommet, men han tråkker så veldig innover.
    Pappaen hans tråkket innover på den ene foten som liten han også, så det er sikkert arvelige faktorer med i bildet her.

    Og så vet jeg at jeg var umoden i språket, det samme var jo Silje, så det i kombinasjon med dårlig hørsel har nok satt han tilbake.

    Dette ble langt, men jeg er så glad for fremskrittene. Så får vi se om vi får beina hans på plass også. Bør vel høre med fysio om de kanskje skulle laget et opplegg for han i bhg mtp dette og ikke bare på språkstimulering.

    Det blir lækre sko og sandaler han kommer til å bruke fremover, men K gir beng så da går det vel greit.
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

  5. #4
    Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    10,026

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    ......
    Sist endret av Happy; 17-04-2008 kl 21:38
    - Happy -
    Turbo (-02), Sprell (-03), Liten (-05)

  6. #5
    Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    Det håper jeg også. Blir nok ganske uvant for han og beina når de plutselig skal vokse rett og ikke skeivt.
    Tror den episoden vi hadde i sommer, da han ikke ville belaste beinet, var at han hadde en vokseperiode og at det ikke er veldig godt når bein og brusk ikke vokser som det skal.

    Han har mye vondt i beina nå, så jeg håper at dette blir bedre når han har blir vant til skoene. Ikke noe mer tøfling rundt i sokkelesten her. Nå skal sandalene være på så mye som mulig.
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

  7. #6
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    ......
    Sist endret av Tidl. bruker; 21-01-2010 kl 11:15

  8. #7
    Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    Heisann, Vårin.

    Vi finner stadig ut av ting, og ting løser seg. Trivselen i bhg er bedre nå som han får den oppfølgingen han trenger.

    Det er diverse andre ting som vi ikke finner helt ut av. Han sliter med å holde ferritinnivået oppe.
    Ferritinnivået var visst lavt allerede i slutten av 2004. Han fikk det opp i sommer da han fikk jern, men nå er det på vei nedover igjen.
    Han er mye sliten, amper og utilpass, ofte kvalm og har magesmerter.
    Barnelegen mistenkte cøliaki og/eller refluks.
    Nye blodprøver ble tatt, men de fleste resultatene kunne ikke leses av pga koagler i blodet. Sikkert fordi de stakk hull på blodåra hans.

    Så ville barnelegen ha han inn til ph-registrering, men vi har foreløpig takket nei. Tror ikke det er refluks han sliter med.

    Bla bla bla, hyggelig med gamle kjente her, så da blir det vanskelig å stoppe tjabbingen.
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

  9. #8
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    ......
    Sist endret av Tidl. bruker; 21-01-2010 kl 11:15

  10. #9
    Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    K har ikke blitt sjekket nøye, nei. Og siden blodprøvene var uleselige, så aner jeg ikke om de ville vist noe heller.

    Nå får ikke jeg med meg K på sykehuset med det første, siden han gikk helt bananas, men jeg skal ta en prat med fastlegen til mandag.
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

  11. #10
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    Prata med legen?

  12. #11
    Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    Stønn, nei.

    Jeg var hos legen i dag, med en syk Silje på slep. Legen måtte på utrykning, og var 2,5 timer forsinket.

    Innen jeg kom inn var hodet mitt helt tomt, ryggen knekt og tålmodigheten borte.

    Ellers håper jeg skoene kommer snart, for K har hatt vondt i bein og hofter siden svømmingen i går.
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

  13. #12
    HildeogMina
    Gjest

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    Datteren min går likt som du beskriver at sønnen din gjør. Har fått time hos ortoped 17 mars, så ser frem til det

    Håper det vil hjelpe henne til å slippe seg mer. Mina har ekstremt små føtter da hun bruker str 19 og er 2,5 år hehe

  14. #13
    Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    Lillesøster har visst også utsikter til å måtte ha hjelp til ortoped, men ortopeden vil vente til over sommeren.
    Vi har visst dårlige fotgener.

    K er fortsatt veldig skeiv, og må belage seg på fotsenger resten av livet. Håper han i alle fall etterhvert kan slippe spesialskoa.
    Vinterskoa er fine, men joggeskoa og sandalene er ikke videre pene. Heldigvis bryr han seg ikke.
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

  15. #14
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    Sitat Opprinnelig postet av Stine-mor Vis post
    Lillesøster har visst også utsikter til å måtte ha hjelp til ortoped, men ortopeden vil vente til over sommeren.
    Vi har visst dårlige fotgener.

    K er fortsatt veldig skeiv, og må belage seg på fotsenger resten av livet. Håper han i alle fall etterhvert kan slippe spesialskoa.
    Vinterskoa er fine, men joggeskoa og sandalene er ikke videre pene. Heldigvis bryr han seg ikke.
    .......
    Sist endret av Tidl. bruker; 21-01-2010 kl 11:16

  16. #15
    Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    K bryr seg ikke i det hele tatt om hvordan skoene ser ut. Han synes faktisk de er ganske kule.
    For sommeren har han valgt ut tre par sko. Først det vanlige paret med joggesko. Høye, stabile og med fotseng.
    Så et par helt greie sandaler, høye de også. Og det siste paret med sandaler: Knallrøde. Jeg ble litt sånn: . Ortopeden smilte bredt og sa K var en modig kar.
    Tror at vi vil slite mer med Tuvert om hun må over på slike sko. Hun er en forfengelig frøken.

    Han er fortsatt veldig skeiv. Han har mye smerter, og grovmotorisk er henger han langt etter.
    Nå hører det med til historien at han ikke har automatisert bevegelsene sine, uten at jeg vet helt hva vi kan gjøre med det.
    Han har tatt ABC-test hos fysio, og henger langt under gjennomsnittet.

    Anyhur: Ortopeden mener at han må ha sko og fotsenger resten av livet, og at han fortsatt er blant de skeiveste (skjeveste?) barna hun har hos seg.

    Lurer på om dette kunne vært forhindret om helsesøster/fysio hadde sett det samme som meg og vi hadde kommet i gang med såler tidligere?

    Kjekt å se deg her inne igjen, Vårin, dog ikke så kjekt å høre at Lillebror er så plaget.
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

  17. #16
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    ...........................
    Sist endret av Tidl. bruker; 21-01-2010 kl 11:16

  18. #17
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    Stine-mor: du har jo fått en liten til du jo, det så jeg nå! Gratulerer så masse!

    Fire unger er flott, det kan jeg skrive under på!

  19. #18
    Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    Jeg er jo her fortsatt - stadig nybakt. Takk for gratulasjon. Sistefrøkna var en overraskelse for oss alle.

    Kristian får fem par pr år. Første året fikk han to par såler, men i fjor fikk vi såler i alle skoparene vi tok ut.
    Av sko tok vi ut i fjor to par sandaler, et par joggesko og to par vintersko. Vinterskoene er supre. De er jo vanlige vintersko, som i butikken koster skjorta.

    Jeg har ikke sett så nøye på skokolleksjonen, for Kristian må ha de høye skoene pga støtte.
    Men jeg vet de har lavere sko også.

    Jeg aner ikke for hvor mange år vi har innvilget disse skoene, men vet at det blir ikke noe problem å dokumentere at han trenger de. Otropeden vet sikkert når vi må søke igjen.

    Her er Ks sko. Ikke så synlige, men..



    Her synes de bedre.


    Fjorårets sandaler, med fotball på:
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

  20. #19
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    Fine unger du har da!
    Sist endret av Tidl. bruker; 21-01-2010 kl 11:21

  21. #20
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Vimsevips sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    i et hvitt hus
    Meldinger
    1,994

    Sv: Såler, spesialsko og oppdatering.

    Trollet har også spesialsko, og har hatt det "bestandig."
    Vi får egen såle til hvert skopar vi. Det er gull verdt

    Rekvisisjonen varer mest sannsynlig i 5 år, man kan få for 10 også, men ikke til så små i følge ortopeden vår. Etter 5 år får vi fastlegen til å skrive ny rekvisisjon.

    5 par har fungert fint hos oss. Hun har fått 1 par vintersko, 1 par joggesko og 2-3 par sandaler. Hun har til enhver tid 2 par sandaler, et til hjemme bruk og et til barnehagen.
    Nå har hun kommet såpass opp i str at jeg tror hun også kan få tilbud om andre type sko i tillegg. Og da er jeg litt usikker på om 5 er nok..

    Trollet er meget klesbevisst, og skoene er noe av det kjæreste hun eier. Til hennes store fryd er det ingen som har like i barnehagen
    Trollene mine

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 3
    1 2 3 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine