+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36

Diskusjon: Kjøpe reseptbelagte medisiner på nett??

Uregistrert
    Gjest

Kjøpe reseptbelagte medisiner på nett??

Jeg har et stort problem.. Jeg MÅ slutte å røyke.. Har hørt om røykesluttpillen champix, og har lyst til å prøve den. Den er reseptbelagt her i Norge, men så en kan kjøpe den via en nettside euroclinix.. Vet joi at dette ikke er smart kontra fastlegen., men av grunner jeg ikke vil oppgi her, er fastlegen helt uaktuell.. Noen som har kjøpt medisiner via nett fra utlandet? Hvilke erfaringer har evnt dere?

2.  
    Tidl. bruker
    Gjest

Sv: Kjøpe reseptbelagte medisiner på nett??

Reseptbelagte medisiner kan fritt innføres via post fra EØS området så lenge det er et legemiddel som er lov i Norge og så lenge du kan vise til at du har resept på dette.

Om det blir stoppa i tollen (hvilket de aller, aller fleste medisiner blir), vil du få et brev med beskjed om å bekrefte feks resept på et eller annet vis. Har du ikke dette, eller det er en ikke godkjent medisin i Norge vil du få brev om at med mindre du kan skaffe dokumentasjon på annet, blir medisinen sendt i retur eller destruert.

Jeg har kjøpt fra USA, og sjekka dette grundig opp for et par mnd siden, både med tollen og Statens Legemiddelverk. Dette var da svaret jeg fikk. Fra USa er det ikke lov å kjøpe medisiner, og det jeg kjøpte stod på unntaktslista til Statens Legemiddelverk. Dermed kunne jeg fritt kjøpe det.

Uregistrert
    Gjest

OK, takk for svar.. Så med andre ord; jeg MÅ ha resept?? (det er jo det jeg ikke har). Middelet er fullt lovlig i Norge, er jo røykesluttpiller.. Men jeg får altså ikke resept av fastlegen, han mener det er vås at unge folk skal bruke medisiner, han sa rett ut at jeg var kun en svak person som ikke "bare slutta". Akkurat som om jeg ikke har prøvd det før.... Har prøvd ALT, og vet at jeg nok må ty til medisiner for å klare det.. Men etter 2 forespørsmåler som blir avvist som vås (altså ikke medisinske grunner) av fastlegen, ser det mørkt ut.... Uff, nå ble jeg deppa, hadde liksom håpet veldig på disse pillene...

Fiv
    Gjest

Da hadde jeg bytta fastlege... Gå inn på nav.no der er det enkelt å bytte lege.
    lykke til med røykeslutt.

Uregistrert
    Gjest

http://www.lillepille.com/default.asp
    Her kan du trykt bestille. De lager en resept ut fra noen spørsmål. Er fult ut lovlig i norge.

Uregistrert
    Gjest

Takk for tips! Desverre solgte de ikke champix, så da er jeg like langt..... Men snilt av dere alle å svare meg.

Uregistrert
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
    han sa rett ut at jeg var kun en svak person som ikke "bare slutta". Akkurat som om jeg ikke har prøvd det før.... Har prøvd ALT, og vet at jeg nok må ty til medisiner for å klare det..
    Jeg er igrunn litt enig med ham. Om du virkelig vil slutte så er det bare å slutte. Ingen kan tvinge deg til å røyke så om du har sluttet og "sprekker" så er det jo rett og slett fordi du velger å "sprekke". Ingen kan tvinge en røyk inn i munnen på deg, så røyker du er det fordi du ønsker det selv. Enkelt og greit bare snakk om viljestyrke. Er du virkelig så svak at du ikke klarer å ta ansvar og egne valg?

Tidl. bruker
    Gjest

Er du virkelig så svak at du ikke klarer å ta ansvar og egne valg?

God jul til deg også

Uregistrert
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    God jul til deg også
    Å kutt ut, hva annet enn viljestyrke er det snakk om her da?

Uregistrert
    Gjest

Jeg er igrunn litt enig med ham. Om du virkelig vil slutte så er det bare å slutte. Ingen kan tvinge deg til å røyke så om du har sluttet og "sprekker" så er det jo rett og slett fordi du velger å "sprekke". Ingen kan tvinge en røyk inn i munnen på deg, så røyker du er det fordi du ønsker det selv. Enkelt og greit bare snakk om viljestyrke. Er du virkelig så svak at du ikke klarer å ta ansvar og egne valg?
    Ja det måtte jo komme.... En sarkastisk overhormonell spydighet ... Dette skulle ikke bli en antirøykdebatt.. Jeg har virklig prøvd å slutte, bare den som er veldig avhengig av nikotin vet hvor vanskelig det kan være.. Hadde jeg kunnet låse meg inne i 2 uker, skulle jeg greid det. Men jeg må faktisk funke på jobb og i familie, og det går bare ikke med enorm hodepine, sterke humørsvingninger, nattesvette og minimalt med søvn etc etc... Men takk til dere som faktisk SVARTE PÅ SPØRSMÅLET MITT.

Uregistrert
    Gjest

Ja det måtte jo komme.... En sarkastisk overhormonell spydighet ... Dette skulle ikke bli en antirøykdebatt.. Jeg har virklig prøvd å slutte, bare den som er veldig avhengig av nikotin vet hvor vanskelig det kan være.. Hadde jeg kunnet låse meg inne i 2 uker, skulle jeg greid det. Men jeg må faktisk funke på jobb og i familie, og det går bare ikke med enorm hodepine, sterke humørsvingninger, nattesvette og minimalt med søvn etc etc... Men takk til dere som faktisk SVARTE PÅ SPØRSMÅLET MITT.
    Tullprat, du kan hvis du vil. Men om du skal fortsette å lage unnskyldninger for deg selv så blir det jo selvfølgelig håpløst.

Tidl. bruker
    Gjest

Å kutt ut, hva annet enn viljestyrke er det snakk om her da?

Du mener kanskje det samme om narkomane...?

Forøvrig er jo også viljestyrke bare å trylle fram "så der". Og når det er dokumentert avhengighetsskapende, trodde jeg de fleste med en viss IQ skjønte at det kunne være ekstra tøft

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Urt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    På toppen
    Meldinger
    2,587

Virker som ein typisk ikkje røykar har vert innom tråden her. Det er nemlig ikkje så lett for alle å slutte. Ein er avhengig av den pinnen.
    Eg klarte å slutte av meg sjølv, men veit om nok av dei som trenger hjelp for å klare det. Det er tusen forskjellige ting som speler inn. ( satt litt på spissen )

Til hi. Har du prøvd den boka som skal vera så bra når ein vil slutte å røyke ? Eller hypnose ?
    Trollet 04, Tulla 05 og Lille Tulla 07

Fotorier, min lille fotoblogg

Uregistrert
    Gjest

Du mener kanskje det samme om narkomane...?

Forøvrig er jo også viljestyrke bare å trylle fram "så der". Og når det er dokumentert avhengighetsskapende, trodde jeg de fleste med en viss IQ skjønte at det kunne være ekstra tøft
    Jeg har sluttet å røyke. Jeg røyket ca 20 om dagen i ca 17 år. Det var fælt å slutte, men det går om man vil. Hva mener du må til da? Behandlingssentra ala Blå Kors o.l. for røykere (siden du ville trekke inn narkomane i dette)? AR istedet for AA? Eller kan det være at røykeslutt til syvende og sist koker ned til vilje?

Tidl. bruker
    Gjest

Jeg har sluttet å røyke. Jeg røyket ca 20 om dagen i ca 17 år. Det var fælt å slutte, men det går om man vil.
    Det var sånn for deg ja, men hva med litt respekt for at det ikke er sånn for alle? Ellers hadde vel langt flere slutta enn de som faktisk gjør det. Forøvrig synes jeg du kommer med en totalt respektløs avsporing her ovenfor H.I. Skjønner godt at du ikke tør å stille med nick.

Uregistrert
    Gjest

Tullprat, du kan hvis du vil. Men om du skal fortsette å lage unnskyldninger for deg selv så blir det jo selvfølgelig håpløst.

Uregistrert
    Gjest

Det var sånn for deg ja, men hva med litt respekt for at det ikke er sånn for alle? Ellers hadde vel langt flere slutta enn de som faktisk gjør det. Forøvrig synes jeg du kommer med en totalt respektløs avsporing her ovenfor H.I. Skjønner godt at du ikke tør å stille med nick.
    Jeg spurte hva du mener må til om vilje ikke er tingen?

Tidl. bruker
    Gjest

Jeg spurte hva du mener må til om vilje ikke er tingen?

At noen eller mange også trenger annen hjelp enn rein og skjær vilje.
    Feks nikotinmidler i en avvenningsfase, eller andre medisiner som kan gjøre det lettere å slutte. Grupper, oppfølging, u name it.

Det finnes flere alternativer så en ikke står ene og alene med røykekuttet. Det være seg andre nikotinkilder, medisiner eller annen oppfølging.

Røyking er på like linje med flere rusmidler bevist at det er avhengighetsskapende (både fysisk og psykisk), ergo må det for mange mer enn vilje til. Verden er ikke så svart/hvitt som du åpenbarnt skal ha det til.

At du klarte det på rein og skjær vilje, vil ikke dermed si at det er sånn for andre, ei heller gir det deg vel retten til å dømme andre som ikke klarer det ene og alene på viljen...?

Uregistrert
    Gjest

Jeg røkte selv i 15 år. Når barna kom til verden, og jeg måtte ut å røyke gadd jeg ikke røyke mer på fritiden min. Når det så endte opp med at røykerommet på jobben ble fjernet så sluttet jeg like greit helt. Har nå holdt meg i et år og angrer ikke et sekund, og har heller ikke røykesug.
    Slik er det ikke for alle. Da kan medisiner være en god start i begynnelsen.

Til hu sykodama: Tror du de tykke er tykke grunnet liten viljestyrke???
    Tror du de med sykiske problemer har liten viljestyrke?

Vi er alle forskjellige, og det synes jeg du skal respektere, som vi respekterer alle andre i dette samfunnet som ikke er like oss selv!

Uregistrert
    Gjest

Til hu sykodama: Tror du de tykke er tykke grunnet liten viljestyrke???
    Tror du de med sykiske problemer har liten viljestyrke?
    Spm 1) Til en viss grad og i noen tilfeller, ja.
    Spm 2) Det er ingenting som heter sykiske problemer eller sykodama. Det heter psykiske problemer og psykodama Og pyskiske problemer er en sykdom, ikke en uvane som røyking er, det har selvfølgelig ingenting på viljestyrke å gjøre

Mvh hu Psykodama.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

Lignende diskusjoner

1. Generalisert angst - medisiner - Kan noen hjelpe?
      Av Uregistrert i forum Psykiske problemer
      Svar: 2
      Siste melding: 07-04-2007, 15:46
    2. allergi medisiner til barn
      Av @llimaC i forum Sykdom, plager og skader
      Svar: 19
      Siste melding: 31-12-2005, 03:06
    3. Medisiner
      Av Smaaen i forum Sykdom, plager og skader
      Svar: 4
      Siste melding: 07-05-2004, 18:56
    4. Brystbetennelse-får ikke medisiner
      Av fant i forum Mors helse og egenpleie
      Svar: 5
      Siste melding: 27-05-2003, 00:39
    5. Pollenallergi + medisiner = ingen amming??
      Av Tinúviel i forum Mors helse og egenpleie
      Svar: 2
      Siste melding: 05-04-2002, 21:11

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine