+ Svar på diskusjon
Side 2 av 2
FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33

Diskusjon: ISOFIX - ettermontering

Sv: ISOFIX - ettermontering

Sitat Opprinnelig postet av Tante Fiolett Vis post
    Jeg trodde også det, men min far kjøpte ny Audi i oktober, og den hadde ikke isofix. Da han spurte om dette ikke skulle være standard nå, fikk han beskjed om at "Nei, det måtte bestilles utenom".
    Isofix skal komme som standard i alle nye bilmodeller etter 2006 mener jeg det er. Altså ikke nødvendigvis nye biler. Er det ny bil men gammel modell så trenger den ikke endres. Det var det vi fikk beskjed om når vi tittet på biler sist.
    03 07

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Mar 2006
    Meldinger
    6,260

Sitat Opprinnelig postet av Stikka74 Vis post
    Isofix skal komme som standard i alle nye bilmodeller etter 2006 mener jeg det er. Altså ikke nødvendigvis nye biler. Er det ny bil men gammel modell så trenger den ikke endres. Det var det vi fikk beskjed om når vi tittet på biler sist.
    Aha!
    "De er rett og slett helt unødig skadd på grunn av dårlig sikring,
    og det er grusomt å se dette."

(Tor Einar Calisch, overlege ved Barneintensiv avdeling på Ullevål.)

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Dings sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2001
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    1,185

Er vel ikke alle ISOFIX fester som er montert i bilens karosseri, vel? I Touranen vår er det ISOFIX på to av baksetene. De er jo helt ut-takbare, så da er jo heller ikke ISOFIXEN festet i karosseriet, men "lokalt" i stolen.
    Dings
    Kine (28/3/00) Kjører fremover i Recaro Monza
    Stian (22/11/01) Kjører fremover i Recaro Monza
    Morten ( 10/09/07) Kjører bakovervendt i TWE.
    Galleri

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    1,485

Til opplysning kostet det ca 2000 kroner å ettermontere 2 stk isofix i en Audi A4 2007-modell.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Cathie sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    3,023
    Blogginnlegg
    14

Tror forskjellige forhandlere opererer med forskjellige priser jeg alså!
    Jeg har fått beskjed om 900,- for en A4 2001 mod.
    September 06
    Juli 08

Seniormedlem
    Emmeline81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    1,762

Sitat Opprinnelig postet av Cathie Vis post
    Tror forskjellige forhandlere opererer med forskjellige priser jeg alså!
    Jeg har fått beskjed om 900,- for en A4 2001 mod.
    Kan jeg spørre om hvor du gjør det? Vi har og A4 og kunne tenkt oss å ettermonterre det. Vet du om det går an å få ettermontert i midten også?
    Felix 06.05.06 Emma 18.12.08

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Cathie sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    3,023
    Blogginnlegg
    14

Vi har ikke Audi selv, jeg bare sjekket etter for en venninne...
    Husker ikke hvor jeg ringte, muuuuulig det var Audi på Jessheim, men er overhode ikke sikker! Hadde sånn ringerunde om masse forskjellig den dagen, så jeg er litt i surr om hvem jeg ringte i forbindelse med hva! Om du kan få det i midten vet jeg heller ikke. Tror du må ringe å høre. Dette er ganske lenge siden, hvertfall over et år.
    September 06
    Juli 08

Sitat Opprinnelig postet av frk.X. Vis post
    Men ang isofix så går det ikkje an å ettermontere det i volvo heller.

Jo, hvis man har en Volvo som er produsert etter 2001, og det er gjort klart for Isofix, så kan man det. Sjekk med verkstedet ditt!

Seniormedlem
    Emmeline81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    1,762

Sitat Opprinnelig postet av Cathie Vis post
    Vi har ikke Audi selv, jeg bare sjekket etter for en venninne...
    Husker ikke hvor jeg ringte, muuuuulig det var Audi på Jessheim, men er overhode ikke sikker! Hadde sånn ringerunde om masse forskjellig den dagen, så jeg er litt i surr om hvem jeg ringte i forbindelse med hva! Om du kan få det i midten vet jeg heller ikke. Tror du må ringe å høre. Dette er ganske lenge siden, hvertfall over et år.

Takk takk, da skal jeg høre med naboen han jobber jo på Audi Jessheim kom jeg på nå.
    Felix 06.05.06 Emma 18.12.08

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tuppa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Meldinger
    1,933

Sitat Opprinnelig postet av Tigerbaby Vis post
    Jo, hvis man har en Volvo som er produsert etter 2001, og det er gjort klart for Isofix, så kan man det. Sjekk med verkstedet ditt!
    Vi fikk også beskjed om at det var gjort klart for IsoFix i vår V70 -01mod.
    Det ville koste oss 1500,- å ettermontere det (Wist i Trondheim), regner med det er komplett da, altså begge sider bak.
    Storebror 11.05.04
    Lillebror 24.02.07

Minstebror 19.05.10

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    frk.X. sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Meldinger
    4,587

Sitat Opprinnelig postet av Tigerbaby Vis post
    Jøss, vet du hvordan man kan finne ut om det er gjort klart for isofix eller ikkje?
    Han volvo"service"mannen her på Gjøvik påstår hardnakka at det ikkje går, uansett om det er gjort klart eller ikkje. men nå trur eg ikkje han har peiling på noe egentlig
    Ønsker alle ein fin 17 mai!

Jeg snubla over denne tråden ved en tilfeldighet, og tillater meg å komme med et lite innspill, selv om jeg hverken er mamma eller nybakt på noen måte.

ISOFIX er en internasjonal standard, dette er barnesetefester som skal være laget av en bestemt type stål, med en bestemt tykkelse og med bestemte monteringsmåter. Det er krav til måten bøylene skal festes, de skal tåle en bestemt belastning.

Men det finnes mange måter å montere på som er godkjent, og de ulike merkene velger ofte veldig forskjellige løsninger. Så vidt jeg vet, innebærer montering av ISOFIX at bøylene sveises fast i et forankringspunkt.

De fleste bilmerker har en godkjent standardisert måte å montere ISOFIX i sine biler. Dette gjøres av roboter, og blir derfor likt hver gang.

De fleste mekanikere som kan sveising, kan sveise på et par bøyler under baksetet på en bil. Men det er noen åpenbare problemer med å få til å ettermontere ISOFIX på mange biler. Blant annet er ofte bensintanken montert like i nærheten, og å demontere denne blilr veldig plundrete.

At prisen på ettermontering varierer voldsomt, er helt normalt, siden bilene ofte er veldig forskjellige under baksetet!

Er det mulig å ettermontere ISOFIX? JA! På mange biler er det mulig. Men det innebærer mye grunnarbeid, med sliping, sveising, grunning og lakkering. I tillegg må det ofte flyttes på ting, og baksetet (særlig sitteputa) må ofte skiftes.
    Husk at for at du skal få ettermontert ISOFIX, må dette gjøres av autorisert verksted for å bli godkjent. Hvis det ikke er gjort på godkjent måte, er du sjanseløs i et evt forsikringsoppgjør, samt at Vegvesenet kan komme med fingeren fordi du har modifisert bilen utenfor godkjent standard.

Jeg ser at noen sier de har fått tilbud om et "gjør det selv-sett", dette synes jeg høres veldig merkelig ut. Har du ikke ISOFIX i bilen originalt, kan du normalt ikke "klipse på" noe selv!
    I min Volvo 850 97 mod, er ettermontering ikke mulig.
    I min BMW E39 99 mod, skal det være mulig, men jeg har ikke hørt om NOEN som har fått det gjort. Det henger kanskje sammen med at det innebærer at du må skifte sitteputa bak... Og slikt er dyrt!

Uregistrert
    Gjest

Noen som vet om det er mulig med ettermontering av isofix i Toyota Corolla 97´modell?

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 2
    FørsteFørste 1 2

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine