+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 16 av 16

Diskusjon: Vondt å fjerne spiral?!

  1. #1
    Tidl. bruker
    Gjest

    Vondt å fjerne spiral?!

    Jeg skal til gynekolog å fjerne hormonspiral 25 februar.. skulle egentlig til en vanlig lege 22 oktober, men pga frykt for smerter endte jeg med å drøye det og heller vente på time hos en gyn.spes som kan sjekke at alt er i orden med det samme..

    Syntes det var så grusomt vondt å sette den inn, og innbiller meg at det er omtrentlig like vondt å ta den ut..

    Må i grunn si at det ikke får hjelpe om det er vondt, for den skal UT samme hva...men greit å vite sånn ca.

  2.  
  3. #2

    Sv: Vondt å fjerne spiral?!

    Jeg kjente ingenting.

  4. #3
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Vondt å fjerne spiral?!

    Jeg har fjernet spiral tre ganger og ingen av gangene merket jeg det engang.

  5. #4
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    minniepus sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Sandnes
    Meldinger
    4,527

    Sv: Vondt å fjerne spiral?!

    Jeg kjente heller ingenting.
    frosken 10.01.06 soppen 10.09.09


  6. #5
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

    Sv: Vondt å fjerne spiral?!

    Første gangen måtte jeg i narkose for å få den fjernet pga den hadde trekt seg opp i livmoren og lagt seg på tvers
    Anedre gangen holdt det på å gå likedan, men etter tre forsøk greide hun å få ut trådene, og siden den lå rett var det ikke noe problem.(sjekket med ul før hun begynte) Så om trådene er ute er det ikke smertefult å få den fjernet, men er de derimot forsvunnet oppover kan det være grusomt vondt å prøve å få tak i de.

  7. #6
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Vondt å fjerne spiral?!

    Eg synest heller ikkje det var vondt å fjerne den.
    Men så synest ikkje eg det er vondt å sette inn heller....

  8. #7
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Vondt å fjerne spiral?!

    Sitat Opprinnelig postet av TINI 2 Vis post
    Første gangen måtte jeg i narkose for å få den fjernet pga den hadde trekt seg opp i livmoren og lagt seg på tvers
    Anedre gangen holdt det på å gå likedan, men etter tre forsøk greide hun å få ut trådene, og siden den lå rett var det ikke noe problem.(sjekket med ul før hun begynte) Så om trådene er ute er det ikke smertefult å få den fjernet, men er de derimot forsvunnet oppover kan det være grusomt vondt å prøve å få tak i de.

    Spiral hvor trådene har forsvunnet oppover skal egentlig fjernes av gynekolog. I tillegg skal og bør gynekologen sette lokalbedøvelse i livmorhalsen før en begynner å fiske oppi der.

    Dette har jeg gjort selv og selv ved langvarig "roting", var det ikke vondt. Da hadde det blitt satt lokalbedøvelse først - selvfølgelig. Merka ikke noe da. Ei heller etterpå.

    Den andre gangene var trådene utenfor og jeg merka ikke noe som helst da heller.

  9. #8
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Pearly sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kristiansund
    Meldinger
    6,679

    Sv: Vondt å fjerne spiral?!

    Sitat Opprinnelig postet av Diddlina Vis post
    Eg synest heller ikkje det var vondt å fjerne den.
    Men så synest ikkje eg det er vondt å sette inn heller....
    Samme her, synes det å sette den inn var som menssmerter bare, ikke akkurat vondt nei men ubehagelig.

  10. #9
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    frk.X. sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Meldinger
    4,587

    Sv: Vondt å fjerne spiral?!

    Eg kjente ingenting, gjorde det faktisk selv
    Ønsker alle ein fin 17 mai!

  11. #10
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

    Sv: Vondt å fjerne spiral?!

    Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Spiral hvor trådene har forsvunnet oppover skal egentlig fjernes av gynekolog. I tillegg skal og bør gynekologen sette lokalbedøvelse i livmorhalsen før en begynner å fiske oppi der.

    Dette har jeg gjort selv og selv ved langvarig "roting", var det ikke vondt. Da hadde det blitt satt lokalbedøvelse først - selvfølgelig. Merka ikke noe da. Ei heller etterpå.

    Den andre gangene var trådene utenfor og jeg merka ikke noe som helst da heller.
    Var hos gyn på sykehuset, og hun ville prøve først. Hadde hun som sagt ikke fått det til hadde det blitt nok en runde i narkose på meg.
    Mulig det er vanlig å gi noe bedøvelse oppi der først, men det fikk jeg ihvertfall ikke. Så på hennes siste forsøk var det hakket før jeg sparka til henne, for det gjorde jæ... vondt.

  12. #11
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Vondt å fjerne spiral?!

    Sitat Opprinnelig postet av TINI 2 Vis post
    Var hos gyn på sykehuset, og hun ville prøve først. Hadde hun som sagt ikke fått det til hadde det blitt nok en runde i narkose på meg.
    Mulig det er vanlig å gi noe bedøvelse oppi der først, men det fikk jeg ihvertfall ikke. Så på hennes siste forsøk var det hakket før jeg sparka til henne, for det gjorde jæ... vondt.
    Synes det er ganske godt gjort av henne å gjøre sånne ting uten bedøvelse, for det er som du sier: Jævlig vondt å ha noen til å pirke oppi der for å leite etter en forsvunnen spiral.

    Lurer på om det var sånn pudendalblokade (eller hvordan det nå skrives) som ble satt på meg, eller om det var bare vanlig loklbedøvelse som ble injisert. Det gjorde i alle fall ikke noe å bli stikki og jeg merka ikke noe etterpå.

    Greit å vite om det, om en skulle havne i den situasjonen at en kan (og bør) be om bedøvelse i så fall.

    Gyn rota i ca 15 minutter hos meg og takket være bedøvelsen kunne han få den ut på vanlig måte, ellers hadde jeg garantert krevd narkose ja...

  13. #12

    Sv: Vondt å fjerne spiral?!

    Det lønner seg både og sette inn spiral og ta ut spiral på slutten av menstruasjon da er livmorhalsen mest åpen og ta gjør det ikke så vondt.
    Jeg vil også nevne at det absolutt lønner seg og gå til en gynekolog ved både og ta ut spiral og sette inn. Når man setter den inn hos en gynekolog sjekker hun med innvendig UL for og se at spiralen sitter riktig. De er også mye flinkere og mer forsiktige.
    Når jeg fikk mitt første barn var jeg på 6 ukers ktr hos min fastlege (satt ikke inn spiral) og undersøkelsen gjorde så sinnsykt vondt. Denne gangen gikk jeg til gynekolog som også satte inn spiral og kjente overhodet ingenting.

  14. #13
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rhiina sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    2,848

    Sv: Vondt å fjerne spiral?!

    Gyn sa til meg at det ikke gjorde vondt å ta ut spiralen.

    Men man kunne få bedøvelse for å sett inn spiralen så det ikke gjorde vondt. Jeg ble så himla uvel etter hun satt i spiralen, gikk nesten i bakken. Grusomt ekkelt!
    februar 05 ~ mars 07 ~ Frøkena 2 juni 2011

  15. #14
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Vondt å fjerne spiral?!

    Sitat Opprinnelig postet av prinsessa Vis post
    Det lønner seg både og sette inn spiral og ta ut spiral på slutten av menstruasjon da er livmorhalsen mest åpen og ta gjør det ikke så vondt.
    Jeg vil også nevne at det absolutt lønner seg og gå til en gynekolog ved både og ta ut spiral og sette inn. Når man setter den inn hos en gynekolog sjekker hun med innvendig UL for og se at spiralen sitter riktig. De er også mye flinkere og mer forsiktige.
    Når jeg fikk mitt første barn var jeg på 6 ukers ktr hos min fastlege (satt ikke inn spiral) og undersøkelsen gjorde så sinnsykt vondt. Denne gangen gikk jeg til gynekolog som også satte inn spiral og kjente overhodet ingenting.
    Jeg var hos gynekolog å satte den inn, og skal til gynekolog for å ta den ut
    Ingen vanlig almennleger får rote rundt i min livmorhals åpning gitt :P

    Jeg tar den ut rett i forkant av menstrasjon jeg, for det var da jeg fikk time.

  16. #15
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Max sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    1,696

    Sv: Vondt å fjerne spiral?!

    Jeg har satt inn spiral 2 ganger, og det gjorde GRUSOMT vondt å sette inn begge gangene. Det er fordi livmoren min er en smule bakoverbøyd.

    Da jeg skulle ta ut den første gruet jeg meg enormt, men kjente INGENTING
    18 Januar 18 Juli 18 September

  17. #16

    Sv: Vondt å fjerne spiral?!

    Jeg skal gjøre det i narkose er det noen av dere som har gjort det

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine