+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 17 av 17

Diskusjon: Såre felter i hudfolder og bak ørene...

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Hanne80 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Utenfor Stavanger
    Meldinger
    4,841

Såre felter i hudfolder og bak ørene...

Knerten er skikkelig sår i hudfolden i halsen og bak ørene. Har prøvd å smøre med sinksalve, den som har litt sårtilheling i seg (inotynol...?? eller noe lignende).

Lufttørker så godt jeg kan, men det er jo tett der. Passer også godt på å tørke skikkelig etter bading/vasking.

Noen som har tips? Det ser jo så vondt ut...
    Snuppa 1.aug 2005
    Knerten 3.des 2007

2.  
    Supermedlem
    torisve sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ottestad
    Meldinger
    1,166

Sv: Såre felter i hudfolder og bak ørene...

Dette lurer jeg også på.. Spesielt i mellom halsvalkene..

Mathilde engelen f.d. mai 2013

JALS
    Gjest

Morsmelk!! En venninne hadde samme problem med sitt barn, og smurte masse morsmelk på, og sårheten gikk bort på null komma niks!

Veteranmedlem
    Hanne80 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Utenfor Stavanger
    Meldinger
    4,841

Sitat Opprinnelig postet av JALS Vis post
    Morsmelk!! En venninne hadde samme problem med sitt barn, og smurte masse morsmelk på, og sårheten gikk bort på null komma niks!
    Jøss - visste at mm var løsningen på mye, men at det kan hjelpe også mot dette visste jeg ikke. Det skal absolutt testes ut
    Snuppa 1.aug 2005
    Knerten 3.des 2007

Supermedlem
    strax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Nord-Norge
    Meldinger
    844

sårheten kommer jo av fukt, så jeg trodde ikke MM hjalp

det jeg vet som funker er å holde det tørt. bruk potetmel for det suger til seg fuktigheten. bare vær nøye med å tørke bort klumper.... vær kjempenøye ett par dager. tørk/klapp det tørt ofte og ta på potetmel... tørk bort klumper med en tørr klut e.l. kanskje blåse litt for å tørke også....
    ...

Tidl. bruker
    Gjest

Vi har brukt potetmel til nå, og det funker kjempebra. Vi passer også på å vaske over med en myk klut og klappe tørt jevnlig. Men siden hudfoldene blir utsatt for fuktighet stadig vekk så kommer det jo tilbake igjen med jevne mellomrom, og da er det frem med potetmelet igjen.

Aderma har forresten en stift i den blå serien sin som kan brukes på sår hud. De har også en tube med gele (Pediatrix) som kan brukes istedet for salisylvaselin på skurv/melkeskorpe. Tenker det kan være kjekt å vite. Vi brukte salisylvaselin og det hjalp bra, men det var jammen feite saker. Hun hadde skikkelig fett hår i flere dager og vi komme nok til å prøve den geleen fra Aderma dersom det kommer igjen.

JALS
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av strax Vis post
    sårheten kommer jo av fukt, så jeg trodde ikke MM hjalp

det jeg vet som funker er å holde det tørt. bruk potetmel for det suger til seg fuktigheten. bare vær nøye med å tørke bort klumper.... vær kjempenøye ett par dager. tørk/klapp det tørt ofte og ta på potetmel... tørk bort klumper med en tørr klut e.l. kanskje blåse litt for å tørke også....
    Mm trekker veldig fort inn i tørr/sår hud, og legger seg som en tynn hinne over det såre området. Kan bli litt klissete, men det er jo bare for en kortere periode. Det er jo ikke sikkert det har like god effekt på alle, men det er jo gratis så intet å tape på å prøve. Her får prinsen av og til tørre/såre flekker (et slags utslett) på kinnet - jeg undret meg en stund over at han bare fikk på høyre kinn og ikke venstre, helt til jeg kom til å tenke på at han jo alltid gulper til venstre side. Det ene kinnet får altså en liten skyll med mm hver dag (er ikke mye han gulper nå lenger da), og det har han aldri utslett på. Så jeg begynteå smøre det andre kinnet med mm, og vips - slikehud! Synes det er utrolig hvor bra naturen ordner opp!

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Taina sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    2,259

Her er problemet nettopp at morsmelk i form av gulp legger seg i foldene. Ikke lett å holde herr gulpesen ren og tørr i de tre-fire hakene hans.. Men jeg synes Inotyol har funket ganske bra her når jeg har oppdaget et sårt område. Har dessverre ikke flere tips.
    Du, lilla sparvöga, flyg över ängarna
    Dröm dina drömmar så länge du känner liv

veronika
    Gjest

Jeg har brukt pudder (talkum) i halsgropa til snuppa etter hvert bad, og hun har ikke vært i nærheten til å være rød eller sår..... Bruker dette under armene og.... Er vel beste tipset jeg har....

Supermedlem
    strax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Nord-Norge
    Meldinger
    844

Sitat Opprinnelig postet av JALS Vis post
    Mm trekker veldig fort inn i tørr/sår hud, og legger seg som en tynn hinne over det såre området. Kan bli litt klissete, men det er jo bare for en kortere periode. Det er jo ikke sikkert det har like god effekt på alle, men det er jo gratis så intet å tape på å prøve. Her får prinsen av og til tørre/såre flekker (et slags utslett) på kinnet - jeg undret meg en stund over at han bare fikk på høyre kinn og ikke venstre, helt til jeg kom til å tenke på at han jo alltid gulper til venstre side. Det ene kinnet får altså en liten skyll med mm hver dag (er ikke mye han gulper nå lenger da), og det har han aldri utslett på. Så jeg begynteå smøre det andre kinnet med mm, og vips - slikehud! Synes det er utrolig hvor bra naturen ordner opp!
    Flott visste ikke det jeg.... har bare hørt at de blir sår av nettopp melka fordi de griser under spising, eller gulper....

men som du sier; gratis og det er naturens egen medisin
    ...

Seniormedlem
    Geitrams sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    2,265

Hold det tørt! Vask med vann, tørk godt og ha på pudder/potetmel.
    - nov 07 - aug 11

Supermedlem
    ennovy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    1,149

vi er nøye med vasking, ogsmå smører vi tynt lag med inotyol, ikke tjukt lag som det står på tuben.
    Funer som krutt =)
    Stolt mamma til 2 nydelige prinsesser

Charlotte født 07.11.07

Tilde født 15.02.10

Supermedlem
    Vilde sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    1,040

Dette hadde jeg tenkt å spørre om også.. Sliter med rød hud under haka. Vi har brukt talkum pudder, men jeg skal prøve morsmelk og se om det er bedre nå..

-Vilde-
    2007
    2010

Lissi80
    Gjest

Vi sliter med sår og rød hud bak ørene -enda jeg er veldig nøye med å klappe tørt bak der etter bading I perioder er det så ille at jeg kan rive vekk tørr skorpe...Men jeg tror kanskje at Sindre er litt ekstra plaget siden han har atopisk hud også, men er ikke sikker..

Vi smører med litt A-creme bak ørene, ser ut til å hjelpe det også

Seniormedlem
    Geitrams sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    2,265

Jeg pleier å legge mesoftkluter i hudfolder etter bad for at det skal bli helt tørt.
    - nov 07 - aug 11

Veteranmedlem
    Hanne80 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Utenfor Stavanger
    Meldinger
    4,841

Takk for mange gode tips
    Snuppa 1.aug 2005
    Knerten 3.des 2007

MammaFryd
    Gjest

Lillebror har heldigvis ikke vært særlig plaget av sår hud, men storesøster var veldig rød i enkelte hudfolder. Jeg klappet et tynt lag med Weleda sink-salve inn i huden, det virket som det hjalp. Den er hvertfall genial mot sår hud ellers, og ikke klissete som andre sink-salver.

Interessant å høre om morsmelk hjelper - vidundermedisinen!

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine