+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 15 av 15

Diskusjon: hjelp! hun bæsjer ikke! heite tips taes imot med takk!

iselinn
    Gjest

:( hjelp! hun bæsjer ikke! heite tips taes imot med takk!

Lille A har tirsdag som fast action-dag og sånn har det vært siden hun var 4uker.....men denne uken uteble tirsdagen...og onsdagen...og nå er torsdagen gått og, jeg begynner å bli mer enn bare litt bekymret......

kjappe fakta som kan være relevant:
    hun fullammes, hun får nok mat i seg(gulper og PLENTY tissebleier), ikke feber/syk på andre vis, hverken mer eller mindre våken enn normalt.... egentlig virker alt helt normalt bortsett fra at det ikke kommer noe ut av henne....og det skremmer meg litt siden hun har vært til å stille klokken etter til nå....
    prøvde i går å gi henne litt mme med malt for å få fart på sakene, men hun er ikke vant med mme så hun bare spyttet ut...dessuten hadde hun spist rikelig til ammemåltidene......andre tips her? kan dette være farlig forresten?

2.  
    Hildeje
    Gjest

Sv: hjelp! hun bæsjer ikke! heite tips taes imot med takk!

sniker meg inn og sier roende at det heter seg sånn at barn som fullammes ikke kan få forstoppelse
    å at det er like vanlig at de bajser hver andre uke som hver dag

hadde du gitt annen føde kunne du prøvd med ren malt/eller i mme/vann, sviskersaft/mos det setter fart på sakene, men det skulle ikke være nødvensig i dette tilfellet

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Hanne80 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Utenfor Stavanger
    Meldinger
    4,841

Snuppa vår gikk nesten tre uker uten å bæsje da hun var liten, det var ikke farlig så lenge hun fikk kun mm. De kan ikke bli forstoppet dersom de kun spiser mm.

Her har Knerten hatt fast hver andre dag - men nå har det plutselig gått 5 dager og jeg venter enda... Så rutine kan endres.

Det du kan gjøre er å prøve litt sviskesaft/pure, evt "ta tempen" - slik at en masserer og stimulerer litt endetarmsåpningen. Dette kan ofte hjelpe på å få i gang avføring.

Men så lenge de kun får mm så er det ikke farlig, da kan det gå lenge. Som sagt gikk Snuppa vår nesten tre uker, ingenting galt da. Og når bleia først kom så var det vanlige mengder.

Blir du veldig urolig så kan du jo kontakte Helsesøster over helga for råd.
    Snuppa 1.aug 2005
    Knerten 3.des 2007

iselinn
    Gjest

å, jammen da så.. da satser jeg på en bekymringsløs natt... takk for svar..

Seniormedlem
    Geitrams sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    2,265

I følge min helsesøster så utnytter de etterhvert mer av maten de får, og det kommer da sjeldnere eller mindre mengder avføring. Her er vi på 5. dagen uten bæsjebleie, men så lenge gutten virker tilfreds, god allmenntilstand, spiser og tisser så er vi ikke bekymret.
    - nov 07 - aug 11

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Pusa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    6,719

Her bæsjers det så skjelden som hver 3. uker innimellom. Jeg har hatt en smule panikk og utallige bekymringer ang dette, men en lege jeg snakket med mente det ikke var farlig og det kunne til og med gå opp til 6 uker uten at det gjorde noe.
    -Det var ikke det at livet var meningsløst før jeg fikk barn, men når de ble født forsto jeg meningen med livet

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    1,056

Jeg har bare hatt bæsje-hver-dag-barn. Hvis det går to dager mellom, blir det en stoooor bæsjebleie. Så jeg er litt nysgjerrig: hvordan er det når det kommer så sjelden - er det langt oppover ryggen og bæsj på alle klærne? Kommer alt i en omgang?
    -03, -04 og hjertebarnet nov. 07

Seniormedlem
    Geitrams sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    2,265

Det er sjeldent at han faktisk bæsjer i bleia, jeg ser når han har ting på gang og løsner bleia og lar det komme utover bleia. Sist han faktisk gjorde i bleien uten at jeg rakk å skjønne hva som var i gjære (et par måneder siden) så kom det oppover ryggen, utover den ene armen og nedover beina.

Vurderer faktisk å sette ham på potte så snart han kan sitte stødigere, og la ham gjøre fra seg der.
    - nov 07 - aug 11

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    tuuli sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Langt borte
    Meldinger
    4,243

Jøjje, her er det fremdeles mange bæsjebleier om dagen... Men tipper vi er nede i 5-6 i døgnet *sukk*

Supermedlem
    Hannesen06 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Ringerike
    Meldinger
    662

Jeg ser du har fått mange svar her ..

Ville bare si vi engang måtte ty til klyster da S ikke hadde gjort noe på 3 dager. Ringte selvfølgelig HS og fikk beskjed der om å gjøre det (ville aldri gjort det uten å spørre noen først).
    Men hun fikk da kun MME, og ikke MM.

Så hvis du er usikker på hva du skal gjøre så går det ann å ringe HS.

---------------

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    1,056

Sitat Opprinnelig postet av Geitrams Vis post
    Det er sjeldent at han faktisk bæsjer i bleia, jeg ser når han har ting på gang og løsner bleia og lar det komme utover bleia. Sist han faktisk gjorde i bleien uten at jeg rakk å skjønne hva som var i gjære (et par måneder siden) så kom det oppover ryggen, utover den ene armen og nedover beina.

Vurderer faktisk å sette ham på potte så snart han kan sitte stødigere, og la ham gjøre fra seg der.
    Hold han over potten! Jeg lar som regel minsten få sjansen til å tisse/bæsje i vasken (skal gå over til potten hvis det blir litt mer regelmessig), og hvis vi går på badet rett etter hun har våknet, kommer det tiss, i hvert fall. En sjelden gang kommer det bæsj òg, men vi hadde nok vært flinkere hvis jeg bare hadde minsten å konsentrere meg om. Nå passer det ofte ikke å gå på badet med en gang sjøl om jeg ser at hun skal bæsje. Hvis de blir vant til å få gjøre det andre steder enn i bleien, får man visst litt mer tid på seg etter hvert - fordi de ikke vil bæsje i bleien - så de sier tydelig fra.
    -03, -04 og hjertebarnet nov. 07

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Pusa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    6,719

Sitat Opprinnelig postet av (-: Vis post
    Jeg har bare hatt bæsje-hver-dag-barn. Hvis det går to dager mellom, blir det en stoooor bæsjebleie. Så jeg er litt nysgjerrig: hvordan er det når det kommer så sjelden - er det langt oppover ryggen og bæsj på alle klærne? Kommer alt i en omgang?
    Tarmen suger jo opp mye av væsken så det er ikke SÅ mye som man kanskje tror. Bæsjen er derfor tykkere når det har gått så lang tid enn hva "vanlig" mmbæsj er.
    Men jeg vil se den bleien som klarer å holde på plass alt Her har hun levert på stellebordet for det meste så det blir ikke så mye gris på henne.
    -Det var ikke det at livet var meningsløst før jeg fikk barn, men når de ble født forsto jeg meningen med livet

Seniormedlem
    Geitrams sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    2,265

Sitat Opprinnelig postet av (-: Vis post
    Hold han over potten! Jeg lar som regel minsten få sjansen til å tisse/bæsje i vasken (skal gå over til potten hvis det blir litt mer regelmessig), og hvis vi går på badet rett etter hun har våknet, kommer det tiss, i hvert fall. En sjelden gang kommer det bæsj òg, men vi hadde nok vært flinkere hvis jeg bare hadde minsten å konsentrere meg om. Nå passer det ofte ikke å gå på badet med en gang sjøl om jeg ser at hun skal bæsje. Hvis de blir vant til å få gjøre det andre steder enn i bleien, får man visst litt mer tid på seg etter hvert - fordi de ikke vil bæsje i bleien - så de sier tydelig fra.
    Har tenkt på det. Han tisser så og si alltid når jeg tar av ham bleia, så jeg tenkte å prøve å sette ham på potta med en gang bleien er av, så kanskje han skjønner tegninga etterhvert. Skader jo ikke å prøve. Han har tydeligvis funnet ut for lenge siden at det er ekkelt med tiss i bleien
    - nov 07 - aug 11

Veteranmedlem
    Hanne80 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Utenfor Stavanger
    Meldinger
    4,841

Når det først kommer etter noen dagrs opphold så er det sjeldnere uhell/lekkasjer enn på de daglige bleiene. Det er fordi dersom han har bæsj hver dag så er de enda så tynn at det renner opp på ryggen....

Når Snuppa hadde 3 ukers opphold mellom bæsjingen så kom det i moderate mengder, ingen lekkasje ut av bleia.
    Snuppa 1.aug 2005
    Knerten 3.des 2007

iselinn
    Gjest

hun holdt meg bare på pinebenken, idag kom det... dag 10 etter siste... kjente lukten og forberedte meg på DEN bleia, men der var det ikke mer enn normalt og det var blitt litt mindre flytende så for en gangs skyld slapp vi skifte body.. aldri så galt at det ikke er godt for noe..

god påske alle sammen!

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine